Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2024/2025 | ||||||||||||||||
Kierunek studiów | Dietetyka | |||||||||||||||
Profil studiów | X ogólnoakademicki □ praktyczny | |||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Zakład Medycyny Rodzinnej | |||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | dr n. med. Dorota Emilia Bielska, dr n. med. Anna Gryko, lek. Aleksandra Danieluk | |||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □ | |||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||||||
Rok studiów | I □ II X III □ I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 X 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | |||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Medycyna rodzinna | |||||||||||||||
Język wykładowy | polski X angielski □ | |||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | ||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | |||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Diagnozowanie potrzeb żywieniowych pacjentów objętych opieką lekarza rodzinnego z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia, stosowanego leczenia i warunków socjoekonomicznych z uwzględnieniem pryncypiów medycyny rodzinnej. | ||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady: wykład konwersatoryjny i wykład informacyjny Seminaria: metoda projektów, metoda przypadków | |||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | |||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | |||||||||||||||
WIEDZA | ||||||||||||||||
W1 | Zna specyfikę medycyny rodzinnej i znaczenie pracy zespołu lekarza rodzinnego w lokalnej społeczności. | K_W08 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
W2 | Zna i rozumie zależności między odżywianiem a stanem zdrowia i ryzykiem rozwoju choroby. | K_W08 | Bieżąca informacja zwrotna | Zaliczenie na podstawie prezentacji własnej | ||||||||||||
W3 | Potrafi rozpoznać problemy żywieniowe pacjenta i wie jak zmodyfikować odżywianie w zależności od jednostki chorobowej, stosowanych leków i sytuacji życiowej. | K_W13 | Opis przypadku | Zaliczenie na podstawie prezentacji własnej | ||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | ||||||||||||||||
U1 | Potrafi ustalić dietę i edukować pacjenta zdrowego z uwzględnieniem jego potrzeb w określonym przedziale wieku, płci, sytuacji materialnej i społecznej biorąc pod uwagę profilaktykę chorób cywilizacyjnych. | K_U01 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U2 | Potrafi edukować pacjentów i programować ich właściwe odżywianie w najczęstszych zaburzeniach zdrowotnych spotykanych w praktyce lekarza rodzinnego. | K_U02 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
U3 | Potrafi zaprojektować broszury i materiały edukacyjne dotyczące właściwego odżywiania dla pacjentów zdrowych i chorych z uwzględnieniem interakcji między lekami i składnikami pokarmowymi. | K_U03 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | ||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | ||||||||||||||||
K1 | Potrafi współpracować z zespołem lekarza rodzinnego. | K_K03 | Obserwacja aktywności, logicznego i konstruktywnego myślenia studenta | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela | ||||||||||||
K2 | Przestrzega praw pacjenta w procesie diagnozy i leczenia. | K_K05 | Bieżąca informacja zwrotna | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela | ||||||||||||
K3 | Potrafi przeprowadzić konsultację dietetyczną z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego oraz w formie teleporady. | K_K03 | Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela | ||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | ||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | ||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | |||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 30 | |||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | |||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 45 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 20 | |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| |||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. | 25 | |||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| |||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym |
| |||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 75 | |||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3 | |||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | |||||||||||||
WYKŁADY | Medycyna rodzinna: cele, założenia podstawowej opieki zdrowotnej – rola i miejsce dietetyka w realizacji kompleksowej opieki nad pacjentem. | W1, W2 | 3 | |||||||||||||
Komunikowanie się z pacjentem, zasady zbierania wywiadu diagnostycznego. Formy opieki nad pacjentem przewlekle chorym w Polsce. | W1 | 3 | ||||||||||||||
Zasady profilaktyki w podstawowej opiece zdrowotnej: bilanse zdrowia, szczepienia ochronne. | W1, W2 | 4,5 | ||||||||||||||
Opieka nad niemowlęciem i dzieckiem w praktyce lekarza rodzinnego. | W1, W2 | 3 | ||||||||||||||
Najczęstsze zapalne i niezapalne choroby dzieci i dorosłych. | W1, W3 | 3 | ||||||||||||||
Pacjent chory na cukrzycę – zasady postępowania w praktyce lekarza rodzinnego. Analiza przypadków. | W2, W3 | 3 | ||||||||||||||
Choroby układu moczowego – postępowanie w praktyce lekarza rodzinnego. | W2, W3 | 3 | ||||||||||||||
Problem uzależnień - nikotynizm, alkoholizm w podstawowej opiece zdrowotnej. | W1, W3 | 4,5 | ||||||||||||||
Interpretacja podstawowych wyników badań dodatkowych | W2, W3 | 3 | ||||||||||||||
SEMINARIA | Funkcjonowanie praktyki lekarza rodzinnego. | K1, K2, K3 | 1 | |||||||||||||
Potrzeby żywieniowe populacji wieku rozwojowego. | U1, U2, U3, K1, K2 | 1 | ||||||||||||||
Znaczenie diety w zapobieganiu i leczeniu najczęstszych chorób dzieci i dorosłych. | U1, U2, U3, K2, K3 | 1 | ||||||||||||||
Współpraca lekarza rodzinnego z dietetykiem w opiece nad pacjentem chorym na cukrzycę. | U2, U3, K1, K2, K3 | 1 | ||||||||||||||
Zalecenia dietetyczne i postępowanie niefarmakologiczne w chorobach układu moczowego. | U2, U3, K1, K2, K3 | 1 | ||||||||||||||
Wykorzystanie testów diagnostycznych w zespołach uzależnienia od alkoholu i tytoniu. | U1, U3, K1, K2 | 2 | ||||||||||||||
Zalecenia dietetyczne w zależności od wyników laboratoryjnych w wybranych jednostkach chorobowych | U2, U3, K1, K2, K3 | 1 | ||||||||||||||
Programy profilaktyczne w praktyce lekarza rodzinnego. | U1, K1, K2 | 1 | ||||||||||||||
Telekonsultacja – zalety i wady konsultacji z użyciem systemów audiowizualnych i systemów łączności. | K3 | 1 | ||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) | 1. Windak A., Chlabicz S.: Repozytorium medycyny rodzinnej 2023, ZiZ Centrum Edukacji; Fundacja Zdrowia Publicznego, 2023 2. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz-Migas A.: Medycyna rodzinna. Termedia, Poznań 2015. 3. Marcinowicz L., Chlabicz S.: Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. PZWL, Warszawa 2014. 4. Szajewska H., Horvath A. Zywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Med. Prakt. Kraków, 2017. | |||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) | 1. Forum Medycyny Rodzinnej. 2. Lekarz Rodzinny. 3. Lekarz POZ. 4. Aktualne wytyczne towarzystw naukowych w poszczególnych dziedzinach medycyny. | |||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | ||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Obecność na wszystkich wykładach i seminariach oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej postępowania dietetycznego w wybranej jednostce chorobowej lub w określonej sytuacji w stanie zdrowia | |||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Przedstawienie dokumentu usprawiedliwiającego nieobecność. | |||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Samokształcenie. Przygotowanie broszury informacyjnej dotyczącej postępowania dietetycznego dla określonego pacjenta, Temat podaje nauczyciel prowadzący opuszczone przez studenta zajęcia. | |||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Obecność na wszystkich zajęciach, usprawiedliwione nieobecności. | |||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | ||||||||||||||||
Punktowa ocena przygotowanej i przedstawionej podczas zaliczenia prezentacji ustnej z zadanego tematu w skali od 0 do 100 punktów. Zaliczenie zajęć, jeśli student uzyska co najmniej 60 punktów. | ||||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 14.05.2024. | Sylabus opracował(a): dr n. med. Dorota Emilia Bielska | |||||||||||||||