Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Zakład Medycyny Rodzinnej

    Program nauczania

     

    SYLABUS

    Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2023/2024

    Kierunek studiów

    Dietetyka

    Profil studiów

    X ogólnoakademicki □ praktyczny

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Medycyny Rodzinnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    dr n. med. Dorota Emilia Bielska, dr n. med. Anna Gryko, dr hab. n. med. Jolanta Sawicka-Powierza

    Poziom studiów

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne X niestacjonarne □

    Rok studiów

    I □ II X III □ I V □ V □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 □ 3 X 4 □ 5 □ 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □

    Nazwa modułu zajęć

    Medycyna rodzinna

    Język wykładowy

    polski X angielski □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Diagnozowanie potrzeb żywieniowych pacjentów objętych opieką lekarza rodzinnego z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia, stosowanego leczenia i warunków socjoekonomicznych z uwzględnieniem pryncypiów medycyny rodzinnej.

    Metody kształcenia:

    Wykłady: wykład konwersatoryjny i wykład informacyjny

    Seminaria: metoda projektów, metoda przypadków

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna specyfikę medycyny rodzinnej i znaczenie pracy zespołu lekarza rodzinnego w lokalnej społeczności.

    K_W08

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    W2

    Zna i rozumie zależności między odżywianiem a stanem zdrowia i ryzykiem rozwoju choroby.

    K_W08

    Bieżąca informacja zwrotna

    Zaliczenie na podstawie prezentacji własnej

    W3

    Potrafi rozpoznać problemy żywieniowe pacjenta i wie jak zmodyfikować odżywianie w zależności od jednostki chorobowej, stosowanych leków i sytuacji życiowej.

    K_W13

    Opis przypadku

    Zaliczenie na podstawie prezentacji własnej

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi ustalić dietę i edukować pacjenta zdrowego z uwzględnieniem jego potrzeb w określonym przedziale wieku, płci, sytuacji materialnej i społecznej biorąc pod uwagę profilaktykę chorób cywilizacyjnych.

    K_U01

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi edukować pacjentów i programować ich właściwe odżywianie w najczęstszych zaburzeniach zdrowotnych spotykanych w praktyce lekarza rodzinnego.

    K_U02

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi zaprojektować broszury i materiały edukacyjne dotyczące właściwego odżywiania dla pacjentów zdrowych i chorych z uwzględnieniem interakcji między lekami i składnikami pokarmowymi.

    K_U03

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Potrafi współpracować z zespołem lekarza rodzinnego.

    K_K03

    Obserwacja aktywności, logicznego i konstruktywnego myślenia studenta

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela

    K2

    Przestrzega praw pacjenta w procesie diagnozy i leczenia.

    K_K05

    Bieżąca informacja zwrotna

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela

    K3

    Potrafi przeprowadzić konsultację dietetyczną z pacjentem w praktyce lekarza rodzinnego oraz w formie teleporady.

    K_K03

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    45

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    20

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

    25

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem:

    75

    Liczba punktów ECTS

    3

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Medycyna rodzinna: cele, założenia podstawowej opieki zdrowotnej – rola i miejsce dietetyka w realizacji kompleksowej opieki nad pacjentem.

    W1, W2

    3

    Komunikowanie się z pacjentem, zasady zbierania wywiadu diagnostycznego. Formy opieki nad pacjentem przewlekle chorym w Polsce.

    W1

    3

    Zasady profilaktyki w podstawowej opiece zdrowotnej: bilanse zdrowia, szczepienia ochronne.

    W1, W2

    4,5

    Opieka nad niemowlęciem i dzieckiem w praktyce lekarza rodzinnego.

    W1, W2

    3

    Najczęstsze zapalne i niezapalne choroby dzieci i dorosłych.

    W1, W3

    3

    Pacjent chory na cukrzycę – zasady postępowania w praktyce lekarza rodzinnego. Analiza przypadków.

    W2, W3

    3

    Choroby układu moczowego – postępowanie w praktyce lekarza rodzinnego.

    W2, W3

    3

    Problem uzależnień - nikotynizm, alkoholizm w podstawowej opiece zdrowotnej.

    W1, W3

    4,5

    Choroby naczyń. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa.

    W2, W3

    3

    SEMINARIA

    Funkcjonowanie praktyki lekarza rodzinnego.

    K1, K2, K3

    1

    Potrzeby żywieniowe populacji wieku rozwojowego.

    U1, U2, U3, K1, K2

    1

    Znaczenie diety w zapobieganiu i leczeniu najczęstszych chorób dzieci i dorosłych.

    U1, U2, U3, K2, K3

    1

    Współpraca lekarza rodzinnego z dietetykiem w opiece nad pacjentem chorym na cukrzycę.

    U2, U3, K1, K2, K3

    1

    Zalecenia dietetyczne i postępowanie niefarmakologiczne w chorobach układu moczowego.

    U2, U3, K1, K2, K3

    1

    Wykorzystanie testów diagnostycznych w zespołach uzależnienia od alkoholu i tytoniu.

    U1, U3, K1, K2

    2

    Wpływ diety, suplementów oraz ziół na efekt działania antagonistów witaminy K.

    U2, U3, K1, K2, K3

    1

    Programy profilaktyczne w praktyce lekarza rodzinnego..

    U1, K1, K2

    1

    Telekonsultacja – zalety i wady konsultacji z użyciem systemów audiowizualnych i systemów łączności.

    K3

    1

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Windak A., Chlabicz S., Mastalerz-Migas A.: Medycyna rodzinna. Termedia, Poznań 2015.

    2. Marcinowicz L., Chlabicz S.: Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. PZWL, Warszawa 2014.

    3. Latkowski B., Lukas W., Godycki-Ćwirko M.: Medycyna rodzinna. PZWL, Warszawa 2017.

    4. Szajewska H., Horvath A. Zywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Med. Prakt. Kraków, 2017.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Forum Medycyny Rodzinnej.

    2. Lekarz Rodzinny.

    3. Lekarz POZ.

    4. Aktualne wytyczne towarzystw naukowych w poszczególnych dziedzinach medycyny.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Obecność na wszystkich wykładach i seminariach oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji dotyczącej postępowania dietetycznego w wybranej jednostce chorobowej lub w określonej sytuacji w stanie zdrowia

    Zasady zaliczania nieobecności

    Przedstawienie dokumentu usprawiedliwiającego nieobecność.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Samokształcenie. Przygotowanie broszury informacyjnej dotyczącej postępowania dietetycznego dla określonego pacjenta, Temat podaje nauczyciel prowadzący opuszczone przez studenta zajęcia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach, usprawiedliwione nieobecności.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Punktowa ocena przygotowanej i przedstawionej podczas zaliczenia prezentacji ustnej z zadanego tematu w skali od 0 do 100 punktów. Zaliczenie zajęć, jeśli student uzyska co najmniej 60 punktów.

    Data opracowania sylabusa: 30.05.2023.

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Dorota Emilia Bielska, dr n. med. Anna Gryko, dr hab. n. med. Jolanta Sawicka-Powierza