SYLABUS Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2019/2020 | |||||||||||||||||||
Nazwa kierunku studiów | Farmacja | ||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu/modułu | Praktyczna farmakoterapia specjalistyczna | ||||||||||||||||||
1. Jednostka realizująca | Zakład Medycyny Rodzinnej | ||||||||||||||||||
2. e-mail jednostki | zmr@umb.edu.pl | ||||||||||||||||||
3. Wydział | Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||||||||||
Profil kształcenia | praktyczny ogólnoakademicki | ||||||||||||||||||
Forma kształcenia | jednolite magisterskie pierwszego stopnia drugiego stopnia | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne niestacjonarne | ||||||||||||||||||
Język przedmiotu/modułu | polski angielski | ||||||||||||||||||
Typ przedmiotu/modułu | obowiązkowy fakultatywny | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I II III IV V VI | Semestr studiów | I II III IV V VI VII VIII IX X XI | ||||||||||||||||
Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć | Wykłady - | Seminaria 40 | Ćwiczenia - | Konsultacje - | Sumaryczna liczba godzin kontaktowych | 40 | |||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 2 | ||||||||||||||||||
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Farmakologia i farmakodynamika, Farmacja kliniczna. | ||||||||||||||||||
Cel przedmiotu/modułu | Zapoznanie studentów z rolą farmaceuty w rozpoznawaniu i leczeniu najczęstszych chorób. | ||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne | Analiza przypadku, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych. | ||||||||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | Rzutnik multimedialny, laptop, system do głosowania. | ||||||||||||||||||
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy) | prof. dr hab. Sławomir Chlabicz | ||||||||||||||||||
Skład zespołu dydaktycznego | Pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Medycyny Rodzinnej, w tym na umowę zlecenie. | ||||||||||||||||||
Symbol i nr przed- miotowego efektu uczenia się | Efekty uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody (formujące i podsumowujące) weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | ||||||||||||||||
wiedza (zna i rozumie): | |||||||||||||||||||
P-W01 | wybór postepowania terapeutycznego zgodnie z zasadami (evidence-based medicine) | E.W12 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||||
P-W02 | wytyczne i rekomendacje jako podstawę wyboru postepowania terapeutycznego | E.W13 | |||||||||||||||||
umiejętności (potrafi): | |||||||||||||||||||
P-U01 | współdziałać z lekarzami rodzinnymi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii w lecznictwie zamkniętym i otwartym | D.U17 E.U7 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||||
P-U02 | przeprowadzać konsultacje farmaceutyczne w procesie opieki farmaceutycznej i doradztwa farmaceutycznego | E.U6 | |||||||||||||||||
P-U03 | dobierać leki bez recepty w stanach chorobowych niewymagających konsultacji lekarskiej | E.U8 | |||||||||||||||||
kompetencje społeczne (jest gotów do): | |||||||||||||||||||
P-K01 | nawiązywania relacji z pacjentem opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu | K.1 | Formujące:
Podsumowujące:
| ||||||||||||||||
P-K02 | dostrzegania własnych ograniczeń | K.2 | |||||||||||||||||
P-K03 | propagowania zachowań prozdrowotnych | K.6 | |||||||||||||||||
nakład pracy studenta (bilans punktów ECTS) | |||||||||||||||||||
| Forma aktywności | Liczba godzin | |||||||||||||||||
Zajęcia wymagające udziału nauczyciela | Realizacja przedmiotu: wykłady | - | |||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia | - | ||||||||||||||||||
Realizacja przedmiotu: seminaria | 40 | ||||||||||||||||||
Konsultacje | - | ||||||||||||||||||
Łącznie | 40 | ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta | Przygotowanie się do ćwiczeń | - | |||||||||||||||||
Przygotowanie się do seminariów | 10 | ||||||||||||||||||
Przygotowanie się do zaliczeń etapowych | - | ||||||||||||||||||
Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu | - | ||||||||||||||||||
Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej | - | ||||||||||||||||||
Łącznie | 10 | ||||||||||||||||||
| Sumaryczne obciążenie studenta | 50 | |||||||||||||||||
| Liczba punktów ECTS | 2 | |||||||||||||||||
Treści programowe | |||||||||||||||||||
Treść zajęć | Forma zajęć | liczba godzin | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | ||||||||||||||||
Medycyna oparta na dowodach. Wytyczne postępowania w najczęstszych chorobach. Rozpoznawanie najczęstszych schorzeń i wybór postępowania farmakologicznego. Leki dostępne bez recepty – możliwości i ograniczenia w ich stosowaniu. Lekarz rodzinny w systemie opieki zdrowotnej – współpraca farmaceuty z lekarzem rodzinnym | S | 40 | P-W01 P-W02 P-U01 P-U02 P-U03 P-K01 P-K02 P-K03 | ||||||||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||||||||||
Literatura uzupełniająca | - | ||||||||||||||||||
Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Nieobecność może być zaliczona na podstawie przygotowania przez studenta prezentacji na uzgodniony temat. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | Udostępnienie studentowi materiałów z seminarium. Konsultacje z nauczycielem prowadzącym seminaria. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Dopuszczenie na podstawie obecności na zajęciach i udziału w dyskusji. | ||||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) Zaliczenie na podstawie obecności, aktywnego udziału w dyskusji, poprawności wnioskowania | |||||||||||||||||||
Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminariach, aktywny udział w dyskusji i poprawność wnioskowania. | |||||||||||||||||||
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem (opisowe, procentowe, punktowe, inne….) | |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
|
|
|
|
| |||||||||||||||
Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Sławomir Chlabicz
Data sporządzenia sylabusa: 06.09.2023 r.
Opracow