Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Program nauczania.
  • Ostatnia zmiana 27.09.2023 przez Zakład Medycyny Rodzinnej

    Program nauczania

     

    SYLABUS

    Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2019/2020

    Nazwa kierunku studiów

    Farmacja

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Praktyczna farmakoterapia specjalistyczna

    1. Jednostka realizująca

    Zakład Medycyny Rodzinnej

    2. e-mail jednostki

    zmr@umb.edu.pl

    3. Wydział

    Wydział Nauk o Zdrowiu

    Profil kształcenia

    praktyczny ogólnoakademicki

    Forma kształcenia

    jednolite magisterskie pierwszego stopnia drugiego stopnia

    Forma studiów

    stacjonarne niestacjonarne

    Język przedmiotu/modułu

    polski angielski

    Typ przedmiotu/modułu

    obowiązkowy fakultatywny

    Rok studiów

    I II III IV V

    VI

    Semestr studiów

    I II III IV V

    VI VII VIII IX X XI

    Liczba godzin w ramach poszczególnych form zajęć

    Wykłady

    -

    Seminaria

    40

    Ćwiczenia

    -

    Konsultacje

    -

    Sumaryczna liczba godzin kontaktowych

    40

    Liczba punktów ECTS

    2

    Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z przedmiotów: Farmakologia i farmakodynamika, Farmacja kliniczna.

    Cel przedmiotu/modułu

    Zapoznanie studentów z rolą farmaceuty w rozpoznawaniu i leczeniu najczęstszych chorób.

    Metody dydaktyczne

    Analiza przypadku, przygotowanie i prezentacja projektów grupowych/indywidualnych.

    Narzędzia dydaktyczne

    Rzutnik multimedialny, laptop, system do głosowania.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    (tytuł/stopień naukowy lub zawodowy)

    prof. dr hab. Sławomir Chlabicz

    Skład zespołu dydaktycznego

    Pracownicy naukowi i naukowo-dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Medycyny Rodzinnej, w tym na umowę zlecenie.

     

    Symbol i nr przed-

    miotowego

    efektu uczenia się

    Efekty uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody (formujące i podsumowujące)

    weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza (zna i rozumie):

    P-W01

    wybór postepowania terapeutycznego zgodnie z zasadami (evidence-based medicine)

    E.W12

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta
    • ocena wnioskowania

     

    Podsumowujące:

    • opis przypadku

    P-W02

    wytyczne i rekomendacje jako podstawę wyboru postepowania terapeutycznego

    E.W13

    umiejętności (potrafi):

    P-U01

    współdziałać z lekarzami rodzinnymi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii w lecznictwie zamkniętym i otwartym

    D.U17

    E.U7

    Formujące:

    • ocena aktywności studenta
    • ocena wnioskowania

     

    Podsumowujące:

    • opis przypadku

    P-U02

    przeprowadzać konsultacje farmaceutyczne w procesie opieki farmaceutycznej i doradztwa farmaceutycznego

    E.U6

    P-U03

    dobierać leki bez recepty w stanach chorobowych niewymagających konsultacji lekarskiej

    E.U8

    kompetencje społeczne (jest gotów do):

    P-K01

    nawiązywania relacji z pacjentem opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu

    K.1

    Formujące:

    • obserwacja pracy studenta
    • dyskusja w czasie zajęć

     

    Podsumowujące:

    • opis przypadku

    P-K02

    dostrzegania własnych ograniczeń

    K.2

    P-K03

    propagowania zachowań prozdrowotnych

    K.6

    nakład pracy studenta

    (bilans punktów ECTS)

     

    Forma aktywności

    Liczba godzin

    Zajęcia wymagające udziału nauczyciela

    Realizacja przedmiotu: wykłady

    -

    Realizacja przedmiotu: ćwiczenia

    -

    Realizacja przedmiotu: seminaria

    40

    Konsultacje

    -

    Łącznie

    40

    Samodzielna praca studenta

    Przygotowanie się do ćwiczeń

    -

    Przygotowanie się do seminariów

    10

    Przygotowanie się do zaliczeń etapowych

    -

    Przygotowanie się do egzaminu lub zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu

    -

    Przygotowanie prezentacji/pracy dyplomowej

    -

    Łącznie

    10

     

    Sumaryczne obciążenie studenta

    50

     

    Liczba punktów ECTS

    2

     

    Treści programowe

    Treść zajęć

    Forma zajęć

    liczba godzin

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Medycyna oparta na dowodach. Wytyczne postępowania w najczęstszych chorobach. Rozpoznawanie najczęstszych schorzeń i wybór postępowania farmakologicznego. Leki dostępne bez recepty – możliwości i ograniczenia w ich stosowaniu. Lekarz rodzinny w systemie opieki zdrowotnej – współpraca farmaceuty z lekarzem rodzinnym

    S

    40

    P-W01

    P-W02

    P-U01

    P-U02

    P-U03

    P-K01

    P-K02

    P-K03

    Literatura podstawowa

    1. Windak A, Chlabicz S, Mastalerz-Migas A: „Medycyna Rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów” Wydawnictwo Termedia, Poznań 2015 – wybrane rozdziały

    Literatura uzupełniająca

    -

    Warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu (zgodnie z Regulaminem przedmiotu/jednostki)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność może być zaliczona na podstawie przygotowania przez studenta prezentacji na uzgodniony temat.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Udostępnienie studentowi materiałów z seminarium. Konsultacje z nauczycielem prowadzącym seminaria.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Dopuszczenie na podstawie obecności na zajęciach i udziału w dyskusji.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego zaliczeniem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie na podstawie obecności, aktywnego udziału w dyskusji, poprawności wnioskowania

    Warunkiem zaliczenia jest obecność na seminariach, aktywny udział w dyskusji i poprawność wnioskowania.

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się z przedmiotu zakończonego egzaminem

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

     

     

     

     

     

                        

     

    Opracowanie sylabusa (imię i nazwisko): prof. dr hab. Sławomir Chlabicz

     

    Data sporządzenia sylabusa: 06.09.2023 r.

     

    Opracow