Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 07.10.2025 przez Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Sylabus

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anestezjologia i Intensywna Terapia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    e-mail jednostki

    kaiit@umb.edu.pl    

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne ¢                                  niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III £   IV £   V ¢  VI £

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £ 9¢   10  £ 11 £  12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    1. Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    2. Choroby wewnętrzne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    3. Diagnostyka laboratoryjna: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    4. Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    5. Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    6. Diagnostyka radiologiczna: realizacja efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    40 godzin łącznie (w tym on-line), w tym: 20 ćwiczeń, 10 seminariów, 10 wykładów

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki okołooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

    Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy,  monitorować chorego w okresie okołooperacyjnym,  oceniać stan chorego nieprzytomnego i określać go zgodnie z obowiązującymi skalami punktowymi, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, kaniulację żył obwodowych.

    Metody dydaktyczne

     

    Metody nauczania obejmują:

    • przekazywanie wiedzy w formie wykładu
    • konsultacje regularne w każdy pierwszy wtorek miesiąca, jak też indywidualne po ćwiczeniach
    • dyskusja
    • prezentacje
    • opisy przypadków
    • samodzielne dochodzenie do wiedzy
    • analiza literatury (prac oryginalnych, poglądowych, rekomendacji) w zakresie aktualnych zagadnień)
    • zajęcia praktyczne na fantomach
    • zajęcia z użyciem symulatorów

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. med. Monika Jedynak

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    FW4

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji;

    Wykłady

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące np.:

    - zaliczenie ćwiczeń pisemne

    - egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru

    Metody formujące, np.

    - obserwacja  studenta przy resuscytacji krążeniowo-oddechowej

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    FW5

    zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym;

    Wykłady

    ćwiczenia

    FW6

    zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;

    Wykłady

    ćwiczenia

    FW7

    zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych;

    Wykłady

    ćwiczenia

    FW15

    zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu.

    Wykłady

    ćwiczenia

    umiejętności

    FU5

    zakłada wkłucie obwodowe

    ćwiczenia

    Ocena pracy i aktywności studenta podczas zajęć

    Egzamin praktyczny na fantomach

    FU10

    wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy;

    ćwiczenia

    FU11

    działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych;

    ćwiczenia

    FU12

    potrafi monitorować stan pacjenta w okresie pooperacyjnym w oparciu o podstawowe parametry życiowe;

    ćwiczenia

    FU21

    ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi;

    ćwiczenia

    EU29

    potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

    1. pomiar temperatury ciała (powierzchownej oraz głębokiej), pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,
    2. monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,
    3. badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,
    4. wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,
    5. wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie krwi na posiew, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

    ćwiczenia

     

    EU34

    Monitoruje stan pacjenta zatrutego substancjami chemicznymi lub lekami

    ćwiczenia

     

    kompetencje społeczne

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    Wykłady

    ćwiczenia

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Obserwacja pracy studenta

    Dyskusja w czasie zajęć

    Opinie kolegów

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta, stawiając je na pierwszym miejscu

     

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    3

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem: 42

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    7

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 27

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    FW4

     

     

    Historia i zakres anestezjologii. Miejsce anestezjologii w medycynie. Przygotowanie pacjenta do znieczulenia.

    Znieczulenie ogólne. Leki stosowane w anestezjologii: anestetyki wziewne i dożylne, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie szkieletowe. Analgosedacja.

    Znieczulenie w położnictwie – Znieczulenie porodu, cięcia cesarskiego i ciężarnej do zabiegu niepołożniczego

    FW4, FW5

    Znieczulenie regionalne. Charakterystyka leków miejscowo znieczulających i klasyfikacja metod. Blokady centralne: znieczulenie podpajęczynówkowe i zewnątrzoponowe.  Blokady obwodowe. Powikłania anestezji regionalnej.

    Monitorowanie śródoperacyjne i pooperacyjne. Wybrane problemy na sali operacyjnej.

    Leczenie bólu ostrego i przewlekłego

    FW6 

     

    Wyposażenie i zasady funkcjonowania oddziału intensywnej terapii. Wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii. Leczenie niewydolności oddechowej.

    FW7 

     

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Algorytmy ALS. Choroba poresuscytacyjna – patofizjologia i leczenie.

    FW1

    Podstawy transplantologii. Śmierć mózgu. Opieka nad dawcą narządów.

    FU5

    Kaniulacja żył centralnych oraz tętnic, wskazania, metody wykonania, powikłania.

    FU10

     

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych, noworodków, niemowląt i dzieci według obowiązujących wytycznych 2010 Polskiej Rady Resuscytacji. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielanie pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach

    FU11

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych, noworodków, niemowląt i dzieci według obowiązujących wytycznych 2010 Polskiej Rady Resuscytacji, leczenie choroby poresuscytacyjnej, prawne i etyczne problemy resuscytacji. Zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach.

    FU12, EU29, EU34

     

    Metody znieczulenia i ich specyfika w poszczególnych dziedzinach zabiegowych. Znieczulenie w położnictwie. Analgosedacja. Powikłania wczesne i późne znieczulenia.

    Opieka nad chorym po zabiegu operacyjnym. Zasady monitorowania pooperacyjnego.

    Udział praktyczny w różnych metodach znieczulenia na różnych salach operacyjnych Bloku Operacyjnego.

    FU21

     

    Ocena wydolności narządów u chorych w OIT zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi – skala APACHE II, SOFA, MODS

    Ocena funkcji OUN – skala GCS

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    • P.L. Marino „Intensywna Terapia” Elsevier Urban & Partner, wyd. 4, 2016
    • Owczuk R. Anestezjologia I Intensywna Terapia PZWL, Warszawa 2021, wyd 1.
    • Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021, dostępne na

    https://cprguidelines.eu/          lub       http://www.prc.krakow.pl/

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Podręczniki uzupełniające

    • Rybicki Z. Intensywna terapia dorosłych. Makmed. Lublin 2015. Wyd. 3
    • Gwinnutt CL, Gwinnutt M. Lecture Notes: Clinical Anaesthesia, 5th ed. Wiley Blackwell; 2016 (tylko wersja anglojęzyczna)
    • Larsen R. Anestezjologia, Tom 1 i 2. Wyd .XI, 2020 r. Wydawnictwo: Edra Urban & Partner

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pisemne zaliczenie ćwiczeń oraz egzaminu praktycznego, a także uczestnictwo we wszystkich zajęciach dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. Dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona – ta nie wymaga odrobienia. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych lub jakiejkolwiek nieobecności nieusprawiedliwionej student ma obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym.

     

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)