• Ostatnia zmiana 22.11.2017 przez Klinika Kardiologii

    Sylabus

    Nazwa przedmiotu/modułu

    CHOROBY WEWNĘTRZNE

    Nazwa jednostek w któreych jest przedmiot realizowany

    1. Klinika Alergologii i Chorób Wewnętrznych

    2. Klinika Chorób Płuc i Gruźlicy

    3. Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych

    4. Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    5. Klinika Hematologii

    6. Klinika  Kardiologii z OIOK oraz Kl. Kardiologii Inwazyjnej

    7. I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ

    8. Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych

     

    e-mail jednostki

    1.alergol@umb.edu.pl

    2. klpluc@edu.pl

    3. endodiab@umb.edu.pl

    4. gastro@umb.edu.pl

    5. hem@umb.edu.pl

    6. bozena.sobkowicz@umb.edu.pl

    7. nefro@umb.edu.pl

    8. reum@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne x                                  niestacjonarne X

    Język przedmiotu

       polski x                                                 angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x                                fakultatywny X

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III X   IV X   V X  VI X

     

     

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 X   6 X   7 X   8 X   9 X  10 X  11 £   12 X

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    III Rok:

    Razem : 145 godzin , w tym: wykłady- 37 h,  ćwiczenia - 93 h, seminaria - 15 h;

    Propedeutyka chorób wewnętrznych : wykłady- 20 h, ćwiczenia- 60 h;

    Alergologia: wykłady - 6 godzin, ćwiczenia – 16 godzin

    Pulmonologia: wykłady – 11 godzin, ćwiczenia – 32 godzin   

    IV Rok:

    Razem : 130 godzin, w tym: 30 – wykłady,  70 – ćwiczenia , 30 – deminaria

    Gastrologia: 15 – wykłady, 35 – ćwiczenia, 15 – seminaria

    Kardiologia: 15 – wykłady, 35 – ćwiczenia, 15 – seminaria

    V Rok:

    Razem : – wykłady, 10 – seminaria, 120 – ćwiczenia , 20 – fakultety

    Alergologia:  48 godzin, w tym: wykłady - 8 godzin, ćwiczenia – 20 godzin, 20-fakultety

    Endokrynologia: 92 godziny, w tym:  17 - wykłady,  4- seminaria,  46- ćwiczenia, 20-fakultety

    Hematologia: 60 godzin, w tym:  10 - wykłady,  2- seminaria,  28- ćwiczenia, 20-fakultety

    Nefrologia: 60 godzin, w tym:  10 - wykłady,  2- seminaria,  28- ćwiczenia, 20-fakultety

    Reumatologia: 60 godzin, w tym:  10 - wykłady,  2- seminaria,  28- ćwiczenia, 20-fakultety

    Pulmonologia: 55 godzin, w tym 17-wykłady, 38-ćwiczenia

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu badania podmiotowego i przedmiotowego, działań profilaktycznych w wybranych stanach chorobowych, prowadzenia dokumentacji medycznej, samodzielnego opracowania historii choroby, zasad diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań, podstaw elektrokardiologii.

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:

    -kryteriów rozpoznania, patogenezy, diagnostyki i leczenia cukrzycy, obrazu klinicznego i postępowania w chorobach układu podwzgórzowo-przysadkowego, tarczycy, przytarczyc i nadnerczy oraz z zakresu ostrych stanów w endokrynologii i diabetologii.

    - poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób przewodu pokarmowego, zasady leczenia w chorobach przewodu pokarmowego i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach przewodu pokarmowego.

    - poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętni­czego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,

    - poznać epidemiologię, etiologię i działania zapobiegawcze dotyczące zarówno przewlekłych jak i ostrych chorób nerek, symptomatologię, diagnostykę, powikłania i rokowanie poszczególnych nefropatii, z uwzględnieniem gwałtownie postępującego kłębuszkowego zapalenia nerek,  podstawy i mechanizm działania oraz ostre i przewlekłe oraz wczesne i późne powikłania hemodializy, dializy otrzewnowej i innych terapii pozaustrojowych, opisać podstawy dotyczące transplantacji nerek

    - poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób alergicznych oraz chorób płuc,  zasady leczenia  i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach alergicznych i chorobach płuc.

    - poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób reumatycznych, zasady leczenia w chorobach narządu ruchu i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach narządu ruchu.

    - poznać patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób hematologicznych, zasady leczenia w chorobach krwi i postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach hematologicznych.

    Student powinien umieć:  samodzielnie przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe, napisać historię choroby.

    Student powinien umieć: zaplanować  i zinterpretować badania dodatkowe, ustalić diagnozę i leczenie schorzeń z zakresu chorób wewnętrznych.

     

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - przekazywanie wiedzy w formie seminariów

    - przekazywanie wiedzy dotyczącej badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta, z  aktywnym udziałem studentów

    - prezentacja specjalistycznych badań endoskopowych, ultrasonograficznych, radiologicznych

    - analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby pisemnie i ustnie

    - dyskusja

    - prezentacja przypadków klinicznych

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - zajęcia praktyczne

    -  konsultacje

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w:

    - Klinice Alergologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinice Chorób Płuc i Gruźlicy

    - Klinice Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinice Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    - Klinice Hematologii

    - Klinice Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej

    - I Klinice Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ

    - II Klinice Nefrologii

    - Klinice Reumatologii i Chorób Wewnętrznych

     

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Klinice Alergologii i Chorób Wewnętrznych – Dr hab. med. Ziemowit Ziętkowski

    Klinice Chorób Płuc i Gruźlicy: Prof. dr hab.med. Elżbieta Chyczewska , Dr n. med Beata Panek -Penpicka

    Klinice Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych – Dr n med. Agnieszka Adamska

    Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych- Prof. Urszula Wereszczyńska- Siemiątkowska,  Dr n med. Jarosław Daniluk

    Klinika Hematologii- Dr n med. Izabela Łapuć

    Klinika Kardiologii i Kardiologii Inwazyjnej: Dr hab. n. med. Małgorzata Knapp, dr n. med. Marta Kamińska, dr hab. n. med. Anna Tomaszuk-Kazberuk (English Division)

    I Klinika Nefrologii i Transplantologii z Ośrodkiem Dializ – Dr n med. Alicja Rydzewska-Rosołowska

    II Klinika Nefrologii – Dr hab.  n med. E. Zbroch

    Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych – Dr n. med. Izabela Domysławska

     

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    W 1.

    Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych

     

    Wykłady

    Seminaria

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny (test - MCQ)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    W 7.

     

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do naj­częstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:

    a. chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętni­czego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,

    b. chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, ast­my oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższo-wych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,

    c.chorób układu pokarmowego, w tym chorób: jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wą­troby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,

    d.chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób: podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder, a także guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego: hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,

    e.chorób nerek i dróg moczowych, w tym: ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowo­tworów układu moczowego, w szczególności raka pęcherza moczowego i raka nerki,

    f. chorób układu krwiotwórczego, w tym: aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, mało-płytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno-mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów

    g. chorób reumatycznych, w tym: chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń sta­wów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnie­niowej stawów, dny moczanowej,

    h. chorób alergicznych, w tym: anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,

    i. zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zabu­rzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy;

     

    Wykłady

    Seminaria

    Ćwiczenia

     

    Umiejętności

    U1.

    przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym;

    Ćwiczenia

     

    U3.

    przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego;

    Ćwiczenia

     

    U7.

    umiejętność ocenienia stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta.

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące.:

    - egzamin praktyczny

    - realizacja określonego zadania

    -prezentacja

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - test wstępny

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opis przypadku

    U10.

    umiejętność ocenienia stopnia zaawansowania dojrzewania płciowego.

    Ćwiczenia

    U12.

    umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób.

    Ćwiczenia

    U13.

    ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta

    Ćwiczenia

    U14

    rozpoznaje stany bezpośredniego zagrożenia życia

    Ćwiczenia

    U16.

    umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego.

    Ćwiczenia

    U18

    proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

    Ćwiczenia

    U21

    definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi;

    Ćwiczenia

    U24.

     

    umiejętność interpretacji wyników badań laboratoryjnych i identyfikacji przyczyn ich odchyleń.

    Ćwiczenia

    U25

    stosuje leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego);

    Ćwiczenia

    U29.

    wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

    a. pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

    b. monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,

    c. badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

    d. wprowadzenie rurki ustno-gardłowej,

    e.wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

    f. pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej,

    g.cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę,

    h. standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją,

    i.kardiowersję elektryczną i defibrylację

    serca,

    j. proste testy paskowe,  pomiar stężenia glukozy we krwi;

    Ćwiczenia

    U30.

    asystuje przy przeprowadzaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:

    1. przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych,
    2. drenażu jamy opłucnowej,
    3. nakłuciu worka osierdziowego,
    4. nakłuciu jamy otrzewnowej,
    5. nakłuciu lędźwiowym,
    6. biopsji cienkoigłowej,
    7. testach naskórkowych, próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych i interpretuje ich wyniki

     

     

    Ćwiczenia

    U32.

    umiejętność planowania konsultacji specjalistycznych.

    Ćwiczenia

    U38.

    prowadzi dokumentację medyczną pacjenta.

    Ćwiczenia

     

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Metody podsumowujące np.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

     

     

    Punkty ECTS

    4+4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    37 w tym w Klinice Kardiologii 0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    60 w tym w Klinice Kardiologii 60

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)
    15 w tym w Klinice Kardiologii 0
    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    0

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 112 w tym w Klinice Kardiologii 60

    Samodzielna praca studenta:

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    12

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    12

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    32

     

    godziny razem: 56

         
     

                                                                                                                                

    Treści programowe przedmiotu:

     

    PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W1

    W7

     

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Schemat wywiadu.

    2.Dolegliwości ogólne.

    3.Dolegliwości ze strony układu krążeniowo

    -oddechowego.

    4.Dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

    5.Dolegliwości ze strony układu moczowo-płciowego i kostno-stawowego.

    6.Badanie ogólne pacjenta. Badanie głowy i szyi.

    7. Badanie ogólne klatki piersiowej, badanie układu oddechowego.

    8. Badanie serca i naczyń obwodowych.

    9. Badanie ogólne brzucha, badanie wątroby. Badanie śledziony, jelit, badanie per rectum.

    10.Badanie układu moczowo-płciowego.

    Badanie układu kostno-stawowego.

    11.Samodzielne opracowanie historii choroby –

    wywiad,

    badanie przedmiotowe, ustalenie wstępnej diagnozy, zaproponowanie badań dodatkowych, obserwacja

     chorych., różnicowane i leczenie.

    12.Podstawy elektrokardiografii, demonstracja

    typowych krzywych ekg w zawale mięśnia sercowego,

     zaburzeniach rytmu i przewodnictwa.

    13. Demonstracja przypadków ze szczególnym uwzględnieniem zmian w badaniu przedmiotowym.

     

    ALERGOLOGIA

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W1

    W7

     

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Badania czynnościowe układu oddechowego (badanie spirometryczne, testy prowokacyjne)
    2. Diagnostyka alergologiczna (testy alergologiczne, diagnostyka immunologiczna).
    3. Kaszel i duszność – wiodące objawy chorób układu oddechowego
    4. Markery alergii w chorobach układu krwiotwórczego.
    5. Astma alergiczna, niealergiczna, inne fenotypy astmy.
    6. Stany zagrożenia życia spowodowane reakcjami alergicznymi: wstrząs anafilaktyczny, reakcje alergiczne po użądleniu owadów, obrzęk naczynioruchowy
    7. Nieinwazyjna diagnostyka zapalenia w chorobach układu oddechowego.
    8. Praktyczne wykonywanie badań diagnostycznych stosowanych w chorobach obturacyjnych płuc oraz chorobach o podłożu alergicznym.
    9. Współwystępowanie astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc.
    10. Pokrzywka ostra i przewlekła, współwystępowanie pokrzywki i obrzęku naczynioruchowego.
    11. Alergiczny nieżyt nosa i alergiczne zapalenie spojówek
    12. Atopowe zapalenie skóry
    13. Kontaktowe zapalenie skóry.
    14. Niepożądane reakcje polekowe.
    15. Alergie zawodowe.
    16. Alergiczne zapalenie pęcherzyków płucnych
    17. Eozynofilowe zapalenie oskrzeli.

     

    PULMONOLOGIA

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W1

    W7

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Badania diagnostyczne układu oddechowego (bronchoskopia, spirometria, pletyzmografia, badania radiologiczne).  Uczestnictwo w badaniu bronchofiberoskopowym. Udział w  torakocentezie. Omówienie radiogramów klatki piersiowej.
    2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc - etiopatogeneza, symptomatologia,      diagnostyka i  leczenie. Obturacyjny bezdech senny. Aerozoloterapia. Omawianie przypadków. Interpretacja wyników spirometrii.
    3. Zapalenie płuc - etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie Zapalenia płuc szpitalne i pozaszpitalne. Zajęcia przy łóżku  chorego. Omawianie przypadków. Metody pobierania materiału do badań.
    4. Nowotwory płuc - etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie. Zespoły paranowotworowe. Omawianie przypadków. Uczestnictwo w badaniu bronchofiberoskopowym
    5. Choroby śródmiąższowe płuc (sarkoidoza,  śródmiąższowe włóknienie płuc)  - etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i  leczenie. Omawianie przypadków. Zajęcia w pracowni spirometrii i  pletyzmografii. Diagnostyka radiologiczna klatki piersiowej. Omówienie badania BAL  i plwociny indukowanej
    6. Grużlica płuc - etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka i leczenie Omawianie przypadków. Zajęcia w pracowni bakteriologii prątka gruźlicy. Omówienie radiogramów klatki piersiowej.
    7. Mukowiscydoza
    8. Choroby opłucnej i śródpiersia
    9. Niewydolność oddechowa (ostra i przewlekła)

     

    KARDIOLOGIA

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W1

    W7

     

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    Choroba niedokrwienna serca. Epidemiologia. Podział. Zasady leczenia.

    Patogeneza stabilnej i niestabilnej choroby niedokrwiennej serca.

    Patogeneza  i powikłania zawału m. sercowego.

    Profilaktyka pierwotna i wtórna choroby wieńcowej.

    Leczenie farmakologiczne i inwazyjne zawału m. sercowego.

    Nowe trendy w leczeniu nadciśnienia tętniczego.

    Zaburzenia rytmu serca jako problem kliniczny i diagnostyczny- nowe postępy w leczeniu.

    Zaburzenia przewodnictwa. Metody leczenia; wskazania do  stałej stymulacji elektrycznej serca.

    Nabyte wady serca. Podział, leczenia farmakologiczne. Wskazania do leczenia chirurgicznego.

    Niewydolność serca: epidemiologia., podział.

    Niewydolność serca- zasady leczenia

    Znaczenie badań echokardiograficznych w diagnostyce chorób serca

    Nowe możliwości terapii genowej w leczeniu niewydolności  serca.

     

    GASTROLOGIA

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    W1

    W7

     

     

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    Choroba refluksowa przełyku

    Choroba wrzodowa

    Ostre zapalenie trzustki

    Przewlekłe zapalenie trzustki

    Marskość wątroby

    Patogeneza kamicy żółciowej; ostre zapalenie dróg żółciowych

    Rak żołądka i stany przedrakowe

    Krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego

    Rak trzustki

    Zespół jelita nadwrażliwego (IBS)

    Nieswoiste choroby zapalne jelit

    Rak jelita grubego

    Zastosowanie endoskopowej ultrasonografii w chorobach przewodu pokarmowego

    Współczesna diagnostyka chorób nowotworowych przewodu pokarmowego

    Nowoczesne metody diagnostyczne i terapeutyczne w endoskopii

    Powikłania endoskopii przewodu pokarmowego

    Autoimmunologiczne zapalenie trzustki

    Zastosowanie wybranych modeli zwierząt transgenicznych w badaniach nad patogenezą chorób trzustki

    Problemy gastroenterologiczne a ciąża

    Zakażenia grzybicze przewodu pokarmowego

     

    ENDOKRYNOLOGIA

    W7.

    Regulacja i mechanizmy wydzielania hormonów. (W)

    W7.

    U12.

    U16.

    Choroby przysadki mózgowej. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    Patogeneza, diagnostyka i leczenie chorób tarczycy.(W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    Patogeneza, diagnostyka i leczenie chorób nadnerczy. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    Regulacja gospodarki wapniowo-fosforanowej. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Otyłość i jej następstwa. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Patogeneza, diagnostyka i leczenie cukrzycy typu 2. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Patogeneza, diagnostyka i leczenie cukrzycy typu 1. (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Przewlekłe powikłania cukrzycy.             (W)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Obraz kliniczny i postępowanie w chorobach nadnerczy. (S)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    Obraz kliniczny i postępowanie w chorobach układu podwzgórzowo-przysadkowego. (S)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Obraz kliniczny i postępowanie w chorobach tarczycy. (S)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Ostre stany w endokrynologii i diabetologii. (S)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    Kryteria rozpoznania i wyrównania cukrzycy. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Niefarmakologiczne i farmakologiczne leczenie cukrzycy typu 2. (Ć)

    W7

    Praktyczna insulinoterapia – algorytmy insulinoterapii - część I. (Ć)

    W1.

    U29

    Praktyczna insulinoterapia – prezentacja wstrzykiwaczy insulinowych, pomp insulinowych i glukometrów - część II. (Ć)

    W1.

    W10

    U12.

    U16.

    Guzy przysadki mózgowej – prezentacja przypadków klinicznych. (Ć)

    W1.

    W7.

    U10

    U16.

    U24.

    Diagnostyka różnicowa chorób nadnerczy. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    Nadczynność tarczycy – przyczyny, różnicowanie. Omówienie przypadków klinicznych. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Zapalenia tarczycy. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32.

    Raki tarczycy. (Ć)

     

    U12

    U30

    Prezentacja USG tarczycy i biopsji tarczycy. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    Ostre stany w diabetologii i endokrynologii– prezentacja przypadków klinicznych. (Ć)

    W1.

    W7.

    U12.

    U16.

    U24.

    U32

    Omówienie chorób wydzielania wewnętrznego w oparciu o wybrane przypadki kliniczne. (Ć)

    W1.

    W7.

    U10

    Wrodzony przerost nadnerczy na podstawie przypadku klinicznego. (F)

    W7.

    Nowoczesne leki przeciwcukrzycowe. (F)

    W7.

    Stopa cukrzycowa. (F)

    W7

    U24

    Diagnostyka hirsutyzmu. (F)

    W1

    W7

    Zespół policystycznych jajników. (F)

    W7

    Zaburzenia metabolizmu węglowodanów w endokrynopatiach. (F)

    W1

    W7

    W32

    Cukrzyca w ciąży. (F)

    W1

    W7

    Zaburzenia układu renina-angiotensyna-aldosteron. (F)

    W7

    U12

    Trudności w rozpoznawaniu cukrzycy- przypadki kliniczne. (F)

    W7

    Leczenie otyłości. (F)

     

    NEFROLOGIA

    W1

    W7

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Diagnostyka chorób nerek
    2. Kłębuszkowe zapalenia nerek
    3. Ostra niewydolność nerek
    4. Śródmiąższowe zapalenia nerek
    5. Nerki a nadciśnienie tętnicze

     

    1. Przewlekła choroba nerek – wprowadzenie
    2. Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej i wodno-elektrolitowej w nefrologii
    3.  Przewlekła choroba nerek (PCHN)
    • przyczyny, objawy, badanie podmiotowe/przedmiotowe, badania dodatkowe
    • powikłania PCHN
    • leczenie PCHN, nefroprotekcja
    1.  Ostre uszkodzenie nerek (ONN)
    • przednerkowa, nerkowa, ponerkowa prerenal
    • ostra martwica kory nerek
    • nefropatia kontrastowa
    • zespół wątrobowo-nerkowy
    1. Glomerulopatie
    • zespół nerczycowy
    • zespół nefrytyczny
    • gwałtownie postępujące kłębuszkowe zapalenie nerek (RPGN)
    1. Leczenie nerkozastępcze
    • hemodializoterapia
    • dializa otrzewnowa
    • techniki ciągłe
    1. Cewkowo-śródmiąższowe zapalenie nerek
    • zakażenie układu moczowego
    • nerka a nadciśnienie tętnicze    
    1. Przeszczepianie nerek

     

    HEMATOLOGIA

    W1

    W7

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Szpiczak plazmocytowy.
    2. Chłoniaki nieziarnicze.
    3. Ostre białaczki:  szpikowe i limfoblastyczne.
    4. Choroby mieloproliferacyjne: przewlekła białaczka szpikowa, czerwienica prawdziwa, nadpłytkowość samoistna, samoistne zwłóknienie szpiku.
    5. Niedokrwistości.
    6. Skazy krwotoczne naczyniowe, osoczowe, płytkowe.
    7. Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa.
    8. Leczenie antykoagulacyjne, trombolityczne, p/płytkowe.

     

     

    REUMATOLOGIA

    W1

    W7

    U1

    U3

    U7

    U12

    U14

    U16

    U17

    U18

    U21

    U28

    U29

    U30

    U32

    U38

    1. Badanie narządu ruchu

    2.Ogólna charakterystyka schorzeń reumatycznych. Obraz podmiotowo-przedmiotowy. Implikacje zmian patogentycznych w obrazie klinicznym,

    3.Choroba zwyrodnieniowa stawów. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.

    4.Dna moczanowa, przewlekłe zapalenia stawów. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.

    5. Układowe choroby tkanki łącznej. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.

    6.Osteoporoza. Obraz podmiotowy, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, różnicowanie, rokowanie, leczenie.

    7.Przewlekłe zapalenia stawów: Reumatoidalne zapalenie stawów, Seronegatywne zapalenia stawów kręgosłupa. Diagnostyka, różnicowanie i postępowanie terapeutyczne

    8.Zespół antyfosfolipidowy: diagnostyka, różnicowanie i postępowanie terapeutyczne

    9. Glikokortykosteroidy-wskazania, zasady prowadzenia leczenia, stosowanie w reumatologii

     

    Literatura podstawowa:

     

    1. Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych widomości z przedmiotu:

    • Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych 2016; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2016

     

    Literatura uzupełniająca:

    1. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego (2014)
    2. Alergia, choroby alergiczne, astma. Podręcznik pod redakcją Andrzeja Fala, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, 2011.
    3. Alergologia kompendium, red. Rafał Pawliczak, Wydawnictwo Termedia 2013.
    4. Medycyna praktyczna, miesięcznik.
    5. „Wielka Interna” Antczak-Myśliwiec-Pruszczyk,  Gastroenterologia pod red. A. Dąbrowskiego, wydawnictwo Medical Tribune, 2010 cz. 1 i 2011 cz. 2
    6. Reumatologia pod redakcją Harrisona 2013
    7. Zalecenia dotyczące rozpoznań elektrokardiograficznych – Kardiologia Polska 2010.
    8. Choroby Nerek pod redakcją Michała Myśliwca

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    1. Sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń- ustny (dyskusja w czasie zajęć, obserwacja pracy studenta, ocena aktywności w czasie zajęć)
    2. Sposób zaliczania seminariów- ustny
    3. Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w poszczególnej jednostce- test pisemny  (test wielokrotnego wyboru) oraz zaliczenie historii choroby (realizacja określonego zadania, prezentacja multimedialna)
    4. Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych z zakresu chorób wewnętrznych- test pisemny  (test wielokrotnego wyboru) forma zwolnienia z egzaminu- nie dotyczy
    5. Blok ćwiczeniowy rozpoczyna się sprawdzianem w formie testu, dotyczącym wiedzy z badania podmiotowego i przedmiotowego w zakresie chorób wewnętrznych.
    6. Przygotowanie do ćwiczeń oceniane jest poprzez czynny udział w zajęciach (analiza przypadków klinicznych w ramach omawianych zagadnień).
    7. W trakcie bloku ćwiczeniowego przygotowanie historii choroby
    8. Zaliczanie seminariów – na podstawie obecności.
    9. Na zakończenia zajęć (bloku ćwiczeniowego) odbywa się pisemny sprawdzian w formie testu z zakresu realizowanego materiału (tematyka obejmuje ćwiczenia, seminaria i wykłady).

    W przypadku niezaliczenia testu – test poprawkowy w ciągu 14 dni od zakończenia bloku ćwiczeniowego.

    W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na wszystkich ćwiczeniach. Możliwe jest odrobienie ćwiczeń w przypadku nieobecności na mniej niż 30% zajęć.

     

    Szczegóły dotyczące formy i kryteriów zaliczenia bloku z kardiologii - patrz Regulamin Dydaktyczny Klinika Kardiologii