SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2022/2023
Nazwa przedmiotu/modułu | Język angielski specjalistyczny | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Studium Języków Obcych | |
e-mail jednostki | sjosekr@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Techniki dentystyczne | |
Poziom kształcenia | I stopnia | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski x | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I x II x III £
| 1 x 2 x 3 x 4 x 5 £ 6 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Znajomość jęz. angielskiego na poziomie co najmniej B1(wyniki z matury); na roku I zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym; na roku II realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzedniego roku studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 120 godz. ćwiczenia ( w tym on-line) - 60 - na I roku, 60 - na II roku | |
Założenia i cele przedmiotu | Celem lektoratu jest nauka języka specjalistycznego, czyli kształcenie sprawności językowych pozwalających na: 1) rozumienie tekstów o tematyce zawodowej, 2) tłumaczenie krótkich tekstów specjalistycznych z zakresu technik dentystycznych z języka angielskiego na język polski i z języka polskiego na język angielski przy pomocy słownika, 3) rozumienie ze słuchu nagrań audio, video, wykładów i prezentacji, 4) komunikacja w środowisku zawodowym i z pacjentem, 5) przedstawianie tematów zawodowych w formie prezentacji multimedialnej. | |
Metody dydaktyczne | - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) - dyskusja - prezentacja - opis przypadku - samodzielne dochodzenie do wiedzy - e-learning | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | mgr Ewa Szczepaniak | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr n. hum. Agnieszka Dudzik |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | efekty uczenia się przedmiotowe (opis) | Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol i numer) | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się |
wiedza | ||||
W4 | Zna mianownictwo anatomiczne w języku polskim. Podstawowe nazewnictwo w języku angielskim i łacińskim. | WK1,WK2, WK3,WK4WK5WK6, WK7 WK8,WK9, WK10,WK11,WK12, WK13 WK14, W15, WK16,WK17, WK18,WK19, WK20,WK21, WK22,WK23, WK24,WK33, WK39,WK40, | ćwiczenia | Metody podsumowujące - ocenianie ciągłe przez nauczyciela - zaliczenie bez oceny po roku I - egzamin pisemny po roku II Metody formujące, - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia cząstkowe
|
umiejętności | ||||
U19 | Student posługuje się w mowie i piśmie językiem obcym w zakresie terminologii protetyczno-stomatologicznej (poziom B2) | UK38 | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie bez oceny po roku I - egzamin pisemny po roku II - projekt, prezentacja Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych sprawności językowych - ocena przygotowania do zajęć - zaliczenia cząstkowe - opis przypadku w jęz. ang. |
kompetencje społeczne | ||||
K14 | Opanował język obcy w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa zawodowego i podstawową komunikację (poziom B2) | KK1, KK4 | ćwiczenia | Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) - zaliczenie bez oceny po roku I - egzamin pisemny po roku II - projekt, prezentacja Metody formujące:. - obserwacja pracy studenta |
Punkty ECTS | 4+4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 120 | |
| - | |
| - | |
| - | |
|
| |
| godziny razem: 120 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |
efekty uczenia się przedmiotowe (symbol i numer) | tematyka |
WIEDZA W4
UMIEJĘTNOŚCI U19
KOMPETENCJE K14
| Rok I Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Krótka historia, struktura, kierunki, stopnie naukowe. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwania informacji i mówienia. Wprowadzenie do kursu języka angielskiego na kierunku Techniki dentystyczne. Studia w Polsce i za granicą – wyszukiwanie informacji w Internecie. Historia stomatologii, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju technik dentystycznych - ćwiczenie sprawności czytania, słuchania i mówienia. Ćwiczenia leksykalne. Budowa ciała ludzkiego - ogólny opis anatomiczny, części i jamy ciała, narządy; układy i ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, słuchania; wyszukiwanie informacji. Jama ustna i zęby. Procesy fizjologiczne dotyczące aparatu żucia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, słuchania; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Budowa zęba. Rodzaje uzębienia. Podział zębów ze względu na ich funkcje. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Dziedziny stomatologii – podstawowa terminologia, krótka charakterystyka, specjaliści. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia leksykalne. Zespół dentystyczny i jego zadania. Rola technika dentystycznego w zespole dentystycznym. . Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia. Gabinet dentystyczny i jego wyposażenie. Stanowisko pracy technika dentystycznego. Podstawowe narzędzia. Ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem. Ćwiczenia leksykalne. Zagrożenia w pracy technika dentystycznego. Środki bezpieczeństwa. Praca z tekstem specjalistycznym. Ćwiczenie sprawności mówienia. Podstawowe problemy pacjenta stomatologicznego. Higiena jamy ustnej - ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem; ćwiczenia leksykalne. Próchnica zębów i jej skutki. Zapobieganie próchnicy zębów - ćwiczenie sprawności słuchania i czytania ze zrozumieniem; ćwiczenia leksykalne. Dieta i styl życia a stan uzębienia. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem i mówienia. Wartości numeryczne – liczby, ułamki, procenty itd. Odczytywanie i zapis. Wybrane zagadnienia gramatyczne. Rok II Protetyka dentystyczna – zakres działania, specjaliści. Wady kwalifikujące do leczenia protetycznego – ćwiczenia leksykalne, czytanie ze zrozumieniem, słuchanie (ćwiczenie wymowy); praca ze słownikiem, ćwiczenia translacyjne. Ćwiczenie sprawności mówienia. Techniki protetyczne – rodzaje protez, korony, mosty i wkłady; charakterystyka podstawowych konstrukcji protetycznych; materiały, narzędzia i aparatura. Wady i zalety poszczególnych technik – ćwiczenia leksykalne. Czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji w Internecie, praca ze słownikiem. Technika CAD/CAM – definiowanie, język opisu; wady i zalety – ćwiczenia porównawcze – czytanie ze zrozumieniem, wyciąganie wniosków, mówienie. Przypadki pacjentów protetycznych – analiza opisów przypadków (case reports). Rozmowa z dentystą i pacjentem – wyjaśnianie, instruowanie, zadawanie pytań. Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia. Implantologia stomatologiczna – rodzaje implantów, materiały, wskazania do zastosowania i przeciwwskazania. Wady i zalety - czytanie ze zrozumieniem, słuchanie; ćwiczenia translacyjne - praca ze słownikiem. Przypadki pacjentów z implantami. Analiza opisów przypadków (case reports). Rozmowa z dentystą i pacjentem – wyjaśnianie, instruowanie, zadawanie pytań. Ćwiczenie sprawności słuchania, czytania ze zrozumieniem i mówienia. Ortodoncja – zakres działania, specjaliści. Wady twarzowo-szczękowo-zgryzowe kwalifikujące do leczenia ortodontycznego. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Wymowa. Techniki ortodontyczne – współcześnie stosowane aparaty ortodontyczne; materiały, narzędzia i aparatura. Wady i zalety. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Wymowa. Leczenie ortodontyczne dorosłego pacjenta. Ćwiczenia gramatyczno-leksykalne. Ćwiczenie sprawności czytania ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacji. Ćwiczenia translacyjne. Zasady aseptyki obowiązujące przy wykonywaniu aparatów protetycznych, ortodontycznych i implantów. Zasady postępowania – wyszukiwanie informacji. Język formalny (pisany i mówiony) i nieformalny. Język prezentacji – wprowadzenie. Przygotowanie tekstu specjalistycznego do prezentacji. Prezentowanie wybranych zagadnień z zakresu technik dentystycznych w formie krótkiej prezentacji multimedialnej. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
E. Donesh-Jeżo, English in Dentistry, WPL, Kraków 2008 |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
K. Studzińska-Pasieka, M. Otto, Open Your English Wide!!! English for Dental Professional, Wyd. Bestom, Łódź 2005 Materiały autorskie |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu |
Warunki zaliczenia – na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych w trakcie trwania lektoratu (testy, odpowiedzi ustne, projekty) oraz frekwencji na zajęciach. Egzamin pisemny po roku II. Zajęcia są obowiązkowe. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia 2 zajęcia w ciągu roku z obowiązkiem zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni. Każda dodatkowa nieobecność nieusprawiedliwiona musi być odrobiona a materiał zaliczony w sposób określony przez prowadzącego zajęcia. Brak odrobienia zajęć/zaliczenia materiału skutkuje niezaliczeniem lektoratu. Nieobecność usprawiedliwiona – obowiązek zaliczenia materiału w ciągu 2 tygodni. Niezaliczenie materiału – obowiązek zaliczenia w ciągu 2 tygodni. |
mgr Ewa Szczepaniak, koordynator przedmiotu
(podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)