W ramach naboru wniosków o finansowanie udziału w szkoleniach, warsztatach, konferencjach oraz wizytach studyjnych związanych z podnoszeniem kompetencji dydaktycznych udało się zrealizować wiele ciekawych inicjatyw kadry dydaktycznej UMB. Poza wydarzeniami online, nauczyciele z UMB mieli okazję wziąć udział zarówno w krajowych, jak i zagranicznych wyjazdach szkoleniowych. Zapraszamy do zapoznania się informacjami dotyczącymi dotychczasowych wydarzeń wraz z fotorelacją z poszczególnych wyjazdów.
Wizyta studyjna pt. „Innowacyjne metody dydaktyczne i ewaluujące efekty uczenia się studentów w obszarze pediatrii i pielęgniarstwa pediatrycznego”
W dniach 27-28.06.2024 roku przedstawicielki Zakładu Medycyny Wieku Rozwojowego i Pielęgniarstwa Pediatrycznego w składzie dr n. o zdr. Magdalena Malesińska, dr n. o zdr. Agata Sacharewicz, dr n. med. Beata Janina Olejnik i dr n. o zdr. Paulina Kalinowska, dr n. o zdr. Urszula Chrzanowska wzięły udział w wizycie studyjnej w Zakładzie Pediatrii i Pielęgniarstwa Pediatrycznego Katedry Zintegrowanej Opieki Pielęgniarskiej Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Podczas wizyty prezentowane były metody dydaktyczne stosowane w realizacji programu kształcenia w przedmiocie „Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne” oraz metody i narzędzia ewaluacji efektów uczenia się takie jak drzewa decyzyjne. Wizyta studyjna w partnerskiej jednostce była szansą na udział w zajęciach dydaktycznych realizowanych metodą wysokiej wierności i obserwację podczas egzaminu z wykorzystaniem platformy e-learningowej w zakresie egzaminu teoretycznego. Uczestnicy zwiedzili Centrum Symulacji Medycznej należące do Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, w którym swoje umiejętności ćwiczą studenci wszystkich kierunków. W centrum znajdują się także sale do realizacji egzaminów testowych w formie elektronicznej. W czasie wizyty odwiedzili również Oddział Hematologii, Onkologii i Transplantologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie.
Wizyta studyjna była okazją do nawiązania bliższej współpracy z wykładowcami z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, wymianą doświadczeń i podzielenia się dobrymi praktykami, co sprzyja budowaniu sieci kontaktów i może przynieść korzyści zarówno dla wykładowców, jak i studentów.
Szkolenie zagraniczne „Teaching Training + Academic Writing and Presentation Skills”
Przedstawicielki Studium Języków Obcych UMB, dr n. hum. Agnieszka Dudzik (kierownik SJO) i dr n. hum. Justyna Sierakowska, w terminie 19-23.08.2024 r. uczestniczyły w specjalistycznym szkoleniu „Teaching Training + Academic Writing and Presentation Skills”, które odbyło się w Galway Cultural Institute w Irlandii. Wydarzenie skierowane było do wykładowców zajmujących się rozwijaniem akademickich umiejętności językowych, kluczowych do funkcjonowania w międzynarodowym środowisku naukowym.
Głównym celem szkolenia oraz towarzyszących mu warsztatów było poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji międzykulturowych, interpersonalnych i językowych. Dzięki zdobytym umiejętnościom, uczestnicy będą mogli efektywniej komunikować się w języku angielskim w kontekście akademickim.
Szkolenie koncentrowało się na rozwijaniu kluczowych umiejętności, takich jak:
– pisanie akademickie (praktyczne techniki skutecznego tworzenia tekstów naukowych w języku angielskim),
– wystąpienia konferencyjne (sztuka prezentacji naukowych i wystąpień publicznych),
– komunikacja międzykulturowa (narzędzia i strategie ułatwiające porozumiewanie się w międzynarodowym środowisku akademickim).
Uczestnicy szkolenia poznali nowoczesne narzędzia cyfrowe, które wspomagają proces nauczania akademickiego w języku angielskim, takie jak:
–Linggle (narzędzie korpusowe wspomagające identyfikację wymagań tekstów akademickich),
– BAWE (British Academic Written English - brytyjski korpus pisany),
– BASE (British Academic Spoken English - brytyjski korpus mówiony),
– wyspecjalizowane korpusy z dziedzin takich jak medycyna i nauki społeczne.
Dzięki szkoleniu proces dydaktyczny w Szkole Doktorskiej UMB zostanie więc wzbogacony o wykorzystanie tych narzędzi w pkarktyce, co pozwoli na lepsze przygotowanie studentów do międzynarodowej działalności naukowej. Zdobyte umiejętności oraz wprowadzone innowacje w dydaktyce przyczynią się do podniesienia efektywności nauczania komunikacji akademickiej w języku angielskim.
Krajowa wizyta studyjna w Zakładzie Chemii Klinicznej Katedry Analityki Klinicznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed)
W dniach 25-30 sierpnia 2024 r. pracownice Zakładu Laboratoryjnej Diagnostyki Klinicznej, dr hab. n. med. Joanna Kamińska i dr hab. n. med. Olga M. Koper-Lenkiewicz oraz dr n. med. Marzena Tylicka (Zakład Biofizyki UMB), uczestniczyły w wizycie studyjnej pt. „Studium przypadku z zakresu analizy cytologicznej płynów ustrojowych”. Wydarzenie odbyło się w Zakładzie Chemii Klinicznej Katedry Analityki Klinicznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (GUMed) oraz w Uniwersyteckim Centrum Medycyny Laboratoryjnej Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.
Głównym celem wizyty była wymiana doświadczeń oraz opracowanie zasobów dydaktycznych w zakresie analizy cytologicznej płynów ustrojowych. Podczas spotkań z pracownikami Zakładu Chemii Klinicznej GUMed, uczestniczki z UMB miały okazję omówić najnowsze techniki dydaktyczne, dotyczące różnicowania elementów w płynach biologicznych, w tym fotografowania i dokumentowania elementów upostaciowanych.
Podczas wizyty wypracowano:
– zdjęcia cytologiczne elementów upostaciowanych moczu, płynu mózgowo-rdzeniowego, płynów z jam ciała oraz płynu stawowego,
– pytania quizowe z zakresu analityki ogólnej, które posłużą jako narzędzia edukacyjne.
Wizyta stanowiła doskonałą okazję do zacieśnienia współpracy pomiędzy pracownikami UMB a GUMed, co pozwoliło na podzielenie się wiedzą oraz doświadczeniami w zakresie nowoczesnych metod kształcenia. Efekty wizyty, m.in. zdjęcia cytologiczne i pytania quizowe, zostaną wykorzystane w ramach zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku Analityka Medyczna oraz dla diagnostów laboratoryjnych zarówno na UMB, jak i GUMed.
Dzięki wypracowanym materiałom dydaktycznym, uczestniczki wyjazdu będą mogły wzbogacić proces kształcenia o najnowsze interaktywne metody nauczania, co przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia na obu uczelniach.
'