Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                                              Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Zdrowie Publiczne i Epidemiologia

    Profil studiów

    x  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka, Zakład Fizjologii (jednostka zaliczająca moduł zajęć)

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Marcin Baranowski (Zakład Fizjologii), prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Justyna Klimek (Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka)

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  x   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne x   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  x    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1  x   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia i fizjologia

    Język wykładowy

    polski  x     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Nauka podstaw anatomii prawidłowej człowieka. Zapoznanie studentów z budową narządów, układów i ich topografią. Przekazanie studentom wiedzy w zakresie prawidłowej czynności całego organizmu człowieka, wzajemnych związków pomiędzy układami i narządami oraz powstawania, roli i składu płynów ustrojowych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady informacyjne, ćwiczenia audytoryjne i praktyczne, dyskusja.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

     

    W1

    Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka. Ma podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów. Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym.

    W01

    Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach,

    zaliczenie teoretyczne ćwiczeń, kolokwia.

    Egzamin pisemny

    W2

    Zna mechanizmy regulacji funkcji narządów i układów organizmu człowieka.

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej, zasobów informacyjnych poszerzoną o formułowanie własnych wniosków.

     

    U10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia, kolokwia

    Egzamin pisemny

    U2

    Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim.

    U15

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie praktyczne i teoretyczne ćwiczenia, kolokwia

    Egzamin pisemny

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Potrafi brać odpowiedzialność za działania własne i właściwie organizować pracę własną.

    K08

    Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach

    Zaliczenie ustne

     

    K2

     

    Potrafi samodzielnie i krytyczne uzupełniać wiedzę i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny.

    K09

    Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach, zaliczenie teoretyczne ćwiczenia, kolokwia

    Zaliczenie ustne

     

    K3

    Efektywnie prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

    K11

    Dyskusja w czasie ćwiczeń, obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach

    Zaliczenie ustne

     

    K4

    Posiada umiejętność stałego dokształcania się.

    K13

    Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach

    Zaliczenie ustne

     

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    40

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    10

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    60

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    20

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    20

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    20

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    100

    Liczba punktów ECTS

    4

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    Anatomia

    Osteologia

    1. Kręgosłup - ogólna budowa kręgu, różnice w budowie kręgów tworzących poszczególne odcinki kręgosłupa.
    2. Klatka piersiowa - ogólna charakterystyka kości tworzących klatkę piersiową: mostek, żebra, kręgi piersiowe.
    3. Kości obręczy i części wolnej kończyny górnej i dolnej - ogólna charakterystyka poszczególnych kości.
    4. Kości mózgoczaszki i twarzoczaszki.
    5. Kości pneumatyczne - ogólna charakterystyka z uwzględnieniem zatok.

    Połączenia kości

    1. Rodzaje połączeń: ścisłe (więzozrost, chrząstkozrost, kościozrost) i połączenia ruchome (stawy).
    2. Połączenia występujące w obrębie kręgosłupa.
    3. Połączenia klatki piersiowej.
    4. Połączenia kości czaszki (więzozrosty: szwy, ciemiączka, chrząstkozrosty, kościozrosty).
    5. Połączenia kości kończyny górnej ze szczególnym uwzględnieniem stawu ramiennego, stawu łokciowego, promieniowo-nadgarstkowego.
    6. Budowa miednicy.
    7. Połączenia kości kończyny dolnej ze szczególnym uwzględnieniem stawu biodrowego, stawu kolanowego, skokowego górnego.

    Układ mięśniowy

    1. Mięśnie głowy.
    2. Mięśnie szyi - czynność.
    3. Mięśnie grzbietu – czynność.
    4. Mięśnie klatki piersiowej - czynność.
    5. Mięśnie kończyny górnej - czynność poszczególnych grup mięśniowych.
    6. Mięśnie brzucha – czynność.
    7. Miejsca zmniejszonego oporu ścian jamy brzuszne.
    8. Mięśnie kończyny dolnej - czynność.

    W1

    10

    Ośrodkowy układ nerwowy

    1. Mózgowie – ogólna budowa i podział.

    2. Rdzeń kręgowy.
    3. Komory mózgu.
    4. Opony mózgowia i rdzenia kręgowego.
    5. Płyn mózgowo-rdzeniowy.
    a) krążenie płynu.
    b) czynność płynu mózgowo-rdzeniowego oraz drogi odpływu.
    6. Unaczynienie mózgowia.
    Obwodowy układ nerwowy

    1. Nerwy czaszkowe – I – XII.

    2. Sploty nerwowe:

    a) splot szyjny – z czego powstaje, gdzie leży, gałęzie długie (nerw przeponowy – zakres unerwienia)

    b) splot ramienny – z czego powstaje, gdzie leży, nerwy długie odchodzące od części podobojczykowej splotu i zakres ich unerwienia
    c) nerwy międzyżebrowe – z czego powstają, zakres ich unerwienia
    d) splot lędźwiowy – z czego powstaje, gdzie leży, nerwy długie, zwłaszcza nerw udowy i zasłonowy – zakres unerwienia

    e) splot krzyżowy – z czego powstaje, gdzie leży, nerwy długie- nerw kulszowy oraz jego podział – nerw piszczelowy i strzałkowy wspólny (podział na nerw strzałkowy powierzchowny i głęboki), ogólnie zakres unerwienia tych nerwów

    3. Układ nerwowy autonomiczny:

    a) podział
    b) ośrodki układu współczulnego – budowa pnia współczulnego

    c) ośrodki układu przywspółczulnego

    d) czynność

    4. Narząd wzroku:
    a) budowa ścian gałki ocznej
    b) zawartość gałki ocznej
    c) narządy dodatkowe oka
    d) proces widzenia

    5. Narząd przedsionkowo-ślimakowy:

    a) ucho zewnętrzne – jego elementy składowe i krótka charakterystyka
    b) ucho środkowe – jego elementy składowe i krótka charakterystyka
    c) ucho wewnętrzne – jego elementy składowe i krótka charakterystyka
    d) lokalizacja ośrodka słuchu i równowagi
    e) proces słyszenia

    Układ krążenia

    1. Położenie i budowa serca.

    2. Zastawki serca.

    3. Budowa ściany serca.

    4. Osierdzie.

    5. Krążenie małe – gdzie i czym się rozpoczyna i kończy.

    6. Krążenie duże – gdzie i czym się rozpoczyna i kończy.

    7. Aorta – jej podział na części, przebieg, gałęzie aorty piersiowej, gałęzie aorty brzusznej (parzyste i nieparzyste).

    8. Naczynia tętnicze kończyny górnej – tętnica pachowa, ramienna, łokciowa i promieniowa (zakres ich unaczynienia- ogólnie).
    9. Naczynia tętnicze głowy i szyi – tętnica szyjna zewnętrzna i wewnętrzna (zakres ich unaczynienia - ogólnie).

    10. Naczynia tętnicze klatki piersiowej – ogólnie zakres ich unaczynienia.
    11. Naczynia tętnicze jamy brzusznej – ścienne i trzewne (podział, zakres unaczynienia) oraz tętnica biodrowa wewnętrzna – zakres jej unaczynienia.

    12. Naczynia tętnicze kończyny dolnej – tętnica biodrowa zewnętrzna, udowa, podkolanowa, piszczelowa przednia i tylna – zakres ich unaczynienia.

    13. Żyła główna górna i dolna – gdzie i z czego powstają, skąd zbierają krew i dokąd uchodzą.

    14. Żyły głębokie i powierzchowne kończyny górnej i dolnej – z czego powstają i dokąd uchodzą.

    Układ oddechowy

    1. Jama nosowa – podział, ogólna budowa.
    2. Zatoki przynosowe – wymienić, podać gdzie uchodzą, jakie funkcje pełnią.
    3. Gardło – podział.
    4. Krtań.
    a) położenie
    b) chrząstki krtani i ich połączenia
    c) podział jamy krtani
    d) elementy tworzące głośnię i szparę głośni

    5. Tchawica – części, budowa, położenie.

    6. Oskrzela główne – budowa, położenie.

    7. Płuca – budowa ogólna płuc (płaty, szczeliny) i korzeń płuca.
    8. Podział drzewa oskrzelowego.

    9. Opłucna, jama opłucnej i jej zachyłki.

    10. Droga powietrza oddechowego.

    Układ pokarmowy

    1. Jama ustna – podział, ograniczenie.
    2. Język.
    3. Zęby.
    4. Gruczoły jamy ustnej (ślinianki) – położenie, czynność.

    5. Gardło.

    6. Pierścień gardłowy limfatyczny.

    7. Przełyk – położenie, czynność, zwężenia.

    8. Żołądek – położenie, budowa, czynność.

    9. Jelito cienkie – części, położenie, czynność.

    10. Dwunastnica – podział, jakie przewody i gdzie uchodzą do dwunastnicy.
    11. Jelito grube – części, położenie, czynność, cechy charakterystyczne okrężnicy.

    12. Otrzewna i jama otrzewnej

    Narządy jamy brzusznej.
    1. Wątroba – położenie, budowa i czynność.
    2. Unaczynienie wątroby.
    3. Żyła wrotna.
    4. Pęcherzyk żółciowy – budowa, położenie, czynność.
    5. Trzustka – położenie, budowa, czynność.
    6. Śledziona – położenie, budowa, czynność.

    Układ moczowo - płciowy. Układ dokrewny.

    1. Nerki – położenie, budowa zewnętrzna i wewnętrzna, czynność.
    2. Moczowód – części, przewężenia, przebieg moczowodu.
    3. Pęcherz moczowy – położenie, budowa, czynność, unerwienie.
    4. Cewka moczowa żeńska.
    5. Cewka moczowa męska.
    6. Jądro – położenie, budowa, czynność.
    7. Najądrze – położenie, czynność.
    8. Nasieniowód – części, przebieg.
    9. Pęcherzyki nasienne – położenie, czynność.
    10. Gruczoł krokowy – budowa, położenie czynność.
    11. Jajniki – położenie, budowa, czynność.
    12. Jajowód – lokalizacja, budowa.
    13. Macica – położenie, budowa.
    14. Pochwa – położenie, budowa.
    15. Przysadka mózgowa – budowa, położenie, czynność.
    16. Szyszynka – położenie i czynność.
    17. Gruczoł tarczowy – położenie, budowa i czynność.
    18. Gruczoły przytarczyczne – położenie, czynność.
    19. Trzustka – budowa, położenie i czynność dokrewna.
    20. Nadnercza – położenie, budowa i czynność.

    WYKŁADY

    Fizjologia

    Pobudliwość i przewodnictwo. Jonowe podstawy powstawania potencjału spoczynkowego i czynnościowego w neuronie, włóknie mięśniowym poprzecznie prążkowanym. Przekaźnictwo synaptyczne. Zmiany pobudliwości podczas występowania potencjału czynnościowego w neuronach, miocytach i komórkach mięśnia sercowego.

    W1, W2

    10

    Podział czynnościowy układu nerwowego. Fizjologia czucia i podział receptorów. Odruch. Łuk odruchowy. Rodzaje odruchów. Autonomiczny układ nerwowy.

    Krew. Układ krążenia - hemodynamika, zjawiska elektryczne oraz mechaniczne zachodzące podczas pracy serca, czynnościowy podział naczyń krwionośnych, mechanizmy regulacyjne. Przepływ krwi w niektórych obszarach naczyniowych.

    Mechanizmy działania hormonów. Systemy kontroli hormonalnej. Funkcje poszczególnych gruczołów wydzielania wewnętrznego. Układ rozrodczy męski i żeński.

                  

     

     

     

    ĆWICZENIA

    Anatomia

     

    Tematyka ćwiczeń skorelowana jest z tematyką wykładów.

     

    5

     

    W1, U1, U2, K1, K2, K3, K4

    ĆWICZENIA

    Fizjologia

    Badanie ostrości wzroku u człowieka (tablice Snellena). Stwierdzenie plamki ślepej Mariotte’a w oku ludzkim. Badanie krzywizny rogówki przy pomocy keratoskopu Placido. Testy odróżniające głuchotę odbiorczą od głuchoty przewodowej przy użyciu widełek stroikowych (próby: Webera, Rinnego, Schwabacha). Badanie niektórych odruchów fizjologicznych u człowieka. Mierzenie ciśnienia tętniczego u człowieka. Pomiar tkanki tłuszczowej przy użyciu analizatora i fałdomierzy. Interaktywna i komputerowa symulacja procesów fizjologicznych z zakresu: mięśni, układu nerwowego, układu sercowo-naczyniowego, hormonów.

    5

    W2, U1, U2, K1, K2, K3, K4

    SEMINARIA

    Anatomia

    Tematyka seminariów skorelowana jest z tematyką wykładów.

    5

    W1, U1, U2, K1, K2, K3, K4

    SEMINARIA

    Fizjologia

    Stężenie jonów w przestrzeniach płynów ustrojowych. Błona komórkowa: kanały, nośniki, pompy, receptory. Mechanizmy transportu przez błonę komórkową. Drugi przekaźnik wewnątrzkomórkowy. Fizjologia komórki nerwowej - potencjał spoczynkowy czynnościowy. Budowa i rodzaje synaps. Jonowe podstawy EPSP i IPSP. Fizjologia mięśni poprzecznie prążkowanych. Przewodzenie informacji czuciowej, receptory i narządy zmysłów. Odruch i łuk odruchowy. Autonomiczny układ nerwowy. Budowa, transmitery, receptory i efekty pobudzenia AUN. Krew, hemoglobina, krzywa dysocjacji oksyhemoglobiny. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Elektrofizjologia serca: potencjał spoczynkowy i czynnościowy. Budowa i funkcja układu bodźco-przewodzącego. Regulacja funkcji krążenia. Mikrokrążenie: budowa i funkcje. Fizjologia gruczołów wydzielania wewnętrznego. Wzajemne powiązanie pomiędzy układem nerwowym i wydzielania wewnętrznego w utrzymaniu homeostazy. Klasyfikacja i mechanizm działania hormonów. Kontrola wydzielania dokrewnego. Hormony podwzgórzowe, przysadki mózgowej, gruczołu tarczowego i trzustki, regulujące gospodarkę wapniowo – fosforanową. Męskie i żeńskie hormony płciowe. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.

    5

    W2, U1, U2, K1, K2, K3, K4

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013.

    2. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2013.

    3. Górski J. (red.): Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, Warszawa 2002.

    4. Traczyk W.Z.: Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa 2004.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

      1. pozycji)

    1. Yokochi C.: Fotograficzny Atlas Anatomii Człowieka. PZWL, Warszawa 2012.

    2. Sobotta J.: Atlas Anatomii Człowieka. Tom I i II. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.

    3. Bullock J., Boyle J., Wang M.B.: Fizjologia. Urban & Partner, Wrocław 2004.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru).

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność musi być usprawiedliwiona.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Teoretyczne zaliczenie (w ustalonym terminie) materiału obowiązującego na opuszczonych zajęciach.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Zaliczenie wszystkich ćwiczeń.

    Uzyskanie określonej w regulaminie Zakładu Anatomii Prawidłowej Człowieka min. liczby punktów z  kolokwiów.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60-68%

    69-75%

    76-82%

    83-89%

    90-100%

    Data opracowania sylabusa: 26.07.2022

    Sylabus Sylabus opracował(a): prof. dr prof. dr hab. Marcin Baranowski, prof. dr prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, mgr Justyna Klimek