• Ostatnia zmiana 12.01.2022 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

    Załącznik nr 5b

    do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    LOGOPEDIA Z FONOAUDIOLOGIĄ

    Profil kształcenia

    X  ogólnoakademicki    □  praktyczny   □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Kontakt (tel./email):

    (85) 7485661     anatomia@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Magdalena Szkudlarek

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Magdalena Szkudlarek

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Informacje z zakresu biologii, budowy i fizjologii organizmu człowieka z zakresu nauczania szkoły średniej

    Poziom studiów:

    I stopnia  (licencjackie) X   II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  X     II   □   III  □         

    Semestr studiów:

    1      □   2  X     3   □   4  □  5  □   6  □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Podstawy anatomii

    ECTS
    4

    Kod modułu

    LF-1-S-A-ANAT

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X    fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego  □     podstawowy   X        kierunkowy/profilowy        □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski   X     obcy   □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

    nie dotyczy

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    10

    Seminarium

    30

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    50

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

     

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    90

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Celem zajęć jest nauka anatomii prawidłowej człowieka w zakresie szczegółowego zapoznania studentów ze budową i funkcją struktur tworzących aparat mowy, narząd słuchu, narząd wzroku, układ ruchu oraz ogólnego zapoznania studentów  z  budową pozostałych narządów i układów.

    Metody dydaktyczne

     

    Wykłady multimedialne, seminaria

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, plansze, filmy, fantomy, preparaty narządowe

     

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W01

    Zna elementarną terminologię używaną w diagnostyce i terapii zaburzeń jakości głosu, mowy i słuchu

    P6S_WK

    Obserwacja pracy studenta

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    W,S

    W02

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie anatomii narządu głosu, fizjologii procesu głosowego oraz patologii głosu
    o charakterze czynnościowym i organicznym

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    W,S

    W03

    Posiada wiedzę w zakresie anatomii, patomorfologii, patofizjologii oraz diagnozowanych postaci czynnościowych   dysfonii

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    W,S

    W10

    Posiada podstawowa wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu słuchu i równowagi.

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    W,S

    W15

    Posiada ogólną wiedzę w zakresie uwarunkowań zaburzeń jakości głosu i mowy.

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    W,S

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U01

    Posiada umiejętność diagnozowania zaburzeń jakości głosu w oparciu o dane z badania podmiotowego i przedmiotowego

    P6S_UW

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

     

    U05

    Posiada umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy w formie czytelnego przekazu

    P6S_UK

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

     

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K02

    Potrafi współpracować z otolaryngologiem, audiologiem, protetykiem słuchu, radiologiem w ocenie patologii narządu słuchu i wdrożenia metod rehabilitacji.

    P6S_KK

     

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

     

    K04

    Jest świadomy potrzeby kontynuacji nauki przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych.

    P6S_UK

     

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

     

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

              

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    30

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    50

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

     

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia  i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

                                                                                                                                                        Godziny ogółem

    90

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    4

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    1. Aparat oddechowy mowy
      1. Rdzeń kręgowy w aspekcie kontroli czynności ruchowej mięśni oddechowych- nerw przeponowy, nerwy międzyżebrowe
      2. Dolne drogi oddechowe- tchawica i drzewo oskrzelowe. Budowa płuc i opłucnej.
      3. Budowa serca w aspekcie unaczynienia płuc (krążenia płucnego)

    10

    1. Aparat fonacyjny mowy- krtań
      1. Szkielet krtani- chrząstki krtani i ich połączenia
      2. Jama krtani, ze szczególnym uwzględnieniem głośni i szpary głośni
      3. Funkcja krtani- mięśnie krtani- ich lokalizacja, czynność i unerwienie (przebieg nerwów krtaniowych)
      4. Porównanie budowy krtani osoby dorosłej i dziecka
    1. Aparat artykulacyjno- rezonansowy mowy- gardło i jama ustna- część I
      1. Gardło
        1. Podział gardła i ukształtowanie poszczególnych pięter gardła
        2. Mięśnie gardła i ich czynność w procesie połykania i artykulacji
      2. Jama ustna- część I (jama ustna właściwa)
        1. Szkielet kostny jamy ustnej- budowa żuchwy, szczęki i kości podniebiennej
        2. Ściana górna- budowa i znaczenie podniebienia twardego i miękkiego w procesie połykania i artykulacji
        3. Dno jamy ustnej
        4. Budowa i czynność języka (unerwienie!)
        5. Pierścień chłonny gardła
    1. Aparat artykulacyjno- rezonansowy mowy- gardło i jama ustna- część II
      1. Staw skroniowo- żuchwowy i mięśnie żucia
      2. Zęby, zwarcie i zgryz zębów w aspekcie procesu artykulacji
      3. Przedsionek jamy ustnej- budowa warg i policzków
      4. Mięśnie wyrazowe twarzy okolicy szpary ust biorące udział w procesie artykulacji. Nerw twarzowy w aspekcie unerwienia mięśni wyrazowych twarzy
    1. Aparat artykulacyjno- rezonacyjny mowy- jama nosowa i zatoki przynosowe część III
      1. Budowa jamy nosowej- ściany, przestrzenie, okolice błony śluzowej i związane z nimi funkcje
      2. Unaczynienie i unerwienie jamy nosowej
      3. Topografia zatok przynosowych
      4. Znaczenie zatok przynosowych
    1. Programowanie mowy- Układ nerwowy w aspekcie procesu mowy- część I
      1. Ogólny podział mózgowia
      2. Lokalizacja ośrodków korowych, ze szczególnym uwzględnieniem okolic zaangażowanych w proces mowy w aspekcie zaburzeń mowy m.in. afazji, mutyzmu, dysleksji, autyzmu (ośrodki mowy, ośrodki ruchowe, asocjacyjne pola korowe- somatognozja)
      3. Różnice półkulowe
      4. Drogi integrujące czynność oun- drogi kojarzeniowe (pęczek łukowaty) drogi spoidłowe, torebka wewnętrzna i jej znaczenie
      5. Ośrodki układu limbicznego zaangażowane w proces mowy (hipokamp, ciała migdałowate)
      6. Wybrane struktury podkorowe (ciało prążkowane, wzgórze
    1. Realizacja procesu programowania mowy na poziomie układu nerwowego- Układ nerwowy w aspekcie procesu mowy- część II
      1. Ogólna budowa pnia mózgu i móżdżku w aspekcie zaburzeń mowy typu dyzartrii
      2. Udział móżdżku w procesie mowy
      3. Twór siatkowaty pnia mózgu w aspekcie kontroli oddychania
      4. Jądra nerwów czaszkowych biorących udział w procesie mowy
    1. Narząd słuchu i równowagi
      1. Szczegółowa budowa ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego
      2. Proces słyszenia z uwzględnieniem struktur oun zaangażowanych w proces słyszenie
      3. Narząd równowagi z uwzględnieniem struktur oun
    1. Układ wzrokowy w aspekcie komunikacji międzyludzkiej (mowa pisana)
    1. Podstawowe wiadomości z zakresu układu pokarmowego, endokrynnego i naczyniowego oraz moczowo- płciowego

    ĆWICZENIA

     

     

    SEMINARIA

    1. Aparat oddechowy mowy
      1. Szkielet klatki piersiowej- mostek, żebra, kręgosłup, ich połączenia i ruchy oddechowe
      2. Mięśnie oddechowe- główne (przepona i mięśnie międzyżebrowe) i dodatkowe (mięśnie szyi: m.mostkowo-obojczykowo-sutkowy i mm.pochyłe; mięśnie klatki piersiowej i grzbietu: mm.piersiowe większy i mniejszy, m.zębaty przedni, m.najszerszy grzbietu; mm.brzucha
      3. Działanie mięśni oddechowych w czasie spokojnego oddychania, głębokiego wdechu i wydechu, wydechu z tzw. podparciem (wydłużony wydech w czasie śpiewu), tłoczni brzusznej
      4. Prezentacja omawianych mięśni, płuc i serca

    30

    1. Aparat fonacyjny mowy
      1. Obrazy laryngoskopowe krtani.
      2. Położenie i topografia krtani, prezentacja narządu i przebiegu nerwów krtaniowych
      3. Prezentacja fantomów i preparatów krtani
    1. Aparat artykulacyjno- rezonacyjny mowy- część I
      1. Prezentacja omawianych kości czaszki.
      2. Struktura, topografia i położenie gardła i jamy ustnej
    1. Aparat artykulacyjno- rezonacyjny mowy- część II
      1. Udział omawianych struktur jamy ustnej w artykulacji głosek
      2. Prezentacja omawianych zębów, mięśni i ślinianek
    1. Aparat artykulacyjno- rezonacyjny mowy- część III
      1. Szkielet nosa, jamy nosowej (kości twarzoczaszki budujące ściany jamy nosowej) i zatok przynosowych (kości pneumatyczne czaszki)
      2. Jama nosowa i zatoki przynosowe w badaniach obrazowych
      3. Prezentacja struktur jamy nosowej
    1. Programowanie mowy- Układ nerwowy w aspekcie procesu mowy- część I
      1. Analiza procesu mowy na podstawie poznanych struktur mózgowia
      2. Prezentacja struktur mózgowia
    1. Realizacja procesu programowania mowy na poziomie układu nerwowego- Układ nerwowy w aspekcie procesu mowy- część II
      1. Układ nerwowy obwodowy zaangażowany w proces mowy- nerwy czaszkowe- trójdzielny, twarzowy, językowo- gardłowy, błędny i podjęzykowy, przeponowy, nn.międzyżebrowe (podsumowanie wiadomości na podstawie dotychczas omówionych zagadnień)
    1. Narząd słuchu i równowagi
      1. Budowa kości skroniowej
      2. Ogólna budowa ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego- prezentacja na fantomie i dostępnych preparatach kostnych
    1. Podstawy budowy i funkcji układu ruchowego w aspekcie komunikacji międzyludzkiej (komunikacja niewerbalna)
      1. Kości i stawy kończyny górnej oraz kończyny dolnej. Grupy mięśniowe i zaopatrujące je nerwy obwodowe.
      2. Mięśnie tułowia w aspekcie motoryki ciała
      3. Omawiane struktury anatomiczne w aspekcie przykładowych czynności ruchowych
    1. Analiza podstaw anatomicznych rehabilitacji mowy po zabiegach laryngektomii (wykształcenie mowy przełykowej)
      1. Prezentacja omawianych struktur anatomicznych układu pokarmowego, endokrynnego, naczyniowego i moczowo- płciowego

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

     

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

    Przygotowanie do seminariów i kolokwiów

    50

    LITERATURA  

     

    PODSTAWOWA

    Aleksandrowicz R., Ciszek B.- Anatomia kliniczna głowy i szyi

    Z. Ignasiak- Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka

    Z. Ignasiak- Anatomia układu ruchu

    Gilroy A, Schuenke M., Ross L- Atlas anatomii

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    Narkiewicz O, Moryś J,- Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna

    Obrębowski A- Wprowadzenie do neurologopedii

    Waugh A, Grant A- anatomia i fizjologia człowieka w warunkach zdrowia i choroby

     Sobotta J,- Atlas anatomii człowieka - t.I,II

    Netter F.H- Atlas Anatomii Człowieka, wydanie polskie

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    wyżej wymienione formujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia oceniono systemem punktowym

    25.0-34,75

    35.0-39,75

    40,0-44,75

    45,0-47,75

    >48,0

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Podsumowujące  metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia  W01, W02, W03, W10, W15 (wiedza) oceniono metodą :

    • Egzamin teoretyczny pisemny
    • Czas trwania egzaminu 90 minut
    • Pytania egzaminacyjne zamknięte ( jednokrotnego wyboru) , pytania otwarte, krótkie pytania opisowe
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 50% pytań egzaminacyjnych
    • Punktacja – za każde pytanie od 0.25 do 1.0 punktu    max: 50 pkt              min: 25 pkt
      • < 25 pkt   niedostateczny (2,0)
      • 25-34.75       dostateczny (3,0)
      • 35- 39,75      dość dobry (3,5)
      • 40 – 44.75    dobry (4,0)
      • 45 – 47.75   ponad dobry (4,5)
      • >48   bardzo dobry (5,0)

    Efekty nr U01,  U05   (umiejętności) oceniane są metodą

    • Realizacji zleconego zadania (w ramach krótkiego pytania opisowego)
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej prawidłowe wykonanie zadania

    Efekty K02, K04 (kompetencje) oceniane są metodą:

    • Samooceny

     

    OSIĄGNIĘCIE  ZAŁOŻONYCH  EFEKTÓW  KSZTAŁCENIA 

    □  pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □  egzamin teoretyczny pisemny

    X egzamin teoretyczny ustny

    □  egzamin praktyczny

    □ zaliczenie

     

    Data opracowania programu: 20.09.2022 r.

     

    Program opracował: dr n. med. Magdalena Szkudlarek