Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                                               Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2022/2023

    Kierunek studiów

    Pielęgniarstwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki    x  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. n. med. Janusz Dzięcioł, dr n. med. Elżbieta Litwiejko-Pietryńczak

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  x   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  x   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  x    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   x   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia

    Język wykładowy

    polski   x     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Poznanie budowy makroskopowej i topograficznej ciała ludzkiego. Poprawne posługiwanie się mianownictwem anatomicznym. Poznanie aspektów klinicznych anatomii.

    Metody kształcenia:

    Wykłady multimedialne. Ćwiczenia na fantomach. Prezentacje wybranych preparatów ciała ludzkiego.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Posiada podstawową wiedzę anatomiczną oraz rozumie zasady budowy, topografii i funkcjonowania narządów.

    A.W1.

    Ocena pracy studenta poprzez weryfikację rozumienia pojęć anatomicznych.

    Ocena praktyczna rozpoznawania budowy makroskopowej ciała ludzkiego

    Egzamin pisemny

    W2

    Posiada wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka, a także podstawowy zakres wiadomości z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów i narządów.

    A.W1.

    W3

    Zna i rozumie prawidłową budowę i funkcje komórek, tkanek, narządów i układów organizmu ludzkiego oraz rozumie współzależności ich budowy i funkcji w warunkach zdrowia i choroby.

    A.W1.

    W4

    Zna i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym.

    A.W1.

    W5

    Zna podstawowe procesy fizjologiczne i mechanizmy funkcjonowania człowieka.

    A.W2.

    W6

    Omawia procesy fizjologiczne zachodzące w układzie krążenia, układzie oddechowym, układzie pokarmowym, układzie moczowym oraz zależności istniejące między nimi.

    A.W2.

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Zna topografię narządów ciała ludzkiego i posługuje się mianownictwem anatomicznym.

    A.U1.

    Ocena pracy studenta podczas ćwiczeń

    Egzamin pisemny

    U2

    Zna niektóre nazwy angielskie, łacińskie, przede wszystkim części ciała i narządów ze względu na przydatność ich w dalszej nauce i pracy zawodowej.

    A.U1.

    U3

    Rozpoznaje zasadnicze struktury anatomiczne na materiale prosektoryjnym, w atlasach i na osobnikach żywych.

    A.U1.

    U4

    Opisuje stosunki topograficzne między poszczególnymi narządami.

    A.U1.

    U5

    Wykazuje różnice w budowie i charakteryzuje funkcje życiowe człowieka dorosłego i dziecka.

    A.U1.

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    60

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    30

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    30

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    15

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    15

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    75

    Liczba punktów ECTS

    3

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    1. Osteologia

    W1-W6

    30

    2. Połączenia kości

    3. Układ mięśniowy

    4. Ośrodkowy układ nerwowy

    5.Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. Narządy zmysłów.

    6. Układ krążenia

    7. Układ naczyniowy i limfatyczny.

    8. Układ oddechowy

    9. Układ pokarmowy

    10. Układ moczowo-płciowy i gruczoły dokrewne.

    ĆWICZENIA

    1. Osteologia

    U1-U5

    30

    2. Połączenia kości

    3. Układ mięśniowy

    4. Ośrodkowy układ nerwowy

    5.Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny. Narządy zmysłów.

    6. Układ krążenia

    7. Układ naczyniowy i limfatyczny.

    8. Układ oddechowy

    9. Układ pokarmowy

    10. Układ moczowo-płciowy i gruczoły dokrewne.

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Paulsen F., Waschke J., Jędrzejewski K.S. (red.): Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    2. Suder E., Brużewicz S.: Anatomia człowieka (podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych). Wydawnictwo Medyczne Górnicki, Wrocław 2021.

    3. Krechowiecki A., Czerwiński F.: Zarys anatomii człowieka. PZWL, Warszawa 2019.

    4.Bruska M., Ciszek B. (red.): Anatomia człowieka. Woźniak. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Kopf-Maier P.: Atlas anatomii człowieka. Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2003.

    2. Sinielnikow R.: Zarys anatomii człowieka. Medicina, Moskwa1978.

    3. Sokołowska-Pituchowa J.: Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa 2006.

    4. Sylwanowicz W.: Anatomia człowieka. PZWL, Warszawa 1985.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie zajęć odbywa się w formie trzech kolokwiów. Podczas każdego z nich można zdobyć maksymalnie 20 punktów.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Nieobecność usprawiedliwiona (zwolnienie lekarskie, inne) umożliwia przystąpienie do zaliczenia danego bloku tematycznego, zaległości.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    -

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Uzyskanie przez studenta minimum 25 punktów dopuszcza do egzaminu w ustalonym terminie. Uzyskanie 57 punktów i powyżej umożliwia przystąpienie do egzaminu w terminie "zerowym".

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60%-74%

    75%-80%

    81%-84%

    85%-94%

    95%-100%

    Data opracowania sylabusa: 09.05.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Elżbieta Litwiejko-Pietryńczak