Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Sylabus.
  • Treść niedostępna...

    powrót
    Ostatnia zmiana 20.09.2023 przez Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Sylabus

                                                                                                               Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Położnictwo

    Profil studiów

    □  ogólnoakademicki   █  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Zakład Anatomii Prawidłowej Człowieka

    Osoba(y) prowadząca(e)

    lek. Leszek Garbowski

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  █   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne   █   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  █    II   □   III  □   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   █   2  □    3   □   4  □  5  □   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Anatomia

    Język wykładowy

    polski   █      angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Zapoznanie studentów z budową narządów i układów, ich topografią i funkcją, zrozumienie ich roli i funkcjonowania w żywym organizmie oraz praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy w postępowaniu klinicznym. Opanowanie i posługiwanie się nazewnictwem anatomicznym.

    Metody kształcenia:

    Wykłady - wykład konwencjonalny, wykład problemowy

    Ćwiczenia - pokaz (ćwiczenia na fantomach, ćwiczenia na preparatach anatomicznych), dyskusja dydaktyczna, ekspozycja, metody programowe z użyciem komputera, metoda projektów

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna, krążenie matczyno-płodowe), w tym różnice w budowie ciała człowieka dorosłego, niemowlęcia i noworodka.

    A.W1

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny

     

    W2

    Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie miednicy kostnej i mięśni dna miednicy jako kanału rodnego.

    A.W2

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, obserwacja pracy na ćwiczeniach, ocena przygotowania do zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Egzamin pisemny

     

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Potrafi posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym i wykorzystywać znajomość topografii narządów oraz wykazywać różnice w budowie noworodka, niemowlęcia i człowieka dorosłego.

    A.U1

    Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć, ocena aktywności studenta w czasie zajęć, dyskusja w czasie ćwiczeń, sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach

    Zaliczenia cząstkowe, zaliczenie praktyczne

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta niezależnie od różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatią.

    K01

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K2

    Jest gotów do przestrzegania praw pacjenta.

    K02

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K3

    Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem.

    K03

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K4

    Jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe.

    K04

    Obserwacja pracy studenta, ocena przygotowania do zajęć,  sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń, wejściówki na ćwiczeniach

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K5

    Jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.

    K05

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K6

    Jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta.

    K06

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K7

    Jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

    K07

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach, dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    60

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    30

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    30

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    15

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    15

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    75

    Liczba punktów ECTS

    3

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    Osteologia cz. I – kości.

    W1, W2

    3

    Osteologia cz. II – połączenia kości.

    W1, W2

    3

    Układ mięśniowy.

    W1, W2

    3

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    W1

    3

    Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny, narządy zmysłów.

    W1, W2

    3

    Układ krążenia. Układ naczyniowy.

    W1, W2

    3

    Układ limfatyczny. Układ oddechowy.

    W1

    3

    Układ pokarmowy.

    W1

    3

    Układ płciowy żeński. Układ płciowy męski. Okolica krocza. Dno miednicy. Łożysko.

    W1, W2

    3

    Układ moczowy. Gruczoły dokrewne. Gruczoł piersiowy.

    W1, W2

    3

    ĆWICZENIA

    Osteologia cz. I – kości.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Osteologia cz. II – połączenia kości.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Układ mięśniowy.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Ośrodkowy układ nerwowy.

    W1, U1, K1-K7

    3

    Układ nerwowy obwodowy, autonomiczny, narządy zmysłów.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Układ krążenia. Układ naczyniowy.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Układ limfatyczny. Układ oddechowy.

    W1, U1, K1-K7

    3

    Układ pokarmowy.

    W1, U1, K1-K7

    3

    Układ płciowy żeński. Układ płciowy męski. Okolica krocza. Dno miednicy. Łożysko.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    Układ moczowy. Gruczoły dokrewne. Gruczoł piersiowy.

    W1, W2, U1, K1-K7

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    2.  Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2021.
    3. Drake R.L., Vogl A.W., Mitchell A.W.M.: Anatomia Gray. Podręcznik dla studentów. Tom 1-3. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016-2021.
    4. Netter F.H.: Netter Atlas anatomii człowieka. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 1. Ogólne pojęcia anatomiczne. Narządy ruchu. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    2. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 2. Narządy wewnętrzne. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    3. Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka Sobotta. Tom 3. Głowa, szyja i układ nerwowy. Edra Urban & Partner, Wrocław 2019.
    4. Michajlik A., Ramotowski W.: Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL, Warszawa 2003.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie zajęć odbywa się w formie czterech kolokwiów sprawdzających wiedzę teoretyczną studenta. Podczas każdego z nich można zdobyć 15 punktów. W trakcie ostatnich ćwiczeń zaplanowano zaliczenie praktyczne, za które można otrzymać 20 punktów. Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie ćwiczeń wynosi 80. Uzyskanie 72 punktów i powyżej upoważnia studenta do przystąpienia do egzaminu w terminie "0".

    Zaliczenie przedmiotu odbywa się w sesji zimowej w formie egzaminu (pytania testowe jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pytania otwarte, opisowe).

    Termin i forma egzaminu zostanie określona w zależności od stanu epidemicznego z uwzględnieniem zaleceń organów władzy i uczelni.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady oraz ćwiczenia).

    Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności.

    W przypadku nieobecności z przyczyn zdrowotnych obowiązuje zaświadczenie lekarskie, a w przypadkach losowych zaświadczenie odpowiednich władz.

    Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach jest traktowana jako ćwiczenie niezaliczone.

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Nieobecność nieusprawiedliwiona na wykładzie lub ćwiczeniu uniemożliwia zaliczenie bloku tematycznego – nie ma dodatkowych terminów na uzupełnienie zaległości.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Warunkiem dopuszczenia studenta do egzaminu końcowego jest uzyskanie co najmniej 34 punktów z kolokwiów i zaliczenia praktycznego oraz obecność na wszystkich zajęciach.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia jednak liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej.

    Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych, na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach.

     

    Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując większość podstawowych zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia liczne błędy w odniesieniu do informacji szczegółowych, niedopuszczalne są błędy z zakresu wiedzy podstawowej.

    Student rozpoznaje większość zasadniczych struktur anatomicznych na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach, nie zna szczegółów ważnych z punkty widzenia kształcenia kierunkowego.

     

    Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę rozwiązując wszystkie podstawowe zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.

     

    Student rozwiązuje większość zadań dotyczących powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski.

    Student zna obowiązujący temat zajęć oraz dysponuje podstawową i szczegółową wiedzą anatomiczną, zna podstawowe pojęcia dotyczące budowy, topografii i funkcjonowania narządów, posiadaną wiedzę potrafi wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, popełnia nieliczne błędy dotyczące informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach zasadnicze struktury anatomiczne oraz popełnia nieliczne błędy w odniesieniu do elementów szczegółowych.

     

    Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi formułować wnioski.

    Student dysponuje pełną wiedzą z zakresu anatomii prawidłowej człowieka (na poziomie przewidzianym dla danego kierunku kształcenia), potrafi ją wykorzystać do formułowania wniosków oraz kojarzenia faktów, nie popełnia błędów także w odniesieniu do informacji szczegółowych.

    Student rozpoznaje na materiale prosektoryjnym, fantomach i w atlasach wszystkie zasadnicze struktury anatomiczne oraz szczegóły ważne z punktu widzenia kształcenia kierunkowego.

     

    Student rozwiązuje wszystkie zadania dotyczące powiązania struktur anatomicznych z ich znaczeniem klinicznym w warunkach zdrowia i choroby. Potrafi stawiać hipotezy oraz formułować trafne wnioski.

    Data opracowania sylabusa: 26.07.2022

    Sylabus opracował(a): lek. Leszek Garbowski