SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Anestezjologia i reanimacja | |
Nazwa jednostki w której jest przedmiot realizowany | Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
e-mail jednostki | www.kaiit@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV ¢ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 ¢ 8 £ 9 £ 10 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | IV rok – 20 godzin ćwiczeń | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki pooperacyjnej, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy, monitorować chorego w okresie pooperacyjnym, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, leczenie tlenem, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, maski krtaniowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładów, - ćwiczenia teoretyczne oraz praktyczne, - analiza przypadków klinicznych, - dyskusja, - prezentacje multimedialne, - konsultacje studenckie na bieżąco bezpośrednio po każdych ćwiczeniach | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy dydaktyczni Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | dr n. med. Agnieszka Jabłonowska |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
E.W17. | zna przyczyny i mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania oraz zasady prowadzenia reanimacji i postępowania po reanimacji; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: Zaliczenie zajęć- zaliczenie praktyczne i ustne - Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - ćwiczenia- zaliczenie ustne | |
E.W18. | zna stany zagrożenia życia; | ćwiczenia | ||
umiejętności | ||||
E.U8. | rozpoznaje ryzyko zagrożenia życia; | ćwiczenia | Metody podsumowujące: Wykonanie określonych norm zabiegów - Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
E.U9. | opisuje i rozpoznaje objawy wstrząsu i ostrej niewydolności krążenia; | ćwiczenia | ||
E.U20. | wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, przygotowanie pola operacyjnego, higieniczne i chirurgiczne odkażanie rąk, wstrzyknięcie dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy paskowe, pomiar stężenia glukozy we krwi. | ćwiczenia | ||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | rozpoznaje ograniczenia diagnostyczne i lecznicze oraz potrzeby edukacyjne, a także potrafi zaplanować własną aktywność edukacyjną, | ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
K2 | posiada umiejętność pracy w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym, | ćwiczenia | ||
K3 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia, | ćwiczenia | ||
K4 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta. | ćwiczenia | ||
Punkty ECTS | 1,5 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| - | |
| 20 | |
| - | |
| - | |
|
| |
| godziny razem: 20 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 5 | |
| 10 | |
| 10 | |
| godziny razem: 25 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
1. E.W17.
| Przyczyny oraz mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania. Łańcuch przeżycia. Pozycja boczna bezpieczna. |
2. E.W18.
| Ostra niewydolność oddechowa: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia . Pierwsza pomoc w zadławieniu. |
3. E.U8.
| Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - BLS, ćwiczenia na fantomach. Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - ALS, ćwiczenia na fantomach. Praktyczne zastosowanie AED. |
4. E.U9.
| Wstrząs – definicja, mechanizm, klasyfikacja, zasady postępowania. Wstrząs kardiogenny i wstrząs anafilaktyczny. |
5. E.U20.
| Podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: zasady wykonania. Instrumentalne udrażnianie dróg oddechowych – metody, prezentacja sprzętu. Metody i zasady prowadzenia tlenoterapii. Kaniulacja żył obwodowych. |
6.F.W15. | Środki znieczulenia miejscowego. Podział na grupy, mechanizm działania, działania niepożądane i toksyczność leków. |
7.F.W.16. | Zasady znieczulenia w zabiegach stomatologicznych i podstawowe środki farmakologiczne. Indukcja znieczulenia ogólnego. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1.Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej (2020rok), dostępne na www.prc.krakow.pl, lub www.erc.edu 2.Z. Kruszyński, Podstawy anestezjologii i intensywnej terapii, Wydawnictwo AM Poznań, Wyd III, 2010 |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1.Z. Rybicki, Intensywna terapia dorosłych, Makmed Lublin, wyd. 3, 2014 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. Dopuszczenie do egzaminu - zaliczenie przedmiotu |
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
dr n. med. Sławomir Lech Czaban
…………………………………………………….. …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)