Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 13.10.2023 przez Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Sylabus

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anestezjologia i reanimacja

    Nazwa jednostki w której jest przedmiot realizowany

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    e-mail jednostki

    www.kaiit@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¢                                  niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III £   IV ¢   V £ VI £

     

     

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 ¢   8 £   9 £

    10 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    IV rok – 20 godzin ćwiczeń

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki pooperacyjnej, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

    Student powinien umieć: zakładać wkłucie obwodowe, wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielić pierwszej pomocy,  monitorować chorego w okresie pooperacyjnym,  wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, leczenie tlenem, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, maski krtaniowej, wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładów,

    - ćwiczenia teoretyczne oraz praktyczne,

    - analiza przypadków klinicznych,

    - dyskusja,

    - prezentacje multimedialne,

    - konsultacje studenckie na bieżąco bezpośrednio po każdych ćwiczeniach

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy dydaktyczni Kliniki Anestezjologii i Intensywnej Terapii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    dr n. med. Agnieszka Jabłonowska

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    E.W17.

    zna przyczyny i mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania oraz zasady prowadzenia reanimacji i postępo­wania po reanimacji;

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Zaliczenie zajęć- zaliczenie praktyczne i ustne

    - Metody formujące: 

    - ocena aktywności w czasie zajęć 

    - ocena przygotowania do zajęć 

    - dyskusja w czasie zajęć 

    - ćwiczenia- zaliczenie ustne

    E.W18.

    zna stany zagrożenia życia;

    ćwiczenia

    umiejętności

    E.U8.

    rozpoznaje ryzyko zagrożenia życia;

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    Wykonanie określonych norm zabiegów

    - Metody formujące: 

    - ocena aktywności w czasie zajęć 

    - ocena przygotowania do zajęć 

    - dyskusja w czasie zajęć 

    E.U9.

    opisuje i rozpoznaje objawy wstrząsu i ostrej niewydolności krążenia;

    ćwiczenia

    E.U20.

    wykonuje podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: pomiar temperatury, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno-gardłowej, przygotowanie pola operacyjnego, higieniczne i chirurgiczne odkażanie rąk, wstrzyknięcie dożylne, domięśnio­we i podskórne, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, proste testy pa­skowe, pomiar stężenia glukozy we krwi.

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    rozpoznaje ograniczenia diagnostyczne i lecznicze oraz potrzeby edukacyjne, a także potrafi zaplanować własną aktywność edukacyjną,

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    posiada umiejętność pracy w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym,

    ćwiczenia

    K3

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia,

    ćwiczenia

    K4

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta.

    ćwiczenia

         

     

    Punkty ECTS

    1,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    -

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 20

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 25

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. E.W17.

     

    Przyczyny oraz mechanizmy zatrzymania krążenia i oddychania.

    Łańcuch przeżycia. Pozycja boczna bezpieczna.

    2. E.W18.

     

    Ostra niewydolność oddechowa: przyczyny, rozpoznanie, zasady leczenia .

    Pierwsza pomoc w zadławieniu.

    3. E.U8.

     

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - BLS, ćwiczenia na fantomach.

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowo-mózgowa - ALS,

    ćwiczenia na fantomach.

    Praktyczne zastosowanie AED.

    4. E.U9.

     

    Wstrząs – definicja, mechanizm, klasyfikacja, zasady postępowania. Wstrząs kardiogenny i wstrząs anafilaktyczny.

    5. E.U20.

     

    Podstawowe procedury i zabiegi lekarskie: zasady wykonania. Instrumentalne udrażnianie dróg oddechowych – metody, prezentacja sprzętu. Metody i zasady prowadzenia tlenoterapii. Kaniulacja żył obwodowych.

    6.F.W15.

    Środki znieczulenia miejscowego. Podział na grupy, mechanizm działania, działania niepożądane i toksyczność leków.

    7.F.W.16.

    Zasady znieczulenia w zabiegach stomatologicznych i podstawowe środki farmakologiczne. Indukcja znieczulenia ogólnego.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1.Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej (2020rok), dostępne na www.prc.krakow.pl, lub www.erc.edu

    2.Z. Kruszyński, Podstawy anestezjologii i intensywnej terapii, Wydawnictwo AM Poznań, Wyd III, 2010

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    1.Z. Rybicki, Intensywna terapia dorosłych, Makmed Lublin, wyd. 3, 2014

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczeń wszystkich zajęć dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej – obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym.

    Dopuszczenie do egzaminu  - zaliczenie przedmiotu

     

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

     

    dr n. med. Sławomir Lech Czaban

    ……………………………………………………..                                    …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia                   oraz                      koordynatora przedmiotu)