Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • 28.02.2021 Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    Sylabus

     

     

     

    SYLABUS

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Współczesna diagnostyka i leczenie wybranych chorób układu pokarmowego

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    e-mail jednostki

    gastro@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II £ III £ IV ¢ V £ VI£

     

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 ¢ 10 £

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Brak wymagań wstępnych

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    15 h ćwiczeń

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu:

    - wskazań oraz metod wykonywania współczesnych procedur diagnostycznych stosowanych w schorzeniach przewodu pokarmowego

    - rodzaju zabiegów lekarskich stosowanych w postępowaniu terapeutycznym z uwzględnieniem wskazań do ich wykonania oraz możliwych powikłań

    Student powinien umieć:

    - podstawowe pojęcia, terminy stosowane w chorobach przewodu pokarmowego

    - patogenezę oraz uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne wybranych chorób przewodu pokarmowego

    - przeprowadzić różnicowanie oraz ustalić rozpoznanie i leczenie choroby przewodu pokarmowego

    Metody dydaktyczne

    - przekazywanie wiedzy w formie dyskusji i prezentacji

    - prezentacja specjalistycznych badań endoskopowych, ultrasonograficznych, radiologicznych, molekularnych

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    pracownicy naukowo-dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. med. Jarosław Daniluk

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    Wiedza

    EW 1.

    Znajomość uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych poszczególnych chorób z zakresu chorób wewnętrznych

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

     

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

     

    E.W7.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań:

    c) chorób układu pokarmowego, w tym chorób: przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego,

    Umiejętności

    D.U15.

    wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym;

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

     

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

     

    D.U16.

    rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych, planuje własną aktywność edukacyjną;

    E.U12.

    umiejętność przeprowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych chorób.

    E.U16.

    umiejętność planowania postępowania diagnostycznego, terapeutycznego i profilaktycznego.

    EU18

    proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej;

    Kompetencje

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

         

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    15 h

    1. Udział w konsultacjach

    -

     

    godziny razem: 15 h

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    10 h

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    5 h

     

    godziny razem: 15 h

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    E.W1

    E.W7

    D.U15

    D.U16

    E.U12

    E.U16

    E.U18

    K.1

     

     

    1. Zastosowanie ultrasonografii endoskopowej (EUS) w chorobach przewodu pokarmowego
    2. Nowoczesne metody diagnostyczne w endoskopii
    3. Nowoczesne techniki polipektomii endoskopowej
    4. Przezskórna endoskopowa gastrostomia – wskazania i technika wykonania
    5. Zakażenia grzybicze przewodu pokarmowego
    6. Badania molekularne w raku jelita grubego
    7. Autoimmunologiczne zapalenie trzustki – diagnostyka i leczenie
    8. Współczesna diagnostyka chorób nowotworowych przewodu pokarmowego

     

     

     

    Literatura podstawowa:

    1. Interna Szczeklika” Podręcznik chorób wewnętrznych 2017; wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2017

    Literatura uzupełniająca:

    1. „Wielka Interna” Antczak-Myśliwiec-Pruszczyk, Gastroenterologia pod red. A. Dąbrowskiego, wydawnictwo Medical Tribune, 2010 cz. 1 i 2011 cz. 2

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Do zaliczenia niezbędna jest obecność na wszystkich zajęciach.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    …29.11.2017 r. dr Jarosław Daniluk

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

     

     

     

    …29.11.2017 r. Prof. dr hab. Andrzej Dąbrowski…… …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia koordynatora przedmiotu)