Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Dydaktyka medyczna.
  • Ostatnia zmiana 03.10.2023 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Dydaktyka medyczna

    Koordynator przedmiotu i osoba prowadząca przedmiot:
    dr hab. n. o zdr. Matylda Sierakowska
    matylda.sierakowska@umb.edu.pl

    pokój nr 102
    godziny konsultacyjne: poniedziałek 13.00-14.00, czwartek 13.00-14.00


    Dane ogólne
    Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym i letnim.
    Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu. Na zajęciach obowiązuje zmiana obuwia i pozostawienie wierzchniego okrycia w szatni studenckiej. Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu.

     

    Program nauczania
    Materiał jest realizowany w formie wykładów i seminariów zgodnie z ustalonym planem zajęć. Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 70. W semestrze zimowym realizowanych jest 20 godz. wykładów i 30 godz. zajęć seminaryjnych (6), a w letnim 20 godz. (5).

    Wykłady (7) planowane są w poniedziałki w terminie od 02.10.- 20.11.2023  w godz. 17.00 – 19.15 on-line na platformie edukacyjnej Blackboard (informacje w treściach dla studentów).

    Zajęcia seminaryjne realizowane są w Sali Wykładowej nr 7 Zakładu Zintegrowanej Opieki Medycznej na ulicy M. Skłodowskiej - Curie 7a.

    Zajęcia seminaryjne w semestrze zimowym odbywają się w 3 grupach:

    • z gr. C w poniedziałki w godz. 9.00-12.45 (od 09.10. – 27.11.2023)

    · z gr. A w czwartki w godz. 9.00-12.45 (od 12.10. – 23.11.2023)

    • z gr. B w poniedziałki w godz. 9.00-12.45 (od 04.12. – 29.01.2024)

     

    Regulamin zajęć

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Dydaktyka Medyczna, realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej, jest zgodny z Regulaminem Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
    2. Student jest zobowiązany uczestniczyć oraz być aktywnym we wszystkich zajęciach.
    3. Student, który nie uczestniczył w zajęciach obowiązany jest w przeciągu 7 dni do dostarczenia zwolnienia lekarskiego lub przystąpienia do ustnego zaliczenia materiału realizowanego podczas nieobecności Studenta.
    4. Student zostaje dopuszczony do egzaminu końcowego po uzyskaniu zaliczenia z wszystkich zajęć.
    5. Egzamin odbywa się w sesji letniej.
    6. Student uzyskuje dopuszczenie do egzaminu po zaliczeniu projektu programu edukacyjnego i przedstawieniu realizacji scenariusza zajęć dydaktycznych, wybranymi metodami nauczania, na forum grupy i uzyskaniu pozytywnej oceny.
    7. Egzamin końcowy ma charakter pytań i zadań opisowych, obejmujących treści wykładowe i seminaryjne. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min. 60% punktów.
    8. Student ma prawo wglądu do pracy egzaminacyjnej w wyznaczonym terminie, jednak przez okres nie dłuższy niż siedem dni od daty podania jej wyniku.
    9. W przypadku, kiedy nieobecność jest usprawiedliwiona należy o niej poinformować Kierownika Zakładu najpóźniej w dniu egzaminu lub w wyjątkowych sytuacjach w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od daty egzaminu.
    10. Nieobecność usprawiedliwiona na egzaminie upoważnia do przystąpienia do kolejnego terminu egzaminu, ale usprawiedliwienie musi być dostarczone w terminie 7 dni od daty egzaminu.
    11. W przypadku nie zgłoszenia się na egzamin bez usprawiedliwienia, student otrzymuje ocenę niedostateczną z wpisem do indeksu.
    12. Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, zamieszczony na stronie internetowej UMB.

     

    Tematy wykładów

    1. Cele i zadania dydaktyki medycznej i wychowania zdrowotnego. Nowoczesny model nauczania-uczenia się i edukacji zdrowotnej
    2. Diagnoza w edukacji zdrowotnej. Klasyfikacja efektów uczenia się. Etapy planowania zajęć dydaktycznych.
    3. Planowanie pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczyciela. Formy organizacyjne i typy zajęć. Projekt programu edukacyjnego i scenariusza zajęć.
    4. Klasyfikacja metod nauczania/edukacji zdrowotnej. Metoda nauczania podającego. Warunki dobrze przeprowadzonego wykładu i pogadanki.
    5. Nauczanie bezpośrednie. Metody nauczania/edukacji zdrowotnej oparte na działaniu praktycznym.
    6. Istota nauczania problemowego. Wykorzystanie metod aktywizujących w kształceniu zawodowym oraz w edukacji zdrowotnej. 
    7. Ewaluacja w edukacji zdrowotnej. Metody kontroli i oceny procesu dydaktycznego.

    Tematy seminariów - SEMESTR I

    1. Sylwetka zawodowa nauczyciela/edukatora. Czynniki warunkujące jakość nauczania/edukacji zdrowotnej.
    2. Formułowanie efektów uczenia się. Cele i zasady tworzenia programów nauczania/edukacji zdrowotnej – wzory projektów.
    3. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji techniką wykładu informacyjnego z elementami pogadanki.
    4. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji poświęconych kształtowaniu umiejętności praktycznych techniką pokazu i ćwiczeń utrwalających.
    5. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej techniką dyskusji, burzy mózgów, rybiego szkieletu, drzewa decyzyjnego, metody 6 kapeluszy myślowych, mapy myśli  i metaplanu – projekty studentów.
    6. Projektowanie zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej metodą przypadków i pojedynczego zdarzenia oraz metodą inscenizacji – projekty studentów.

    Tematy seminariów - SEMESTR II

    1. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji wybranych zajęć teoretycznych metodą podającą. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych (edukacji zdrowotnej) metodą podającą.
    2. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć metodą bezpośrednią. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć dydaktycznych/edukacji zdrowotnej  metodą pokazu i ćwiczeń utrwalających umiejętności praktyczne.
    3. Przygotowanie merytoryczne, metodyczne i organizacyjne studentów do realizacji zajęć wybraną metodą problemową i aktywizującą. Samodzielne przeprowadzenie przez studentów zajęć teoretycznych/edukacji zdrowotnej metodą problemową.
    4. Wykorzystanie środków dydaktycznych w realizacji zajęć dydaktycznych i edukacyjnych dla wybranej grupy odbiorców, osób zdrowych i chorych. Projektowanie materiałów informacyjnych, poradników zdrowia.
    5. Analiza i omówienie poszczególnych zajęć samodzielnie przeprowadzonych przez  studentów.

     

    Literatura obowiązkowa:

    1. Sierakowska M., Wrońska I. (red). Edukacja zdrowotna w praktyce pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa 2015.
    2. Herda-Płonka K., Krzemień G.: Dydaktyka szkoły wyższej o profilu medycznym. PZWL, Warszawa 2022.
    3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2017.

     

    Literatura uzupełniająca:

    1. Kupisiewicz C.: Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
    2. Chruściel P., Ciechaniewicz W.: Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania. PZWL, Warszawa 2018.
    3. Bastable S.B.: Nurse as educator. Principles of teaching and learning for nursing practice. Jones and Bartlett Publishers, Burlington 2021.

     

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU