Medical University of Bialystok. Sylabus 2016/2017 .
  • Updated 17.11.2023 by Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej

    Sylabus 2016/2017

     

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2016/2017

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Choroby błony śluzowej jamy ustnej

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB

    e-mail jednostki

    perio@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III £   IV £   V £  VI £

     

     

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £    9 £ 10 £  11 £   12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    25, w tym: 

    IV rok: seminaria - 5, ćwiczenia - 10,

    V rok: ćwiczenia – 10

    Założenia i cele przedmiotu

    Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób jamy ustnej z uwzględnieniem profilaktyki onkologicznej. Diagnostyka i leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - ćwiczenia

    - dyskusja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz. 9.00 – 12.00

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Małgorzata Pietruska

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    F. W2

    Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do patologii narządowych i ustrojowych (w tym chorób infekcyjnych, inwazyjnych, autoimmunologicznych, z niedoboru odporności, metabolicznych i genetycznych)

    wykłady

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

     

    F. W3

     

    Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju

    wykłady

    ćwiczenia

    F. W5

     

    Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    wykłady

    ćwiczenia

    F. W11

     

    Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej

    wykłady

    ćwiczenia

    F. W13

     

    Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej

    wykłady

    ćwiczenia

    F. W14

     

    Zna przyczyny i zasady postępowania w przypadku powikłań chorób układu stomatognatycznego

    wykłady

    ćwiczenia

    F. W22

    Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia

    wykłady

    ćwiczenia

    Umiejętności

    F. U1

    Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    wykłady

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin praktyczny (z pacjentem)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

     

     

    F. U2

    Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U3

    Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U4

    Potrafi przekazywać złe informacje o stanie zdrowia pacjenta lub jego bliskich

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U6

    Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U7

    Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U8

    Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U9

    Potrafi postępować w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U10

    Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych  i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U11

    Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U13

    Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U14

    Potrafi formułować problemy badawcze związane z dziedzina jego pracy

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U15

    Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U18

    Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U19

    Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku

    wykłady

    ćwiczenia

    F. U20

    Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia

    wykłady

    ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    wykłady

     

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    wykłady

     

    ćwiczenia

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    wykłady

     

    ćwiczenia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    wykłady

     

    ćwiczenia

     

         
     

     

    Punkty ECTS

    2+1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    0

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    20

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 25

    Samodzielna praca studenta:

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

       
     

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

     

     

    F. W2. Zna i rozumie mechanizmy prowadzące do patologii narządowych i ustrojowych (w tym chorób infekcyjnych, inwazyjnych, autoimmunologicznych, z niedoboru odporności, metabolicznych i genetycznych)

    F. W22 Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia

    Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu, złuszczaniu nabłonka. Zmiany błony śluzowej jamy ustnej o

    podłożu alergicznym, uboczne działania leków stosowanych w stomatologii. Bakteryjne, grzybicze i

    wirusowe zapalenia jamy ustnej. AIDS. Choroby jamy ustnej o podłożu immunologicznym.

    Złuszczające zapalenie dziąseł. Zaburzenia wydzielania śliny, choroby gruczołów ślinowych.

    Zespół Sjögrena. Zespół pieczenia jamy ustnej. Halitosis. Błona śluzowa jamy ustnej w chorobach

    układu krwiotwórczego. Zmiany potencjalnie złośliwe. Jama ustna w stanach immunosupresji

    (chemioterapia,  radioterapia). Jama ustna w stanach zaburzeń metabolicznych i niedoborów witaminowych.  

     

    F. W3 Zna zasady postępowania profilaktyczno-leczniczego w chorobach narządu żucia w różnym okresie rozwoju

    F. W5 Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    F. W11 Posiada wiedzę na temat diagnostyki i leczenia chorób przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej

    Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej.   

    Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia.

     

    F. W 13 Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii estetycznej

    Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej.

    Wykwity pierwotne i wtórne, wady rozwojowe.  Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu,

    złuszczaniu nabłonka. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej.

    Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia.

     

    F. W14 Zna przyczyny i zasady postępowania w przypadku powikłań chorób układu stomatognatycznego

    Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej.

    Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej.   

    Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia.

     

    F. U1 Potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem lub jego rodziną

    F. U2 Potrafi przeprowadzić badanie fizykalne pacjenta

    F. U3 Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości, ustalić sposób leczenia potwierdzony świadomą zgodą pacjenta oraz rokowanie

    F. U4 Potrafi przekazywać złe informacje o stanie zdrowia pacjenta lub jego bliskich

    F. U6 Potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych

    F. U7 Potrafi ustalić wskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego

    F. U8 Potrafi zapobiegać wystąpieniu chorób jamy ustnej

    Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej.

    Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia.

     

    F. U9 Potrafi postępować w przypadku chorób tkanek narządu żucia, urazów zębów i kości szczęk

    F. U10 Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych  i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk

    F. U11 Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych

    F.U13 Potrafi prowadzić bieżącą dokumentację pacjenta, wypisywać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne

    F. U14 Potrafi formułować problemy badawcze związane z dziedzina jego pracy

    F. U15 Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w sposób adekwatny do poziomu odbiorców

    F. U18 Potrafi ustalić leczenie w chorobach tkanek układu stomatologicznego

    F. U19 Potrafi zastosować odpowiednie leki w czasie i po zabiegu stomatologicznym w celu zniesienia bólu i lęku

    F. U20 Umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby przyzębia

    Anatomia i fizjologia błony śluzowej jamy ustnej, badanie podmiotowe i przedmiotowe jamy ustnej.

    Wykwity pierwotne i wtórne, wady rozwojowe. Metody diagnostyczne w chorobach jamy ustnej.

    Zaburzenia w pigmentacji, rogowaceniu, złuszczaniu nabłonka. Zmiany błony śluzowej jamy ustnej o

    podłożu alergicznym, uboczne działania leków stosowanych w stomatologii. Bakteryjne, grzybicze i

    wirusowe zapalenia jamy ustnej. AIDS. Choroby jamy ustnej o podłożu immunologicznym.

    Złuszczające zapalenie dziąseł. Zaburzenia wydzielania śliny, choroby gruczołów ślinowych.

    Zespół Sjögrena. Zespół pieczenia jamy ustnej. Halitosis. Błona śluzowa jamy ustnej w chorobach

    układu krwiotwórczego. Zmiany potencjalnie złośliwe. Jama ustna w stanach immunosupresji

    (chemioterapia,  radioterapia). Jama ustna w stanach zaburzeń metabolicznych i niedoborów witaminowych.  

    Metody terapeutyczne stosowane w leczeniu chorób błony śluzowej jamy ustnej. Farmakoterapia.

     

     

    Literatura podstawowa:

    1. Diagnostyka i leczenie chorób błony śluzowej jamy ustnej. Pod redakcją Renaty Górskiej

    2. Choroby błony śluzowej jamy ustnej. Kolorowy atlas i podręcznik. Langlais Miller

    Literatura uzupełniająca:

    1. Choroby jamy ustnej. Diagnostyka i leczenie. Crispian Scully

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    • dopuszczenie do egzaminu – praktyczne i teoretyczne zaliczenie wszystkich ćwiczeń
    • forma zwolnienia z egzaminu – nie istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu
    • sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce – egzamin praktyczny i teoretyczny (test)
    • nieobecność – obowiązek odrobienia zajęć z praktycznym i teoretycznym zaliczenia tematyki - w ciągu 2 tygodni 
    • niezaliczenie praktyczne lub teoretyczne ćwiczeń – obowiązek praktycznego lub teoretycznego zaliczenia tematyki
    • sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń – zaliczenie ustne lub pisemne
    • sposób zaliczenia seminariów – zaliczenie ustne lub pisemne
    • sposób zaliczenia zajęć na IV roku – zaliczenie pisemne (test)

     

     

     

     

    12. 05. 2016     Małgorzata Pietruska

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

    12. 05. 2016  Małgorzata Pietruska                                                                     Małgorzata Pietruska

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia                   oraz                      koordynatora przedmiotu)