Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 07.03.2018 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabus

     

    Załącznik nr 5b

    do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Fizjoterapia

    Profil kształcenia

    x ogólnoakademicki praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Kontakt (tel./email):

    085 748 54 67; magdalena.grassmann@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr n.med. Magdalena Grassmann

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr n. med. Magdalena Grassmann

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    brak

    Poziom studiów:

    Jednolite magisterskie

     

    Rodzaj studiów:

    Stacjonarne/ niestacjonarne

    Rok studiów

    I x II III

    Semestr studiów:

    1 x 2 3 4 5 6

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    HISTORIA REHABILITACJI

    ECTS

    1

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy x fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego x podstawowy kierunkowy/profilowy inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski x obcy

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

     

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    15

    Seminarium

     

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    15

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

     

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    30

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Student powinien znać dzieje ewolucji rehabilitacji począwszy od czasów prehistorycznych po wiek XX; umieć wyróżnić sposoby pojmowania zdrowia i choroby w poszczególnych epokach historycznych; wskazać czynniki wpływające na zdrowotność społeczeństw na przestrzeni dziejów. Podczas wykładów zostaną zaprezentowane podstawowe mechanizmy kształtowania się idei rehabilitacji, medycyny uzdrowiskowej oraz ogólnie - zdrowia i choroby. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość bezpośredniego zapoznania się z warsztatem historyka nauki pracując na materiałach źródłowych.

     

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład informacyjny, wykład uzupełniający, pogadanka, dyskusja, wycieczka

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, eksponaty medyczne

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W08

     

    Zna i rozumie etyczne, prawne i historyczne uwarunkowania wykonywania działalności fizjoterapeutycznej, zna miejsce fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia

    P7SM_WG01

    P7SM_WK05

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin ustny

    W

    W14

    Prezentuje usystematyzowaną wiedzę w zakresie zasad promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

    P7SM_WK03

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin ustny

    W

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U05

    Rozumie uwarunkowania kulturowe, religijne i etniczne pacjentów i uwzględnia je w programowaniu i przebiegu procesu fizjoterapii

    P7SM_UK02

    P7SM_UK06

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U22

    Posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu fizjoterapii i dziedzin pokrewnych

    P7SM_UW04

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U25

    Potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych w zakresie fizjoterapii oraz dziedzin pokrewnych, formułuje problemy badawcze, dobiera właściwe metody i techniki badawcze do ich realizacji, a także wyciąga wnioski z badań naukowych i własnych obserwacji

    P7SM_UK08

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K01

    Jest świadomy konieczności posiadania wiedzy z wielu dyscyplin naukowych, pluralizmu teoretyczno-metodologicznego w nauce, wartości krytycznej oceny doniesień naukowych

    P7SM_KK01

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K05

    Okazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych i kulturowych oraz ma świadomość wpływu sytuacji życiowych pacjentów na ich stan zdrowia; w relacjach osobowych kieruje się wartościami humanistycznymi

    P7SM_KK04

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K06

    Jest gotowy do rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu fizjoterapeuty; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki

    P7SM_KK04

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    15

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    15

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    15

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    30

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

     

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    - wprowadzenie do historii medycyny, rodzaje źródeł historycznych

    - pojmowanie zdrowia i choroby w czasach prehistorycznych i przez kultury plemienne

    - pierwsze formy rehabilitacji w kulturach starożytnych (Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny, Grecja, Rzym)

    - ewolucja w podejściu do rehabilitacji w epoce średniowiecza

    - odrodzenie w medycynie jako wyraz nowego stylu życia

    - pojmowanie zdrowia społeczeństwa w epoce nowożytnej

    - historia medycyny uzdrowiskowej

    - kształtowanie się rehabilitacji jako specjalności w XIX – XX wieku

    - zwiedzanie Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

    15

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

     

    1. Rozwój rehabilitacji w wybranych specjalnościach medycznych w Polsce, red. S. Jandziś, A. Kwolek, Rzeszów 2014.
    2. Jandziś S., Rys historyczny rozwoju rehabilitacji w Polsce i na świecie, Opole 2015.
    3. Historia medycyny pod red. Tadeusza Brzezińskiego, Warszawa 1995 [i wyd. późniejsze]
    4. Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]
    5. Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.
    6. Garbat M.: Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Wyd. Novae Res, Gdynia, 2015.

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

     

    1. Garbat M., Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością w epoce starożytnej. Rozprawy Społeczne, 2013, 1, 19-36.
    2. Shorter E., Historia psychiatrii. Od zakładu dla obłąkanych po erę Prozacu, P. Turski (tłum.), WSiP, Warszawa, 2005.
    3. Wielkie epidemie w dziejach ludzkości, pod red. K. Kiple, Poznań 2002.
    4. Clark D., Zarazki, geny a cywilizacja, Katowice 2011.
    5. Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.
    6. Szczeklik Andrzej, Katharsis o uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków 2003.

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    P7SM_WG01, 03, 05

     

    Student uzyskał minimum 58 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 64 punkty z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 74 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    P7SM_UK02, 06, 08

    P7SM_UW04

     

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym.

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, ale i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 80 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, na poziomie dobrym

    Student uzyskał minimum 90 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 95 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie bardzo dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie bardzo dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    P7SM_KK01, 04

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia.

     

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji.

     

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Test wiedzy: max. 100 pkt. (test weryfikuje wszystkie efekty kształcenia wymienione powyżej)

    Prezentacja: max. 100 pkt. (podczas prezentowania materiału student oceniany jest pod katem umiejętności formułowania przejrzystych wypowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, formułowania własnych wniosków, syntetycznego przedstawiania zagadnienia badawczego)

    Seminaria: max. 50 pkt. (student oceniany jest pod kątem aktywnego uczestnictwa w seminariach, jasnego, przejrzystego formułowania odpowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, prezentowania swoich wniosków oraz pracy w grupie)

    Razem: 250 pkt.

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    pozytywny wynik końcowego egzaminu

    egzamin teoretyczny pisemny

    egzamin teoretyczny ustny

    egzamin praktyczny

    x zaliczenie

     

    Data opracowania programu: 14.09.2017

     

    Program opracował: dr n. med. Magdalena Grassmann