SYLABUS
rok akademicki 2016/2017
Nazwa przedmiotu/modułu | Onkologia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Onkologii | |
e-mail jednostki | onkologia@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¾ niestacjonarne ¾ | |
Język przedmiotu | polski ¾ angielski ¾ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¾ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III ¾ IV £ V¾ VI ¾
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 ¾ 6 £ 7 £ 8 £ 9¾ 10 ¾ 11 £ 12 ¾
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | III rok: Wykłady – 10h, seminaria – 5h, V rok – wykłady – 21h, ćwiczenia – 44 h (+VI rok – wykłady – 20h, ćwiczenia – 40h) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki, epidemiologii, diagnostyki, symptomatologii najczęściej występujących nowotworów złośliwych, a także poznać założenia leczenia skojarzonego w onkologii i charakterystykę głównych metod leczenia stosowanych w onkologii. Student powinien umieć wyróżnić poszczególne metody profilaktyki przeciwnowotworowej, rozpoznać objawy alarmowe, zaplanować diagnostykę u chorych z najczęściej występującymi nowotworami złośliwymi. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - samodzielne dochodzenie do wiedzy - zajęcia praktyczne na fantomach - konsultacje indywidualne (w każdą pierwszą środę miesiąca w godzinach 12 - 15) | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni oraz słuchacze studiów doktoranckich Kliniki Onkologii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Lek. Piotr Skalij | |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
EW23 | zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów człowieka | Wykład, ćw | Metody podsumowujące Zaliczenie wykładów i seminariów na podstawie testu końcowego, egzamin końcowy Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
EW24 | zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii | wykład, ćw | ||
EW25 | zna możliwości współczesnej terapii nowotworów (z uwzględnieniem terapii wielomodalnej), perspektywy terapii komórkowych i genowych oraz ich niepożądane skutki | wykład, ćw | ||
EW26 | zna zasady terapii skojarzonych w onkologii, algorytmy postępowania diagnostyczno-leczniczego w najczęściej występujących nowotworach człowieka | wykład, ćw | ||
EW27 | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych problemach medycyny paliatywnej, w tym:
| wykład, ćw | ||
EW28 | zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem w stanie terminalnym | wykład, ćw | ||
EW29 | zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego | wykład, ćw | ||
umiejętności | ||||
EU1 | przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym | sem.,ćw | Metody podsumowujące Zaliczenie praktyczne ćwiczeń Metody formujące - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć | |
EU2 | przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego | sem., ćw. | ||
EU13 | ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta | ćw. | ||
EU16 | planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne | ćw. | ||
EU18 | proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej | ćw. | ||
EU21 | definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi | ćw. | ||
kompetencje społeczne | ||||
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się | sem., ćw
| Ocenianie ciągłe przez nauczyciela | |
K1 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | |||
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu | |||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym | |||
Punkty ECTS | 1 + 4(+3 VI rok) | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 10 + 21 (20) | |
|
| |
| 5 + 44 (40) | |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 80 (75) | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
W23, W23, W23, U1, U2, K1, K2
| Nowotwory – problem społeczny i medyczny. Profilaktyka pierwotna i wtórna. Europejski kodeks walki z rakiem. Podstawy biologii nowotworów (etapy kancerogenezy, cechy nowotworów złośliwych, stadia choroby nowotworowej, drogi szerzenia nowotworu). Wczesne objawy chorób nowotworowych. Metody diagnostyczne stosowane w onkologii. Podstawy chemioterapii. Podstawy radioterapii. Strategia leczenia skojarzonego nowotworów. Kontrola po leczeniu przeciwnowotworowym. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (rak piersi, płuca). Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory przewodu pokarmowego, układu moczowo-płciowego). Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory ginekologiczne) Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory OUN, nowotwory głowy i szyi) Podstawy medycyny paliatywnej. Leczenie objawowe i przeciwbólowe w onkologii. Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej. Nauka badania piersi, gruczołu krokowego, jąder - fantomy. Podstawy psychoonkologii |
Literatura podstawowa: |
Radzisław Kordek „Onkologia – podręcznik dla studentów i lekarzy”. Via Medica 2013 Krystyna de Walden Gałuszko, Podstawy opieki paliatywnej. PZWL 2006 |
Literatura uzupełniająca: |
Marek Z. Wojtukiewicz, Ewa Sierko „Leczenie ukierunkowane na cele molekularne w onkolgii i hematoonkologii”, Via Medica, 2013 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność i aktywne uczestnictwo na wszystkich seminariach i wykładach. W razie nieobecności ćwiczenia należy, po uzgodnieniu z osobą prowadzącą, odrobić z inną grupą. Nieobecność na wykładzie należy zaliczyć ustnie, z treści poruszanej na wykładzie, u osoby prowadzącej w czasie godzin konsultacyjnych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie powyżej 60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym. |

