Załącznik nr 5b
do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016
KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS
| |||||||||||||
Wydział Nauk o Zdrowiu |
| ||||||||||||
Kierunek | Fizjoterapia | ||||||||||||
Profil kształcenia | □ ogólnoakademicki x praktyczny □ inny jaki………………………………………. | ||||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku | ||||||||||||
Kontakt (tel./email): | Tel./fax: 857450895 e-mail: ortdziec@umb.edu.pl | ||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Dr n. med. Tomasz Guszczyn | ||||||||||||
Osoba(y) prowadzącamed. | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej | ||||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii narządu ruchu. | ||||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X
| ||||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne □ niestacjonarne X | ||||||||||||
Rok studiów | I □ II X III □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 x 4 □ 5 □ 6 □ | ||||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Protetyka i ortotyka | ECTS 2,5 | Kod modułu |
| |||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | ||||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | ||||||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | ||||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku | |||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| ||||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin 20 | ||||||||||||
Wykład | 10 | ||||||||||||
Seminarium |
| ||||||||||||
Ćwiczenia |
| ||||||||||||
Samokształcenie |
| ||||||||||||
Laboratorium |
| ||||||||||||
E-learning |
| ||||||||||||
Zajęcia praktyczne | 10 | ||||||||||||
Praktyki zawodowe |
| ||||||||||||
Inne …………………… |
| ||||||||||||
RAZEM | 20 | ||||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Student powinien:
| |||||||||||
Metody dydaktyczne
| Wykłady: (metody słowne i oglądowe) prowadzący omawia problematykę traumatologii dziecięcej w formie ustnego wykładu posiłkując się przekazem multimedialnym Ćwiczenia:
| ||||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, narzędzia, materiał opatrunkowy, sprzęt medyczny, aparatura medyczna | ||||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| |||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | |||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| ||||||||
WIEDZA
| |||||||||||||
W32 | potrafi wymienić i interpretować zasady doboru funkcjonalnych badań diagnostycznych oraz kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej osób z dysfunkcjami i schorzeniami pourazowymi | M2A_W10 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
W35 | zna zasady tworzenia, weryfikacji i modyfikacji programu usprawniania osób z dysfunkcjami pourazowymi układu ruchu | M2A_W11 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
W36 | potrafi analizować patogenezę, objawy kliniczne i przebieg określonych jednostek chorobowych, w aspekcie doboru optymalnych technik i racjonalne stosowanie środków fizjoterapii w traumatologii dziecięcej | M2A_W12
| Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
W44 | potrafi formułować program postępowania usprawniającego w zależności od stanu klinicznego, stanu funkcjonalnego pacjenta, wieku oraz celów kompleksowej rehabilitacji w aspekcie traumatologii dziecięcej | M2A_W14 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
W45 | posiada wiedzę w zakresie doboru różnych form adaptowanej aktywności ruchowej w rehabilitacji kompleksowej i podtrzymywaniu sprawności osób z różnymi dysfunkcjami w aspekcie traumatologii dziecięcej | M2A_W14 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
W32 | potrafi wymienić i interpretować zasady doboru funkcjonalnych badań diagnostycznych oraz kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej osób z dysfunkcjami i schorzeniami pourazowymi | M2A_W10 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | krótkie strukturyzowane pytania /SSQ | W, ZP | ||||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| |||||||||||||
U03 | potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości i proponować sposób usprawniania | M2A_U01 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U04 | potrafi przedstawić wybrane problemy funkcjonalne pacjenta oraz możliwości stosowania fizjoterapii w formie ustnej, lub pisemnej w sposób przystępny dla odbiorców | M2A_U01 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U07 | potrafi przeprowadzać badania funkcjonalne narządu ruchu, narządów wewnętrznych oraz badania wydolnościowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych. | M2A_U03 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U08 | potrafi analizować wyniki oraz ocenić przydatność różnych badań aparaturowych dla doboru środków fizjoterapii oraz kontroli wyników | M2A_U03 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U15 | zna i potrafi stosować zasady współpracy i komunikowania się w pracach zespołu wielodyscyplinarnego | M2A_U04 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U16 | formułuje opinie na temat określonego postępowania usprawniającego, wykorzystując poglądy innych specjalistów | M2A_U04 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U25 | potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych dla potrzeb fizjoterapii | M2A_U05 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U26 | potrafi przewidzieć skutki przebiegu różnego rodzaju dysfunkcji oraz stanów chorobowych, a także określonego postępowania usprawniającego | M2A_U05 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
U28 | potrafi tworzyć, weryfikować i modyfikować program usprawniania osób z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu i innych narządów oraz układów , stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego, wykorzystując wiedzę zakresu diagnostyki funkcjonalnej oraz metodycznych podstaw fizjoterapii w aspekcie traumatologii dziecięcej | M2A_U05 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| |||||||||||||
K02 | przestrzega właściwych relacji z pacjentem, z rodziną pacjenta, z najbliższym otoczeniem i społeczeństwem | M2A_K01 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
K03 | okazuje szacunek wobec pacjenta, dba o dobro pacjenta | M2A_K01 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
K04 | potrafi wykorzystać i promować standardy międzynarodowe dotyczące fizjoterapii | M2A_K02 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
K20 | przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu fizjoterapii oraz wszelkich praw pacjenta | M2A_K09 | Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, ZP | ||||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| |||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| ||||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | |||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 10 | |||||||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| |||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| |||||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | 10 | |||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| |||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| |||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| |||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. |
| |||||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych | 20 | |||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| |||||||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie |
| |||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 40 | |||||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu 2 |
| |||||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| ||||||||||
| Liczba godzin 20
| |||||||||
WYKŁADY |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
ĆWICZENIA |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
SEMINARIA |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | 1. Zajęcia praktyczne na salach chorych Kliniki Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej z pacjentami Ortopedycznymi |
| ||||||||
2. zajęcia praktyczne w przyszpitalnej Poradni Ortopedycznej z chorymi |
| |||||||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
SAMOKSZTAŁCENIE |
|
| ||||||||
|
| |||||||||
|
| |||||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA |
| ||||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
|
| ||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| ||||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
|
|
|
|
|
| |||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
| ||||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny X zaliczenie | ||||||||||
Data opracowania programu:
| Program opracował: dr Tomasz Guszczyn
| |||||||||

