PRAWA WOLONTARIUSZA
"Człowiek jest wspaniałą istotą nie z powodu dóbr,
które posiada, ale jego czynów. Nie ważne jest to co się ma,
ale czym się dzieli z innymi"
Jan Paweł II
- Wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw
- Wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nie utrudniającym nauki i pracy zawodowej
- Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony opiekuna wolontariatu lub innych członków Centrum Wolontariatu
- Wolontariusz nie powinien wykonywać prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika
- Wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonanej pracy
- Wolontariusz ma prawo być poinformowany o trudnościach, kosztach przejazdu związanych z wykonywaną pracą
- Nie wolno wywierać na wolontariusza presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami
- Wolontariusz ma prawo do rezygnacji z pracy woluntarystycznej uprzedzając odpowiednio wcześniej opiekuna wolontariuszy
OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA
"Mądry człowiek poszukuje pomocy pomagając"
Terry Goodkind
- Wolontariusz ma obowiązek uczestniczyć w spotkaniach i szkoleniach wolontariuszy
- Wolontariusz ma obowiązek respektować zasady Centrum Wolontariatu takie jak:
- zasada współpracy opiekunem wolontariuszy i członkami Wydziałowego Centrum Wolontariatu
- zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem
- zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy
- zasada troski o los słabszych
- zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości
CECHY WOLONTARIUSZA
"Najbardziej niezmiennym i ważnym pytaniem życia jest:
Co robisz dla innych?"
Martin Luther King Jr.
- optymizm
- chęć do działania
- motywacja do niesienia pomocy potrzebującym
- umiejętność wygospodarowania wolnej chwili
- odwaga
- empatia
- otwartość
- odpowiedzialność
- wrażliwość
- konsekwencja i systematyczność w działaniu
- kultura osobista
KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA
"Posiadanie wielkiego serca nie ma nic wspólnego
z wartością twojego konta bankowego.
Każdy ma coś, co może dać innym"
Barbara Bush
- Bycie pewnym - zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom.
- Bycie przekonanym -nie oferuj swej pomocy, jeżeli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz.
- Bycie lojalnym -zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych.
- Przestrzegać zasad -nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje uzasadnienie.
- Mówienie otwarcie - pytaj o rzeczy, których nie rozumiesz. Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię od tego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.
- Chętnie uczyć się - rozszerzaj swoją wiedzę.
- Stale się rozwijać -staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.
- Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą -będziesz pracował lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.
- Być osobą na której można polegać - praca jest zobowiązaniem. Wykonuj to, co zgodziłeś się zrobić. Nie składaj obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.
- Działać w zespole - znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny
- Mieć szacunek dla indywidualności - kiedy pracujesz z ludźmi upewnij się, że pomagasz im w odpowiedni sposób, a więc taki jaki oni chcą.
- Odpowiedzialnie zachowywać się - odnoszenie się z szacunkiem do różnorodności, niedyskryminowanie ludzi z powodu np. innego zachowania niż twoje, komunikowanie się z szacunkiem i w taki sposób, aby nikogo nie urazić, zachowywanie się w sposób, który nie zagraża bezpieczeństwu fizycznemu i i emocjonalnemu innych, nie narażanie siebie lub innych na niepotrzebne ryzyko, dochowywanie tajemnicy powierzonej przez innych
- Opiewanie się innymi - jeśli zapewniasz ludziom opiekę musisz współpracować z nimi i okazywać im szacunek
- Poufność - będziesz otrzymywał osobiste informacje, z których dowiesz się o życiu innych (wiek, adres, historie choroby). Informacje te muszą pozostać poufne.
- Przestrzegaj zasad higieny i bezpieczeństwa pracy
- Bądź świadomy trudnych sytuacji – pamiętaj, podopieczni mogą być np.: zdenerwowani lub źli, trudni i niechętni do współpracy, niegrzeczni i agresywni. Powinieneś zawsze: traktować każdego bezstronnie, upewnić się, że ludzie są bezpieczni i nic im nie grozi, zgłaszać wszystkie podejrzane lub niewłaściwe zachowania i nadużycia
ZASADY PRAWIDŁOWEJ OPIEKI
"Najlepszą drogą do odnalezienia samego siebie
jest zagubienie się w służeniu innym"
Jan Paweł II
- daj ludziom szansę do podejmowania decyzji,
- zachęcaj ludzi, żeby zrobili dla siebie tak dużo jako to tylko możliwe,
- okaż szacunek dla prywatności i godności osobie, której pomagasz przy
- czynnościach osobistych takich jak ubieranie się czy dbanie o higienę osobistą,
- wspieraj samodzielność poprzez zadawanie pytań osobie, co może zrobić sama, a w czym potrzebuje pomocy,
- przestrzegaj higieny i bezpieczeństwa przygotowując posiłki,
- unikaj niepotrzebnego narażania siebie i innych na niebezpieczeństwo infekcji lub kontakt z niebezpiecznymi odpadami, np.: poprzez używanie gumowych rękawiczek, mycie rąk, związywanie długich włosów,
- zapoznaj się z potrzebami różnych grup wiekowych,
- naucz się jak wspierać ludzi z trudnościami w nauce, niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie,
- uzbrój się w cierpliwość - trzeba czasu i doświadczenia, żeby nauczyć się pomagać ludziom i rozumieć ich potrzeby,
- bądź zdecydowany pomóc ludziom najlepiej wykorzystać ich życie,
- myśl pozytywnie!
ZASADY POSTĘPOWANIA
"Obym nigdy nie był tak zajęty swoimi sprawami,
by nie zareagować na potrzeby innych
ze współczuciem i życzliwością"
Thomas Jefferson
z informacjami poufnymi
- to co wiesz o ludziach powinno zostać poufne, dopóki nie otrzymasz pozwolenia danej osoby na ich ujawnienie innym
- koledzy mogą chcieć wiedzieć czy ma to wpływ na jakość świadczonych usług
- jesteś odpowiedzialny za poinformowanie przełożonego, jeśli istnieje ryzyko, że dana osoba lub inni ludzie mogą zostać pokrzywdzeni w jakikolwiek sposób.
udzielanie informacji
- jeśli udzielasz informacji o swojej pracy innym powinieneś przestrzegać klauzuli poufności
- nie udzielaj informacji o osobie ludziom, którzy mówią, że znają tę osobę
- nie udzielaj informacji o osobie przez telefon - zawsze najpierw sprawdź, czy masz do tego upoważnienie i powiadom opiekuna wolontariuszy