Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Podstawy pielęgniarstwa.
  • Ostatnia zmiana 29.04.2024 przez Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej

    Podstawy pielęgniarstwa

    KOORDYNATOR PRZEDMIOTU:

    dr n. med. Anna Baranowska

    ZZOM pok. nr 106

    adres mailowy:   anna.baranowska@umb.edu.pl

     

    NAUCZYCIELE AKADEMICCY PROWADZĄCY PRZEDMIOT:

    dr Anna Baranowska, dr hab. Krystyna Kowalczuk, dr Hanna Rolka, dr hab. Barbara Jankowiak, dr Agnieszka Lankau, dr Krystyna Klimaszewska, dr Beata Kowalewska,
    dr Marta Milewska-Buzun, dr Rafał Milewski, mgr Dorota Sadowska

     

     

    DANE  OGÓLNE - Podstawy pielęgniarstwa

    Ćwiczenia:

    Wtorek, środa, czwartek i piątek: godziny zajęć oraz sale każdej z grup są zgodne z przekazanym rokowi grafikiem

    Wykłady:

    Poniedziałki

    – będą przeprowadzone stacjonarnie

    godz. 9.45-12.00 zgodnie z terminami w rozkładzie zajęć dla I roku Pielegniarstwa

     

    Uwaga:

    Zajęcia przebiegają zgodnie z Regulaminem Zakładu oraz Regulaminem zaliczenia  przedmiotu  Podstawy pielęgniarstwa, gdzie znajdują się ogólne zasady jak i szczegółowe związane z odbywaniem wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych oraz praktyk zawodowych a także zaliczenia przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa.

     

    PROGRAM NAUCZANIA

    Podstawy pielęgniarstwa to przedmiot zawodowy

    Materiał nauczania jest realizowany zgodnie z ustalonym planem studiów.

    Ogólna liczba godzin dydaktycznych wynosi 455 godzin w tym:

     

    15  godzin wykładów

    200 godzin ćwiczeń

    80   godzin zajęć praktycznych w tym 24g. to zajęcia w Pracowniach Symulacji Medycznej

    120 godzin praktyk zawodowych

    40  godzin bez nauczyciela

     

    REGULAMIN  SZCZEGÓŁOWY  ZALICZENIA  PRZEDMIOTU

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA

    REALIZOWANEGO W  ZAKŁADZIE  ZINTEGROWANEJ  OPIEKI  MEDYCZNEJ

    NA KIERUNKU PIELĘGNIARSTWO  ROK I STUDIA I STOPNIA

    1. Regulamin zajęć dydaktycznych z przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa realizowanego w Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej jest zgodny z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.
    2. Zasady ogólne wymagane do zaliczenia przedmiotu zawarte są w Regulaminie Ogólnym obowiązującym w  Zakładzie Zintegrowanej Opieki Medycznej.

     

    OGÓLNE ZASADY:

    Uczestnictwo w  ćwiczeniach jest możliwe po spełnieniu następujących:

    • Mundurek, ale pierwsze 2 m-ce fartuch medyczny (biały, czysty i wyprasowany)
    • obuwie  ochronne na niskiej  podeszwie - medyczne
    • posiadanie identyfikatora studenta
    • schludny wygląd (upięte włosy, krótkie paznokcie, ewentualnie pomalowane na stonowane barwy: bezbarwny lub cieliste czyli jasne odcienie beżu, w szpitalu bez lakieru do paznokci)

     

    Student zobowiązany jest do:

    • punktualnego  przychodzenia  na  zajęcia
    • zmiany obuwia i ubrania w szatni studenckiej (dotyczy zajęć na pracowniach)
    • przestrzegania  regulaminu  placówki  i  przepisów  bhp i  ppoż
    • kulturalnego  zachowania się podczas zajęć
    • podporządkowania się planowi zajęć
    • wykonywania poleceń asystenta prowadzącego zajęcia
    • dbania  o  porządek na pracowni umiejętności i powierzony  sprzęt, każda grupa po zakończonych ćwiczeniach uporządkuje salę ćwiczeń
    • przygotowania  teoretycznego do każdego ćwiczenia i aktywnego w nich  uczestnictwa, brak przygotowania może spowodować odwołanie danych zajęć
    • student uczestniczy w ćwiczeniach ze swoją grupą, w wyjątkowych sytuacjach, za zgodą koordynatora może zmienić grupę, godzinę zajęć

    Student zobowiązany jest do 1 grudnia potwierdzić w zbiorczym dokumencie dla całego roku:

    • posiadanie aktualnej KSIĄŻECZKI ZDROWIA/oświadczenia lekarskiego
    • szczepienia WZW typu B.
    • posiadania ubezpieczenia

     

    PODCZAS TRWANIA ZAJĘĆ OBOWIĄZUJE BEZWZGLĘDNY ZAKAZ UŻYWANIA TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH itp.  - telefon należy wyłączyć

     

    1. Student jest zobowiązany uczestniczyć we wszystkich zajęciach (wykłady, ćwiczenia, zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe).

     

    W wyjątkowych sytuacjach: w razie choroby (przedstawienie zwolnienia) czy przyczyn losowych nieobecności z zakresu ćwiczeń będzie można zaliczyć (bez punktów) w ramach tzw. konsultacji (dni i godziny zostaną umieszczone na stronie zakładu). Czas na zaliczenie nieobecności to 2 tygodnie, jednak nie później niż zbliżające się kolokwium zaliczeniowe.

    Należy wtedy przygotować się z danego materiału teoretycznie (bez przygotowania proszę nie przychodzić!), kolejno umówić się z odpowiedzialnym za grupę asystentem w ustalony przez niego sposób. Na konsultacji będzie można przećwiczyć zaległe umiejętności. Natomiast brak przygotowania teoretycznego spowoduje zakończenie konsultacji oraz brak zaliczenia ćwiczenia.

    Ogólna uwaga: Należy na bieżąco usprawiedliwiać i uzupełniać ewentualne nieobecności, nie ma możliwości przystąpienia do kolejnego kolokwium nie mając poprzedniego zaliczonego

     

    Należy się zgłaszać do asystentów wg poniższego podziału grup, adresy mailowe zamieszczone będą na stronie zakładu:

    Osoby odpowiedzialne za przebieg dydaktyki:

    Dr hab. Krystyna Kowalczuk gr 1-4

    Dr Hanna Rolka gr 5-8

    Dr Marta Milewska-Buzun gr 9-12

    Dr Anna Baranowska gr 13-14

     

    ZALICZENIE PRZEDMIOTU

    1. Przystąpienie do egzaminu kończącego przedmiot jest możliwe po zaliczeniu wszystkich składowych:
    1. Zaliczone wszystkie ćwiczenia  - Uzyskanie minimum punktów (60%)
    2. 5 kolokwiów praktycznych - Uzyskanie minimum punktów (60%)
    3. zblokowane ćwiczenia (styczeń)
    4. samokształcenie
    5. zajęcia praktyczne:
      1. zajęcia w pracowni symulacji medycznej
    • niska wierność,
    • wysoka wierność
    • pacjent standaryzowany
      1. zajęcia praktyczne z asystentem w szpitalu (maj)
    1. zaliczenie teoretyczne -test - Uzyskanie minimum punktów (60%)- dopuszczenie do egzaminu

     

    1. odbycie praktyki zawodowej (samodzielne – wakacyjne 120g. do końca sierpnia)

     

    Wpis oceny za przedmiot do protokołu jest możliwy po pozytywnym zdaniu egzaminu oraz odbyciu praktyk zawodowych wakacyjnych.

     

    SZCZEGÓŁOWA PUNKTACJA:

    1. Za prawie każde ćwiczenie (nie na wszystkich jest wejściówka) student uzyskuje maksymalnie 3 punkty za „wejściówkę” Łączna ilość punktów możliwych do uzyskania w trakcie ćwiczeń w ciągu roku akademickiego wynosi  126p. (lista punktowanych ćwiczeń jest oznaczona żółtym kolorem w rozpisce tematów)

    I sem 25x3p.=75p. 

    II sem 17x3p.=51p.

    Ilość punktów może jeszcze się zmienić w trakcie roku akademickiego, w związku ze zmianą ilości godzin ćwiczeń najczęściej dniami wolnymi- rektorskimi czy dziekańskimi.

     

    W przypadku nieobecności na ćwiczeniach (nawet usprawiedliwionych) student otrzymuje 0 pkt, chyba, że odrobi te zajęcia z inną grupą ćwiczeniową w przeciągu 2 tygodni, wówczas ma możliwość uzyskania 0-3 pkt.

    Każda nieobecność musi być usprawiedliwiona oraz odrobiona w formie indywidualnych konsultacji.

     

    1. W trakcie roku akademickiego odbędzie się:
    • 5 kolokwiów praktycznych, każde punktowane po 10 punktów (łącznie 50p.) przystąpienie do kolokwium praktycznego możliwe jest tylko wtedy gdy student ma zaliczone wszystkie tematy obejmujące dane kolokwium.
    • 1 zaliczenie teoretyczne 30 punktów z zakresu wykładów oraz ćwiczeń z obu semestrów
    •  
    1. Punktacja uzyskana w trakcie ćwiczeń - „wejściówki”, kolokwiów praktycznych i teoretycznych jest punktacją ostateczną (oznacza to, że nie ma poprawek).
    2. Aby student mógł uzyskać końcowe zaliczenie przedmiotu z obu semestrów i podejść do egzaminu (po II semestrze) musi uzyskać minimum 60% to jest:
    • 76p. z ćwiczeń (liczba punktów z uwagi na przebieg roku akademickiego jest ruchoma, uaktualniona z końcem roku ostatecznie)
    • 30 p. z kolokwiów praktycznych
    • 18p. punktów z zaliczenia  teoretycznego

     

    10. Zwolnienie z egzaminu

    W przypadku, gdy student otrzyma minimum:

    • 116 punktów z ćwiczeń (tj. 90%)
    • 50 p. z kolokwiów praktycznych (tj.100%)
    •  30p.(100%) z zaliczenia teoretycznego
    • zaliczy pozytywnie zajęcia z symulacji, ćwiczenia zblokowane i zajęcia praktyczne na maksymalną ilość punktów - zostaje zwolniony z egzaminu końcowego uzyskując ocenę bardzo dobrą (5,0)
    • Zwolnione z egzaminu mogą być jedynie te osoby, których frekwencja na zajęciach przez cały rok akademicki bliska była 100%

     

     

    11. Egzamin tzw. mini OSCE (Objective Structured Clinical Examination), czyli Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny jest narzędziem oceny umiejętności klinicznych. Jest najczęściej stosowaną metodą w ewaluacji efektów kształcenia.

     

    Warunkiem przystąpienia do OSCE jest zaliczenie na 60% testu z zakresu wiedzy z wykładów oraz z ćwiczeń z obu semestrów

     

    • Egzamin składać się będzie z dwóch części

    Część 1 : Obliczenie dawki (2-3 przykłady)  

     

    Część 2. OSCE:  II stacje

    • Student wykonuje na każdej ze stacji inne zadanie na fantomie, w wyznaczonym czasie, w trakcie jest oceniany przez nauczyciela za pomocą listy kontrolnej tzw. checklist wg której wcześniej trenowana była podczas ćwiczeń dana umiejętność
    • Każda ze stacji oceniana jest za pomocą ustalonej/znanej studentowi punktacji
    • Brak wykonania prawidłowo czynności oznaczonej tzw. punktem krytycznym podczas zabiegu/zadania oceniane jest na zero punktów =stacja jest nie zaliczona
    • Każdy student podczas egzaminu praktycznego będzie miał stworzone identyczne warunki, oceniany będzie wg tych samych checklist, będzie miał taki sam czas na wykonanie zadania
    • Wyniki egzaminu dla wszystkich zdających danego dnia podane będą po zakończeniu egzaminu przez ostatniego studenta

    Ocenianie:

     Każdy z elementów podlega ocenie od oceny niedostatecznej (2,0) do bardzo dobrej (5,0)

     

    Część pierwsza – dawki  OCENA

    Część druga – stacje:

     1. stacja/zadanie  OCENA

     2. stacja/zadanie OCENA

     

    • OCENA KOŃCOWA to średnia z 3 otrzymanych ocen, jednak do średniej wliczają się jedynie pozytywne oceny, a elementy brane pod uwagę są nadal 3
      • < 3 pkt - niedostateczny (2,0)
      • 3 – 3,25 dostateczny (3,0)
      • 3,26 – 3,74 dość dobry (3,5)
      • 3,75 – 4,25 dobry (4,0)
      • 4,26 – 4,74 ponad dobry (4,5)
      • 4,75 – 5,0 bardzo dobry (5,0)

     

    Inne zasady:

    1. Kolokwia w ramach przedmiotu odbywają się w terminach określonych w planie zajęć

     

    1. Nie ma możliwości odrobienia zblokowanych ćwiczeń (w styczniu) ani zajęć praktycznych (w maju). Wyjątkowo pojedyncze godziny, w trakcie realizowania zajęć z inną grupą.
    2. Student kierunku Ratownictwo (lub absolwent) może starać się o zmniejszenie obowiązującej ilości godzin ćwiczeń, w tym celu składa pismo do kierownika ZZOM, załączając odpowiednie dokumenty potwierdzające zdany egzamin z odpowiedniego przedmiotu realizowanego wcześniej w ZZOM.
    3. Student ma prawo wglądu do pracy zaliczeniowej w wyznaczonym terminie, jednak przez okres nie dłuższy niż siedem dni od daty podania jej wyniku.
    4. Prace zaliczeniowe pozostają w Zakładzie przez okres 12 miesięcy, a następnie są oddawane do archiwum.
    5. W przypadku, nieobecności na kolokwium praktycznym lub teoretycznym, czy egzaminie należy usprawiedliwienie złożyć u Koordynatora przedmiotu, najpóźniej w dniu zaliczenia a w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie zaliczenia.
    6. W przypadku uznania, że niezgłoszenie się studenta na zaliczenie jest usprawiedliwione. Koordynator Przedmiotu wyznaczy nowy termin zaliczenia, co traktuje się jako pierwszy termin.
    7. Termin wszystkich zaliczeń, w tym poprawkowych nie może być ustalony po zakończeniu sesji poprawkowej, czyli po 15 września.
    8. Szczegółowe wytyczne dotyczące egzaminów i zaliczeń reguluje Regulamin Studiów Stacjonarnych zamieszczony na stronie internetowej UMB.
    9. Zakończenie przedmiotu skutkujące wpisem oceny za egzamin do protokołu, jest możliwe po przedstawieniu dokumentacji potwierdzającej odbycie praktyk zawodowych do końca sierpnia.    

     

     

     

    TEMATYKA WYKŁADÓW I ĆWICZEŃ

    PODSTAWY PIELEGNIARSTWA

    TEMATY WYKŁADÓW

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA I rok

    Rok akademicki 2023/24

    Poniedziałki zgodnie z rozkładem dla I roku Pielęgniarstwa

     

     

    Tematy Wykładów

    Wykład 1

    1. Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa;

    2. Pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia;

    3. Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki/rza oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej;

    4. Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson)

    Prowadzenie: dr A. Baranowska

    Wykład 2 -

    1. Proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej;

    Prowadzenie: dr A. Baranowska

    Wykład 3 –

    1. Zadania pielęgniarki/rza w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym, o niepomyślnym rokowaniu, chorym przewlekle, długotrwale unieruchomionym. Zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach i sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej;

    Prowadzenie: dr H. Rolka

    Wykład 4 –

    1. Diagnoza pielęgniarska wyznacznikiem interwencji pielęgniarskich. Zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich. Udział pielęgniarki/rza w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji.

    Prowadzenie: dr H. Rolka

    Wykład 5 –

    1.  Klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich.

    2. Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman).

    Prowadzenie: dr H. Rolka

    ROK AKADEMICKI 2023/2024

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA  

    I ROK I SEMESTR

    120 godzin lekcyjnych

     

    L.P.

    TEMATY ĆWICZEŃ   32x3=96 godzin lekcyjnych

    1.  

    Organizacja zajęć na pracowni umiejętności pielęgniarskich. Regulamin pracowni. Segregacja odpadów.

    Zwykłe i higieniczne mycie rąk.

    1.  

    Bandażowanie głowy, kończyny górnej i dolnej za pomocą opaski i chusty trójkątnej.

    1.  

    Bandażowanie klatki piersiowej, barków i brzucha bioder, pośladków za pomocą opaski i chusty trójkątnej.

    1.  

    Ocena tętna, ciśnienia tętniczego krwi i oddechu, ośrodkowego cisnienia żylnego,  Pulsoksymetria, saturacja, szczytowy przepływ
    wydechowy.
    Prowadzenie kontrolek.

    1.  

    Badanie ostrości wzroku i słuchu, widzenia barwnego.

    Pomiar temperatury. Karta gorączkowa- ocena i zapis temperatury, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, stolca, wzrostu i masy ciała. obwodów, Wskażniki: BMI, wskażniki dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHTR, grubość fałdówskórno-tłuszczowych.

    1.  

    Przygotowanie łóżka dla chorego. Rodzaje łóżek (ich budowa i możliwości). Słanie łóżka pustego przez jedną i dwie pielęgniarki/rzy.

    1.  

    Słanie łóżka z chorym częściowo niesprawnym fizycznie  i obłożnie chorym. Zmiana bielizny pościelowej i osobistej u pacjenta częściowo niesprawnego i obłożnie chorego w sytuacji wybiórczego i całkowitego jej zabrudzenia. Zasady ergonomii pracy przy łóżku pacjenta.

    1.  

    Toaleta całego ciała chorego leżącego. Toaleta jamy ustnej. Nacieranie, oklepywanie. Kąpiel chorego w wannie i pod prysznicem.

    1.  

    Toaleta ciała cz 2. Zabiegi zapewniające utrzymanie czystości głowy. Likwidacja wszawicy.

    1.  

    Przemieszczanie i pozycjonowanie pacjenta z wykorzystaniem różnych metod i technik. Zasady bhp, ergonomii pracy. Wykonywanie ćwiczeń biernych i czynnych.

    1.  

    Gimnastyka oddechowa. Wykonywanie drenażu ułożeniowego u pacjentów.

    Ocena ryzyka rozwoju odleżyn, stosowanie  działań profilaktycznych.

    1.  

    Wprowadzenie do symulacji medycznych. Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności z zakresu ćwiczeń 1-6

    1.  

    Zabiegi przeciwzapalne. Technika stawiania baniek.

    1.  

    Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.1 (lewatywa, wlewka przeczyszczająca).

    1.  

    Technika wykonywania zabiegów rektalnych u dorosłych cz.2 (kroplowy wlew doodbytniczy zwolniony i przyspieszony, sucha rurka). Podawanie leków doodbytniczo – wlewka lecznicza.

    1.  

    Zgłębnikowanie żołądka w celu diagnostycznym.

    1.  

    Płukanie żołądka

    1.  

    Technika karmienia chorych przez zgłębnik, przetokę odżywczą (karmienie metodą porcji przy użyciu strzykawki i stosując wlew grawitacyjny z zestawem) Flocare.

    1.  

    Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych.       

    Pobieranie, kału, moczu do badania, wymazów z nosa, gardła i lub plwociny do badania. Dokumentowanie diurezy (DZM, Bilans Płynów)

    Podawanie pacjentowi leków różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza i  zgodnie z posiadanymi kompetencjami:

    - podawanie leków do oka, ucha, nosa; płukanie oka i ucha, jamy ustnej, gardła.

    - podawanie leków drogą układu oddechowego (tlenoterapia, inhalacje, nebulizacje).

    - podawanie leków drogą układu  pokarmowego,

    - podawanie leków drogą moczowo-płciową.

    Pielęgnowanie skóry i jej wytworów oraz błon śluzowych z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosowanie kąpieli leczniczych.

    Przechowywanie i przygotowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami.

    Pomiar glikemii - zasady, wskazania, p/wskazania.

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń  2-19

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 1.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 2.

    1.  

    Zasady obliczania dawek leków podawanych różnymi drogami cz. 3.

    1.  

    Umiejętności przygotowujące do wstrzyknięć.  Zasady podawania leków drogą dotkankową. Przechowywanie leków zgodnie z obowiązującymi standardami.

    Postacie leków, niezgodności w mieszaninach roztworów do wstrzyknięć, interakcje lekowe, reakcje uczuleniowe na podane leki (wstrząs anafilaktyczny).

    1.  

    Rozpuszczanie leków podawanych dotkankowo.

    1.  

    Pisemne obliczanie dawki leku i wg tego przepisu nabieranie leku do strzykawki. Wielokrotne rozpuszczanie leku.

    1.  

    Wstrzyknięcia śródskórne, próby tuberkulinowe. Przygotowanie leku do podania drogą wstrzyknięcia śródskórnego. Szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi.

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu ćwiczeń 21-26

    1.  

    Proces pielęgnowania cz.1. Konstruowanie arkusza do zbierania danych o pacjencie.

    1.  

    Proces pielęgnowania cz.2

    1.  

    Proces pielęgnowania cz.3

    1.  

    Zaliczenie i podsumowanie I semestru

     

    ZAJĘCIA ZBLOKOWANE

     

    daty

    Lp.

    Tematy ćwiczeń  6x4godz.lekc = 24 godziny lekcyjne

     

    1

    Wstrzyknięcia podskórne cz 1.

     

    2

    Wstrzyknięcia podskórne cz 2. Wskazania, przeciwskazania, powikłania.

    Technika podawania preparatów heparyny drobnocząsteczkowej.

    Technika podawania insuliny przy użyciu strzykawki i penu.

     

    3

    Wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych cz.1  w okolicę mięśnia pośladkowego większego.

     

    4

    Wykonywanie e43wstrzyknięć domięśniowych cz.2  w okolicę mięśnia naramiennego, okolicę mięśnia czworogłowego uda, wykonywanie wstrzyknięć domięśniowych w okolicę mięśnia pośladkowego mniejszego.

     

    5

    Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności

     

    6

    Zaliczenie metodą mini OSCE z zakresu ćwiczeń 1-5.

     

     

     

    PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA

    KIERUNEK PIELĘGNIARSTWO

    I ROK II SEMESTR

    TEMATY ĆWICZEŃ NA ROK AKADEMICKI 2023/24

    26x3l.=78l.+1x2l. =80l.

    80godzin

     

    L.P.

    TEMATY ĆWICZEŃ

     

    Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych metodą tradycyjną.

    Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania.

     

    Technika pobierania krwi do badań laboratoryjnych aspiracyjno-próżniową i/lub prózniową

    Pobieranie krwi do badań laboratoryjnych, normy /OB., morfologia, elektrolity, gazometria, cukier itp./ zasady, wskazania, p/wskazania.

     

    Przygotowanie i podawanie leków dożylnie przy użyciu igły iniekcyjnej. Kaniulacja żył przy użyciu igły typu  „motylek”. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego.

     

    Kaniulacja żył przy użyciu igły typu „Vigo”, podawanie leków dożylnie. Monitorowanie i pielęgnacja miejsca wkłucia obwodowego. Specyfika kaniulacji żył u dziecka.

     

    Wykonywanie kroplowego wlewu dożylnego. Podawanie leków we wlewie kroplowym

     

    Przygotowanie leku do podania w pompie strzykawkowej. Podstawowa obsługa pompy strzykawkowej. Jednoczasowa podaż dwóch płynów infuzyjnych.

      
     

    Symulacje podsumowujące nabyte umiejętności z zakresu ćwiczeń 1-6

     

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 1-7

     

    Przygotowanie materiału opatrunkowego, rękawic, narzędzi i bielizny do sterylizacji. Przygotowanie stolika opatrunkowego, prezentacja podstawowych narzędzi chirurgicznych. Technika otwierania jałowych pakietów, nakładanie rękawic chirurgicznych. Chirurgiczne mycie rąk. Aseptyka i antyseptyka.

     

    Rana, etapy gojenia rany. Technika wykonywania opatrunku na ranie czystej. Zdejmowanie szwów. 

     

    Technika wykonywania opatrunku na ranie brudnej. Płukanie rany. Drenaż jam ciała.

    1.  

    Obsługa i pielęgnacja wkłucia obwodowego, centralnego. Skala Baxtera.

     

    Obsługa i pielęgnacja  portu naczyniowego cz.1.

    1.  

    Obsługa i pielęgnacja  portu naczyniowego cz.2.

    1.  

    Asystowanie do nakłucia lędźwiowego,  nakłucia mostka,  nakłucia jamy brzusznej i jamy opłucnowej. Udział pielęgniarki w badaniu.

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 9- 15

    1.  

    Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.1

    1.  

    Toaleta drzewa oskrzelowego u chorego cz.2

    1.  

    Kąpiel noworodka i niemowlęcia. Przewijanie i ubieranie dzieci. Wykonywanie pomiarów długości, wagi i obwodów u dziecka. Pobieranie moczu i kału u dzieci w różnym wieku do badania.

    1.  

    Karmienie niemowląt i dzieci starszych. Karmienie dziecka przez zgłębnik.

    Lewatywa i wlewka doodbytnicza u dziecka.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety jednorazowe. Pobieranie moczu do badań laboratoryjnych. Pielęgnowanie chorych z nietrzymaniem moczu zastosowanie cewników zewnętrznych.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety na stałe. Monitorowanie diurezy i usuwanie cewnika. Płukanie pęcherza  moczowego.

    1.  

    Cewnikowanie pęcherza moczowego u mężczyzny jednorazowe.

    1.  

    Wykonanie elektrokardiogramu.

    1.  

    Praktyczne kolokwium zaliczeniowe z zakresu tematów 17 - 24

    1.  

    Powtórzenie umiejętności z zakresu 1 semestru – przygotowanie do egzaminu.

    1.  

    Zaliczenie i podsumowanie  I i II semestru. Dopuszczenie do egzaminu.  (czas: 90minut)

    obowiązuje wejściówka punktowana (0-3p)

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE OBEJMUJĄ:

    1. ZAJĘCIA W SZPITALU

    2. WYSOKA WIERNOŚĆ

    3. NISKA WIERNOŚĆ

    4. PACJENT SYMULOWANY

     

     

    TEMATY ZAJĘĆ SEMINARYJNYCH NA ZAJĘCIACH PRAKTYCZNYCH Z PODSTAW PIELĘGNIARSTWA

    MAJ

    LICENCJAT PIELĘGNIARSTWO

     

    Obowiązuje przygotowanie teoretyczne do poniższych tematów przez kolejne dni zajęć praktycznych:

     

    1. Udział pielęgniarki/rza w procesie leczenia – zasady czytania indywidualnej karty zleceń lekarskich, przygotowywanie i podawanie leków różnymi drogami.

    Udział pielęgniarki/rza w potęgowaniu zdrowia pacjenta (profilaktyka, edukacja zdrowotna,    promocja zdrowia) – pogadanka, pokaz, oświata zdrowotna lub inna forma do wyboru.

    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu krążenia. Pisemne opracowanie arkusza do zbierania danych.
    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu oddechowego.
    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu pokarmowego.
    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu moczo - płciowego.
    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami narządów zmysłu.
    1. Obserwacja i analiza objawów subiektywnych i obiektywnych u pacjenta z zaburzeniami układu ruchu.
    2. Gromadzenie, zapisywanie, analizowanie i wartościowanie danych o pacjencie w celu określenia jego stanu według założeń procesu pielęgnowania. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej. Planowanie i ocena działań pielęgnacyjno – opiekuńczych. Pisemne opracowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta.
    3. Pisemne kolokwium zaliczeniowe z zakresu zajęć seminaryjnych.
    4. Samoocena studentów. Podsumowanie zajęć.

     

    Dodatkowo:

    Podłączenie monitora pacjentowi. Obserwacja, prowadzenie kontrolek.

    Ocena poziomu cukru we krwi, cholesterolu, ciał ketonowych  i inne testy paskowe.

    Pomiary OCŻ, saturacja, szczytowy przepływ wydechowy,

    Płukanie przetoki jelitowej, karmienie pacjenta przez przetoki odzywcze.

     

    LITERATURA OBOWIĄZKOWA

    1. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska-Kułak E. (red.): Podstawowe czynności medyczne  i pielęgnacyjne. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Ślusarska B.,  Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, tom II, 2017.
    2. Czekirda M.: Obliczanie dawek leków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
    3. Anna Majda, Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka: Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.
    4. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

     

     

    SYLABUS DO PRZEDMIOTU dostępny na stronie WNoZ