A gdyby na zdanie egzaminu był tydzień i to student sam decydował, kiedy to zrobi? Do tego sprawdzian odbyłby się na tablecie, a jego wynik byłby znany sekundę po rozwiązaniu ostatniego zadania? Science fiction? Technicznie UMB jest już gotowa na taki wariant.
W Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku od lutego 2024 realizowany jest projekt pn. „Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na UMB”. Jednym z jego etapów są szkolenia z zakresu obsługi zaawansowanych platform edukacyjnych - w naszym przypadku jest to Blackboard (platforma w naszej Uczelni znana od momentu pandemii, ale ciągle wykorzystywana w ograniczony sposób).
W dwóch turach szkoli się 19 Liderów Doskonałości Dydaktycznej i Liderów Doskonałości Cyfrowej - 3 dni, 24 godziny szkoleniowe. Wykonują praktyczne zadania, które pomagają zrozumieć funkcje platformy. Poznają możliwości interaktywnego przekazywania wiedzy, uczą się tworzyć kursy w sposób uporządkowany i efektywny. Dowiadują się, jak tworzyć bazy pytań egzaminacyjnych i planować egzaminy elektroniczne z wysokim poziomem bezpieczeństwa i tworzą gotowe szablony zajęć, ułatwiające wdrożenie nowych rozwiązań.
Blackboard jest to jedna z największych platform edukacyjnych na świecie tego typu. Zawiera wszystkie najnowsze funkcjonalne, technologiczne elementy jak np. współgranie ze sztuczną inteligencją. Ta platforma rozwija się bardzo dynamicznie, co miesiąc pojawiają się jakieś nowe funkcjonalności, a co trzy miesiące mówimy o większych zmianach – tłumaczy szkoleniowiec Anna Warda-Ritzen.
Szkolenie polega na poznaniu i praktycznym sprawdzeniu oferowanych przez platformę narzędzi. Minimalna ilość teorii, 100 proc. samodzielnej pracy przy komputerze.
Ta platforma wymaga na początku włożenia dużej pracy w to, aby ją poznać i wtedy stanie się naprawdę bardzo pomocnym narzędziem – zauważa prof. Michał Tomczyk, kierownik Zakładu Farmakognozji, Lider Doskonałości Dydaktycznej.
To w Zakładzie Farmakognozji trochę ponad rok temu odbył się pierwszy w UMB egzamin przeprowadzony na tabletach, właśnie za pośrednictwem platformy Blackboard. Jego przygotowanie było dużo bardziej wymagające niż tradycyjnego sprawdzianu, za to zniknęła potrzeba sprawdzania prac. A mając już opracowaną bazę pytań, na kolejny egzamin potrzebna będzie jedynie ich aktualizacja, a nie tworzenie od nowa. To zaś oszczędza mnóstwo czasu i pracy.
Dr Michalina Krzyżak, adiunkt Zakładu Higieny, Epidemiologii i Ergonomii, Liderka Doskonałości Dydaktycznej, prowadzi zajęcia na kierunku Zdrowie Publiczne. Cechą wyjątkową tych studiów jest fakt, że w 75 procentach odbywają się online. To narzędzie pozwala nam taki kierunek wprowadzić w sposób uporządkowany, zwłaszcza zajęcia online. W moim przypadku największą jego zaletę upatruję w weryfikacje efektów uczenia, robienia testów, ale też dzielenia się materiałami czy nagrywaniem prowadzonych zajęć.
Dr Krzyżak dodaje: Ja pracuję już drugi rok online na tej platformie. Moim zdaniem takie szkolenie powinniśmy przechodzić okresowo, co jakiś czas. Platforma daje mnóstwo możliwości, ale jeśli dosłownie „palcem nam się nie pokaże”, jak z nich skorzystać, to samodzielnie zajmie to nam dużo więcej czasu, by do nich dotrzeć.
Dr Jakub Strawa, Lider Doskonałości Cyfrowej, adiunkt Zakładu Farmakognozji: Warto zaznaczyć jedną rzecz - tworzenie kursu na platformie jest to tworzenie nowej koncepcji przeprowadzania zajęć. Część rzeczy da się jeden do jednego przenieść z „tradycyjnych metod” na prowadzenie kursu na platformie, innych nie. Ciekawym narzędziem jest możliwość interaktywnych sposobów przekazywania wiedzy. Możemy zaangażować studenta tymi samymi sposobami, które wykorzystują np. aplikacje do nauki języków obcych.
Dr Strawa dodaje, że jego zdaniem ważną funkcją jest transparentność przekazywania informacji o postępach w nauce studenta i to w czasie rzeczywistym w dzienniku ocen.
Raz przygotowany kur, można prowadzić w zasadzie cały czas, po aktualizacjach, w świeży sposób przez kilka lat – zauważa dr Strawa.
Szkolenie w zakresie zaawansowanych narzędzi dydaktycznych na uczelnianej platformie edukacyjnej (Blackboard ) realizowane jest w ramach projektu pn. „Od ADEPTA do LIDERA - program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.








