Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus .
  • Ostatnia zmiana 07.03.2018 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabus

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Fizjoterapia

    Profil kształcenia

    x ogólnoakademicki □ praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Kontakt (tel./email):

    085 748 54 67; magdalena.grassmann@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr n.med. Magdalena Grassmann

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr n. med. Magdalena Grassmann

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    brak

    Poziom studiów:

    1. stopnia (licencjackie) I stopnia (magisterskie) x

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne x niestacjonarne □

    Rok studiów

    I x II □ III □

    Semestr studiów:

    1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    HISTORIA REHABILITACJI

    ECTS

    1

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy x fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy x inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski x obcy □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

     

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    15

    Seminarium

     

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    10

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

     

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    25

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Student powinien znać dzieje ewolucji rehabilitacji począwszy od czasów prehistorycznych po wiek XX; umieć wyróżnić sposoby pojmowania zdrowia i choroby w poszczególnych epokach historycznych; wskazać czynniki wpływające na zdrowotność społeczeństw na przestrzeni dziejów. Podczas wykładów zostaną zaprezentowane podstawowe mechanizmy kształtowania się idei rehabilitacji, medycyny uzdrowiskowej oraz ogólnie - zdrowia i choroby. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość bezpośredniego zapoznania się z warsztatem historyka nauki pracując na materiałach źródłowych.

     

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład informacyjny, wykład uzupełniający, pogadanka, dyskusja, wycieczka

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, eksponaty medyczne

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W01

     

    posiada wiedzę na temat genezy i rozwoju rehabilitacji na świecie i w Polsce

    M2A_W01

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin ustny

    W

    W03

    potrafi analizować związki fizjoterapii z naukami medycznymi i naukami o kulturze fizycznej

    M2A_W01

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin ustny

    W

    W25

    posiada wiedze na temat znaczenia i roli leczenia

    w warunkach uzdrowiska

     

    M2A_W09

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Egzamin ustny

    W

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U33

    posiada elementarne umiejętności badawcze: formułowanie problemów badawczych, dobór adekwatnych metod i technik badawczych, dobór i konstruowanie adekwatnych narzędzi badawczych

    M2A_U07

     

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U27

    potrafi krytycznie interpretować informacje z piśmiennictwa

    M2A_U05

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U44

    prezentuje poprawnie efekty swojej pracy w jasny, usystematyzowany sposób oraz przemyślanej formie – z zastosowaniem nowoczesnych metod i technik

    M2A_U10

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K15

    umie integrować wiedzę przy rozwiązywaniu nowego problemu

    M2A_K06

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K16

    potrafi formułować opinię i sądy zawierające refleksje na tematy naukowe

    M2A_K07

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K17

    wykazuje umiejętność i nawyk samokształcenia przez całe życie w celu rozszerzenia kompetencji i utrzymania statusu fizjoterapeuty

    M2A_K07

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    15

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

    2

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    15 (+2)

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    10

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    25 (+2)

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

     

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    - wprowadzenie do historii medycyny, rodzaje źródeł historycznych

    - pojmowanie zdrowia i choroby w czasach prehistorycznych i przez kultury plemienne

    - pierwsze formy rehabilitacji w kulturach starożytnych (Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny, Grecja, Rzym)

    - ewolucja w podejściu do rehabilitacji w epoce średniowiecza

    - odrodzenie w medycynie jako wyraz nowego stylu życia

    - pojmowanie zdrowia społeczeństwa w epoce nowożytnej

    - historia medycyny uzdrowiskowej

    - kształtowanie się rehabilitacji jako specjalności w XIX – XX wieku

    - zwiedzanie Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

    15

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

     

    1. Rozwój rehabilitacji w wybranych specjalnościach medycznych w Polsce, red. S. Jandziś, A. Kwolek, Rzeszów 2014.
    2. Jandziś S., Rys historyczny rozwoju rehabilitacji w Polsce i na świecie, Opole 2015.
    3. Historia medycyny pod red. Tadeusza Brzezińskiego, Warszawa 1995 [i wyd. późniejsze]
    4. Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]
    5. Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.
    6. Garbat M.: Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami, Wyd. Novae Res, Gdynia, 2015.

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

     

    1. Garbat M., Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością w epoce starożytnej. Rozprawy Społeczne, 2013, 1, 19-36.
    2. Shorter E., Historia psychiatrii. Od zakładu dla obłąkanych po erę Prozacu, P. Turski (tłum.), WSiP, Warszawa, 2005.
    3. Wielkie epidemie w dziejach ludzkości, pod red. K. Kiple, Poznań 2002.
    4. Clark D., Zarazki, geny a cywilizacja, Katowice 2011.
    5. Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.
    6. Szczeklik Andrzej, Katharsis o uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków 2003.

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    P_W01 – P_W07

    Student uzyskał minimum 58 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 64 punkty z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 74 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    P_U01-P_U03

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym.

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, ale i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 80 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, na poziomie dobrym

    Student uzyskał minimum 90 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 95 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie bardzo dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie bardzo dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    P_K01 - P_K03

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia.

     

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji.

     

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Test wiedzy: max. 100 pkt. (test weryfikuje wszystkie efekty kształcenia wymienione powyżej)

    Prezentacja: max. 100 pkt. (podczas prezentowania materiału student oceniany jest pod katem umiejętności formułowania przejrzystych wypowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, formułowania własnych wniosków, syntetycznego przedstawiania zagadnienia badawczego)

    Seminaria: max. 50 pkt. (student oceniany jest pod kątem aktywnego uczestnictwa w seminariach, jasnego, przejrzystego formułowania odpowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, prezentowania swoich wniosków oraz pracy w grupie)

    Razem: 250 pkt.

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    □ pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □ egzamin teoretyczny pisemny

    □ egzamin teoretyczny ustny

    □ egzamin praktyczny

    x zaliczenie

     

    Data opracowania programu: 14.09.2017

     

    Program opracował: dr n. med. Magdalena Grassmann