SYLABUS
rok akademicki 2025/2026
Nazwa przedmiotu/modułu | PATOMORFOLOGIA | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Zakład Patomorfologii Lekarskiej UMB | |
e-mail jednostki | patomorfologia.lekarska@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Studia medyczne | |
Poziom kształcenia | Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV £ V £ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 8 £ 10 £ 11 £ 12 £
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Anatomia prawidłowa, histologia, FIZJOLOGIA, PATOFIZJOLOGIA, biochemia, medycyna laboratoryjna. Studenci przychodząc na ćwiczenia z patomorfologii MUSZĄ wiedzieć jak funkcjonuje zdrowy organizm i jak się zmienia jego funkcja pod wpływem różnych czynników patologicznych – dopiero wtedy mogą uczyć się ze zrozumieniem o zmianach morfologicznych i ich następstwach dla chorego. KONIECZNE JEST ABY NAUKA FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII POPRZEDZAŁA NAUCZANIE PATOMORFOLOGII. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 2 Rok Lekarski: przedmiot patomorfologia semestr 4 letni - 30 wykładów i 65 ćwiczeń ---------------------------------------------------------- 3 Rok Lekarski: przedmiot patomorfologia semestr 5 zimowy - 30 wykładów i 65 ćwiczeń semestr 6 letni - 20 wykładów i 15 ćwiczeń
| |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę :
Student powinien nabyć umiejętność:
Wykonania sekcji podstawowych narządów lub bloków narządowych | |
Metody dydaktyczne
|
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni Zakładu Patomorfologii Lekarskiej UMB
| |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Piotr Bernaczyk dla 3 Roku Lek. Dr Agata Piłaszewicz – Puza dla 2 Roku Lek. | |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza
| ||||
C.W 25 C.W 26 C.W 27 C.W 28 C.W29 C.W30 C.W 31 C.W32 | Zna nazewnictwo patomorfologiczne Zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek, zna mechanizmy adaptacyjne oraz mechanizmy śmierci komórki Określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych, opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów, zna podstawowy podział morfologiczny zapaleń Zna definicję i patofizjologie wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej. Zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zna morfologię i mechanizmy powstawania takich zmian jak obrzęk, krwotok, zakrzep, zator. Zna etiologię i morfologię zmian wstecznych i postępowych. Zna mechanizmy chorób uwarunkowanych genetycznie, zna podstawowe mechanizmy immunologiczne oraz morfologię najważniejszych chorób autoimmunologicznych. Zna epidemiologię, etiopatogenezę oraz molekularne podstawy powstawania nowotworów, zna podział nowotworów oraz biologię i podstawowe zagadnienia dotyczące powstawania i szerzenia się zmian nowotworowych, ponadto ocena stopnia zaawansowania, czynniki predykcyjne i prognostyczne dotyczące najczęstszych zmian nowotworowych. Zna podstawowe choroby i nowotwory wieku dziecięcego. Zna zagadnienia z zakresu patologii szczegółowej. Obrazy makroskopowe i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych układach i narządach. Opisuje konsekwencję rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów.
Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne modyfikowalne i niemodyfikowalne, zna podstawowe zmiany morfologiczne w przebiegu chorób zakaźnych i pasożytniczych oraz zmiany patologiczne w przebiegu w/w czynników oraz zaburzeń odżywienia. | Ćwiczenia, wyklady, seminaria | Metody podsumowujące : - końcowy egzamin testowy – 120 pytań, minimum do zaliczenia 72 p.
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - przygotowanie prezentacji | |
umiejętności | ||||
C.U 11 C.U 12 D.U6 D.U11 D.U12 D.U15 D.U17 | Potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań laboratoryjnych Analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywołane przez czynnik etiologiczny Potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych (w szczególności dotyczących wykonania diagnostycznej biopsji aspiracyjnej cienkoigłowej) Potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym. Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w języku angielskim oraz wyciąga wnioski w oparciu o literaturę | Ćwiczenia, wyklady, seminaria | Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć - zaliczenia cząstkowe - przygotowanie prezentacji | |
kompetencje społeczne | ||||
K1 K2 K3 K4 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta |
| Metody podsumowujące.: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące,:. - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie pacjentów, kolegów | |
|
|
| ||
|
|
| ||
Punkty ECTS | Należy podać liczbę punktów ECTS przypisaną przedmiotowi. | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 30 wykładów – 2 lek i 50 wykładów 3 lek | |
| 65 ćwiczeń – 2 lek i 80 ćwiczeń 3 lek | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: | |
Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
C.W 25 C.W 26 C.W 27 C.W 28 C.W29 C.W30 C.W 31 C.W32 C.U 11 C.U 12 D.U6 D.U11 D.U12 D.U15 D.U17 K1 K2 K3 K4
| Technika sekcyjna Uszkodzenie komórki, zmiany adaptacyjne Naprawa tkanek Zaburzenia w krążeniu Zapalenia Nieprawidłowości w różnicowaniu i dojrzewaniu tkanek Patomorfologia ogólna nowotworów Wybrane choroby układu odpornościowego Układ krążenia Patologia układu krwiotwórczego i limfatycznego Patologia układu oddechowego Nowotwory płuc i patologia górnych dróg oddechowych Patologia centralnego i obwodowego układu nerwowego Patologia układu mięśniowo-szkieletowego Guzy tkanek miękkich Układ płciowy żeński Patologia sutka Układ płciowy męski Pierwotne i wtórne glomerulopatie Patologia nerki przeszczepionej. Nowotwory nerek i dróg moczowych Patologia przewodu pokarmowego Patologia wątroby Patologia dróg żółciowych i trzustki Układ endokrynny Nowotwory i zmiany melanocytarne skóry Wybrane zagadnienia z patologii noworodka i wieku dziecięcego Nowotwory wieku dziecięcego Zasady współpracy klinicysty i patologa |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
Podręczniki podstawowe: 1. „Patologia” Robinsa 2. „Patologia” Stachura, Domagała
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
1. „Anatomia patologiczna” Kruś 2. „Patomorfologia kliniczna” Kruś
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
| |
|
Białystok, dnia……………………………………………………………………………………………
Dr Piotr Bernaczyk………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
Dr hab. Joanna Reszeć - Giełażyn……………………… ………………………………….
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)

