Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. sylabus.
  • Ostatnia zmiana 26.03.2015 przez Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji

    sylabus

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

     

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Ratownictwo Medyczne

    Profil kształcenia

    ogólnoakademicki    □  praktyczny   □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji

    Kontakt (tel./email):

    tel. 85 7409514, e-mail: neuroin@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Sławomir Pancewicz, prof. dr hab., Joanna Zajkowska, dr hab. Maciej Kondrusik, dr n. med. Sambor Grygorczuk, dr n. med. Anna Moniuszko, dr n. med. Piotr Czupryna, mgr Justyna Dunaj.

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Poziom studiów:

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne  □   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  X     II   □   III  □         

    Semestr studiów:

    1      □   2  X     3   □   4  □  5  □   6  □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Parazytologia

    ECTS

    2

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X    fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego  X     podstawowy    □        kierunkowy/profilowy        □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski   X     obcy   □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    20

    Seminarium

    5

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    20

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

    5

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    50

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Przybliżenie studentom wiadomości o pasożytach człowieka, epidemiologii chorób pasożytniczych i  zasadach ich diagnostyki oraz sposobach zapobiegania zarażeniom pasożytami.  Zwrócenie uwagi na produkty żywnościowe jako możliwe źródło zakażenia chorobami pasożytniczymi człowieka. Parazytozy występujące w krajach tropikalnych. Zagrożenia zarażeniem pasożytami podczas wyjazdów do krajów tropikalnych.

     

    Metody dydaktyczne

     

     

    Wykłady, ćwiczenia, zajęcia praktyczne

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, fantomy, komputer, mikroskop

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    IW_6

    Charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju;

    OM1_W02

    OM1_W03

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    IW_15

    Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii;

    OM1_W02

    OM1_W03

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    IW_18

    Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania;

    OM1_W01

    OM1_W03

    OM1_W05

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    IW_19

    Omówi zasady dezynfekcji i sterylizacji.

    OM1_W06

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    IW_20

    Zna zasady postępowania przeciwepidemicznego

    OM1_W03

    OM1_W05

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    IW_30

    Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne;

    OM1_W01

    OM1_W03

    Obserwacja pracy studenta

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    W, S, ZP

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    IU_07

    Rozpozna zakażenie wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania

    OM1_U01

    OM1_U03

    OM1_U05

    Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń

    W, S, ZP

    IU­_13

    Umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii.  Wykorzystuje wiedzę na temat funkcjonowania układu pasożyt-żywiciel
    dla prawidłowej terapii chorób wywołanych przez pasożyty;

    OM1_U04

    OM1_U05

    OM1_U09

    OM1_U12

    Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń

    W, S, ZP

    IU­_16

    Zastosuje właściwe do sytuacji postępowanie epidemiologiczne

    OM1_U01

    OM1_U03

    OM1_U05

    OM1_U09

    Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Realizacja zleconego zadania  Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń

    W, S, ZP

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    IK_02

    Zna zakres swoich kompetencji zawodowych, jest świadomy własnych ograniczeń, rozpoznaje sytuacje, które wymagają konsultacji z ekspertem / specjalistą / koordynatorem medycznym

    OM1_K01

    OM1_K02

    OM1_K03

    OM1_K05

    OM1_K07

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, S, ZP

    IK_03

    Dba o bezpieczeństwo własne, pacjentów, otoczenia i środowiska przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów i zasad regulujących postępowanie w przypadku różnych rodzajów zagrożeń

    OM1_K01

    OM1_K02

    OM1_K03

    OM1_K05

    OM1_K07

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć

     

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, S, ZP

    IK_06

    Okazuje szacunek pacjentom i troskę o ich dobro, bez względu na różnice światopoglądowe oraz sytuację materialną

    OM1_K04

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, S, ZP

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    5

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    5

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    30

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    6

    Wykonanie projektu, samokształcenia itd……………………………….

    6

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

    2

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do  zaliczenia  i udział w egzaminie

    6

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

                                                                                                                                                        Godziny ogółem

    50

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    2

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    1. Wstęp do parazytologii. Podstawowe pojęcia i definicje.

    2

    2. Diagnostyka laboratoryjna w chorobach pasożytniczych.

     

    3. Stawonogi pasożytnicze (kleszcze, świerzbowce, owady krwiopijne) i inne pasożyty zewnętrzne.

    2

    4. Medycyna podróży – zagrożenie chorobami pasożytniczymi podczas wyjazdów do różnych rejonów świata

    2

    5. Wybrane choroby pasożytnicze tropikalne

    2

    6. Klęski żywiołowe a epidemiologia chorób zakaźnych ( pasożytniczych)

    2

    7. Choroby wywołane przez pierwotniaki – pasożyty krwi i tkanek

    2

    8. Choroby pasożytnicze ośrodkowego układu nerwowego (OUN)

    2

    9. Toksoplazmoza. Toksoplazmoza w ciąży

    2

    10. Epidemiologia i postępowanie w przypadku zarażeń nicieniami tkankowymi

    2

    ĆWICZENIA

     

     

    SEMINARIA

    1. Profilaktyka chorób zakaźnych i pasożytniczych.

    1

    2. Pierwotniaki przewodu pokarmowego.

    1

    3. Pierwotniaki układu moczowo-płciowego

     

    1

    4. Przywry wątroby.

    1

    5.  Gardiaza – niedoceniany problem współczesnej medycyny

    1

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Tasiemczyce – zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć

    1

    2. Nicienie – pasożyty przewodu pokarmowego -   zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć

    1

    3. Nicienie tkankowe (toksokaroza, włośnica) -  zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć

    1

    4. Badanie parazytologiczne – zasady pobieranie materiałów do badań -  zajęcia przy łóżku chorego i w  laboratorium przyklinicznym

    1

    5. Zasady profilaktyki malarii – zajęcia w Poradni Chorób Odzwierzęcych.

    1

    SAMOKSZTAŁCENIE

    1. Pasożyty krwi. Epidemiologia malarii, zasady profilaktyki malarii podczas podróży do krajów tropikalnych. Zasady zachowania się podczas podróży do krajów tropikalnych.

    1

    2. Wybrane rzadkie parazytozy człowieka np. anisakidoza

    1

    3. Wszawica zapomniany problem epidemiologiczny i społeczny.

    1

    4. Gardioza  (lamblioza) epidemiologia i obraz kliniczny. Zasady rozpoznawania, leczenia i zapobiegania

    1

    5.  Nowoczesna diagnostyka chorób pasożytniczych. Zasady rozpoznawania chorób pasożytniczych przy użyciu metod serologicznych.

    1

    6. Czynniki wpływające na rozprzestrzenienie parazytoz.

    1

    7. Przygotowanie do zajęć i seminariów oraz zaliczenia

    14

    LITERATURA  

     

    PODSTAWOWA

     

    „Choroby pasożytnicze –epidemiologia, diagnostyka, objawy” – Alicja Buczek Lublin 2003 r.

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

     

    „Choroby zakaźne i pasożytnicze-epidemiologia i profilaktyka” – W. Magdzik, D. Naruszewicz-Lesiuk, A.

    Zieliński

     

     

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia.

    Podsumowujące  metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:  

    Wiedzę ocenia się metodą:

    1.Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje  rozpoznaje odpowiedź

    ·         Czas trwania testu 30 minut

    ·         Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych ( jednokrotnego wyboru) – 30

    ·         Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań

    ·         Punktacja – za każde pytanie 1 punkt    max: 30 pkt              min: 18 pkt

     Umiejętności  oceniane są metodą

    • Realizacji zleconego zadania – przygotowanej prezentacji (czas prezentacji 5 – 10 minut)
    • Ocena tematu opracowanego i przedstawionego podczas prezentacji
    • Obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
    • Dyskusja w czasie ćwiczeń
    • Sprawdzenie wiedzy podczas ćwiczeń
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej prawidłowe wykonanie zadania

    Kompetencje społeczne oceniane są metodą:

    ·         Samooceny

    ·         Przedłużona obserwacja przez opiekuna

    ·         Obserwacja na ćwiczeniach nauczyciela prowadzącego

     

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I

    □  pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □  egzamin teoretyczny pisemny

    □  egzamin teoretyczny ustny

    □   egzamin praktyczny

    X  zaliczenie

    Oświadczenie i podpis prowadzącego zajęcia

    Oświadczam, że treści programowe zawarte w niniejszym sylabusie są rezultatem  mojej indywidualnej pracy twórczej wykonywanej w ramach stosunku pracy /współpracy wynikającej z umowy cywilnoprawnej oraz że osobom trzecim nie przysługują z tego tytułu autorskie prawa majątkowe

     

    Data 19.09.2013                                                                                                              ………………………………………………….

    PODPIS KIEROWNIKA JEDNOSTKI PROWADZĄCEJ ZAJĘCIA

     

    Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz

    Data sporządzenia sylabusa

     19.09.2014

     

    AKCEPTACJA DZIEKANA WYDZIAŁU

     

    Data……………………………………………                                                             ……………………………………………………………….