• Ostatnia zmiana 30.10.2018 przez Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji

    Pielęgniarstwo I rok

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

     

    PIELĘGNIARSTWO

    Profil kształcenia

    □ ogólnoakademicki X praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Zakład Diagnostyki Mikrobiologicznej i Immunologii Infekcyjnej

    Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji

    Kontakt (tel./email):

    tel./fax: (85) 746 85 71; e-mail: zdmik@umb.edu.pl

    tel./fax: (85) 740 95 14 / (85) 740 95 15; e-mail: neuroin@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Prof. dr hab. n. med. Elżbieta A. Tryniszewska

    Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Mikrobiologia:

    Prof. dr hab. n. med. Elżbieta A. Tryniszewska, dr hab. n. med. Piotr Wieczorek, dr hab. n. med. Paweł Sacha, dr n. med. Dominika Ojdana, dr n. med. Piotr Majewski, dr n. med. Anna Sieńko

    Parazytologia:

    Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz, prof. dr hab. Joanna Zajkowska, dr hab. Maciej Kondrusik, dr hab. Sambor Grygorczuk, dr hab. Anna Moniuszko, dr n. med. Piotr Czupryna, dr n. med. Justyna Dunaj.

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Poziom studiów:

    I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne X niestacjonarne □

    Rok studiów

    I X II □ III □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Mikrobiologia i parazytologia

    ECTS

    1+1

    Kod modułu

    -

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego □ podstawowy X kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski X obcy □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    -

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

    -

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    25

    Seminarium

    -

    Ćwiczenia

    20

    Samokształcenie

    15

    Laboratorium

    -

    E-learning

    -

    Zajęcia praktyczne

    -

    Praktyki zawodowe

    -

    Inne ……………………

    -

    RAZEM

    60

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Mikrobiologia: wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu biologii drobnoustrojów (bakterie, grzyby, wirusy, priony) chorobotwórczych dla człowieka, mikroflory człowieka, antybiotyków i chemioterapeutyków przeciwbakteryjnych, przeciwwirusowych, przeciwgrzybiczych stosowanych w leczeniu z uwzględnieniem mechanizmów działania na drobnoustroje, podstawowych sposobów diagnostyki i chemioterapii zakażeń, zasad pobierania i transportu materiałów do badań mikrobiologicznych, zasad dezynfekcji i sterylizacji, podstaw immunologii, epidemiologii i immunoprofilaktyki chorób zakaźnych.

    Parazytologia: przybliżenie studentom wiadomości o pasożytach człowieka, epidemiologii chorób pasożytniczych i zasadach ich diagnostyki oraz sposobach zapobiegania zarażeniom pasożytami. Zwrócenie uwagi na produkty żywnościowe jako możliwe źródło zakażenia chorobami pasożytniczymi człowieka. Parazytozy występujące w krajach tropikalnych. Zagrożenia zarażeniem pasożytami podczas wyjazdów do krajów tropikalnych.

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład, dyskusja, pokaz, obserwacja, ćwiczenia, samodzielne dochodzenie do wiedzy, analiza literatury

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, plansze, mikroskop świetlny, wyniki badań laboratoryjnych, preparaty mikroskopowe, sprzęt laboratoryjny do diagnostyki serologicznej i diagnostyki molekularnej PCR, podłoża mikrobiologiczne, materiały diagnostyczne, fantomy, komputer

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA – MIKROBIOLOGIA

     

    AW14

    Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii;

    P6S_WG

    wejściówka na ćwiczeniach

    kolokwium

    W, Ć

    AW15

    Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania;

    P6S_WG

    wejściówka na ćwiczeniach

    kolokwium

    W

    AW16

    Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne;

    P6S_WG

    wejściówka na ćwiczeniach

    kolokwium

    W

    WIEDZA – PARAZYTOLOGIA

     

    AW04

    Charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo--zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju;

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź

    W, Ć

    AW14

    Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii;

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź

    W, Ć

    AW15

    Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania;

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź

    W, Ć

    AW16

    Charakteryzuje poszczególne grupy środków leczniczych, główne mechanizmy działania, przemiany w ustroju i działania uboczne;

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje odpowiedź

    W, Ć

    AW21

    wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne.

    P6S_WG

    Obserwacja pracy studenta Obserwacja pracy na ćwiczeniach Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź

    W, Ć,

    UMIEJĘTNOŚCI - MIKROBIOLOGIA

     

    AU14

    Klasyfikuje drobnoustroje, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej;

    P6S_UW

    P6S_UK

    obserwacja pracy na ćwiczeniach

    realizacja zleconego zadania

    W, Ć

    UMIEJĘTNOŚCI - PARAZYTOLOGIA

     

    AU05

    rozpoznaje najczęściej spotykane pasożyty człowieka na podstawie ich budowy i cykli życiowych oraz objawów chorobowych;

    P6S_UW

    P6S_UK

    Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

     

    projekt, prezentacja,

    sprawdzenie powierzonego zadania

    W, Ć,

    AU06

    szacuje ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych;

    P6S_UW

    P6S_UK

    Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    projekt, prezentacja,

    sprawdzenie powierzonego zadania

    W, Ć,

    AU12

    powiązuje obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych;

    P6S_UW

    P6S_UK

    Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

     

    projekt, prezentacja,

    sprawdzenie powierzonego zadania

    W, Ć,

    AU14

    klasyfikuje drobnoustroje, z uwzględnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych i obecnych we florze fizjologicznej;

    P6S_UW

    P6S_UK

    Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    projekt, prezentacja,

    sprawdzenie powierzonego zadania

    W, Ć,

    AU15

    wykorzystuje wiedzę na temat funkcjonowania układu pasożyt - żywiciel dla prawidłowej terapii chorób wywołanych przez pasożyty;

    P6S_UW

    P6S_UK

    Obserwacja pracy studenta. Obserwacja pracy na ćwiczeniach. Dyskusja w czasie ćwiczeń. Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

    projekt, prezentacja,

    sprawdzenie powierzonego zadania

    W, Ć,

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY - MIKROBIOLOGIA

     

    DK06

    Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe

    P6S_KK

    P6S_KR

    P6S_UO

    obserwacja pracy na ćwiczeniach

    realizacja zleconego zadania

    Ć

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY - PARAZYTOLOGIA

     

    DK06

    rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe

    P6S_KK

    P6S_KR

    P6S_UO

    DK06

     

     

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy