Uniwersytet Medyczny w Białymstoku pozyskał ponad 3,04 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) na realizację innowacyjnego projektu pn. „STOP DROP – systemowe działania przeciwdziałające zjawisku drop-outu w UMB”.
Celem projektu, realizowanego w latach 2025–2028, jest zwiększenie efektywności zarządzania uczelnią poprzez wdrożenie pilotażowego programu ograniczającego zjawisko przedwczesnego kończenia nauki przez studentki i studentów kierunków: farmacja, analityka medyczna oraz kosmetologia (I stopnia).
Projekt stanowi kontynuację konsekwentnych działań Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku na rzecz podnoszenia jakości kształcenia, wsparcia studentów oraz tworzenia przyjaznego i otwartego środowiska akademickiego. Uczelnia od lat wdraża innowacyjne rozwiązania, które sprzyjają sukcesowi edukacyjnemu studentów oraz rozwojowi nowoczesnej dydaktyki.
Kluczowe działania projektu:
1. Opracowanie i wdrożenie systemu monitorowania zjawiska drop-outu:
- powołanie Pełnomocnika Rektora ds. drop-outu oraz uczelnianych i wydziałowych zespołów monitorujących zjawisko drop-outu
- wdrożenie procedury monitorowania drop-outu na UMB
2. Zwiększenie efektywności procesu rekrutacji:
- spotkania informacyjne i zajęcia pokazowe dla uczniów szkół średnich
- foldery informacyjne oraz filmy edukacyjne dla kandydatów na studia
3. Program integracji społeczności studenckiej:
- utworzenie 7 stref relaksu i wypoczynku na kampusie UMB
- Wsparcie zdrowia psychicznego studentów:
- warsztaty antystresowe, bezpłatne porady psychologiczne,
- zajęcia sportowo-relaksacyjne
- przewodniki onboardingowe dla studentów I roku
4. Zmiany w sposobie realizacji procesu kształcenia:
- materiały edukacyjne online
- indywidualne zajęcia wyrównawcze
- zakup tabletów
5. Wsparcie nauczycieli akademickich prowadzących dydaktykę:
- szkolenia z zakresu komunikacji międzypokoleniowej i zarządzania konfliktami
- zakup zasobów bibliotecznych.
Projekt będzie realizowany w okresie od 1 października 2025r. do 30 września 2028 r.
„STOP DROP” został bardzo wysoko oceniony w konkursie „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu”, organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – spośród 164 zgłoszeń zajął 5. miejsce na liście rankingowej i był najwyżej ocenionym projektem wśród uczelni medycznych
Opracowanie: Dział Projektów Pomocowych


