Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 13.06.2022 przez Klinika Onkologii

    Sylabus

     

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2021/2022

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Onkologia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Onkologii

    e-mail jednostki

    onkologia@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¾                                  niestacjonarne ¾

    Język przedmiotu

    polski ¾                                                    angielski ¾

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¾                                fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III ¾   IV £   V¾   VI 

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 ¾   6 £   7 £   8 £ 9¾   10 £ 11 £   12 

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    III rok: Wykłady – 10h, seminaria – 5h,

    V rok – wykłady – 16h, ćwiczenia – 39 h

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku  jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki, epidemiologii, diagnostyki, symptomatologii najczęściej występujących nowotworów złośliwych, a także poznać założenia leczenia skojarzonego w onkologii i charakterystykę głównych metod leczenia stosowanych w onkologii.

    Student powinien umieć wyróżnić poszczególne metody profilaktyki przeciwnowotworowej, rozpoznać objawy alarmowe, zaplanować diagnostykę u chorych z najczęściej występującymi nowotworami złośliwymi.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu i seminariów

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - zajęcia praktyczne na fantomach

    - ćwiczenia przy łóżku chorego

    - analiza przypadków klinicznych w formie historii choroby

    - konsultacje indywidualne :

    prof. dr hab. Marek Wojtukiewicz piątek, godz. 12.30 - 13.30

    dr hab. Ewa Sierko środa, godz. 12.30 - 13.30

    dr n. med. Dominika Hempel wtorek, godz. 12.30 - 13.30

    lek. mgr Piotr Skalij czwartek, godz. 12.30 - 13.30

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni oraz słuchacze studiów doktoranckich   Kliniki Onkologii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. med. Dominika Hempel
    Lek. mgr Piotr Skalij

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    EW23

    zna uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych nowotworów człowieka

    wykład

    Metody podsumowujące

    Zaliczenie wykładów i seminariów na podstawie testu końcowego

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    EW24

    zna podstawy wczesnej wykrywalności nowotworów i zasady badań przesiewowych w onkologii

    wykład

    EW25

    zna możliwości współczesnej terapii nowotworów (z uwzględnieniem terapii wielomodalnej), perspektywy terapii komórkowych i genowych oraz ich niepożądane skutki

    wykład

    EW26

    zna zasady terapii skojarzonych w onkologii, algorytmy postępowania diagnostyczno-leczniczego w najczęściej występujących nowotworach człowieka

    wykład

    EW27

    zna i rozumie zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych problemach medycyny paliatywnej, w tym:

    1. leczeniu objawowym najczęstszych objawów somatycznych,
    2. postępowaniu w wyniszczeniu nowotworowym oraz profilaktyce i leczeniu odleżyn,
    3. najczęstszych stanach nagłych w medycynie paliatywnej

    wykład

    EW28

    zna zasady postępowania paliatywnego z pacjentem w stanie terminalnym

    wykład

    EW29

    zna zasady leczenia bólu, w tym bólu nowotworowego i przewlekłego

    wykład

    umiejętności

    EU1

    przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym

    sem.,ćw

    Metody podsumowujące

    Zaliczenie praktyczne ćwiczeń

    Metody formujące

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    EU2

    przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego

    sem., ćw.

    EU13

    ocenia i opisuje stan somatyczny i psychiczny pacjenta

    Ćw.

    EU16

    planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne

    Ćw.

    EU18

    proponuje indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych oraz inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej

    Ćw.

    EU21

    potrafi rozpoznawać stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby

    Ćw.

    kompetencje społeczne

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    sem.

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

     

     

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    1 (III rok) + 3,5 (V rok)

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    26

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    39

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem: 72

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    23

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 43

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    EW23, EW24, EW25 EW26, EW27, EW28, EW29, EU1, EU2, EU16, EU18, EU21, K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

     

     

     

     

    1.Nowotwory – problem społeczny i medyczny. Profilaktyka pierwotna i wtórna. Europejski kodeks walki z rakiem. - wykład

    2. Podstawy biologii nowotworów (etapy kancerogenezy, cechy nowotworów złośliwych, stadia choroby nowotworowej, drogi szerzenia nowotworu). - wykład

    3. Wczesne objawy chorób nowotworowych. Metody diagnostyczne stosowane w onkologii. - wykład

    4. Podstawy chemioterapii. Podstawy radioterapii. - wykład

    5. Strategia leczenia skojarzonego nowotworów. Kontrola po leczeniu przeciwnowotworowym. - wykład

    6. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (rak piersi, płuca). - wykład

    7. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory przewodu pokarmowego, układu moczowo-płciowego). - wykład

    8. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory ginekologiczne) - wykład

    9. Podstawy diagnostyki i leczenia najczęściej występujących nowotworów (nowotwory OUN, nowotwory głowy i szyi) - wykład

    10. Podstawy medycyny paliatywnej. Leczenie objawowe i przeciwbólowe w onkologii. - wykład

    11. Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej. - wykład

    1. Nauka badania piersi, gruczołu krokowego, jąder - fantomy. - seminarium

    2.  Podstawy psychoonkologii - seminarium

     

    Literatura podstawowa:

    Radzisław Kordek „Onkologia – podręcznik dla studentów i lekarzy”. Via Medica 2019

    Krystyna de Walden Gałuszko, Podstawy opieki paliatywnej. PZWL 2006

    Krzakowski M., Warzocha K. (red.) Zalecenia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w nowotworach złośliwych t. 1,2 Via Medica, 2013

    Literatura uzupełniająca:

    Marek Z. Wojtukiewicz, Ewa Sierko „Leczenie ukierunkowane na cele molekularne w onkologii i hematoonkologii”, Via Medica, 2013

    Krzakowski M., Potemski P., Warzocha K., Wysocki P. (red.) Onkologia Kliniczna t. 1-3, Via Medica 2015

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego i egzaminu jest obecność oraz aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach, seminariach i wykładach, ponadto na V roku niezbędne zaliczenie kolokwium końcowego przeprowadzanego w ostatnim dniu zajęć w formie ustnej składającego się z 10 pytań. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach lub seminariach należy je, po uzgodnieniu z osobą prowadzącą, odrobić z inną grupą. Nieobecność na wykładzie należy zaliczyć ustnie, z treści poruszanej na wykładzie, u osoby prowadzącej w czasie godzin konsultacyjnych. W przypadku niezaliczenia kolokwium istnieje możliwość jego poprawy z inną grupą lub w formie ustnej u prowadzącego zajęcia.

    Zajęcia na III roku kończą się zaliczeniem testowym składającym się z 15 pytań przeprowadzanym na ostatnim wykładzie, wymagane jest osiągnięcie powyżej 60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku braku osiągnięcia progu wymaganego do zaliczenia lub nieobecności usprawiedliwionej na zaliczeniu możliwa jest indywidualna poprawa ustna u prowadzącego zajęcia.

    Zajęcia na V roku kończą się egzaminem. Egzamin składa się z 60 pytań jednokrotnego wyboru wśród pięciu odpowiedzi. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi, natomiast ocena ustalana jest w sposób zmienny na podstawie krzywej Gaussa osiągniętych wyników przez studentów danego roku. Możliwość konsultacji oraz obejrzenia swojej pracy możliwa jest w ciągu dwóch dni od czasu ogłoszenia wyników - indywidualnie u kierownika kliniki.

    Z osobami które nie zdały egzaminu ustalany jest pojedynczy termin egzaminu poprawkowego w formie odpowiedzi ustnej

     

     

     

     

     

    ……………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)