Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabusy.
  • Ostatnia zmiana 08.03.2021 przez Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej

    Sylabusy

    Załącznik nr 5b

    do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

     

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Fizjoterapia

    Profil kształcenia

    □ ogólnoakademicki x praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku

    Kontakt (tel./email):

    Tel./fax: 857450895 e-mail: ortdziec@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr n. med. Tomasz Guszczyn

    Osoba(y) prowadzącamed.

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii narządu ruchu.

    Poziom studiów:

    I stopnia (licencjackie) □ II stopnia (magisterskie) X

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne □ niestacjonarne X

    Rok studiów

    I □ II X III □

    Semestr studiów:

    1 □ 2 □ 3 x 4 5 □ 6 □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Protetyka i ortotyka

    ECTS

    2,5

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski X obcy □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej UDSK w Białymstoku

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin 20

    Wykład

    10

    Seminarium

     

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

     

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

    10

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    20

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Student powinien:

    1. prawidłowo interpretować pojęcia z zakresu tematyki traumatologii dziecięcej,
    2. uzyskać wiedzę w zakresie schorzeń i dysfunkcji wynikających z uszkodzeń w obrębie narządu ruchu
    3. zdobyć umiejętności praktyczne w zakresie podmiotowej i przedmiotowej oceny stanu pacjentów leczonych zachowawczo lub operacyjnie.
    4. nabyć umiejętność interpretacji badań dodatkowych wykorzystywanych w traumatologii narządu ruchu

    Metody dydaktyczne

     

    Wykłady: (metody słowne i oglądowe) prowadzący omawia problematykę traumatologii dziecięcej w formie ustnego wykładu posiłkując się przekazem multimedialnym

    Ćwiczenia:

    1. metody praktyczne: ćwiczenia na salach chorych Kliniki oraz w przyszpitalnej Poradnii Ortopedycznej
    2. metody aktywizujące: studenci na podstawie własnego przygotowania do zajęć i wiedzy wyniesionej z wykładów odpowiadają na pytania prowadzącego
    3. prezentacje multimedialne, przekaz słowny

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, narzędzia, materiał opatrunkowy, sprzęt medyczny, aparatura medyczna

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W32

    potrafi wymienić i interpretować zasady doboru funkcjonalnych badań diagnostycznych oraz kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej osób z dysfunkcjami i schorzeniami pourazowymi

    M2A_W10

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    W35

    zna zasady tworzenia, weryfikacji i modyfikacji programu usprawniania osób z dysfunkcjami pourazowymi układu ruchu

    M2A_W11

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    W36

    potrafi analizować patogenezę, objawy kliniczne i przebieg określonych jednostek chorobowych, w aspekcie doboru optymalnych technik i racjonalne stosowanie środków fizjoterapii w traumatologii dziecięcej

    M2A_W12

     

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    W44

    potrafi formułować program postępowania usprawniającego w zależności od stanu klinicznego, stanu funkcjonalnego pacjenta, wieku oraz celów kompleksowej rehabilitacji w aspekcie traumatologii dziecięcej

    M2A_W14

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    W45

    posiada wiedzę w zakresie doboru różnych form adaptowanej aktywności ruchowej w rehabilitacji kompleksowej i podtrzymywaniu sprawności osób z różnymi dysfunkcjami w aspekcie traumatologii dziecięcej

    M2A_W14

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    W32

    potrafi wymienić i interpretować zasady doboru funkcjonalnych badań diagnostycznych oraz kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej osób z dysfunkcjami i schorzeniami pourazowymi

    M2A_W10

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    krótkie strukturyzowane pytania /SSQ

    W, ZP

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U03

    potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości

    i proponować sposób usprawniania

    M2A_U01

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U04

    potrafi przedstawić wybrane problemy funkcjonalne pacjenta oraz możliwości stosowania fizjoterapii w formie ustnej, lub pisemnej w sposób przystępny dla odbiorców

    M2A_U01

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U07

    potrafi przeprowadzać badania funkcjonalne narządu ruchu, narządów wewnętrznych oraz badania wydolnościowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii, wykonywania zabiegów i stosowania odpowiednich metod terapeutycznych.

    M2A_U03

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U08

    potrafi analizować wyniki oraz ocenić przydatność różnych badań aparaturowych dla doboru środków fizjoterapii oraz kontroli wyników

    M2A_U03

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U15

    zna i potrafi stosować zasady współpracy i komunikowania się w pracach zespołu wielodyscyplinarnego

    M2A_U04

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U16

    formułuje opinie na temat określonego postępowania usprawniającego, wykorzystując poglądy innych specjalistów

    M2A_U04

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U25

    potrafi interpretować wyniki badań dodatkowych dla potrzeb fizjoterapii

    M2A_U05

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U26

    potrafi przewidzieć skutki przebiegu różnego rodzaju dysfunkcji oraz stanów chorobowych, a także określonego postępowania usprawniającego

    M2A_U05

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    U28

    potrafi tworzyć, weryfikować i modyfikować program usprawniania osób z różnymi dysfunkcjami narządu ruchu i innych narządów oraz układów , stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego, wykorzystując wiedzę zakresu diagnostyki funkcjonalnej oraz metodycznych podstaw fizjoterapii w aspekcie traumatologii dziecięcej

    M2A_U05

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K02

    przestrzega właściwych relacji z pacjentem, z rodziną pacjenta, z najbliższym otoczeniem i społeczeństwem

    M2A_K01

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    K03

    okazuje szacunek wobec pacjenta, dba o dobro pacjenta

    M2A_K01

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    K04

    potrafi wykorzystać i promować standardy międzynarodowe dotyczące fizjoterapii

    M2A_K02

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    K20

    przestrzega tajemnicy dotyczącej stanu pacjenta oraz przebiegu fizjoterapii oraz wszelkich praw pacjenta

    M2A_K09

    Obserwacja pracy studenta, Obserwacja pracy na ćwiczeniach, Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    W, ZP

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                  

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    10

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

     

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

    20

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    40

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu 2

     

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin 20

     

    WYKŁADY

    1. Zaopatrzenie ortopedyczne, zadania i organizacja w Polsce

     

    1. Ortotyka i protetyka kończyny górnej

     

    1. Ortotyka i protetyka kończyny dolnej

     

    1. Zaopatrzenie ortotyczne kręgosłupa

     

    1. Sprzęt pomocniczy

     

    ĆWICZENIA

    1. Zaopatrzenie protetyczne kończyny górnej

     

    1. Zaopatrzenie protetyczne kończyny dolnej

     

    1. Zaopatrzenie ortotyczne kończyny górnej i dolnej

     

    1. Zaopatrzenie ortotyczne u pacjentów z MPD

     

     

     

    SEMINARIA

     

     

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Zajęcia praktyczne na salach chorych Kliniki Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej z pacjentami Ortopedycznymi

     

    2. zajęcia praktyczne w przyszpitalnej Poradni Ortopedycznej z chorymi

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

     

     

     

     

     

     

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

    1. Traumatologia wieku rozwojowego pod redakcją Krzysztofa Okłota, PZWL, Warszawa 1999
    2. Ortopedia Pediatryczna pod redakcją Wojciecha Marczyńskiego, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Ortopedia Dziecięca pod redakcją Andrzeja Gregosiewicza, Wydawnictwo Czelej Sp. z o.o 1997
    2. Wiktora Degi Ortopedia i Rehabilitacja pod redakcją W. Marciniaka i A. Szulca, PZWL, Warszawa 2003

     

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I

    □ pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □ egzamin teoretyczny pisemny

    □ egzamin teoretyczny ustny

    □ egzamin praktyczny

    X zaliczenie

    Data opracowania programu:

     

    Program opracował: dr Tomasz Guszczyn