Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulamin - Położnictwo.
  • Ostatnia zmiana 22.01.2024 przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej

    Regulamin - Położnictwo

    Regulamin wewnętrzny

    Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej

     

    dla studentów I roku Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB

    dla studentów III roku Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB

    dla studentów I roku magisterskich Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB

    Kierunek: POŁOŻNICTWO

    Przedmiot:

    PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA

    PRMOCJA ZDROWIA

    POŁOŻNICTWO ŚRODOWISKOWE

    MACIERZYŃSTWO WOBEC DZIECKA O SPECJALNYCH POTRZEBACH ZDROWOTNYCH

    PROWADZENIE GRUP WSPARCIA W POŁOŻNICTWIE I GINEKOLOGII

    w roku akademickim 2021/2022

     

    Sposób prowadzenia zajęć: zajęcia odbywają się w dwóch semestrach – letnim i zimowym w formach wynikających z planu studiów.

    1. Miejsce zajęć i zasady ich odbywania:
      • POZ: ul. Szpitalna 37, ZPOZ, ul. Mieszka I 4B, gabinet położnej POZ Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku ul. Bema 89D
      • Promocja zdrowia: ul. Szpitalna 37, ZPOZ, ul. Mieszka I 4B, Szkoła Rodzenia Samodzielny Szpital Miejski im. PCK w Białymstoku
      • Położnictwo środowiskowe: ul. Szpitalna 37
      • Komunikowanie interpersonalne: ZPOZ, ul. Mieszka I 4B
      • Szczegółową informację o miejscu odbywania się zajęć praktycznych w poszczególnych placówkach studentki otrzymują przed rozpoczęciem zajęć.
      • na pierwszych zajęciach dydaktycznych studenci zostają zapoznani z regulaminem organizacji zajęć oraz sylabusem z danego przedmiotu,
      • studenci zobowiązani są do punktualnego zgłaszania się na zajęcia (obecność studenta na zajęciach jest obowiązkowa),
      • na zajęciach w ZPOZ przy ul. Mieszka I4B obowiązuje studentów zmiana obuwia lub ochraniacze,
      • w czasie zajęć student nie może korzystać z telefonu komórkowego oraz innego sprzętu multimedialnego,
      • informacje dotyczące organizacji zajęć podawane są do wiadomości studentów na tablicy ogłoszeń w siedzibie ZPOZ oraz drogą mailową,

     

    1. WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    • Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych - wykładach, ćwiczeniach
    • Zaliczenie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych (obecność na wszystkich zajęciach, zaliczenie poszczególnych czynności, zaliczenie zleconego zadania)
    • Zdanie egzaminu końcowego (niezaliczenie egzaminu końcowego z przedmiotu skutkuje możliwością dwukrotnego zadawania egzaminu poprawkowego)

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości powstałych na skutek nieobecności: W przypadkach losowych ustala się następujące zasady zaliczania nieobecności:

    • wszystkie nieobecności na zajęciach należy usprawiedliwiać w formie pisemnej i zaliczyć nieobecność w formie pisemnego bądź ustnego sprawdzianu lub w formie pracy zaliczeniowej na koniec semestru z wiedzy prezentowanej na opuszczonych zajęciach.
    • pisemny lub ustny sprawdzian, praca zaliczeniowa.
    1. Formy przeprowadzania zaliczeń przedmiotu i egzaminów:
      1. Zasady zaliczenia przedmiotu: PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA: pisemny egzamin
      2. Zasady zaliczenia przedmiotu: PROMOCJA ZDROWIA: pisemny egzamin
      3. Zasady zaliczenia przedmiotu POŁOŻNICTWO ŚRODOWISKOWE: zaliczenie pisemne
      4. Zasady zaliczenia przedmiotów:
    • MACIERZYŃSTWO WOBEC DZIECKA O SPECJALNYCH POTRZEBACH ZDROWOTNYCH
    • PROWADZENIE GRUP WSPARCIA W POŁOŻNICTWIE I GINEKOLOGII: zaliczenie pisemne

     

    1. Kryteria oceniania

    A. Zasady zaliczenia przedmiotu PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA: pisemny egzamin

    Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia CW5- W 45 (wiedza) oceniono metodą :

    • Egzamin teoretyczny pisemny
    • Czas trwania egzaminu 45 minut
    • Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych ( jednokrotnego wyboru) – 40
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych
    • Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 40 pkt min: 23 pkt

    < 23 pkt niedostateczny (2,0)

    24 - 27 dostateczny (3,0)

    34 - 28 dość dobry (3,5)

    35 - 32 dobry (4,0)

    38 - 36 ponad dobry (4,5)

    39 - 40 bardzo dobry (5,0)

     

    Zasady zaliczenia egzaminu poprawkowego z przedmiotu PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA: pisemny egzamin wg zasad w pierwszym terminie. Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch egzaminów.

     

    B. Zasady zaliczenia przedmiotu PROMOCJA ZDROWIA: pisemny egzamin

    Egzamin składa się z 25 pytań zamkniętych. Poprawna jest tylko jedna odpowiedź w każdym pytaniu.

    Punktacja:

    < 14 pkt niedostateczny (2,0)

    17 - 15 dostateczny (3,0)

    19 - 18 dość dobry (3,5)

    21 – 20 dobry (4,0)

    23 - 22 ponad dobry (4,5)

    24 - 25 bardzo dobry (5,0)

    Zasady zaliczenia egzaminu poprawkowego z przedmiotu PROMOCJA ZDROWIA: pisemny egzamin wg zasad w pierwszym terminie. Ocenę końcową stanowi średnia ocen z dwóch egzaminów.

    C. Zasady zaliczenia przedmiotu: POŁOŻNICTWO ŚRODOWISKOWE:

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych – wykładach.

    Zaliczenie - zaliczenie zleconego zadania.

    Zdanie zaliczenia końcowego (niezaliczenie zaliczenia końcowego z przedmiotu skutkuje możliwością dwukrotnego zadawania zaliczenia poprawkowego).

    Zaliczenie składa się z 5 pytań otwartych. Za każde pytanie można uzyskać 2 punkty.

    Punktacja:

    10: bardzo dobry

    8 - 9: dobry

    6 - 7: dostateczny

    5 - 0: niedostateczny

    E. Zasady zaliczenia

    • MACIERZYŃSTWO WOBEC DZIECKA O SPECJALNYCH POTRZEBACH ZDROWOTNYCH
    • PROWADZENIE GRUP WSPARCIA W POŁOŻNICTWIE I GINEKOLOGII:

    Obecność na wszystkich zajęciach teoretycznych – wykładach.

    Zaliczenie - zaliczenie zleconego zadania.

    Zdanie zaliczenia końcowego (niezaliczenie zaliczenia końcowego z przedmiotu skutkuje możliwością dwukrotnego zadawania zaliczenia poprawkowego).

    Zaliczenie składa się z 5 pytań otwartych. Za każde pytanie można uzyskać 2 punkty.

    Punktacja:

    10: bardzo dobry

    8 - 9: dobry

    6 - 7: dostateczny

    5 - 0: niedostateczny

    1. Wykaz obowiązkowych i zalecanych podręczników

     

    Podstawowa Opieka Zdrowotna

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Pietrzak M., Knoff B., Kryczka T.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. PZWL, Warszawa 2021.
    2. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa. PZWL, Warszawa 2019.
    3. Dmoch-Gajzlerska E.: POZ w Polsce: struktura, zadania, funkcje. PZWL, Warszawa 2017.
    4. Bręborowicz G.H. (red.): Położnictwo, t. 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Kilańska D. Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej, Tom I. Wyd. Makmed. Lublin 2008.
    2. Dudenhausen J.W.: Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
    3. Wojtyniak B., Goryński P.: Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania. Warszawa: Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny, 2020.

     

    Promocja zdrowia

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Jankowiak B., Kowalewska B., Krajewska-Kułak E.: Promocja, edukacja zdrowotna oraz profilaktyka w naukach medycznych [Dokument elektroniczny]. UMB, Białystok 2020.
    2. Bejda G., Lewko J., Krajewskiej-Kułak E.: Zachowania prozdrowotne jako element aktywności życiowej człowieka [Dokument elektroniczny]. UMB, Białystok 2020.

    Szkoła Promująca Zdrowie. Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2016.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Gujski M., Rostkowski T.: Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2021.
    2. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z.: Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
    3. Karwowska A.: Styl życia i profilaktyka a zdrowie [Dokument elektroniczny]. Białystok: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, 2020.

     

    Położnictwo środowiskowe

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Pietrzak M., Knoff B., Kryczka T.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. PZWL, Warszawa 2021.
    2. Ślusarska B., Marcinowicz L., Kocka K.: Pielęgniarstwo rodzinne i opieka środowiskowa. PZWL, Warszawa 2019.
    3. Dominiak M., Antosik-Wójcińska A., Baron M. et al. Rekomendacje odnośnie do profilaktyki i leczenia depresji poporodowej. Rekomendacje opracowane w ramach realizacji Programu zapobiegania depresji w Polsce na lata 2016–2020. Ministerstwo Zdrowia 2019.
    4. de Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia w praktyce klinicznej. PZWL, Warszawa 2015.
    5. Sobolewska E.M., Krajewska-Kułak E., Krajewska-Ferishah K.: Potrzeba funkcjonowania hospicjów perinatalnych. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Białystok 2021.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Iwanowicz-Palus G.: Kobieta i jej rodzina: profesjonalny poradnik dla położnych. Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2014.
    2. Kulpa M, Stypuła-Ciuba B. Ból nowotworowy i uciążliwość objawów somatycznych a jakość życia u pacjentów z chorobami nowotworowymi. Medycyna Paliatywna 2013; 5(4): 171-179.
    3. Nehring-Gugulska M., Żukowska-Rubik M., Pietkiewicz A.: Karmienie piersią w teorii i praktyce. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.
    4. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, z późn. zm.2)).

    FAKULTET: Macierzyństwo wobec dziecka o specjalnych potrzebach zdrowotnych.

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Szurowska B.: Rodzina w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin SA, 2019.
    2. Lichtenberg-Kokoszka E., Janiuk, E., Kierpal, P.: Prenatalny okres życia człowieka: zagadnienie interdyscyplinarne. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2014.
    3. Iwanowicz-Palus G.: Kobieta i jej rodzina: profesjonalny poradnik dla położnych. Warszawa: Dr Josef Raabe, Spółka Wydawnicza Sp. z o.o., cop. 2014.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Talarowska M., Moczulski D., Strzelecki D.Zaburzenia osobowości : czy muszę coś o nich wiedzieć? Wydanie I. Warszawa: Medical Tribune Polska, 2021.
    2. Godawa G.: Rodzina wobec nieuleczalnej choroby dziecka: aspekty tanatopedagogiczne. Kraków:Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018.
    3. Jegier A., Szurowska B.: Umiejętności społeczne dzieci: kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa : Difin, 2017.

    FAKULTET: Prowadzenie grup wsparcia w położnictwie i ginekologii

    LITERATURA PODSTAWOWA

    1. Bronowski P., Kaszyński H., Maciejewska O.: Kryzys psychiczny : odzyskiwanie zdrowia, wsparcie społeczne, praca socjalna. Warszawa : Difin, 2019.
    2. Kosińska M., Niebrój L.: Wokół zdrowia kobiety. Katowice : Media Silesia, 2013.
    3. De Walden-Gałuszko K.: Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015.

     

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    1. Kulpa M, Stypuła-Ciuba B. Ból nowotworowy i uciążliwość objawów somatycznych a jakość życia u pacjentów z chorobami nowotworowymi. Medycyna Paliatywna 2013; 5(4):171–179.
    2. Łojko D., Suwalska A., Rybakowski J.: Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260.
    3. Daszykowska J., Marek Rembierz M.: Pomoc człowiekowi w obliczu cierpienia i śmierci. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. [Wydział Zamiejscowy Nauk o Społeczeństwie], 2013.

     

    6. Zasady wglądu przez studenta do jego prac pisemnych: w terminie konsultacji osoby prowadzącej zajęcia po uprzednim ustaleniu terminu.

    7. Sposób informowania studentów o wynikach egzaminów i zaliczeń

    Informacja przekazana jest zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.