Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 09.03.2019 przez Klinika Ortopedii i Traumatologii

    Sylabus

     

    do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Ratownictwo Medyczne

    Profil kształcenia

    □  ogólno akademicki    X  praktyczny   □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Klinika Ortopedii i Traumatologii UM w Białymstoku

    Kontakt (tel./email):

    Tel. 857468282

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr hab. n. med. Marek Bielecki

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr hab. n. med. Marek Bielecki, Dr. med. Marta Karpik, dr Krzysztof Koryszewski, dr Jakub Szklaruk,

    dr Saddam Sammoudi, dr Bernard Komarnicki, dr Jakub Szczesiul, dr D. Daniluk

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Poziom studiów:

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □     II   □   III  X         

    Semestr studiów:

    1 □   2 □      3 □    4 □   5 □   6 X

    Nazwa modułu/przedmiotu:

     

    ECTS  3

    Kod modułu

    Nie dotyczy

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X    fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego  □      podstawowy    □        kierunkowy/profilowy          nauki kliniczne X

    Język wykładowy:

    polski   X     obcy   □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Klinika Ortopedii i Traumatologii USK w Białymstoku

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin  50

    Wykład

    20

    Seminarium

    10

    Ćwiczenia

    -

    Samokształcenie

    10

    Laboratorium

    -

    E-learning

    -

    Zajęcia praktyczne

    20

    Praktyki zawodowe

    -

    Inne ……………………

    -

    RAZEM

    50 (bez uwzględnienia liczby godzin samokształcenia)

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

     

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu rozpoznawania i sposobów leczenia urazów i schorzeń w zakresie narządu ruchu oraz poznać podstawy zaopatrzenia ortopedycznego. Student powinien umieć przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta w zakresie narządu ruchu, zaopatrzyć ranę, złamanie i zwichnięcie, zastosować podstawowe techniki ortopedyczne (unieruchomienie szyną na miejscu wypadku, umiejętność zakładania szyny gipsowej), postępować  z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu, podejmować decyzje co do form diagnostyki różnicowej obrażeń narządu ruchu, rozpoznawać i leczyć zakażenia tkanek miękkich i kości. Student w trakcie zajęć uczy się nawiązywać kontakt z chorym nacechowany szacunkiem i poszanowaniem tajemnicy lekarskiej oraz praw pacjenta. Winien również nabyć świadomość ograniczeń zarówno własnych, jak i wynikających z niedoskonałości technologii medycznych.

     

    Metody dydaktyczne

     

    Zajęcia praktyczne z pacjentem oraz zajęcia teoretyczne (seminaria i wykłady). Samokształcenie.

     

     

    Narzędzia dydaktyczne

    Sala seminaryjna Kliniki Ortopedii i Traumatologii : rzutnik multimedialny na sali seminaryjnej, szkielet człowieka, narzędzia ortopedyczne; praca na gipsowni Kliniki Ortopedii  (aparaty do repozycji złamań, sposoby repozycji złamań i zwichnięć narządu ruchu, sporządzenie i zakładanie szyn gipsowych i opatrunków gipsowych okrężnych, bezpieczne zdejmowanie opatrunków gipsowych, klamry do wyciągów bezpośrednich); materiały opatrunkowe.

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

     

    W 01

     

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:

    a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

    b) chorób klatki piersiowej,

    c) chorób kończyn i głowy,

    d) złamań kości i urazów narządów;

     

    w tym w szczególności:

    a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

    b) chorób klatki piersiowej,

    c) chorób kończyn i głowy,

    d) złamań kości i urazów narządów;

     

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Egzamin -test

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    W, S, ZP

    W 02

    zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii, traumatologii  narządu ruchu, wady i cho­roby nabyte będące wskazaniem do leczenia operacyjnego

     

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    Egzamin -test

     

    W, S,  ZP

     

    W 03

     

    zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania podstawowych zabiegów operacyjnych i in­wazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

    W, S

    W 10

    Zna objawy i sposoby postępowania w stanach nagłych i urazowych narządu ruchu

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna, dyskusja w czasie ćwiczeń

     

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

    W, S, ZP

     

     

     

     

     

     

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U 3

    Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;

     

     

     

     

     

     

    Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

     

    W, ZP

    U 4

    zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny;

     

    Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

    ZP

    U 7

    ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, złamań trzonów kości długich; złamań stawowych

     

    Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

    W,S

    U 8

    wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego;

     

    Ocena aktywności studenta w czasie ćwiczeń

    Zaliczenie ustne po zakończeniu bloku

    ZP

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K 12

    Potrafi zachować się w sposób profesjonalny i zna zasady etyki zawodowej w odniesieniu do kolegów, pacjentów i ich rodzin

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć

    Samoocena

    ZP

    K 14

    Rozumie jak należy traktować pacjentów i ich rodziny

     

    Obserwacja pracy studenta w czasie zajęć

    Samoocena

    ZP

     

     

     

     

     

     

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    20

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

     

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia  i udział w egzaminie

    10

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

                                                                                                                                                        Godziny ogółem

    50  (z pominięciem przygotowania do egzaminu końcowego)

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

     

     

    TREŚCI PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    Rozpoznawanie i leczenie złamań miednicy. Urazy okolicy stawu biodrowego (zwichnięcia, złamania bliższego odcinka kości udowej), złamania kości udowej.

    2,5

    Uszkodzenia kolana –złamania nasad kości tworzących staw kolanowy, złamania rzepki, uszkodzenia więzadłowe kolana. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Złamania trzonu goleni. Uszkodzenia stawu skokowego i stopy. Rozpoznanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Rozpoznawanie i leczenie uszkodzeń kręgosłupa- złamań i zwichnięć. Postępowanie w uszkodzeniach rdzenia kręgowego. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Uszkodzenia tkanek miękkich (urazy mięśni i ścięgien, entezopatie, zespoły powięziowe). Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania).

    2,5

    Amputacje i protezowanie kończyn górnych i dolnych. Ortezy kończyn górnych i dolnych. Rozpoznawanie, zapatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Zabiegi artroskopowe w ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

    2,5

    Powikłania po złamaniach kości i zwichnięciach stawów, zakażenia, złamania patologiczne, rozpoznawanie, zasady leczenia.

    2,5

     

     

    ĆWICZENIA

     

     

     

     

    SEMINARIA

    Uszkodzenia okolicy stawu ramiennego (złamania, zwichnięcia, uszkodzenia radionegatywne) - rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia.

    2,5

    Złamanie trzonu i dalszego odcinka kości ramiennej. Uszkodzenia łokcia. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Złamania przedramienia, nadgarstka i ręki. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

    2,5

    Uszkodzenia ścięgien i nerwów ręki. Rozpoznawanie, zaopatrzenie pierwotne, sposoby leczenia, powikłania.

     

    2,5

     

     

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    Sposoby zaopatrywania urazów kończyny górnej i dolnej na miejscu wypadku. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.

     

    5

    Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego  leczenia urazów kończyny górnej  –  obręcz barkowa, ramię, łokieć, przedramię, nadgarstek i ręka. Instrumentaria i techniki zespoleń. Sale chorych - badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.

     

    5

    Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia urazów  obręczy biodrowej, uda, stawu kolanowego, goleni i stawu skokowego i stopy. Instrumentaria i techniki zespoleń. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.

     

    5

    Sposoby nieoperacyjnego i operacyjnego leczenia kręgosłupa instrumentarium i techniki zespoleń. Sale chorych-badanie przedmiotowe, demonstracja przypadków, opatrunki gipsowe, techniki.

     

    5

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

    Obecność na zabiegach operacyjnych, dobrowolna obecność na dyżurach ostrych w Klinice Ortopedii i Traumatologii Narządu Ruchu, samokształcenie w zakresie wiedzy i umiejętności nabytych w czasie zajęć praktycznych. Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.

    10

     

     

     

     

     

     

    LITERATURA 

     

    PODSTAWOWA

    -Marciniak W., Szulc A.: Wiktora Degi Ortopedia i Rehabilitacja. PZWL, Warszawa, 2006.

    - Gaździk T. (red.): Ortopedia i Traumatologia. PZWL, 2009.

     

     

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    Wiktora Degi - Ortopedia i Rehabilitacja pod redakcją W. Marciniaka i A. Szulca,

    PZWL, W-wa 2003.

     

     

     

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

     

         

    1. Sposób zaliczenia seminariów - nie podlegają indywidualnemu zaliczeniu
    2. Możliwość odrobienia nieobecności w przypadku nieobecności usprawiedliwionych (urlop dziekański, zwolnienie lekarskie)
    3. Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce: egzamin testowy
    4. Forma zwolnienia z egzaminu – nie jest praktykowana

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

     

    OSIĄGNIĘCIE  ZAŁOŻONYCH  EFEKTÓW  KSZTAŁCENIA 

    X  pozytywny wynik końcowego egzaminu testowego

    □  egzamin teoretyczny pisemny

    □  egzamin teoretyczny ustny

    □   egzamin praktyczny

    □ zaliczenie

     

    Data opracowania programu: 1.10.2018r..

     

    Program opracował: Dr hab. n. med. Marek Bielecki