Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 01.12.2025 przez Zakład Patomorfologii Lekarskiej

    Sylabus

     

     

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2025/2026

    Nazwa przedmiotu/modułu

    PATOMORFOLOGIA

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Patomorfologii Lekarskiej UMB

    e-mail jednostki

    patomorfologia.lekarska@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Studia medyczne

    Poziom kształcenia

    Studia pierwszego stopnia, jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £                                  niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III £   IV £

       V £  VI £

     

     

    1 £   2 £   3  £   4 £   5 £   6  £     7    8 £   10 £

    11 £   12 £

     

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Anatomia prawidłowa, histologia, FIZJOLOGIA, PATOFIZJOLOGIA, biochemia, medycyna laboratoryjna. Studenci przychodząc na ćwiczenia z patomorfologii MUSZĄ wiedzieć jak funkcjonuje zdrowy organizm i jak się zmienia jego funkcja pod wpływem różnych czynników patologicznych – dopiero wtedy mogą uczyć się ze zrozumieniem o zmianach morfologicznych i ich następstwach dla chorego. KONIECZNE JEST ABY NAUKA FIZJOLOGII I PATOFIZJOLOGII POPRZEDZAŁA NAUCZANIE PATOMORFOLOGII.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    2 Rok Lekarski:   przedmiot patomorfologia

    semestr 4 letni        - 30 wykładów i 65 ćwiczeń

    ----------------------------------------------------------

    3 Rok Lekarski:    przedmiot patomorfologia

    semestr  5 zimowy  - 30 wykładów i 65 ćwiczeń

    semestr  6 letni        - 20 wykładów i  15 ćwiczeń

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę :

    • z zakresu patomorfologii ogólnej: podstaw zjawisk patomorfologicznych i znać nazewnictwo patomorfologiczne zmian takich jak śmierć komórki, procesy adaptacyjne,  zaburzenia w krążeniu, podstawowych zmian zapalnych ostrych i przewlekłych, powinien znać czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, podstawy zmian o podłożu  immunologicznym, podstawy molekularne i morfologiczne nowotworzenia, choroby i nowotwory wieku dziecięcego.
    • na temat  etiologii, patogenezy , zmian strukturalnych na poziomie makroskopowym i mikroskopowym w przebiegu schorzeń poszczególnych układów. Wskazać powiązania między obrazem patomorfologicznym  i klinicznym w przebiegu różnych schorzeń.
    • zasad diagnostyki patomorfologicznej na poziomie makroskopowym – autopsje, wykrawanie materiału do badań  oraz mikroskopowym – zajęcia praktyczne przy mikroskopach
    • możliwości diagnostycznych i badawczych w patomorfologii (badania immunocytochemiczne, immunoflurescencyjne, mikroskopia elektronowa, metody biologii molekularnej itd.)
    • zasad współpracy między klinicystą i patomorfologiem

     Student powinien nabyć umiejętność:

    • Sposobu zabezpieczania materiału do badania histopatologicznego
    • Wybrania optymalnej metody badania morfologicznego do danego typu schorzenia (badanie histopatologiczne, cytologiczne oligobiopsja, badanie śródoperacyjne)
    • Oceny makroskopowej materiału do badania
    • Umiejętność sprawnego mikroskopowania oraz oceny podstawowych zmian morfologicznych oraz powiązania obrazu histopatologicznego z obrazem klinicznym
    • Nazwania jednostki chorobowej lub zmian widocznych pod mikroskopem
    • Podstawowej diagnostyki różnicowej z uwzględnieniem zastosowania technik dodatkowych stosowanych w histopatologii

    Wykonania sekcji podstawowych narządów lub bloków narządowych

    Metody dydaktyczne

     

     

    • Wykłady
    • Ćwiczenia: omawianie , dyskutowanie i sprawdzanie wiadomości z przewidzianego na dane ćwiczenie materiału, demonstracja ciekawych przypadków z bieżącej diagnostyki histopatologicznej, oglądanie preparatów z wykorzystaniem systemu OLIVIA
    • Przedstawianie prezentacji związanych tematycznie z zakresem materiału
    • Zapoznanie z pracą poszczególnych pracowni w Zakładzie (biopsyjna, cytologiczna, badań śródoperacyjnych, immunocytochemii, mikroskopii elektronowej)
    • Udział studentów w wykrawaniu materiału dostarczanego do zakładu do badań histopatologicznych – konfrontacja zmian makro- i mikroskopowych
    • Autopsje – konfrontacja stwierdzanych zmian  z rozpoznaniem klinicznym oraz obrazu makroskopowego i zmian mikroskopowych
    •  Konsultacje (organizowane w miarę potrzeby)
    • Próby samodzielnego diagnozowania preparatów
    • Udział (w miarę możliwości) w badaniach śródoperacyjnych, biopsji cienkoigłowej itp.)
    • Platforma edukacyjna Blackboard

          

     

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni Zakładu Patomorfologii Lekarskiej UMB

     

     

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr Piotr Bernaczyk dla 3 Roku Lek.

    Dr Agata Piłaszewicz – Puza dla 2 Roku Lek.

     

     

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    C.W 25

    C.W 26

    C.W 27

    C.W 28

    C.W29

    C.W30

    C.W 31

    C.W32

    Zna nazewnictwo patomorfologiczne

    Zna podstawowe mechanizmy uszkodzenia komórek i tkanek, zna mechanizmy adaptacyjne oraz mechanizmy śmierci komórki

    Określa przebieg kliniczny zapaleń swoistych i nieswoistych, opisuje procesy regeneracji tkanek i narządów, zna podstawowy podział morfologiczny zapaleń

    Zna definicję i patofizjologie wstrząsu, ze szczególnym uwzględnieniem różnicowania przyczyn wstrząsu oraz niewydolności wielonarządowej.

    Zna etiologię zaburzeń hemodynamicznych, zna morfologię i mechanizmy powstawania takich zmian jak obrzęk, krwotok, zakrzep, zator. Zna etiologię i morfologię zmian wstecznych i postępowych. Zna mechanizmy chorób uwarunkowanych genetycznie, zna podstawowe mechanizmy immunologiczne oraz morfologię najważniejszych chorób autoimmunologicznych. Zna epidemiologię, etiopatogenezę oraz molekularne podstawy powstawania nowotworów, zna podział nowotworów oraz biologię i podstawowe zagadnienia dotyczące powstawania i szerzenia się zmian nowotworowych, ponadto ocena stopnia zaawansowania, czynniki predykcyjne i prognostyczne dotyczące najczęstszych zmian nowotworowych. Zna podstawowe choroby i nowotwory wieku dziecięcego.

    Zna zagadnienia z zakresu patologii szczegółowej. Obrazy makroskopowe i mikroskopowe oraz przebieg kliniczny zmian patomorfologicznych w poszczególnych układach i narządach.

    Opisuje konsekwencję rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów.

     

    Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne modyfikowalne i niemodyfikowalne, zna podstawowe zmiany morfologiczne w przebiegu chorób zakaźnych i pasożytniczych oraz zmiany patologiczne w przebiegu w/w czynników oraz zaburzeń odżywienia.

    Ćwiczenia, wyklady, seminaria

    Metody podsumowujące :

    - końcowy egzamin testowy – 120 pytań, minimum do zaliczenia 72 p.

     

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - przygotowanie prezentacji

    umiejętności

    C.U 11

    C.U 12

    D.U6

    D.U11

    D.U12

    D.U15

     D.U17

    Potrafi powiązać obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań laboratoryjnych

    Analizuje zjawiska odczynowe, obronne i przystosowawcze oraz zaburzenia regulacji wywołane przez czynnik etiologiczny

    Potrafi poinformować pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych (w szczególności dotyczących wykonania diagnostycznej biopsji aspiracyjnej cienkoigłowej)

    Potrafi komunikować się ze współpracownikami zespołu, udzielając konstruktywnej informacji zwrotnej i wsparcia

    Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych

    Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym.

    Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne w języku angielskim oraz wyciąga wnioski w oparciu o literaturę

    Ćwiczenia, wyklady, seminaria

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - przygotowanie prezentacji

    kompetencje społeczne

     

    K1

    K2

    K3

    K4

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

     

    Metody podsumowujące.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące,:.

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

     

     

     

     

     

     

         

     

    Punkty ECTS

    Należy podać liczbę punktów ECTS przypisaną przedmiotowi.

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    30 wykładów – 2 lek i 50 wykładów 3 lek

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    65 ćwiczeń – 2 lek i 80 ćwiczeń 3 lek

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

     

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem:

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu: proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    C.W 25

    C.W 26

    C.W 27

    C.W 28

    C.W29

    C.W30

    C.W 31

    C.W32

    C.U 11

    C.U 12

    D.U6

    D.U11

    D.U12

    D.U15

    D.U17

    K1

    K2

    K3

    K4

     

    Technika sekcyjna 

    Uszkodzenie komórki, zmiany adaptacyjne

    Naprawa tkanek

    Zaburzenia w krążeniu

    Zapalenia

    Nieprawidłowości w różnicowaniu i dojrzewaniu tkanek

    Patomorfologia ogólna nowotworów 

    Wybrane choroby układu odpornościowego

    Układ krążenia

    Patologia układu krwiotwórczego i limfatycznego

    Patologia układu oddechowego

    Nowotwory płuc i patologia górnych dróg oddechowych

    Patologia centralnego i obwodowego układu nerwowego

    Patologia układu mięśniowo-szkieletowego

    Guzy tkanek miękkich

    Układ płciowy żeński

    Patologia sutka

    Układ płciowy męski

    Pierwotne i wtórne glomerulopatie

    Patologia nerki przeszczepionej. Nowotwory nerek i dróg moczowych

    Patologia przewodu pokarmowego

    Patologia wątroby

    Patologia dróg żółciowych i trzustki

    Układ endokrynny

    Nowotwory i zmiany melanocytarne skóry

    Wybrane zagadnienia z patologii noworodka i wieku dziecięcego

    Nowotwory wieku dziecięcego

    Zasady współpracy klinicysty i patologa

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    Podręczniki podstawowe:  1. „Patologia” Robinsa

                             2. „Patologia” Stachura, Domagała

     

     

     

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

     

    1. „Anatomia patologiczna” Kruś

    2.  „Patomorfologia kliniczna” Kruś

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

     

     

    REGULAMIN OBOWIĄZUJĄCY STUDENTÓW W   ZAKŁADZIE   PATOMORFOLOGII   LEKARSKIEJ  UMB   2025/2026

    1. Zajęcia z patomorfologii prowadzone są wg przedstawionego planu zajęć w grupach dziekańskich podzielonych na podgrupy.

    2. Studenci są zobowiązani do obecności na ćwiczeniach i przygotowywania się do zajęć z obowiązujących podręczników (zalecanych w podanym planie zajęć) i wykładów.

    3. Studenci są zobowiązani do uczestnictwa w ćwiczeniach ze swoją grupą dziekańską. W wyjątkowych sytuacjach mogą odrabiać ćwiczenia z inną grupą po uzyskaniu zgody kierownika zakładu.

    4. Studenci są zobowiązani do usprawiedliwienia nieobecności na ćwiczeniach. Zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie o urlopie dziekańskim powinno być przedstawione najpóźniej na następnym ćwiczeniu.

    5. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest otrzymanie oceny pozytywnej oraz uczestniczenie w części praktycznej zajęć. Studenci zobowiązani są do zaliczenia wszystkich ćwiczeń.

    6. W przypadku nieobecności na ćwiczeniach uwarunkowanych chorobą, student powinien odrobić ćwiczenia z inną grupą w danym tygodniu a jeśli jest to niemożliwe – zaliczyć dany temat u swojego asystenta.

    7. Podczas całego kursu z patologii odbędzie się 8 sprawdzianów wiedzy (trzy w semestrze zimowym, trzy w semestrze letnim na 2 Roku oraz dwa w semestrze zimowym  na 3 Roku studiów). Każde kolokwium składa się z 30 pytań testowych. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie 60% możliwych punktów (108 pkt. po dwóch semestrach na 2 Roku oraz 36 pkt. po semestrze zimowym na 3 Roku  studiów). W przypadku nie uzyskania wymaganej liczby punktów studentowi przysługuje możliwość przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na 2 Roku i semestru zimowego na 3 Roku.

    8. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń ( z powodu nieobecności lub uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi ustnej lub testu) student zobowiązany jest do przystąpienia do testu poprawkowego na koniec semestru letniego na 2 Roku i semestru zimowego na 3 Roku.

    9. Wykłady zgodnie z regulaminem studiów są obowiązkowe.

    10. Warunkiem zaliczenia semestru i dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów.

    11. Przedmiot kończy się egzaminem w sesji letniej na 3 Roku.

    12. NIE PRZEWIDUJE SIĘ ZWOLNIEŃ Z EGZAMINU.

    13. Egzamin końcowy ma charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych. Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72 – 80 (dostateczny), 81-90 (dostateczny +), 91-100 (dobry), 101-110 (dobry +), 111-120 (bardzo dobry).

    14. Egzaminy poprawkowe mają charakter testu liczącego 120 pytań testowych opracowanych na podstawie obowiązujących podręczników i wykładów. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych. Oceny z egzaminu przyznawane są na podstawie punktacji: 72 – 80 (dostateczny), 81-90 (dostateczny +), 91-100 (dobry), 101-110 (dobry +), 111-120 (bardzo dobry).

     

     

    Nieobecność na egzaminie należy usprawiedliwić najpóźniej w ciągu 7 dni od daty egzaminu. NIEUSPRAWIEDLIWIENIE W PRZEWIDZIANYM REGULAMINEM TERMINIE JEST RÓWNOZNACZNE Z OTRZYMANIEM OCENY NIEDOSTATECZNEJ.

    Terminy egzaminów (podstawowy i 2 poprawkowe) wyznaczone są przez jednostkę w porozumieniu z przedstawicielem studentów. Dopuszczalne jest wyznaczenie jednego terminu dodatkowego dla wszystkich osób, które usprawiedliwiły nieobecność na którymkolwiek z poprzednich terminów. Termin ten będzie miał miejsce we wrześniu (nie później niż 15 września). Nie wyznacza się innych niż ustalone na powyższej zasadzie dodatkowych terminów egzaminów.

    15. Student ma prawo wglądu do karty egzaminacyjnej w terminie do tygodnia od daty sprawdzianu/egzaminu.

    16. Oceny z testów/sprawdzianów podawane są studentom na kolejnych ćwiczeniach. Oceny z egzaminu końcowego (zaszyfrowane - po numerze indeksu) udostępnione będą w sekretariacie Zakładu oraz przesłane do wirtualnego dziekanatu.

    Osoby odpowiedzialne za dydaktykę na Wydziale Lekarskim:  

     

    Dr  Piotr Bernaczyk                       -     dla 3 Roku Lekarskiego

    piotr.bernaczyk@umb.edu.pl

     

    Lek  Agata Piłaszewicz – Puza-    -    dla 2 Roku Lekarskiego

    agata.pilaszewicz-puza@umb.edu.pl

     

     

     

     

     

     

     

     

    Białystok, dnia……………………………………………………………………………………………   

    Dr Piotr Bernaczyk………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

    Dr hab. Joanna Reszeć - Giełażyn………………………                  ………………………………….

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia               oraz                  koordynatora przedmiotu)