Praktyka zawodowa pielęgniarki oparta na dowodach naukowych
Plan zajęć dydaktycznych
w semestrze zimowym w roku akademickim 2025/2026
I rok pielęgniarstwa, studia stacjonarne IIo
Prowadzący – dr n.med. Sylwia Chludzińska-Kasperuk
WYKŁADY – 10 godz.
Wykłady będą prowadzone online na platformie Blackboard
17.11.2025r. (poniedziałek) godz. 18.45 – 20.15 (2 godz.)
Nauka - podział i funkcje nauki. Dziedziny i dyscypliny naukowe. Współczesne uwarunkowania pielęgniarstwa a nowe wyzwania opieki zdrowotnej.
24.11.2025r. (poniedziałek) godz. 18.45 – 20.15 (2 godz.)
Istota idei i główne założenia Medycyny Opartej na Dowodach Naukowych (EBM), Praktyki Pielęgniarskiej Opartej na Faktach (Evidence Based Nursing Practice - EBNP) oraz Dowodów Naukowych Ochrony Zdrowia (Evidence Based Health Care - EBHC). Możliwości i ograniczenia w realizacji EBNP.
1.12.2025r. (poniedziałek) godz. 18.45 – 21.00 (2 godz.)
Podstawy podejmowania decyzji klinicznych oraz rozwiązywania problemów pielęgnacyjnych pacjenta. Sześć kroków EBM.
8.12.2025r. (poniedziałek) godz. 18.45 – 21.00 (2 godz.)
Sztuka zadawania pytań. Klucz ułatwiający stawianie klinicznie istotnych pytań - PICO. Rekomendacje w zakresie opieki pielęgniarskiej w oparciu o dowody naukowe. Podstawy opracowania naukowego, elementy abstraktu. Obszary badań naukowych. Instytucje odpowiedzialne za prowadzenie badań naukowych. Koordynacja badań naukowych w Polsce.
SEMINARIA – 20 godz.
sala zakładu ZPOZ ul. Mieszka I 4B Białystok
15.12.2025 15.00-18.45 Grupa 3
16.12.2025 15.00-18.45 Grupa 1
18.12.2025 15.00-18.45 Grupa 2
22.12.2025 15.00-18.45 Grupa 3
23.12.2025 15.00-18.45 Grupa 1
12.01.2026 15.00-18.45 Grupa 3
13.01.2026 15.00-18.45 Grupa 1
15.01.2026 15.00-18.45 Grupa 2
19.01.2026 15.00-18.45 Grupa 3
20.01.2026 15.00-18.45 Grupa 1
22.01.2026 15.00-18.45 Grupa 2
29.01.2026 15.00-18.45 Grupa 2
TEMATYKA SEMINARIÓW:
- Źródła dowodów naukowych i wykorzystywanie ich w praktyce. Znaczenie badań randomizacyjnych. Metaanalizy. Wykorzystanie „dobrych praktyk” opartych na EBM dla rozwoju zawodu. Krytyczne myślenie.
- Analiza wybranych artykułów naukowych w aspekcie ich znaczenia dla rozwoju praktyki. Opracowanie autorskich rekomendacji dla praktyki pielęgniarskiej z wykorzystaniem podejścia EBNP.
- Zasady korzystania ze źródeł naukowych. Rzetelność naukowa – plagiat, autoplagiat, skutki prawne i moralne. Etyka w badaniach naukowych.
- Kształcenie Ustawiczne w Miejscu Pracy (Work Based Learning). Zalety szkolenia ustawicznego w miejscu pracy, korzyści dla zakładu pracy. Znaczenie autorefleksji w pracy pielęgniarki.

