SYLLABUS
rok akademicki 2020/2021
Nazwa przedmiotu/modułu | Fizjologia ciąży | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej, | |
e-mail jednostki | jozwikmc@interia.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | lekarsko-dentystyczny | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne ¾ niestacjonarne ¾ | |
Język przedmiotu | polski ¾ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¾ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III ¾ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 ¾ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | III rok: 15, w tym: 5 - wykłady, 10 - ćwiczenia. | |
Założenia i cele przedmiotu | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii miednicy mniejszej oraz fizjologii rozrodu. Zapoznanie z odrębnościami specyficznego stanu fizjologii jakim jest ciąża, w tym – w zakresie układu pokarmowego i jamy ustnej. Wraz z końcem nauczania studentki i studenci powinni być świadomi charakteru zmian w układzie krzepnięcia i fibrynolizy w przebiegu cyklu miesięcznego i ciąży, jak też możliwych następstw ciąży i laktacji dla uzębienia. Powinni być oni świadomi znaczenia substancji teratogennych, klas bezpieczeństwa leków dla płodu oraz związku chorób przyzębia z występowaniem porodu przedwczesnego. Powinni znać objawy ciąży, rozpoznawać rozpoczynający się poród i znać podstawy kardiotokografii. | |
Metody dydaktyczne
| Stosowane metody nauczania obejmują: - przekazywanie wiedzy w formie wykładów, - ćwiczenia praktyczne na symulatorach fantomowych, - omówienie tematu i dyskusja, - obserwacja przebiegu porodu i/lub wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży, - prezentacja jednostek chorobowych, - inne zajęcia praktyczne, jak uczestniczenie w zbieraniu wywiadu położniczego, - konsultacje – w pierwszy wtorek miesiąca w godz. 12°°-14°°. | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej oraz Klinice Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej UMB. | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik | |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
E.W10. | Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia. | wykłady, ćwiczenia | Metody podsumowujące: - zaliczenie ustne Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
E.W11. | Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu. | wykłady, ćwiczenia | |
E.W12. | Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej. | wykłady, ćwiczenia | |
umiejętności | |||
|
|
|
|
kompetencje społeczne | |||
K1 | Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną | wykłady, ćwiczenia | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć - opinie kolegów |
K2 | Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | wykłady, ćwiczenia | |
K3 | Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia | wykłady, ćwiczenia | |
K4 | Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | wykłady | |
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 5 | |
| 10 | |
| - | |
| - | |
|
| |
| godziny razem: 15 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
| 10 | |
| 5 | |
| 10 | |
| godziny razem: 25 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | Tematyka |
E.W10. Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia. | Cykl miesięczny. Rozpoznanie ciąży. Przebieg kliniczny i zmiany hormonalne w ciąży fizjologicznej. |
E.W11. Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu. | Budowa kanału rodnego. Przebieg porodu fizjologicznego. Sala Porodowa: Analiza przebiegu porodu fizjologicznego. Analiza przebiegu porodu patologicznego. Analiza zapisów kardiotokograficznych (KTG). |
E.W12. Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej. | Ciąża a zagadnienia stomatologiczne. Obserwacja wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży. Obserwacja ambulatoryjnej opieki położniczej i ginekologicznej. |
Literatura podstawowa: |
1. Bręborowicz GH (Red). Położnictwo i ginekologia. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2015. 2. Panay N, Dutta R, Ryan A, Broadbent JAM. Położnictwo i ginekologia. Seria Crash Course. Wydanie I polskie. Wydawnictwo Urban & Partner, 2006. |
Literatura uzupełniająca: |
1. Troszyński M. Położnictwo – ćwiczenia. Wydanie 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009. 2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 07.10.2010 r. w sprawie standardów postępowania oraz procedur medycznych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą rodzącą oraz jej dzieckiem (Dziennik Ustaw Nr 187 z dn. 07.10.2010 r., poz. 1259). |
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
1. Zaliczenie przedmiotu - na bazie obecności na wszystkich ćwiczeniach: - sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń – na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem; - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu; - nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach – obowiązek odrobienia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu. 2. Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia. |
02.10.2016 r., prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej syllabus)
prof. dr hab. med. Jacek Szamatowicz prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik
- …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)


