KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS
| ||||||||||||
Wydział Nauk o Zdrowiu |
| |||||||||||
Kierunek | Ratownictwo Medyczne | |||||||||||
Profil kształcenia | X ogólnoakademicki □ praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji | |||||||||||
Kontakt (tel./email): | tel. 85 7409514, e-mail: neuroin@umb.edu.pl | |||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz | |||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. Sławomir Pancewicz, prof. dr hab., Joanna Zajkowska, dr hab. Maciej Kondrusik, dr n. med. Sambor Grygorczuk, dr n. med. Anna Moniuszko, dr n. med. Piotr Czupryna, mgr Justyna Dunaj. | |||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi |
| |||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □
| |||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne □ niestacjonarne □ | |||||||||||
Rok studiów | I X II □ III □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 X 3 □ 4 □ 5 □ 6 □ | |||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Parazytologia | ECTS 2 | Kod modułu |
| ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | |||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego X podstawowy □ kierunkowy/profilowy □ inny…………………………………□ | |||||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | |||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Klinika Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji | ||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| |||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | |||||||||||
Wykład | 20 | |||||||||||
Seminarium | 5 | |||||||||||
Ćwiczenia |
| |||||||||||
Samokształcenie | 20 | |||||||||||
Laboratorium |
| |||||||||||
E-learning |
| |||||||||||
Zajęcia praktyczne | 5 | |||||||||||
Praktyki zawodowe |
| |||||||||||
Inne …………………… |
| |||||||||||
RAZEM | 50 | |||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Przybliżenie studentom wiadomości o pasożytach człowieka, epidemiologii chorób pasożytniczych i zasadach ich diagnostyki oraz sposobach zapobiegania zarażeniom pasożytami. Zwrócenie uwagi na produkty żywnościowe jako możliwe źródło zakażenia chorobami pasożytniczymi człowieka. Parazytozy występujące w krajach tropikalnych. Zagrożenia zarażeniem pasożytami podczas wyjazdów do krajów tropikalnych.
| ||||||||||
Metody dydaktyczne
|
Wykłady, ćwiczenia, zajęcia praktyczne
| |||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | rzutnik multimedialny, fantomy, komputer, mikroskop | |||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||||
WIEDZA
| ||||||||||||
IW_6 | Charakteryzuje specyfikację i znaczenie gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju; | OM1_W02 OM1_W03 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
IW_15 | Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii; | OM1_W02 OM1_W03 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
IW_18 | Różnicuje epidemiologię zakażeń wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania; | OM1_W01 OM1_W03 OM1_W05 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
IW_19 | Omówi zasady dezynfekcji i sterylizacji. | OM1_W06 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
IW_20 | Zna zasady postępowania przeciwepidemicznego | OM1_W03 OM1_W05 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
IW_30 | Wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne; | OM1_W01 OM1_W03 | Obserwacja pracy studenta Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź | W, S, ZP | |||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||||
IU_07 | Rozpozna zakażenie wirusami, bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania | OM1_U01 OM1_U03 OM1_U05 | Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń | W, S, ZP | |||||||
IU_13 | Umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu mikrobiologii i parazytologii. Wykorzystuje wiedzę na temat funkcjonowania układu pasożyt-żywiciel | OM1_U04 OM1_U05 OM1_U09 OM1_U12 | Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń | W, S, ZP | |||||||
IU_16 | Zastosuje właściwe do sytuacji postępowanie epidemiologiczne | OM1_U01 OM1_U03 OM1_U05 OM1_U09 | Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń | Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja obserwacja studenta podczas ćwiczeń | W, S, ZP | |||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||||
IK_02 | Zna zakres swoich kompetencji zawodowych, jest świadomy własnych ograniczeń, rozpoznaje sytuacje, które wymagają konsultacji z ekspertem / specjalistą / koordynatorem medycznym | OM1_K01 OM1_K02 OM1_K03 OM1_K05 OM1_K07 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, S, ZP | |||||||
IK_03 | Dba o bezpieczeństwo własne, pacjentów, otoczenia i środowiska przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów i zasad regulujących postępowanie w przypadku różnych rodzajów zagrożeń | OM1_K01 OM1_K02 OM1_K03 OM1_K05 OM1_K07 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć
| Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, S, ZP | |||||||
IK_06 | Okazuje szacunek pacjentom i troskę o ich dobro, bez względu na różnice światopoglądowe oraz sytuację materialną | OM1_K04 | Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Ocena przygotowania do zajęć | Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego | W, S, ZP | |||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa; METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| |||||||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | ||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| ||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 20 | ||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) | 5 | ||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 5 | ||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | 30 | ||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| ||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 6 | ||||||||
Wykonanie projektu, samokształcenia itd………………………………. | 6 | ||||||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych | 2 | ||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||
Przygotowanie do zaliczenia i udział w egzaminie | 6 | ||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 50 | ||||||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu | 2 | ||||||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| |||||||||
| Liczba godzin
| ||||||||
WYKŁADY | 1. Wstęp do parazytologii. Podstawowe pojęcia i definicje. | 2 | |||||||
2. Diagnostyka laboratoryjna w chorobach pasożytniczych. |
| ||||||||
3. Stawonogi pasożytnicze (kleszcze, świerzbowce, owady krwiopijne) i inne pasożyty zewnętrzne. | 2 | ||||||||
4. Medycyna podróży – zagrożenie chorobami pasożytniczymi podczas wyjazdów do różnych rejonów świata | 2 | ||||||||
5. Wybrane choroby pasożytnicze tropikalne | 2 | ||||||||
6. Klęski żywiołowe a epidemiologia chorób zakaźnych ( pasożytniczych) | 2 | ||||||||
7. Choroby wywołane przez pierwotniaki – pasożyty krwi i tkanek | 2 | ||||||||
8. Choroby pasożytnicze ośrodkowego układu nerwowego (OUN) | 2 | ||||||||
9. Toksoplazmoza. Toksoplazmoza w ciąży | 2 | ||||||||
10. Epidemiologia i postępowanie w przypadku zarażeń nicieniami tkankowymi | 2 | ||||||||
ĆWICZENIA |
|
| |||||||
SEMINARIA | 1. Profilaktyka chorób zakaźnych i pasożytniczych. | 1 | |||||||
2. Pierwotniaki przewodu pokarmowego. | 1 | ||||||||
3. Pierwotniaki układu moczowo-płciowego
| 1 | ||||||||
4. Przywry wątroby. | 1 | ||||||||
5. Gardiaza – niedoceniany problem współczesnej medycyny | 1 | ||||||||
|
| ||||||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | 1. Tasiemczyce – zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć | 1 | |||||||
2. Nicienie – pasożyty przewodu pokarmowego - zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć | 1 | ||||||||
3. Nicienie tkankowe (toksokaroza, włośnica) - zajęcia przy łóżku chorego i na Izbie Przyjęć | 1 | ||||||||
4. Badanie parazytologiczne – zasady pobieranie materiałów do badań - zajęcia przy łóżku chorego i w laboratorium przyklinicznym | 1 | ||||||||
5. Zasady profilaktyki malarii – zajęcia w Poradni Chorób Odzwierzęcych. | 1 | ||||||||
SAMOKSZTAŁCENIE | 1. Pasożyty krwi. Epidemiologia malarii, zasady profilaktyki malarii podczas podróży do krajów tropikalnych. Zasady zachowania się podczas podróży do krajów tropikalnych. | 1 | |||||||
2. Wybrane rzadkie parazytozy człowieka np. anisakidoza | 1 | ||||||||
3. Wszawica zapomniany problem epidemiologiczny i społeczny. | 1 | ||||||||
4. Gardioza (lamblioza) epidemiologia i obraz kliniczny. Zasady rozpoznawania, leczenia i zapobiegania | 1 | ||||||||
5. Nowoczesna diagnostyka chorób pasożytniczych. Zasady rozpoznawania chorób pasożytniczych przy użyciu metod serologicznych. | 1 | ||||||||
6. Czynniki wpływające na rozprzestrzenienie parazytoz. | 1 | ||||||||
7. Przygotowanie do zajęć i seminariów oraz zaliczenia | 14 | ||||||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA |
„Choroby pasożytnicze –epidemiologia, diagnostyka, objawy” – Alicja Buczek Lublin 2003 r. | |||||||
| UZUPEŁNIAJĄCA
|
„Choroby zakaźne i pasożytnicze-epidemiologia i profilaktyka” – W. Magdzik, D. Naruszewicz-Lesiuk, A. Zieliński
| |||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| |||||||||
| |||||||||
EFEKTY KSZTAŁCENIA | NA OCENĘ 3 | NA OCENĘ 3.5 | NA OCENĘ 4 | NA OCENĘ 4.5
| NA OCENĘ 5 | ||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich efektów kształcenia. Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: Wiedzę ocenia się metodą: 1.Zaliczenie pisemne w formie testu – student generuje rozpoznaje odpowiedź · Czas trwania testu 30 minut · Liczba pytań egzaminacyjnych zamkniętych ( jednokrotnego wyboru) – 30 · Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań · Punktacja – za każde pytanie 1 punkt max: 30 pkt min: 18 pkt Umiejętności oceniane są metodą
Kompetencje społeczne oceniane są metodą: · Samooceny · Przedłużona obserwacja przez opiekuna · Obserwacja na ćwiczeniach nauczyciela prowadzącego
| |||||||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA I □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny X zaliczenie | |||||||||
Oświadczenie i podpis prowadzącego zajęcia Oświadczam, że treści programowe zawarte w niniejszym sylabusie są rezultatem mojej indywidualnej pracy twórczej wykonywanej w ramach stosunku pracy /współpracy wynikającej z umowy cywilnoprawnej oraz że osobom trzecim nie przysługują z tego tytułu autorskie prawa majątkowe
Data 19.09.2013 …………………………………………………. | |||||||||
PODPIS KIEROWNIKA JEDNOSTKI PROWADZĄCEJ ZAJĘCIA
Prof. dr hab. Sławomir Pancewicz | |||||||||
Data sporządzenia sylabusa 19.09.2014
| |||||||||
AKCEPTACJA DZIEKANA WYDZIAŁU
| |||||||||
Data…………………………………………… ……………………………………………………………….
| |||||||||

