Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus .
  • Ostatnia zmiana 07.03.2018 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabus

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Elektroradiologia

    Profil kształcenia

    x ogólnoakademicki □ praktyczny □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Kontakt (tel./email):

    085 748 54 67; magdalena.grassmann@umb.edu.pl

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Dr n.med. Magdalena Grassmann

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr n. med. Magdalena Grassmann

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    brak

    Poziom studiów:

    1. stopnia (licencjackie) I stopnia (magisterskie) x

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne niestacjonarne x

    Rok studiów

    I x II □ III □

    Semestr studiów:

    1 x 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 □

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    HISTORIA RADIOLOGII

    ECTS

    1

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy x fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego x podstawowy □ kierunkowy/profilowy inny…………………………………□

    Język wykładowy:

    polski x obcy □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

     

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

    20

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    10

    RAZEM

    30

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Student powinien znać dzieje historii radiologii począwszy od czasów nowożytnych do XX wieku; umieć wyróżnić sposoby pojmowania zdrowia i choroby w poszczególnych epokach historycznych; wskazać czynniki wpływające na zdrowotność społeczeństw na przestrzeni dziejów, wskazać najważniejsze momenty w dziejach radiologii światowej i polskiej . Podczas wykładów zostaną zaprezentowane podstawowe mechanizmy kształtowania się idei zdrowia i choroby, koncepcji magnetyzmu, elektryczności, promieniotwórczości. Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość bezpośredniego zapoznania się z warsztatem historyka nauki pracując na materiałach źródłowych.

    Metody dydaktyczne

     

    Wykład informacyjny, wykład uzupełniający, pogadanka, dyskusja, wycieczka

     

    Narzędzia dydaktyczne

    rzutnik multimedialny, eksponaty medyczne

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W07

    Charakteryzuje etyczne i prawne uwarunkowania zawodu elektroradiologa. Rozumie społeczne i ekonomiczno-gospodarcze uwarunkowania działalności zawodowej

    M2A_W08

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test uzupełniania odpowiedzi

    W

    W08

    Ma pogłębioną wiedzę w zakresie epidemiologii, profilaktyki, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej

    M2A_W06

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test uzupełniania odpowiedzi

    W

    W20

    Zna podstawy procesu nauczania-uczenia się w zakresie dydaktyki i pedagogiki

    M2A_W09

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test uzupełniania odpowiedzi

    W

    W22

    Zna szczegółowe zasady i metody pracy naukowej, badań naukowych i publikacji naukowych w zakresie metodologii pracy naukowej

    M2A_W09

     

     

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Test uzupełniania odpowiedzi

    W

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U15

    Korzysta z dostępnych baz wiedzy medycznej, formułuje problemy badawcze, dobiera metody statystyczne, interpretuje i wyciąga wnioski oraz formułuje opinie z wiadomości związanych z kompetencjami zawodowymi

    M2A_U05

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U16

    Potrafi przygotować pisemny raport z prowadzonych działań w oparciu o własne obserwacje, posiadaną wiedzę, doświadczenie zawodowe i dane źródłowe, prezentuje w formie ustnej i/lub pisemnej wyniki własnych działań i przemyśleń

    M2A_U13

     

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    U17

    Posiada umiejętność analizowania, oceniania i wnioskowania oraz modyfikowania podjętych działań adekwatnie do rozwoju sytuacji

     

    M2A_U14

    Obserwacja pracy studenta,

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Ocena prezentacji multimedialnej

    W

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K01

    Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych

    M2_K01

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K03

    Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym

    M2_K03

     

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    K06

    Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    M2_K08

    Ocena przygotowania do zajęć, dyskusja

    Ocena prezentacji multimedialnej, przedłużona obserwacja studenta podczas zajęć, samoocena i ocena innych

    W

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    20

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

    2

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    20 (+2)

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

    6

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie

    4

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

    Godziny ogółem

    32

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

     

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

    - wprowadzenie do historii medycyny, rodzaje źródeł historycznych

    - pojmowanie zdrowia i choroby w czasach prehistorycznych i przez kultury plemienne

    - medycyna świata starożytnego: Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny, Grecja, Rzym ze szczególnym uwzględnieniem początków zainteresowań zjawiskiem magnetyzmu

    - ewolucja w podejściu do zdrowia w epoce średniowiecza

    - odrodzenie w medycynie jako wyraz nowego stylu życia i nowych odkryć w zakresie elektryczności

    - XIX wiek jako złoty wiek badań nad promieniotwórczością

    - dzieje światowej i polskiej radiologii

    - zwiedzanie Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB ze szczególnym naciskiem na gabinet rentgenowski wyposażony w aparaturę rtg z okresu międzywojennego oraz lat 50. I 80. XX wieku

    20

    SAMOKSZTAŁCENIE

     

     

     

     

    LITERATURA

     

    PODSTAWOWA

     

    1. Historia medycyny pod red. Tadeusza Brzezińskiego, Warszawa 1995 [i wyd. późniejsze]
    2. Leszczyński Stanisław, Historia radiologii polskiej na tle radiologii światowej, Warszawa 2000.
    3. Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]
    4. Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996.
    5. Materiały do historii Instytutu Radowego i Instytutu Onkologii im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie w 80 rocznicę otwarcia pod red. E. Towpika, Warszawa 2012.

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.
    2. Szczeklik Andrzej, Katharsis o uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków 2003.
    3. A. Thomas, A. Banerjee, The history of radiology, Oxford 2013..

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    EFEKTY KSZTAŁCENIA

    NA OCENĘ 3

    NA OCENĘ 3.5

    NA OCENĘ 4

    NA OCENĘ 4.5

     

    NA OCENĘ 5

    W07, 08, 20, 22

    Student uzyskał minimum 58 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 64 punkty z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    Student uzyskał minimum 74 punktów z: testu wiedzy, prezentacji multimedialnej lub ustnej informacji zwrotnej

    U15, 16, 17

    Student uzyskał minimum 60 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym.

    Student uzyskał minimum 70 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, ale i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 80 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością w stopniu minimalnym, na poziomie dobrym

    Student uzyskał minimum 90 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    Student uzyskał minimum 95 punktów z: zadań wymagających umiejętności wskazanych w sylabusie.

    Student potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie, formułuje własne wnioski na poziomie bardzo dobrym, potrafi pracować w grupie przy realizacji zleconego zadania wykazując się skutecznością na poziomie bardzo dobrym i rokującym na dalszy rozwój.

    K01, 03, 06

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia.

     

    Student potrafi formułować wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim, w stopniu minimalnym, ale wystarczającym do zaliczenia i rokującym na dalszy rozwój.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia.

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji.

     

    Student potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemnie na poziomie akademickim w stopniu

    świadczącym o pełnym zrozumieniu treści kształcenia i ich internalizacji, a także wyjaśnić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji rozważając zalety i wady różnych rozwiązań.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

    Test wiedzy: max. 100 pkt. (test weryfikuje wszystkie efekty kształcenia wymienione powyżej)

    Prezentacja: max. 100 pkt. (podczas prezentowania materiału student oceniany jest pod katem umiejętności formułowania przejrzystych wypowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, formułowania własnych wniosków, syntetycznego przedstawiania zagadnienia badawczego)

    Seminaria: max. 50 pkt. (student oceniany jest pod kątem aktywnego uczestnictwa w seminariach, jasnego, przejrzystego formułowania odpowiedzi ustnych, pełnego zrozumienia treści kształcenia, prezentowania swoich wniosków oraz pracy w grupie)

    Razem: 250 pkt.

     

    OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    □ pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □ egzamin teoretyczny pisemny

    □ egzamin teoretyczny ustny

    □ egzamin praktyczny

    x zaliczenie

     

    Data opracowania programu: 14.09.2017

     

    Program opracował: dr n. med. Magdalena Grassmann