Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabusy.
  • Ostatnia zmiana 13.11.2023 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabusy

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    https://www.umb.edu.pl/s,27902/Sylabusy_na_cykl_ksztalcenia_rozpoczynajacy_sie_w_roku_akademickim_2023-2024_

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Historia medycyny

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    e-mail jednostki

    histmed@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne x                                  niestacjonarne x

    Język przedmiotu

    polski x                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I x   II £   III £   IV £   V £  VI £

    1 £   2 x   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £   10 £

    11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    25 godzin / wykłady (w tym on-line)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozwoju medycyny i nauk medycznych na przestrzeni dziejów, począwszy od czasów prehistorycznych a skończywszy na II połowie XX wieku, z podkreśleniem historii medycyny na ziemiach polskich.

    Student powinien umieć: wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny; rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych; rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach)

    - prezentacja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - dyskusja

    - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr Magdalena Muskała

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr Magdalena Muskała

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    D.W20

    zna historię medycyny, medycynę ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji, oraz charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej;

    wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

     

    - Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    D.W21

    zna cechy medycyny nowożytnej i jej najważniejsze odkrycia;

    wykład

    D.W22

    zna i rozumie proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej;

    wykład

    umiejętności

    H.U7

    Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny

    Wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    H.U8

    Umie prognozować rozwój medycyny

    Wykład

    H.U9

    Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych

    Wykład

    H.U10

    Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny

    Wykład

    kompetencje społeczne

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    Wykład

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

         

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    25

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem:25

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    5

     

    godziny razem: 5

       

                                                                                                                                 

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. D.W20

     

    1. D.W20

     

     

     

     

    1. D.W20

     

     

    1. D.W21

     

    1. D.W22
    2. D.W22

     

    1. D.W22

     

    1. D.W22

     

    1. Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny
    2. Umie prognozować rozwój medycyny

     

    1. Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych

    Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny

    1. Wprowadzenie do historii medycyny; medycyna prehistoryczna
    2. Medycyna starożytna: pojęcie zdrowia i choroby w starożytnym Egipcie i  Mezopotamii; poziom wiedzy medycznej w starożytnych Chinach, Indiach; medycyna grecka i rzymska 

     

    1. Medycyna średniowieczna: narodziny medycyny uniwersyteckiej; medycyna arabska;  rozwój szpitalnictwa
    2. Medycyna epoki nowożytnej i jej najważniejsze osiągnięcia
    3. Rozwój specjalności lekarskich
    4. Medycyna polska od czasów najdawniejszych do XX wieku
    5. Historia Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    6. Ochrona dziedzictwa medycznego w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB
    7. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    8. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    9. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.

     

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    - Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]

    - Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996. [wersja polskojęzyczna i anglojęzyczna]

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    - Zarys dziejów chirurgii polskiej pod red. W. Noszczyka, Warszawa 2011.

    - Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997. 

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wykładach oraz przygotowanie zaliczeniowej prezentacji na zadany temat. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie  na dyżurze, z tematyki poruszanej na danym wykładzie.

    Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB.