Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabusy.
  • Ostatnia zmiana 27.11.2024 przez Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    Sylabusy

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2024/2025

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Historia medycyny

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji

    e-mail jednostki

    histmed@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne x niestacjonarne x

    Język przedmiotu

    polski x angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy x fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I x II £ III £ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 x 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    25 godzin / wykłady (w tym on-line)

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozwoju medycyny i nauk medycznych na przestrzeni dziejów, począwszy od czasów prehistorycznych a skończywszy na II połowie XX wieku, z podkreśleniem historii medycyny na ziemiach polskich.

    Student powinien umieć: wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny; rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych; rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach)

    - prezentacja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - dyskusja

    - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Dr Magdalena Muskała

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr Magdalena Muskała

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    D.W18

    zna historię medycyny, cechy medycyny nowożytnej oraz najważniejsze odkrycia i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej

    wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

     

    - Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    umiejętności

    I.U7

    Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny

    Wykład

    Metody podsumowujące:

    - prezentacja zaliczeniowa

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    I.U8

    Umie prognozować rozwój medycyny

    Wykład

    I.U9

    Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych

    Wykład

    I.U10

    Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny

    Wykład

    kompetencje społeczne

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    Wykład

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

         

     

    Punkty ECTS

    1,5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    25

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

     

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem:25

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    5

     

    godziny razem: 5

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    1. D.W 18

     

    1. D.W18

     

     

     

    1. D.W18
    2. D.W18

     

    1. D.W18
    2. D.W18

     

    1. D.W18

     

    1. D.W18

     

    1. Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny
    2. Umie prognozować rozwój medycyny

     

    1. Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych

    Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny

    1. Wprowadzenie do historii medycyny

     

    1. Medycyna starożytna: pojęcie zdrowia i choroby w starożytnym Egipcie i Mezopotamii; medycyna grecka i rzymska

     

    1. Stan wiedzy medycznej w średniowieczu
    2. Medycyna epoki nowożytnej i jej najważniejsze osiągnięcia
    3. Rozwój specjalności lekarskich
    4. Medycyna polska od czasów najdawniejszych do XX wieku
    5. Historia Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    6. Najważniejsze osiągnięcia medycyny polskiej i światowej

     

    1. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    2. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.
    3. Ewolucja koncepcji zdrowia i choroby od czasów prehistorycznych do XXI wieku.

     

     

     

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    - Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania]

    - Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996. [wersja polskojęzyczna i anglojęzyczna]

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    - Zarys dziejów chirurgii polskiej pod red. W. Noszczyka, Warszawa 2011.

    - Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wykładach oraz przygotowanie zaliczeniowej prezentacji na zadany temat. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze, z tematyki poruszanej na danym wykładzie.

    Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB.