SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024
https://www.umb.edu.pl/s,27902/Sylabusy_na_cykl_ksztalcenia_rozpoczynajacy_sie_w_roku_akademickim_2023-2024_
Nazwa przedmiotu/modułu | Historia medycyny | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Samodzielna Pracownia Historii Medycyny i Farmacji | |
e-mail jednostki | histmed@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne x | |
Język przedmiotu | polski x angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy x fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I x II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 x 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | zaliczenie przedmiotów zgodnie z postępowaniem rekrutacyjnym | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 25 godzin / wykłady (w tym on-line) | |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: rozwoju medycyny i nauk medycznych na przestrzeni dziejów, począwszy od czasów prehistorycznych a skończywszy na II połowie XX wieku, z podkreśleniem historii medycyny na ziemiach polskich. Student powinien umieć: wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny; prognozować rozwój medycyny; rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych; rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny. | |
Metody dydaktyczne
| - przekazywanie wiedzy w formie wykładu - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) - prezentacja - samodzielne dochodzenie do wiedzy - analiza literatury - dyskusja - inne zajęcia praktyczne – wizyta w Muzeum Historii Medycyny i Farmacji UMB | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Dr Magdalena Muskała | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr Magdalena Muskała |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia | |
wiedza | ||||
D.W20 | zna historię medycyny, medycynę ludów pierwotnych i najdawniejszych cywilizacji, oraz charakterystyczne cechy medycyny średniowiecznej; | wykład | Metody podsumowujące: - prezentacja zaliczeniowa
- Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
D.W21 | zna cechy medycyny nowożytnej i jej najważniejsze odkrycia; | wykład | ||
D.W22 | zna i rozumie proces kształtowania się nowych specjalności w zakresie dyscypliny naukowej – nauki medyczne i osiągnięcia czołowych przedstawicieli medycyny polskiej i światowej; | wykład | ||
umiejętności | ||||
H.U7 | Umie wykorzystać wiedzę historyczną w ocenie współczesnej medycyny | Wykład | Metody podsumowujące: - prezentacja zaliczeniowa Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć | |
H.U8 | Umie prognozować rozwój medycyny | Wykład | ||
H.U9 | Potrafi rozpoznawać ciągłości myśli lekarskiej w aspekcie postępu nauk medycznych i powiązań interdyscyplinarnych | Wykład | ||
H.U10 | Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny | Wykład | ||
kompetencje społeczne | ||||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | Wykład | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja) Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć | |
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
Punkty ECTS | 1 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 25 | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem:25 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
|
| |
| 5 | |
| godziny razem: 5 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
Umie rozpoznawać czynniki kształtujące rozwój medycyny |
|
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
- Szumowski Władysław, Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994 [i inne wydania] - Lyons Albert, Petrucelli Joseph, Ilustrowana historia medycyny, Warszawa 1996. [wersja polskojęzyczna i anglojęzyczna] |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
- Zarys dziejów chirurgii polskiej pod red. W. Noszczyka, Warszawa 2011. - Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997. |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
Warunkiem do uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wykładach oraz przygotowanie zaliczeniowej prezentacji na zadany temat. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każda następna musi zostać zaliczona ustnie na dyżurze, z tematyki poruszanej na danym wykładzie. Konsultacje indywidualne prowadzone są w każdy ostatni piątek miesiąca w godz. 14.00-15.00 w Samodzielnej Pracowni Historii Medycyny i Farmacji UMB. |