Sylabus dostępny pod linkiem.
Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.
KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu UMB dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2024/2025 | |||||||||||||||||||
Kierunek studiów | Dietetyka | ||||||||||||||||||
Profil studiów | x ogólnoakademicki □ praktyczny | ||||||||||||||||||
Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć | Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych | ||||||||||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | prof. dr hab. n. med. Andrzej Dąbrowski, dr hab. n. med. Jarosław Daniluk, dr hab. n. med. Agnieszka Świdnicka-Siergiejko, dr hab. n. med. Krzysztof Kurek, dr n. med. Dagmara Bogdanowska-Charkiewicz, lek. Damian Zienkiewicz, lek. Rafał Kucharski | ||||||||||||||||||
Poziom studiów | I stopnia (licencjackie) x II stopnia (magisterskie) □ jednolite magisterskie □ | ||||||||||||||||||
Forma studiów | stacjonarne x niestacjonarne □ | ||||||||||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III x I V □ V □ | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 x 6 □ 7 □ 8 □ 9 □ 10 □ | ||||||||||||||||
Nazwa modułu zajęć | Żywienie w gastroenterologii | ||||||||||||||||||
Język wykładowy | polski x angielski □ | ||||||||||||||||||
Miejsce realizacji: | zajęć praktycznych | nie dotyczy | |||||||||||||||||
praktyk zawodowych | nie dotyczy | ||||||||||||||||||
Opis zajęć: | Założenia i cel zajęć: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z:
| |||||||||||||||||
Metody kształcenia: | Wykłady - informacyjne, konwersatoryjne Ćwiczenia - metoda przypadków, dyskusja Seminaria - metoda przypadków, metoda projektów | ||||||||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się | Efekt uczenia się | Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się: | ||||||||||||||||
Formujące* | Podsumowujące** | ||||||||||||||||||
WIEDZA | |||||||||||||||||||
W1
| Wykazuje znajomość anatomii i fizjologii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz procesów trawienia i wchłaniania. | K_W01 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
W2 | Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a układem nerwowym, krążenia i oddychania, moczowym i dokrewnym. | K_W02 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
W3 | Zna wpływ chorób układu pokarmowego na stan odżywienia człowieka. | K_W24 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
W4 | Zna zasady postępowania dietetycznego w chorobach układu pokarmowego. | K_W25 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
W5 | Zna podstawowe pojęcia z zakresu gastroenterologii. | K_W37 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
W6 | Zna diagnostykę laboratoryjną chorób gastroenterologicznych na poziomie podstawowym. | K_W38 | Bieżąca informacja zwrotna | Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania | |||||||||||||||
UMIEJĘTNOŚCI | |||||||||||||||||||
U1 | Rozumie wzajemne relacje pomiędzy przewlekłymi chorobami a stanem odżywienia i potrafi zaplanować i wdrożyć żywienie dostosowane do zaburzeń metabolicznych wywołanych urazem lub chorobą. | K_U06 | Bieżąca informacja zwrotna
| Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U2
| Potrafi przewidzieć skutki wstrzymania podaży pożywienia w przebiegu choroby i zaplanować odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania następstwom głodzenia. | K_U08
| Bieżąca informacja zwrotna
| Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U3 | Potrafi zaplanować i wdrożyć odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania chorobom dietozależnym przewodu pokarmowego oraz ich leczenia. | K_U19 | Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
U4
| Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim. | K_U24
| Bieżąca informacja zwrotna | Realizacja zleconego zadania | |||||||||||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE | |||||||||||||||||||
K1
| Posiada umiejętność stałego dokształcania się. | K_K03
| Obserwacja pracy studenta
| Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
K2
| Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do informacji dotyczącej proponowanego postępowania dietetycznego oraz jego możliwych następstw i ograniczeń. | K_K06
| Obserwacja pracy studenta | Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego | |||||||||||||||
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ * przykłady metod FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena | |||||||||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS) | |||||||||||||||||||
Forma aktywności studenta | Obciążenie studenta (godz.) | ||||||||||||||||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) | 30 | ||||||||||||||||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) | 15 | ||||||||||||||||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) | 10 | ||||||||||||||||||
Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów) | 5 | ||||||||||||||||||
Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||||||||||||||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) | 60 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów | 20 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń | 20 | ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych |
| ||||||||||||||||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. ……………………………. |
| ||||||||||||||||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych |
| ||||||||||||||||||
Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym | 20 | ||||||||||||||||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem: | 90 | ||||||||||||||||||
Liczba punktów ECTS | 3,5 | ||||||||||||||||||
Forma zajęć | Treści programowe poszczególnych zajęć | Symbol przedmiotowego efektu uczenia się | Liczba godzin | ||||||||||||||||
WYKŁADY |
| W1-W6 | 15 | ||||||||||||||||
ĆWICZENIA |
| U1-U4, K1, K2 | 5 | ||||||||||||||||
SEMINARIA |
| U1-U4, K1, K2 | 10 | ||||||||||||||||
LITERATURA PODSTAWOWA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (3-5 pozycji) |
| ||||||||||||||||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI) | |||||||||||||||||||
Sposób zaliczenia zajęć | Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie egzaminu pisemnego. | ||||||||||||||||||
Zasady zaliczania nieobecności | Krótkotrwała nieobecność studenta na zajęciach może być usprawiedliwiona po przedstawieniu zaświadczenia lekarskiego, urlopu dziekańskiego. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć materiał u osoby prowadzącej ćwiczenia. | ||||||||||||||||||
Możliwości i formy wyrównywania zaległości | W przypadku usprawiedliwionej nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć materiał u osoby prowadzącej ćwiczenia. | ||||||||||||||||||
Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia | Do dopuszczenia do egzaminu wymagany jest czynny udział w ćwiczeniach, seminariach i wykładach W przypadku nieuzyskania zaliczenia zajęć, obowiązuje zaliczenie poprawkowe w ciągu 14 dni od zakończenia zajęć | ||||||||||||||||||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM
| |||||||||||||||||||
na ocenę 3 | na ocenę 3,5 | na ocenę 4 | na ocenę 4,5 | na ocenę 5 | |||||||||||||||
60% | 70% | 80% | 90% | 100% | |||||||||||||||
Data opracowania sylabusa: 10.06.2024 | Sylabus opracował(a): dr n. med. Dagmara Bogdanowska-Charkiewicz | ||||||||||||||||||

