Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus Choroby Przyzębia 2025/2026.
  • Ostatnia zmiana 26.09.2025 przez Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej

    Sylabus Choroby Przyzębia 2025/2026

     

     

    SYLABUS

     

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2025/2026

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Choroby przyzębia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej

    e-mail jednostki

    perio@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II £ III £ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £ 10 £ 11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Periodontologia przedkliniczna. Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    160 (w tym on-line), w tym: seminaria 5, wykłady 5, ćwiczenia 150

    II rok : seminaria 5, ćwiczenia 25;

    IV rok: wykłady 5, ćwiczenia 40

    V rok: ćwiczenia 85

    Założenia i cele przedmiotu

    Promocja zdrowia. Profilaktyka chorób przyzębia i zapaleń okołowszczepowych. Etiopatogeneza chorób przyzębia. Diagnostyka i leczenie chorób przyzębia w tym leczenie niechirurgiczne i chirurgiczne. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa. Zabiegi augmentacyjne wyrostka zębodołowego. Planowanie leczenia protetycznego, ortodontycznego i implantologicznego u pacjentów periodontologicznych.

    Metody dydaktyczne

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    - ćwiczenia

    - seminaria

    - Mapa myśli - sposób obrazowania zależności treściowych podczas wykładu

    - Metoda Cornella - system notowania do syntezy materiału dydaktycznego

    - Storytelling - praca treściami narracyjnymi i metaforą w prowadzeniu wykładów

    - Pytania sokratejskie - narzędzia do ewaluacji pracy studenta podczas seminarium

    - dyskusja

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - konsultacje – raz w miesiącu, pierwszy wtorek miesiąca w godz. 11.00-14.00

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Chorób Przyzębia i Błony Śluzowej Jamy Ustnej UMB

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Prof. dr hab. Małgorzata Pietruska

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    C.W39

    zna i rozumie podstawowe procedury kliniczne profilaktyki periodontologicznej

    wykłady

    seminaria

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny - test jednokrotnego wyboru

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - zaliczenie końcowe semestrów

     

    E.W16

    zna objawy chorób skóry, ze szczególnym uwzględnieniem dermatoz z możliwą symptomatologią w jamie ustnej

    F. W2

    Zna zasady profilaktyki stosowanej w chorobach narządu żucia w tym onkologicznej

    F. W4

    Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    F.W11

    zna objawy, przebieg i sposoby postępowania we wczesnych i zaawansowanych stadiach nowotworów głowy i szyi, ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów złośliwych błony śluzowej jamy ustnej;

    F.W12

    Posiada wiedzę na temat diagnostyki i metod leczenia chorób przyzębia i okołowszczepowych oraz błony śluzowej jamy ustnej i ślinianek

    F.W14

    zna zasady planowania leczenia implantoprotetycznego

    F.W15

    Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii odtwórczej

    F.W16

    Zna przyczyny powikłań układu stomatognatycznego i zasady ich eliminacji

    F.W18

    zna zasady stosowania środków farmakologicznych w profilaktyce i leczeniu chorób jamy ustnej

    F.W20

    zna zasady znoszenia bólu w praktyce stomatologicznej z uwzględnieniem odpowiednich środków i metod znieczulania

    F.W26

    Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia pacjenta

    Umiejętności

    C.U10

    umie dobrać właściwe narzędzia do zabiegu stomatologicznego

    Wykłady

    seminaria

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin praktyczny (z pacjentem)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    - zaliczenia cząstkowe

    - zaliczenie końcowe semestrów

    C.U20

    umie planować i przeprowadzać periodontologiczne działania profilaktyczne

    E.U22

    umie ocenić ryzyko rozwoju choroby nowotworowej w jamie ustnej, rozpoznać zmiany przednowotworowe i skierować pacjenta do specjalisty

    F. U1

    Potrafi zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z pacjentem lub jego rodziną z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji

    F.U2

    umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich liczbę i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami, oraz odpowiednio je stosować

    F.U3

    umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne, w tym oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety i wady, spodziewane wyniki odległe i konsekwencje wynikające z tych decyzji oraz uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta

    F.U4

    umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia jamy ustnej, objawy występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omówić je z pacjentem, a także sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej

    F.U5

    umie rozpoznać podczas badania pacjenta zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty"

    F.U6

    Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta

    F.U8

    umie prowadzić dokumentację medyczną, wystawiać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne

    F.U9

    Potrafi zlecać badania dodatkowe i interpretować ich wyniki oraz zaplanować konsultacje

    F.U10

    Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicz nego

    F.U11

    Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk

    F.U12

    Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych

    F.U14

    umie stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne metody znoszenia bólu związanego z zabiegiem stomatologicznym oraz lęku i stresu stomatologicznego

    F.U15

    Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii

    F.U18

    umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej

    F.U23

    umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia

    F.U24

    Umie diagnozować i leczyć niechirurgiczne choroby przyzębia i okołowszczepowe

    F.U30

    umie ustalić plan leczenia w złożonych przypadkach chorób tkanek układu stomatognatycznego

     

     

    F.U31

    umie interpretować wyniki badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej

    H.U1

    umie zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji

    H.U2

    umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie stomatologiczne

    H.U3

    umie komunikować się z pacjentem i jego rodziną

    H.U4

    umie zlecać badania dodatkowe i konsultacje specjalistyczne;

    H.U5

    umie interpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych oraz badań histopatologicznych wykonanych ze wskazań stomatologicznych

    H.U10

    umie dobierać leki ze wskazań stomatologicznych z uwzględnieniem ich interakcji oraz działań niepożądanych

    H.U11

    umie organizować pracę w gabinecie stomatologicznym zgodnie z zasadami ergonomii i koordynować współpracę w zespole stomatologicznym

    H.U12

    umie posługiwać się instrumentarium stomatologicznym

    H.U13

    umie przeprowadzić diagnostykę różnicową bólu jamy ustnej i twarzy

    H.U14

    umie ustalić wskazania do badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej i interpretować ich wyniki

    H.U16

    umie diagnozować i leczyć w podstawowym zakresie choroby miazgi zębów stałych i tkanek okołokorzeniowych

    H.U17

    umie diagnozować wady rozwojowe zębów i określić potrzeby leczenia specjalistycznego

    H.U19

    umie planować i wykonywać profilaktyczne zabiegi stomatologiczne, prowadzić edukację prozdrowotną, w szczególności w zakresie jamy ustnej

    H.U20

    umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej

    H.U21

    umie opracowywać proste programy z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej

    H.U27

    umie rozpoznać choroby przyzębia i błony śluzowej jamy ustnej u pacjenta w wieku rozwojowym, określić potrzeby leczenia specjalistycznego i niespecjalistycznego

    H.U28

    umie zdiagnozować i przeprowadzić postępowanie w pourazowych uszkodzeniach koron zębów mlecznych i zębów stałych z niezakończonym rozwojem

    H.U30

    umie ocenić prawidłowe i nieprawidłowe czynności narządu żucia

    H.U35

    umie wykonać wewnątrzustne znieczulenie powierzchniowe, nasiękowe i przewodowe

    H.U44

    umie diagnozować zakażenia wirusami w stomatologii, w tym hepatotropowymi, HIV oraz przenoszonymi drogą kropelkową

    H.U45

    umie ocenić stan kliniczny tkanek przyzębia oraz semiotykę radiologiczną periodontopatii

    H.U46

    umie rozpoznawać objawy chorób ogólnoustrojowych w jamie ustnej

    H.U47

    umie stosować profesjonalne metody profilaktyki chorób przyzębia i okołowszczepowych

     

     

    H.U48

    umie przeprowadzić niechirurgiczne leczenie zapalenia przyzębia i zapalenia okołowszczepowego

    H.U49

    umie zaplanować miejscowe i ogólne leczenie farmakologiczne w periodontopatiach i chorobach okołowszczepowych

    H.U50

    umie rozpoznawać i leczyć ostre stany periodontologiczne

    H.U51

    umie zaplanować profilaktykę antybiotykową u pacjentów ze współistniejącymi chorobami ogólnoustrojowymi

    H.U52

    umie przygotować pacjenta do zabiegu stomatologicznego

    H.U53

    umie unieruchomić zęby

    H.U54

    umie zaplanować kompleksowe leczenie zawansowanego zapalenia przyzębia

    H.U55

    umie rozpoznawać i leczyć wybrane choroby błony śluzowej jamy ustnej

    H.U57

    umie prowadzić edukację i profilaktykę onkologiczną ukierunkowaną na nowotwory głowy i szyi

    H.U58

    umie przeprowadzić minimalną interwencję antynikotynową

    H.U59

    umie pobrać materiał do badania mikrobiologicznego lub mikologicznego

    H.U66

    umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia i im zapobiegać

    H.U68

    umie przeprowadzić leczenie stomatologiczne u pacjenta z niepełnosprawnością

    H.U69

    umie zaplanować leczenie implantoprotetyczne

    H.U72

    umie planować zabiegi w stomatologii estetycznej

    H.U73

    umie prowadzić dokumentację medyczną pacjenta

    H.U74

    umie orzekać o czasowej niezdolności do pracy z przyczyn stomatologicznych oraz wystawiać związane z tym zaświadczenia lekarskie

    kompetencje społeczne

    K1

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, a także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    Wykłady

    seminaria

    ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K2

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    K3

    nawiązuje i utrzymuje głęboki oraz pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazuje zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K4

    kieruje się dobrem pacjenta

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K7

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K8

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K9

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    2+3+5

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    150

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 160

    Samodzielna praca studenta:

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    60

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    30

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    50

     

    godziny razem: 140

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    F. W26 Zna i rozumie patomechanizm oddziaływania chorób jamy ustnej na ogólny stan zdrowia pacjenta

    E.W16 zna objawy chorób skóry, ze szczególnym uwzględnieniem dermatoz z możliwą symptomatologią w jamie ustnej

    FW11. zna objawy, przebieg i sposoby postępowania we wczesnych i zaawansowanych stadiach nowotworów głowy i szyi, ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów złośliwych błony śluzowej jamy ustnej

    FW16 Zna przyczyny powikłań układu stomatognatycznego i zasady ich eliminacji

    Symptomatologia chorób przyzębia.

    Etiopatogeneza chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia.

    Zespół endo-perio.

    Znaczenie zgryzu urazowego w patogenezie zmian w przyzębiu.

    Peri-implantitis.

     

    F. W2 Zna zasady profilaktyki stosowanej w chorobach narządu żucia w tym onkologicznej

    F. W4 Zna objawy, przebieg i sposoby postępowania w określonych jednostkach chorobowych jamy ustnej, głowy i szyi, z uwzględnieniem grup wiekowych

    F. W12 Posiada wiedzę na temat diagnostyki i metod leczenia chorób przyzębia i okołowszczepowych oraz błony śluzowej jamy ustnej i ślinianek

    Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Podział chorób przyzębia. Niechirurgiczne i

    chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio.

    Planowanie leczenia protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z chorobami przyzębia.

    Okluzja w planowaniu leczenia interdyscyplinarnego.

     

     

    F. W 15 Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonania zabiegów w zakresie stomatologii odtwórczej

    FW14 zna zasady planowania leczenia implantoprotetycznego

    FW18 zna zasady stosowania środków farmakologicznych w profilaktyce i leczeniu chorób jamy ustnej

    FW20 zna zasady znoszenia bólu w praktyce stomatologicznej z uwzględnieniem odpowiednich środków i metod znieczulania

     

     

    Analiza estetyczna twarzy i uzębienia.

    Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

    Wydłużenie koron klinicznych zębów.

    Metody zapobiegania deformacjom wyrostka po ekstrakcjach zębów.

    Augmentacja tkanek twardej i miękkich bezzębnego wyrostka.

    Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej w leczeniu periodontologicznym.

    Planowanie leczenia

    protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z chorobami przyzębia.

    Okluzja w planowaniu leczenia interdyscyplinarnego.

    Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia.

     

    F. W16 Zna przyczyny powikłań układu stomatognatycznego i zasady ich eliminacji

     

    Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia.

    Zespół endo-perio.

    Okluzja w planowaniu leczenia interdyscyplinarnego.

    Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

    Wydłużenie koron klinicznych zębów.

    Metody zapobiegania deformacjom wyrostka po ekstrakcjach zębó

    Augmentacja tkanek twardej i miękkich bezzębnego wyrostka. Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej w leczeniu bezzębnego wyrostka zębodołowego.

    Planowanie leczenia

    protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z chorobami przyzębia.

    Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia. Peri-implantitis.

     

     

    CW.39 zna i rozumie podstawowe procedury kliniczne profilaktyki periodontologicznej

    Niechirurgiczne i chirurgiczne leczenie przyzębia. Metody zapobiegania deformacjom wyrostka po ekstrakcjach zębów.

    CU10 umie dobrać właściwe narzędzia do zabiegu stomatologicznego

    C U20 umie planować i przeprowadzać periodontologiczne działania profilaktyczne

    E U22 umie ocenić ryzyko rozwoju choroby nowotworowej w jamie ustnej, rozpoznać zmiany przednowotworowe i skierować pacjenta do specjalisty

    Chirurgia śluzówkowo - dziąsłowa. Wydłużenie koron klinicznych zębów. Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia.

    Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej w leczeniu implantologicznym.

    Planowanie leczenia protetyczne i ortodontyczne u pacjentów z chorobami przyzębia.

    F. U1 Potrafi zebrać wywiad lekarski i stomatologiczny z pacjentem lub jego rodziną z zachowaniem zasad profesjonalnej komunikacji

    F U2 umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich liczbę i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami, oraz odpowiednio je stosować

    FU3 umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne, w tym oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety i wady, spodziewane wyniki odległe i konsekwencje wynikające z tych decyzji oraz uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta

    FU4 umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia jamy ustnej, objawy występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omówić je z pacjentem, a także sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej

    FU5 umie rozpoznać podczas badania pacjenta zachowania i objawy wskazujące na możliwość wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty"

    F. U6 Potrafi przeprowadzić stomatologiczne badanie fizykalne pacjenta

    F U 8 umie prowadzić dokumentację medyczną, wystawiać skierowania na badania lub leczenie specjalistyczne stomatologiczne i ogólnomedyczne

    F. U9 Potrafi zlecać badania dodatkowe i interpretować ich wyniki oraz zaplanować konsultacje

    F. U10 Potrafi ustalić wskazania i przeciwwskazania do wykonania ustalonego zabiegu stomatologicznego

    F U14 umie stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne metody znoszenia bólu związanego z zabiegiem stomatologicznym oraz lęku i stresu stomatologicznego

    Anatomia przyzębia i tkanek wokół implantu. Analiza estetyczna twarzy i uzębienia.

    Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Znaczenie zgryzu urazowego w patogenezie zmian w przyzębiu.

    Etiopatogeneza chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia.

    Planowanie leczenia protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z chorobami przyzębia.

    Okluzja w planowaniu leczenia interdyscyplinarnego

    Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia.

    Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej

    w leczeniu implantologicznym.

     

     

     

    F. U11 Potrafi przeprowadzić leczenie ostrych i przewlekłych, zębopochodnych i niezębopochodnych procesów zapalnych tkanek miękkich jamy ustnej, przyzębia oraz kości szczęk

    F. U12 Potrafi postępować w przypadku wystąpienia powikłań ogólnych i miejscowych podczas i po zabiegach stomatologicznych

    F. U15 Potrafi formułować problemy badawcze w zakresie stomatologii

    F U18 umie ustalić plan postępowania profilaktyczno-leczniczego na podstawie indywidualnej oceny ryzyka występowania chorób jamy ustnej

    FU 23 umie rozpoznać zaburzenia czynnościowe narządu żucia

    F. U24 Umie diagnozować i leczyć niechirurgiczne choroby przyzębia i okołowszczepowe

    FU30 umie ustalić plan leczenia w złożonych przypadkach chorób tkanek układu stomatognatycznego

    FU31 umie interpretować wyniki badań radiologicznych stosowanych w diagnostyce stomatologicznej

    Badanie periodontologiczne. Symptomatologia chorób przyzębia.

    Etiopatogeneza chorób przyzębia. Podział chorób przyzębia. Niechirurgiczne i

    chirurgiczne leczenie przyzębia. Zespół endo-perio. Chirurgia śluzówkowo-dziąsłowa.

    Wydłużenie koron klinicznych zębów.

    Metody zapobiegania deformacjom wyrostka po ekstrakcjach zębów.

    Augmentacja tkanek twardej i miękkich bezzębnego wyrostka.

    Wykorzystanie koncentratów płytkowych i inżynierii tkankowej w leczeniu bezzębnego wyrostka zębodołowego.

     

    Planowanie leczenia

    protetycznego i ortodontycznego u pacjentów z chorobami przyzębia.

    Okluzja w planowaniu leczenia interdyscyplinarnego

    Leczenie implantologiczne pacjentów z chorobami przyzębia. Peri-implantitis.

     

     

    Literatura podstawowa:

    1. Regeneracja tkanek przyzębia. M. Pietruska, E. Dolińska, J. Pietruski, Kwintesencja 2017

    2. Periodontologia. Podręcznik dla studentów i do LDEK. Red. R. Górska, Edra Urban & Partner 2022

    Literatura uzupełniająca:

    1. Periodontologiczno – implantologiczna chirurgia plastyczna. Wydanie III. M. Pietruska, J. Pietruski, Czelej 2020

    2. Choroby przyzębia - Klasyfikacja 2017. R. Górska, PZWL 2018

    3. H-P Mueller, wydanie 2 pod red. R. Górskiej, Edra Urban & Partner 2017

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    • Obecność studentów jest obowiązkowa na wszystkich formach zajęć (realizowanych stacjonarnie oraz w formie on-line).
    • Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, seminariów oraz ćwiczeń w salach klinicznych i seminaryjnych Zakładu.
    • Na zajęciach nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych.
    • Nieobecności na zajęciach usprawiedliwiane są na podstawie zaświadczenia lekarskiego, urlopu/zwolnienia dziekańskiego lub oświadczenia o zaistnienia wypadku losowego, a usprawiedliwienie powinno być dostarczone do kierownika jednostki w ciągu 7 dni od ustania okoliczności uzasadniających nieobecność. Nieobecności usprawiedliwione muszą być odrobione i zaliczone z inną grupą w ciągu 2 tygodni.
    • Zaliczenia ćwiczeń dokonuje asystent prowadzący zajęcia według regulaminu studiów. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w formie ustnej lub pisemnej. W przypadku niezaliczenia testów/zaliczeń cząstkowych/ studentowi przysługuje możliwość jednokrotnej poprawy w terminie do 2 tygodni, przy założeniu jednoczasowej poprawy przez studentów danej grupy.
    • Przedmiot Choroby Przyzębia na roku II zakończony jest zaliczeniem pisemnym w formie testowej. Test składa się z 40 pytań zamkniętych i odbywa się w terminie ustalonym przez Kierownika Zakładu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz seminariów. W przypadku, gdy student nie zaliczy testu w pierwszym terminie, ma prawo do jednokrotnej pisemnej poprawy zaliczenia we wspólnym terminie dla wszystkich zdających, uzgodnionym ze Starostą roku. W przypadku, gdy student był nieobecny na zaliczeniu testowym (nieobecność usprawiedliwiona), zaliczenie odbywa się pisemnie, przy założeniu jednoczasowego podejścia wszystkich nieobecnych w pierwszym terminie. Materiał do testu obejmuje pozycje literaturowe zawarte w sylabusie oraz treści przekazane w trakcie ćwiczeń i seminariów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie 60% punktów, tj. 24 punkty.
    • Przedmiot Choroby Przyzębia na roku IV zakończony jest zaliczeniem pisemnym w formie testowej. Test składa się z 50 pytań zamkniętych i odbywa się w terminie ustalonym przez Kierownika Zakładu. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest praktyczne i teoretyczne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz obecność na wszystkich seminariach i wykładach. W przypadku, gdy student nie zaliczy testu w pierwszym terminie, ma prawo do jednokrotnej pisemnej poprawy zaliczenia we wspólnym terminie dla wszystkich zdających, uzgodnionym ze Starostą roku. W przypadku, gdy student był nieobecny na zaliczeniu testowym (nieobecność usprawiedliwiona), zaliczenie odbywa się pisemnie, przy założeniu jednoczasowego podejścia wszystkich nieobecnych w pierwszym terminie. Materiał do testu obejmuje pozycje literaturowe zawarte w sylabusie oraz treści przekazane w trakcie ćwiczeń, seminariów i wykładów. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie 60% punktów, tj. 30 punktów.
    • Nieobecność nieusprawiedliwiona na zaliczeniu końcowym skutkuje uzyskaniem 0 punktów z zaliczenia.
    • Usprawiedliwienie powinno być złożone u Kierownika Zakładu najpóźniej w dniu egzaminu, a w wyjątkowych przypadkach w ciągu 7 dni po terminie egzaminu, ale nie później niż do dnia zakończenia sesji egzaminacyjnej, w której odbywa się egzamin. Usprawiedliwieniem może być zaświadczenie lekarskie,

    bądź poświadczone przez Dziekana oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego.

    • Student, który nie zaliczył wszystkich wymaganych zajęć, nie może być dopuszczony do sesji egzaminacyjnej.
    • Przedmiot Choroby Przyzębia na roku V zakończony jest egzaminem dyplomowym - praktycznym i teoretycznym. Nie istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu praktycznego jest praktyczne i teoretyczne zaliczenie wszystkich ćwiczeń. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu teoretycznego jest zdany egzamin praktyczny - studentowi przysługują dwa terminy poprawkowe przed ustalonym w danej sesji terminem egzaminu teoretycznego. Nie istnieje możliwość poprawkowego zdawania egzaminu praktycznego po egzaminie teoretycznym. Egzamin teoretyczny odbywa się w formie testowej. Składa się z testu jednokrotnego wyboru zawierającego 50 pytań. W przypadku, gdy student nie zaliczy egzaminu w pierwszym terminie, przysługują mu dwa pisemne terminy poprawkowe przy założeniu jednoczasowej poprawy przez wszystkich zdających. W przypadku, gdy student był nieobecny na zaliczeniu testowym (nieobecność usprawiedliwiona), zaliczenie odbywa się pisemnie, przy założeniu jednoczasowego podejścia wszystkich nieobecnych w pierwszym terminie. Materiał do testu obejmuje pozycje literaturowe zawarte w sylabusie oraz treści przekazane w trakcie ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie 60% punktów, tj. 30 punktów.
    • Niezgłoszenie się na egzamin/egzamin poprawkowy bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej.
    • Obowiązuje następujące kryteria oceniania:

    0-60% -ocena niedostateczna

    60-69% -ocena dostateczna

    70-77% -ocena ponad dostateczna

    78-86% -ocena dobra

    87-94% ocena ponad dobry

    95-100% ocena bardzo dobra

     

     

     

     

    ………………………………………………………………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)