Wydział Farmaceutyczny z Oddziałem Medycyny Laboratoryjnej | |||||||||||
Nazwakierunku | Analityka Medyczna | Poziom i formastudiów | jednolite studia magisterskie | stacjonarne | |||||||
Nazwa przedmiotu | Techniki zakładania i prowadzenia hodowli komórkowych | Punkty ECTS | 1 | ||||||||
Jednostka realizująca | Zakład Biochemii Farmaceutycznej | Osoba odpowiedzialna | dr hab. Marzanna Cechowska-Pasko | ||||||||
Rodzaj przedmiotu | fakultatywny | Semestr X | Rodzaj zajęć i liczba godzin | wykłady 0 | ćwiczenia 0 | seminaria 15 | |||||
Cel kształcenia | Poznanie prawidłowych procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stopniu pozwalającym na zrozumienie molekularnych podstaw stanów patologicznych i przydatności diagnostycznej wskaźników biochemicznych. | ||||||||||
Treści programowe | Rys historyczny rozwoju hodowli komórkowych. Ogólna charakterystyka oraz znaczenie hodowli komórkowych w medycynie i badaniach naukowych. Organizacja oraz podstawowe wyposażenie pracowni kultur komórkowych. Plan urządzenia pracowni, charakterystyka podstawowych urządzeń niezbędnych do rutynowej pracy badawczej: inkubatory CO2, komory laminarne, wirówki, mikroskopy, lodówki i zamrażarki, naczynia Dewara, urządzenia do uzdatniania wody oraz inny drobny sprzęt. Ogólna charakterystyka naczyń hodowlanych i innego sprzętu jednorazowego użytku: butelki, szalki Petriego, filtry, pipety, dozowniki, strzykawki. Podstawowe pojęcia dotyczące sterylizacji w pracowni kultur komórkowych. Krótka charakterystyka „Dobrej Praktyki Laboratoryjnej w Hodowli Komórkowej”- GCCP (ang. Good Cell Culture Practice). Biologia i charakterystyka hodowli komórkowej. Podział hodowli komórkowych. Środowisko hodowlane: pożywki hodowlane (podłoża i media). Skład pożywek, sporządzanie oraz ich dalsze przechowywanie. Surowica oraz jej składniki istotne dla prawidłowego wzrostu komórek. Substytuty surowicy. Metody Rozdziału i identyfikacji komórek. Linie komórkowe. Rodzaje linii komórkowych, ocena wzrostu komórek, fazy wzrostu komórek w hodowli. Banki linii komórkowych. Utrzymanie hodowli komórkowej: zmiana pożywki hodowlanej, pasażowanie, mrożenie oraz przechowywanie linii komórkowych, rozmrażanie i transport komórek. Pomiar gęstości komórek metodą manualną i zautomatyzowaną. Ogólna charakterystyka hodowli przestrzennych i narządowych. Hodowle in vitro w aspekcie biochemicznym. Praktyczne podstawy hodowli fibroblastów oraz linii raka piersi MCF-7 i MDA-MB-231. Ocena stopnia apoptozy i nekrozy w hodowlach in vitro. Podstawowe techniki analizy komórek: mikroskopia fluorescencyjna i cytometria przepływowa. | ||||||||||
Formy i metody dydaktyczne |
| ||||||||||
Forma i warunki zaliczenia | Zajęcia kończą się sprawdzeniem wiadomości w formie zaliczenia ustnego oraz przygotowania prezentacji multimedialnej z zagadnień zawartych w wybranych publikacjach naukowych | ||||||||||
Literatura podstawowa |
| ||||||||||
Literatura uzupełniająca |
| ||||||||||
Efekty kształcenia | Efekty kształcenia | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | |||||||||
P-W01 | Ma wiedzę o budowie i funkcji węglowodanów, lipidów, kwasów nukleinowych, peptydów i białek oraz procesach metabolicznych na poziomie molekularnym, komórkowym, narządowym i ustrojowym. Zna metody oceny procesów biochemicznych i przemian metabolicznych w warunkach fizjologicznych i patologicznych. | K_W06 | |||||||||
P-W02 | Ma wiedzę na temat struktury i funkcji genów człowieka, mechanizmów dziedziczenia i zaburzeń genetycznych. | K_W07 | |||||||||
P-U01 | Potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych. | K_U38 | |||||||||
P-U02 | Potrafi formułować i wykorzystywać wnioski z badań naukowych i własnych obserwacji. | K_U39
| |||||||||
P-K01 | Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. | K_K02 | |||||||||
Bilans nakładu pracy studenta | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: |
|
| ||||||||
Udział w seminariach | 5 x 3h | 15h | |||||||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami | 5 x 1h | 5h | |||||||||
| RAZEM: | 20h | |||||||||
Samodzielna praca studenta: |
|
| |||||||||
przygotowanie do seminariów | 5 x 1h | 5h | |||||||||
przygotowanie do zaliczenia | 5 x 2h | 10h | |||||||||
| RAZEM: | 15h | |||||||||
| Ogółem | 35h | |||||||||
| ECTS | 1 | |||||||||
Wskaźniki ilościowe | Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela | 15h | ECTS | ||||||||
1 | |||||||||||
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym | 5h | - | |||||||||
Nr efektu kształcenia | Metody weryfikacji efektu kształcenia | ||||||||||
Formujące | Podsumowujące | ||||||||||
P-W01 | obserwacja aktywności studenta w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-W02 | obserwacja aktywności studenta w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U01 | obserwacja aktywności studenta w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-U02 | obserwacja aktywności studenta w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
P-K01 | obserwacja aktywności studenta w trakcie seminariów | zaliczenie | |||||||||
Data opracowania programu | 22.06.2018 r. | Program opracował: | dr n. med. Rafał Krętowski | ||||||||