Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 07.12.2025 przez Klinika Chirurgii Naczyń i Transplantacji

    Sylabus

     
     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2025/2026

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Chirurgia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    1. I Klinika Chirurgii Ogólnej i Endokrynologicznej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    2. II Klinika Chirurgii Ogólnej i Gastroenterologicznej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    3. Klinika Chirurgii Klatki Piersiowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    4. Klinika Chirurgii Naczyń i Transplantacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    5. Klinika Kardiochirurgii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
    6. Oddział Chirurgii Ogólnej, Małoinwazyjnej i Onkologicznej, WSZ w Białymstoku

    e-mail jednostki

    1. klchirog@umwb.edu.pl
    2. chgastro@umwb.edu.pl
    3. thorax@umb.edu.pl
    4. chirnacz@umb.edu.pl
    5. kardiochirurgia@umb.edu.pl
    6. chirurgia@sniadecja.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne £ niestacjonarne £

    Język przedmiotu

    polski £ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy £ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II £ III £ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £

    10 £11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    III rok: Wykłady 20; Seminaria 20; Ćwiczenia 20

    IV rok: Wykłady 20; Seminaria 20; Ćwiczenia 20

    V rok: Wykłady 20; Seminaria 15; Ćwiczenia 25

    VI rok: Ćwiczenia 120

    (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny)

    Założenia i cele przedmiotu

    1. Poznanie patofizjologii oraz przebiegu naturalnego chorób wymagających leczenia chirurgicznego.
    2. Opanowanie zasad kompleksowej diagnostyki chorych wymagających leczenia inwazyjnego (badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe, badania dodatkowe).
    3. Poznanie zasad kwalifikacji do leczenia chirurgicznego oraz opanowanie wskazań i przeciwwskazań do leczenia chirurgicznego.
    4. Zapoznanie się z metodami oraz wynikami wczesnymi i odległymi leczenia chirurgicznego.
    5. Poznanie zasad postępowania w urazach wielonarządowych oraz zasad chirurgii onkologicznej

    Metody dydaktyczne

     

    1. przekazywanie wiedzy w formie wykładu
    2. prezentacja
    3. opis przypadku
    4. dyskusja
    5. analiza literatury
    6. samodzielne dochodzenie do wiedzy
    7. konsultacje w czwartek w ostatnim tygodniu ćwiczeń blokowych (13.00 – 15.00)
    8. inne zajęcia praktyczne

    W trakcie zajęć, oprócz tradycyjnych metod nauczania, wykorzystywane jest nauczanie problemowe

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w w/w jednostkach

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n med. Piotr Wojskowicz (I Klinika); Dr hab. Zbigniew Kamocki (II Klinika); Dr hab. Mirosław Kozłowski (Klinika Chirurgii Klatki Piersiowej, Dr hab. Jerzy Głowiński (Klinika Chirurgii naczyń i Transplantacji), Prof. Tomasz Hirnle (Klinika Kardiochirurgii); koordynator przedmiotu – dr Michał Chlabicz

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    E.W7.

    zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u osób dorosłych, oraz ich powikłań:

    1. chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), zaburzeń rytmu serca, chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,
    2. chorób układu oddechowego, w tym: chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, gruźlicy, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,
    3. chorób układu pokarmowego, w tym: chorób, jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, nowotworów układu pokarmowego

    Wykłady

    Ćwiczenia

    seminaria

    Metody podsumowujące:

     

    Program nauczania realizowany 4 lata, egzamin testowy i praktyczny na VI roku studiów

     

    Metody formujące:

    - zaliczenia wstępne

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena przygotowania do zajęć

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - opis przypadku

    - zaliczenia cząstkowe

     

    E.W9

    Zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych

    E.W24

    Zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym:

    4) możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów (metody chirurgiczne, radioterapia i metody systemowe, w tym immunoterapia), wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego

    6) rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego

    E.W42

    Zna wskazania do leczenia składnikami krwi oraz zasady ich podawania

    F.W1.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w przypadkach najczęstszych chorób wymagających leczenia zabiegowego u dorosłych

    1. ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
    2. chorób klatki piersiowej,
    3. chorób kończyn, głowy i szyi

    F.W3

    Zna podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne

    F.W4

    zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania

    F.W6

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji

    F.W7

    zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym

    F.W10

    Zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w:

    1) sepsie;

    2) wstrząsie;

    3) krwotokach;

    4) zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych;

    5) zatruciach;

    6) oparzeniach, hipoi hipertermii;

    7) innych ostrych stanach pochodzenia:

    a) sercowo-naczyniowego,

    b) oddechowego,

    c) neurologicznego,

    d) nerkowego,

    e) onkologicznego i hematologicznego,

    f) diabetologicznego i endokrynologicznego,

    g) psychiatrycznego,

    h) okulistycznego,

    i) laryngologicznego,

    j) ginekologicznego, położniczego i urologicznego

    F.W13

    zna inwazyjne metody leczenia bólu

     

    F.W14

    zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania

    F.W17

    Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:

    1. symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób
    2. metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do zabiegów leczniczych,
    3. wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących.

    F.W22

    Zna stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby

    F.W23

    zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu

    umiejętności

    E.U1.

    umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta

    Ćwiczenia

     

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

     

    Metody formujące:

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

     

     

    E.U4

    umie przeprowadzić ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego

    E.U5

    umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:

    1) ogólnointernistyczne;

    2) neurologiczne;

    3) ginekologiczne;

    4) układu mięśniowo-szkieletowego;

    5) okulistyczne;

    6) otolaryngologiczne;

    7) geriatryczne;

    E.U9

    Umie rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak:

    1) gorączka;

    2) osłabienie;

    3) utrata apetytu;

    4) utrata masy ciała;

    5) wstrząs;

    6) zatrzymanie akcji serca;

    7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie;

    8) obrzęk;

    9) wysypka;

    10) kaszel i odkrztuszanie;

    11) krwioplucie;

    12) duszność;

    13) wydzielina z nosa i ucha;

    14) ból w klatce piersiowej;

    15) kołatanie serca;

    16) sinica;

    17) nudności i wymioty;

    18) zaburzenia połykania;

    19) ból brzucha;

    20) obecność krwi w stolcu;

    21) zaparcie i biegunka;

    22) żółtaczka;

    23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej;

    24) niedokrwistość;

    25) limfadenopatia;

    26) zaburzenia oddawania moczu;

    27) krwiomocz i białkomocz;

    28) zaburzenia miesiączkowania;

    29) obniżenie nastroju i stany lękowe;

    30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych;

    31) ból głowy;

    32) zawroty głowy;

    33) niedowład;

    34) drgawki;

    35) ból pleców;

    36) ból stawów;

    37) uraz lub oparzenie;

    38) odwodnienie i przewodnienie

     

    E.U14

    potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi medyczne, w tym:

    28) zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy

    E.U15

    umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej

    E.U16

    umie stwierdzić zgon pacjenta

    E.U18

    potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa

    E.U20

    umie udzielać świadczeń zdrowotnych z użyciem dostępnych systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wykorzystywanych w ochronie zdrowia

    E.U21

    umie prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb

    E.U22

    umie zastosować racjonalną antybiotykoterapię w zależności od stanu klinicznego pacjenta

    E.U23

    umie prowadzić rozmowę z pacjentem z uwzględnieniem schematu rozmowy (rozpoczęcie rozmowy, zbieranie informacji, wyjaśnianie i planowanie, zakończenie rozmowy), uwzględniając nadawanie struktury takiej rozmowie oraz kształtując relacje z pacjentem z użyciem wybranego modelu (np. wytycznych Calgary-Cambridge, Segue, Kalamazoo Consensus, Maastricht Maas Global), w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej;aci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa

    E.U24

    umie zebrać wywiad z pacjentem w kierunku występowania myśli samobójczych, w przypadku gdy jest to uzasadnione

     

    E.U25

    umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować

    E.U26

    umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta;

    E.U27

    umie komunikować się z pacjentami z grup zagrożonych wykluczeniem ekonomicznym lub społecznym, z poszanowaniem ich godności;

    E.U28

    umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej

    E.U29

    umie identyfikować możliwe wskaźniki wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, zebrać wywiad w kierunku weryfikacji czy istnieje ryzyko, że pacjent doświadcza przemocy, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty"

    E.U30

    umie stosować zasady przekazywania informacji zwrotnej (konstruktywnej, nieoceniającej, opisowej) w ramach współpracy w zespole

    E.U31

    umie przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole;

    E.U32

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta

    E.U33

    umie omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta

    E.U34

    umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem, zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania):

    1) ATMIST (A (Age - wiek), T (Time of injury - czas powstania urazu), M (Mechanism of injury - mechanizm urazu), I (Injury suspected - podejrzewane skutki urazu), S (Symptoms/Signs - objawy), T (Treatment/Time - leczenie i czas dotarcia));

    2) RSVP/ISBAR (R (Reason - przyczyna, dlaczego), S (Story - historia pacjenta), V (Vital signs - parametry życiowe), P (Plan - plan dla pacjenta)/I (Introduction - wprowadzenie), S (Situation - sytuacja), B (Background - tło), A (Assessment - ocena), R (Recommendation - rekomendacja))

    F.U1.

    umie umyć chirurgicznie ręce, nałożyć jałowe rękawiczki, ubrać się do operacji lub zabiegu wymagającego jałowości, przygotowywać pole operacyjne zgodnie z zasadami aseptyki oraz uczestniczyć w zabiegu operacyjnym

    F.U2

    umie założyć i zmienić jałowy opatrunek

    F.U3

    potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny ocenić i zaopatrzyć prostą ranę, w tym znieczulić miejscowo (powierzchownie, nasiękowo), założyć i usunąć szwy chirurgiczne, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny

    F.U4

    umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania

    F.U8

    zaopatruje krwawienie zewnętrzne

    F.U12

    umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (Advanced Life Support, ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC

     

    F.U21

    umie przekazywać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, np.: 1) SPIKES: S (Setting - właściwe otoczenie), P (Perception - poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information - zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge - przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy - emocje i empatia), S (Strategy and summary - plan działania i podsumowanie),

    2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji),

    3) ABCDE: A (Advance preparation - przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment - nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well - przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji), D (Dealing with reactions - radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions - prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania)

    - w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta

     

     

    F.U22

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta, a także stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR

    H.U4

    umie pobrać i zabezpieczyć krew i inny materiał biologiczny do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych

    H.U5

    umie wykonać dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku

    H.U6

    umie wykonywać różne formy terapii inhalacyjnej i dokonać doboru inhalatora odpowiednio do sytuacji klinicznej

    H.U7

    umie pobrać krew tętniczą i arterializowaną krew włośniczkową

    H.U8

    umie wykonywać testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru

    H.U9

    umie pobrać wymazy do badań mikrobiologicznych i cytologicznych

    H.U10

    umie wykonać cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny

    H.U11

    umie założyć zgłębnik żołądkowy

    H.U12

    umie wykonać wlewkę doodbytniczą

    H.U13

    umie wykonać zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy

    H.U14

    umie wykonać standardowy elektrokardiogram spoczynkowy i zinterpretować jego wynik

    H.U15

    umie wykonać defibrylację, kardiowersję elektryczną, elektrostymulację zewnętrzną

    H.U16

    umie umyć chirurgicznie ręce, nałożyć jałowe rękawiczki, ubrać się do operacji lub zabiegu wymagających jałowości, przygotować pole operacyjne zgodnie z zasadami aseptyki oraz uczestniczyć w zabiegu operacyjnym

    H.U17

    umie założyć i zmienić jałowy opatrunek

    H.U18

    umie ocenić i zaopatrzyć prostą ranę, w tym znieczulić miejscowo (powierzchownie, nasiękowo), założyć i usunąć szwy chirurgiczne, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny

    H.U19

    umie zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne

    H.U20

    umie doraźnie unieruchomić kończynę, w tym wybrać rodzaj unieruchomienia w typowych sytuacjach klinicznych oraz skontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego

    H.U24

    umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej

    H.U27

    umie zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE

    H.U30

    umie przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta

    H.U31

    umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR

     

     

    H.U36

    umie wykonywać tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych

    H.U41

    umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania

    kompetencje społeczne

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    ćw.

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

     

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

         

     

    Punkty ECTS

    3,5+3,5+3,5+8

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    60

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    185

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    55

    1. Realizacja przedmiotu: praktyczne rozw. probl. klin. (wg planu)

    80

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    10

     

    godziny razem:390

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

     

     

    godziny razem: 164

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    WYKŁADY

    E.W7. / E.W9/F.W10.

    Zapalenie otrzewnej.

    E.W7. / E.W9/F.W10.

    Wstrząs septyczny.

    E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego.

    E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Kamica żółciowa. Diagnostyka, objawy, powikłania, leczenie.

    E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Przepukliny brzuszne: diagnostyka, objawy, powikłania, leczenie.

    E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Powikłania choroby wrzodowej – leczenie chirurgiczne.

    E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Ostre zapalenie trzustki.

    E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Przewlekłe zapalenie trzustki.

    E.W9/ F.W1.

    Zasady leczenia żywieniowego chorych chirurgicznych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Oparzenia i odmrożenia

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Wstrząs oligowolemiczny.

    E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Krwawienia z przewodu pokarmowego. Diagnostyka i leczenie.

    E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Nienowotworowe schorzenia przewodu pokarmowego.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6

    Wideochirurgia – operacje z wykorzystaniem technik laparoskopowych

    E.W7. / E.W9/E.W24/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10./F.W13

    Nowotwory trzustki – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie

    E.W7. / E.W9/ E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13

    Nowotwory dróg żółciowych – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / E.W9/ E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13

    Nowotwory wątroby – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / F E.W9/. E.W24/W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13

    Nowotwory jelita grubego – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / E.W24/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13

    Rak sutka.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Choroby przytarczyc – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Choroby tarczycy – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Choroby nadnerczy – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie.

    E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10.

    Guzy neuroendokrynne przewodu pokarmowego. Zespoły wielogruczołowe.

    E.W7. / E.W24/ F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Rak płuca, część I: Epidemiologia, patogeneza i klinika. Klasyfikacja TNM oraz diagnostyka endoskopowa i małoinwazyjna, diagnostyka inwazyjna (operacyjna) i leczenie chirurgiczne.

    E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Nowotwory narządów klatki piersiowej.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Urazy klatki piersiowej: epidemiologia, urazy ściany klatki piersiowej, odma opłucnowa, krwiak jamy opłucnej, obrażenia narządów wewnętrznych, leczenie.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Diagnostyka i doraźna pomoc w urazach klatki piersiowej.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Patogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie przewlekłego niedokrwienia kończyn.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre niedokrwienie kończyn.

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6. /F.W10./F.W14

    Urazy naczyń obwodowych. Diagnostyka i postępowanie.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. ./F.W14

    Przewlekła niewydolność żylna. Żylna choroba zakrzepowo – zatorowa.

    E.W7. / F.W1. / F.W17/F.W10. ./F.W14

    Patogeneza i diagnostyka tętniaków aorty brzusznej. Rozwarstwienie aorty.

    SEMINARIA

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17.

    Patofizjologia gojenia ran.

    F.E3/F.W4.

    Podstawowe narzędzia chirurgiczne.

    F.W3/F.W4.

    Współczesne materiały szewne.

    F.W17/F.W22

    Badania dodatkowe w chirurgii, interpretacja ich wyników.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17.

    Niedrożność jelit.

    F.W6, F.W7

    Aseptyka i antyseptyka.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Ropne zakażenie tkanek miękkich.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Zakażenia przyranne.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Choroby zapalne jelit.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Chirurgiczne schorzenia wątroby.

    E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Nowotwory żołądka – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie

    E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Nowotwory uwarunkowane genetycznie, występowanie rodzinne nowotworów

    E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Nowotwory uwarunkowane genetycznie, występowanie rodzinne nowotworów

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Chirurgia metaboliczna i bariatryczna.

    E.W7. / F.W1. / F.W3/F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. /F.W10.

    Urazy wielonarządowe z uwzględnieniem urazów jamy brzusznej

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Choroby odbytu.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre zapalenie otrzewnej

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Zapalenie uchyłków

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Niedrożność jelit

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Urazy wielonarządowe

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Przepukliny brzuszne

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Chirurgia tarczycy i przytarczyc ze szczególnym uwzględnieniem powikłań

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Chirurgia nadnerczy ze szczególnym uwzględnieniem powikłań

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Chirurgia bariatryczna ze szczególnym uwzględnieniem powikłań

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Kamica żółciowa.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Zapalenie dróg żółciowych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre zapalenie trzustki.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Niewydolność jelit.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Krwawienie z górnego odcinka przewodu pokarmowego.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Krwawienie z dolnego odcinka przewodu pokarmowego.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Nienowotworowe choroby płuc leczone chirurgicznie

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Choroby przełyku, ze szczególnym uwzględnieniem raka przełyku

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13

    Rak płuca

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17.

    VIII klasyfikacja TNM raka płuca i raka przełyku

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Choroby przełyku leczone chirurgicznie

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ropne choroby płuc i opłucnej

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Choroby opłucnej

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Choroby przepony

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Urazy klatki piersiowej

    E.W7. / E.W42/F.W1. / F.W4./F.W7/ F.W6/./F.W14

    Wybrane problemy z chirurgii tętnic (leczenie tętniaków aorty, zespół łuku aorty, ostre i przewlekłe niedokrwienie jelit, fenomen Raynauda).

    E.W7. / E.W42/F.W1. / F.W23/./F.W14

    Podstawy transplantologii.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Przewlekłe niedokrwienia kończyn dolnych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Tętniaki aorty brzusznej i tętnic obwodowych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Zespół podkradania tętnicy podobojczykowej. Zwężenie i niedrożność pozaczaszkowych tętnic mózgowych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Przewlekła niewydolność żylna.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Zespoły uciskowe tętnic, zaburzenia naczynioruchowe.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Ostre niedokrwienie kończyn dolnych, urazy naczyń.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10.

    Nadciśnienie naczyniowo-nerkowe.

    E.W7. / F.W1. / F.W3/F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17.

    Techniki wewnątrznaczyniowego leczenia chorób naczyń.

    ĆWICZENIA

    E.U1./E.U4./E.U5/E.U22/E.U23/E.U24/E.U25/E.U26/E.U27/E.U28/E.U29/F.U4

    Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chirurgii

    F.W3/F.U1 / F.U8/E.U15/F.U2

    Techniki zakładania szwów chirurgicznych.

    E.U1/E.U5/E.U9/E.U20/E.U22/E.U25/E.U29

    Samodzielne opracowanie historii choroby – przypadku klinicznego.

    E.U1. / E.U4. /E.U9/E.U21/E.U22/E.U30/E.U31/E.U32/E.U33/E.U34/F.U21/F.U22

    Prezentacje przypadków klinicznych.

    F.W1. / F.W17. / E.U1./ E.U4. / E.U5/ E.U9/E.U16. / F.U1. / F.U2. / F.U3. / F.U8. /E.U23/E.U24/E.U25/E.U26/E.U27/E.U28/E.U29/E.U34/F.U12/F.U21

    Zajęcia w Klinice, Poradni Przyklinicznej, SOR i bloku operacyjnym.

    F.W1. / F.W17. /F.U4

    Diagnostyka obrazowa

    E.W7. / F.W1. / E.U5/E.U16

    Postępowanie doraźne oraz monitorowanie i leczenie chorych we wstrząsie

    E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6. / F.W17/E.U5/E.U14

    Wiotka klatka piersiowa i odma opłucnowa: postępowanie doraźne i ostateczne

    E.W7. / F.W1. / F.W17

    Klasyfikacja TNM

    E.W7. / F.W1. / F.W4/. F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9

    Rozedma pęcherzowa płuc: powikłania i wskazania do leczenia operacyjnego

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9

    Wysięki opłucnowe: przyczyny i wskazania do leczenia operacyjnego

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9

    Przepukliny przeponowe: przyczyny, objawy, diagnostyka obrazowa i leczenia

    E.W7. / F.W1. / F.W4/F.W6/E.U5/E.U9

    Leczenie chirurgiczne i skojarzone raka przełyku i wpustu

    E.W7. /F.W1. / F.W4./ F.W6/E.U5/E.U9

    Ropne choroby płuc i opłucnej: ropień płuca i ropniak jamy opłucnej; metody leczenia chirurgicznego

    E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9

    Uchyłki przełyku

    E.W7. / F.W1/E.U5/E.U9

    Achalazja i przepukliny rozworu przełykowego

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9

    Gruźlica płuc: wskazania do leczenia chirurgicznego

    E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9

    Wady wrodzone i nabyte ściany klatki piersiowej

    E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9

    Symptomatologia chorób tętnic i żył - zajęcia przy łóżku chorego.

    F.W1. / F.W4./ F.W6.

    Techniki operacyjne – prezentacje video.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17

    Chirurgia pozaczaszkowych tętnic mózgowych.

    E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9

    Nadciśnienie naczyniowo nerkowe.

    E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9

    Zespoły uciskowe i naczynioruchowe.

    F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17

    Chirurgia wewnątrznaczyniowa.

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    red. W. Noszczyk: „Chirurgia repetytorium”; PZWL 2012, dodruk: 2014, 2016, 2019

    red. Garden O. „Chirurgia” – wydanie polskie; Edra Urban & Partner 2015

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    red. J. Fibak: „Chirurgia”; PZWL 2014

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    1. Sposób zaliczenia poszczególnych ćwiczeń – nie podlegają indywidualnemu zaliczeniu
    2. Sposób zaliczenia seminariów - nie podlegają indywidualnemu zaliczeniu
    3. Możliwość odrobienia nieobecności w przypadku nieobecności usprawiedliwionych (urlop dziekański, zwolnienie lekarskie)
    4. Sposób i forma zaliczenia całości zajęć dydaktycznych w danej jednostce: kolokwium testów
    5. Warunkiem przystąpienia do końcowego egzaminu na roku VI, jest zaliczenie zajęć na roku III, IV ,V.
    6. Egzamin końcowy z chirurgii przeprowadzany na VI roku składa się z części testowej oraz części ustnej.
    7. Na cały egzamin (nie na poszczególne części) przysługują (zgodnie z Regulaminem Studiów) dwa egzaminy poprawkowe. Poprawienie jakiegokolwiek etapu egzaminu jest traktowane jako egzamin poprawkowy.
    8. Końcowy egzamin testowy z chirurgii składa się ze 100 pytań ( 50 pytań z zakresu chirurgii ogólnej, 20 pytań z zakresu chirurgii klatki piersiowej, 20 pytań z zakresu chirurgii naczyniowej, 10 pytań z zakresu kardiochirurgii).
    9. Wynik egzaminu testowego uznaje się za pozytywny, jeżeli osoba zdająca osiągnie co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi (tj. 60 pkt). Uzyskanie mniejszej niż 60 liczby punktów (tj. 59 i mniej) jest równoznaczne z niezdaniem całego egzaminu, tj. z oceną niedostateczną w pierwszym terminie.

    10. Wyniki egzaminu testowego są dostępne i przedstawione do wiadomości nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od daty przeprowadzenia egzaminu. W ogłoszeniu wyników testu oraz wszelkich informacjach związanych z ocenami zagwarantowane są wszystkie standardowe zasady ochrony danych osobowych.

    11. Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach:

    <60 ocena niedostateczna (2,0)

    60-67 ocena dostateczna (3,0)

    68-75 ocena dość dobra (3,5)

    76-83 ocena dobra (4,0)

    84-92 ocena ponad dobra (4,5)

    93-100 ocena bardzo dobra (5,0)

    12. Miejsce zdawania części ustnej egzaminu z chirurgii oraz osoba egzaminatora są ustalane w drodze losowania. Studenci są informowani o powyższych ustaleniach w terminie wyprzedzającym datę egzaminu testowego.

    13. Egzamin ustny przeprowadzany jest u Kierowników poszczególnych Klinik realizujących zajęcia. Egzamin ustny składa się z zestawów pytań, które obejmują 3 pytania uwzględniające aspekty nauczania chirurgii.

    14. Terminy egzaminów (podstawowy i 2 poprawkowe) wyznaczane są przez jednostkę w porozumieniu z przedstawicielem studentów. Dopuszczalne jest wyznaczenie jednego terminu dodatkowego dla wszystkich osób, które usprawiedliwiły nieobecność na którymkolwiek z poprzednich terminów. Termin ten będzie miał miejsce we wrześniu (nie później niż 15 września). Nie wyznacza się innych niż ustalone na powyższej zasadzie dodatkowych terminów egzaminów

    15. Forma zwolnienia z egzaminu – nie jest praktykowana