SYLABUS
na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2025/2026
Nazwa przedmiotu/modułu | Chirurgia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany |
| |
e-mail jednostki |
| |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | jednolite magisterskie | |
Forma studiów | stacjonarne £ niestacjonarne £ | |
Język przedmiotu | polski £ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy £ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr | I £ II £ III £ IV £ V £ VI £ | 1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9 £ 10 £11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
| Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów. | |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | III rok: Wykłady 20; Seminaria 20; Ćwiczenia 20 IV rok: Wykłady 20; Seminaria 20; Ćwiczenia 20 V rok: Wykłady 20; Seminaria 15; Ćwiczenia 25 VI rok: Ćwiczenia 120 (+ 180 godzin ćwiczeń na VI roku jako wybrany przedmiot kliniczny) | |
Założenia i cele przedmiotu |
| |
Metody dydaktyczne
|
W trakcie zajęć, oprócz tradycyjnych metod nauczania, wykorzystywane jest nauczanie problemowe | |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w w/w jednostkach | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n med. Piotr Wojskowicz (I Klinika); Dr hab. Zbigniew Kamocki (II Klinika); Dr hab. Mirosław Kozłowski (Klinika Chirurgii Klatki Piersiowej, Dr hab. Jerzy Głowiński (Klinika Chirurgii naczyń i Transplantacji), Prof. Tomasz Hirnle (Klinika Kardiochirurgii); koordynator przedmiotu – dr Michał Chlabicz | |
Symbol i numer efektu uczenia się | Opis kierunkowych efektów uczenia się | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się | |
wiedza | ||||
E.W7. | zna i rozumie uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne, przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób internistycznych występujących u
| Wykłady Ćwiczenia seminaria | Metody podsumowujące:
Program nauczania realizowany 4 lata, egzamin testowy i praktyczny na VI roku studiów
Metody formujące: - zaliczenia wstępne - obserwacja pracy studenta - ocena przygotowania do zajęć - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności - opis przypadku - zaliczenia cząstkowe
| |
E.W9 | Zna zasady leczenia żywieniowego i płynoterapii w różnych stanach chorobowych | |||
E.W24 | Zna zagadnienia z zakresu onkologii, w tym: 4) możliwości i ograniczenia współczesnego leczenia nowotworów (metody chirurgiczne, radioterapia i metody systemowe, w tym immunoterapia), wskazania do terapii komórkowych i genowych oraz leczenia celowanego i spersonalizowanego 6) rolę leczenia wspomagającego, w tym żywieniowego | |||
E.W42 | Zna wskazania do leczenia składnikami krwi oraz zasady ich podawania | |||
F.W1. | zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w przypadkach najczęstszych chorób wymagających leczenia zabiegowego u dorosłych
| |||
F.W3 | Zna podstawowe techniki zabiegowe klasyczne i małoinwazyjne | |||
F.W4 | zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych oraz najczęstsze powikłania | |||
F.W6 | zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji | |||
F.W7 | zasady leczenia pooperacyjnego z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym | |||
F.W10 | Zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dorosłych oraz zasady postępowania w tych stanach, w szczególności w: 1) sepsie; 2) wstrząsie; 3) krwotokach; 4) zaburzeniach wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych; 5) zatruciach; 6) oparzeniach, hipoi hipertermii; 7) innych ostrych stanach pochodzenia: a) sercowo-naczyniowego, b) oddechowego, c) neurologicznego, d) nerkowego, e) onkologicznego i hematologicznego, f) diabetologicznego i endokrynologicznego, g) psychiatrycznego, h) okulistycznego, i) laryngologicznego, j) ginekologicznego, położniczego i urologicznego | |||
F.W13 | zna inwazyjne metody leczenia bólu |
| ||
F.W14 | zna zasady postępowania z centralnymi cewnikami żylnymi długiego utrzymywania | |||
F.W17 | Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
| |||
F.W22 | Zna stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje pacjenta ograniczają postępowanie zgodne z wytycznymi określonymi dla danej choroby | |||
F.W23 | zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu | |||
umiejętności | ||||
E.U1. | umie zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta | Ćwiczenia
| Metody podsumowujące: - realizacja określonego zadania
Metody formujące: - ocena aktywności w czasie zajęć - zaliczenie poszczególnych czynności
| |
E.U4 | umie przeprowadzić ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego w zakresie piersi i gruczołu krokowego | |||
E.U5 | umie przeprowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dorosłego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie: 1) ogólnointernistyczne; 2) neurologiczne; 3) ginekologiczne; 4) układu mięśniowo-szkieletowego; 5) okulistyczne; 6) otolaryngologiczne; 7) geriatryczne; | |||
E.U9 | Umie rozpoznać najczęstsze objawy choroby u dorosłych, zastosować badania diagnostyczne i interpretować ich wyniki, przeprowadzić diagnostykę różnicową, wdrożyć terapię, monitorować efekty leczenia oraz ocenić wskazania do konsultacji specjalistycznej, w szczególności w przypadku objawów takich jak: 1) gorączka; 2) osłabienie; 3) utrata apetytu; 4) utrata masy ciała; 5) wstrząs; 6) zatrzymanie akcji serca; 7) zaburzenie świadomości, w tym omdlenie; 8) obrzęk; 9) wysypka; 10) kaszel i odkrztuszanie; 11) krwioplucie; 12) duszność; 13) wydzielina z nosa i ucha; 14) ból w klatce piersiowej; 15) kołatanie serca; 16) sinica; 17) nudności i wymioty; 18) zaburzenia połykania; 19) ból brzucha; 20) obecność krwi w stolcu; 21) zaparcie i biegunka; 22) żółtaczka; 23) wzdęcia i opór w jamie brzusznej; 24) niedokrwistość; 25) limfadenopatia; 26) zaburzenia oddawania moczu; 27) krwiomocz i białkomocz; 28) zaburzenia miesiączkowania; 29) obniżenie nastroju i stany lękowe; 30) zaburzenia pamięci i funkcji poznawczych; 31) ból głowy; 32) zawroty głowy; 33) niedowład; 34) drgawki; 35) ból pleców; 36) ból stawów; 37) uraz lub oparzenie; 38) odwodnienie i przewodnienie |
| ||
E.U14 | potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi medyczne, w tym: 28) zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy | |||
E.U15 | umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej | |||
E.U16 | umie stwierdzić zgon pacjenta | |||
E.U18 | potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta w tym w postaci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa | |||
E.U20 | umie udzielać świadczeń zdrowotnych z użyciem dostępnych systemów teleinformatycznych lub systemów łączności wykorzystywanych w ochronie zdrowia | |||
E.U21 | umie prowadzić edukację zdrowotną pacjenta, w tym edukację żywieniową dostosowaną do indywidualnych potrzeb | |||
E.U22 | umie zastosować racjonalną antybiotykoterapię w zależności od stanu klinicznego pacjenta | |||
E.U23 | umie prowadzić rozmowę z pacjentem z uwzględnieniem schematu rozmowy (rozpoczęcie rozmowy, zbieranie informacji, wyjaśnianie i planowanie, zakończenie rozmowy), uwzględniając nadawanie struktury takiej rozmowie oraz kształtując relacje z pacjentem z użyciem wybranego modelu (np. wytycznych Calgary-Cambridge, Segue, Kalamazoo Consensus, Maastricht Maas Global), w tym za pomocą środków komunikacji elektronicznej;aci elektronicznej, zgodnie z przepisami prawa | |||
E.U24 | umie zebrać wywiad z pacjentem w kierunku występowania myśli samobójczych, w przypadku gdy jest to uzasadnione |
| ||
E.U25 | umie przekazywać pacjentowi informacje, dostosowując ich ilość i treść do potrzeb i możliwości pacjenta, oraz uzupełniać informacje werbalne modelami i informacją pisemną, w tym wykresami i instrukcjami oraz odpowiednio je stosować | |||
E.U26 | umie podejmować wspólnie z pacjentem decyzje diagnostyczno-terapeutyczne (oceniać stopień zaangażowania pacjenta, jego potrzeby i możliwości w tym zakresie, zachęcać pacjenta do brania aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji, omawiać zalety, wady, spodziewane rezultaty i konsekwencje wynikające z decyzji) i uzyskiwać świadomą zgodę pacjenta; | |||
E.U27 | umie komunikować się z pacjentami z grup zagrożonych wykluczeniem ekonomicznym lub społecznym, z poszanowaniem ich godności; | |||
E.U28 | umie identyfikować społeczne determinanty zdrowia, wskaźniki występowania zachowań antyzdrowotnych i autodestrukcyjnych oraz omawiać je z pacjentem i sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej | |||
E.U29 | umie identyfikować możliwe wskaźniki wystąpienia przemocy, w tym przemocy w rodzinie, zebrać wywiad w kierunku weryfikacji czy istnieje ryzyko, że pacjent doświadcza przemocy, sporządzić notatkę w dokumentacji medycznej oraz wszcząć procedurę "Niebieskiej Karty" | |||
E.U30 | umie stosować zasady przekazywania informacji zwrotnej (konstruktywnej, nieoceniającej, opisowej) w ramach współpracy w zespole | |||
E.U31 | umie przyjąć, wyjaśnić i analizować własną rolę i zakres odpowiedzialności w zespole oraz rozpoznawać swoją rolę jako lekarza w zespole; | |||
E.U32 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta | |||
E.U33 | umie omawiać w zespole sytuację pacjenta z wyłączeniem subiektywnych ocen, z poszanowaniem godności pacjenta | |||
E.U34 | umie stosować następujące protokoły (np. w trakcie przekazywania opieki nad pacjentem, zlecania konsultacji pacjenta lub jej udzielania): 1) ATMIST (A (Age - wiek), T (Time of injury - czas powstania urazu), M (Mechanism of injury - mechanizm urazu), I (Injury suspected - podejrzewane skutki urazu), S (Symptoms/Signs - objawy), T (Treatment/Time - leczenie i czas dotarcia)); 2) RSVP/ISBAR (R (Reason - przyczyna, dlaczego), S (Story - historia pacjenta), V (Vital signs - parametry życiowe), P (Plan - plan dla pacjenta)/I (Introduction - wprowadzenie), S (Situation - sytuacja), B (Background - tło), A (Assessment - ocena), R (Recommendation - rekomendacja)) | |||
F.U1. | umie umyć chirurgicznie ręce, nałożyć jałowe rękawiczki, ubrać się do operacji lub zabiegu wymagającego jałowości, przygotowywać pole operacyjne zgodnie z zasadami aseptyki oraz uczestniczyć w zabiegu operacyjnym | |||
F.U2 | umie założyć i zmienić jałowy opatrunek | |||
F.U3 | potrafi zaopatrzyć prostą ranę, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny ocenić i zaopatrzyć prostą ranę, w tym znieczulić miejscowo (powierzchownie, nasiękowo), założyć i usunąć szwy chirurgiczne, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny | |||
F.U4 | umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania | |||
F.U8 | zaopatruje krwawienie zewnętrzne | |||
F.U12 | umie prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne (Advanced Life Support, ALS) u dorosłych zgodnie z wytycznymi ERC |
| ||
umie przekazywać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu, np.: 1) SPIKES: S (Setting - właściwe otoczenie), P (Perception - poznanie stanu wiedzy współrozmówcy), I (Invitation/Information - zaproszenie do rozmowy / informowanie), K (Knowledge - przekazanie niepomyślnej informacji), E (Emotions and empathy - emocje i empatia), S (Strategy and summary - plan działania i podsumowanie), 2) EMPATIA: E (Emocje), M (Miejsce), P (Perspektywa pacjenta), A (Adekwatny język), T (Treść wiadomości), I (Informacje dodatkowe), A (Adnotacja w dokumentacji), 3) ABCDE: A (Advance preparation - przygotowanie do rozmowy), B (Build therapeutic environment - nawiązanie dobrego kontaktu z rodziną), C (Communicate well - przekazanie złej wiadomości, uwzględniając zasady komunikacji), D (Dealing with reactions - radzenie sobie z trudnymi emocjami), E (Encourage and validate emotions - prawo do okazywania emocji, przekierowanie ich i adekwatne reagowanie, dążące do zakończenia spotkania) - w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta i informować rodzinę o śmierci pacjenta |
|
| ||
F.U22 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji oraz uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta, a także stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR | |||
H.U4 | umie pobrać i zabezpieczyć krew i inny materiał biologiczny do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych | |||
H.U5 | umie wykonać dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku | |||
H.U6 | umie wykonywać różne formy terapii inhalacyjnej i dokonać doboru inhalatora odpowiednio do sytuacji klinicznej | |||
H.U7 | umie pobrać krew tętniczą i arterializowaną krew włośniczkową | |||
H.U8 | umie wykonywać testy paskowe, w tym pomiar stężenia glukozy przy pomocy glukometru | |||
H.U9 | umie pobrać wymazy do badań mikrobiologicznych i cytologicznych | |||
H.U10 | umie wykonać cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny | |||
H.U11 | umie założyć zgłębnik żołądkowy | |||
H.U12 | umie wykonać wlewkę doodbytniczą | |||
H.U13 | umie wykonać zabiegi opłucnowe: punkcję i odbarczenie odmy | |||
H.U14 | umie wykonać standardowy elektrokardiogram spoczynkowy i zinterpretować jego wynik | |||
H.U15 | umie wykonać defibrylację, kardiowersję elektryczną, elektrostymulację zewnętrzną | |||
H.U16 | umie umyć chirurgicznie ręce, nałożyć jałowe rękawiczki, ubrać się do operacji lub zabiegu wymagających jałowości, przygotować pole operacyjne zgodnie z zasadami aseptyki oraz uczestniczyć w zabiegu operacyjnym | |||
H.U17 | umie założyć i zmienić jałowy opatrunek | |||
H.U18 | umie ocenić i zaopatrzyć prostą ranę, w tym znieczulić miejscowo (powierzchownie, nasiękowo), założyć i usunąć szwy chirurgiczne, założyć i zmienić jałowy opatrunek chirurgiczny | |||
H.U19 | umie zaopatrzyć krwawienie zewnętrzne | |||
H.U20 | umie doraźnie unieruchomić kończynę, w tym wybrać rodzaj unieruchomienia w typowych sytuacjach klinicznych oraz skontrolować poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego | |||
H.U24 | umie zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej | |||
H.U27 | umie zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE | |||
H.U30 | umie przekazać niepomyślne wiadomości z wykorzystaniem wybranego protokołu (np. SPIKES, EMPATIA, ABCDE), w tym wspierać rodzinę w procesie godnego umierania pacjenta oraz poinformować rodzinę o śmierci pacjenta | |||
H.U31 | umie uzyskiwać informacje od członków zespołu z poszanowaniem ich zróżnicowanych opinii i specjalistycznych kompetencji, uwzględniać te informacje w planie diagnostyczno-terapeutycznym pacjenta oraz stosować protokoły ATMIST, RSVP/ISBAR |
|
| |
H.U36 | umie wykonywać tlenoterapię przy użyciu metod nieinwazyjnych | |||
H.U41 | umie rozpoznawać najczęściej występujące stany zagrożenia życia, w tym z wykorzystaniem różnych technik obrazowania | |||
kompetencje społeczne | ||||
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta | ćw. | Metody podsumowujące: - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)
Metody formujące: - obserwacja pracy studenta - dyskusja w czasie zajęć | |
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych | |||
K3 | kieruje się dobrem pacjenta | |||
K4 | dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych | |||
K5 | podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby | |||
K6 | propaguje zachowania prozdrowotne | |||
K7 | korzysta z obiektywnych źródeł informacji | |||
K8 | formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji | |||
K9 | wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym | |||
K10 | formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej | |||
K11 | przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób | |||
Punkty ECTS | 3,5+3,5+3,5+8 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 60 | |
| 185 | |
| 55 | |
| 80 | |
|
| |
| 10 | |
| godziny razem:390 | |
Samodzielna praca studenta: | ||
|
| |
|
| |
|
| |
| godziny razem: 164 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty uczenia się (symbol i numer) | tematyka |
WYKŁADY | |
E.W7. / E.W9/F.W10. | Zapalenie otrzewnej. |
E.W7. / E.W9/F.W10. | Wstrząs septyczny. |
E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego. |
E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Kamica żółciowa. Diagnostyka, objawy, powikłania, leczenie. |
E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Przepukliny brzuszne: diagnostyka, objawy, powikłania, leczenie. |
E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Powikłania choroby wrzodowej – leczenie chirurgiczne. |
E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Ostre zapalenie trzustki. |
E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Przewlekłe zapalenie trzustki. |
E.W9/ F.W1. | Zasady leczenia żywieniowego chorych chirurgicznych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Oparzenia i odmrożenia |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Wstrząs oligowolemiczny. |
E.W7. / E.W9/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Krwawienia z przewodu pokarmowego. Diagnostyka i leczenie. |
E.W7. / E.W9/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Nienowotworowe schorzenia przewodu pokarmowego. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6 | Wideochirurgia – operacje z wykorzystaniem technik laparoskopowych |
E.W7. / E.W9/E.W24/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10./F.W13 | Nowotwory trzustki – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie |
E.W7. / E.W9/ E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13 | Nowotwory dróg żółciowych – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / E.W9/ E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13 | Nowotwory wątroby – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / F E.W9/. E.W24/W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13 | Nowotwory jelita grubego – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / E.W24/ F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. /F.W13 | Rak sutka. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Choroby przytarczyc – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Choroby tarczycy – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Choroby nadnerczy – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie. |
E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4. / F.W6/F.W10. | Guzy neuroendokrynne przewodu pokarmowego. Zespoły wielogruczołowe. |
E.W7. / E.W24/ F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Rak płuca, część I: Epidemiologia, patogeneza i klinika. Klasyfikacja TNM oraz diagnostyka endoskopowa i małoinwazyjna, diagnostyka inwazyjna (operacyjna) i leczenie chirurgiczne. |
E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Nowotwory narządów klatki piersiowej. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Urazy klatki piersiowej: epidemiologia, urazy ściany klatki piersiowej, odma opłucnowa, krwiak jamy opłucnej, obrażenia narządów wewnętrznych, leczenie. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Diagnostyka i doraźna pomoc w urazach klatki piersiowej. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Patogeneza, objawy, diagnostyka i leczenie przewlekłego niedokrwienia kończyn. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre niedokrwienie kończyn. |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6. /F.W10./F.W14 | Urazy naczyń obwodowych. Diagnostyka i postępowanie. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. ./F.W14 | Przewlekła niewydolność żylna. Żylna choroba zakrzepowo – zatorowa. |
E.W7. / F.W1. / F.W17/F.W10. ./F.W14 | Patogeneza i diagnostyka tętniaków aorty brzusznej. Rozwarstwienie aorty. |
SEMINARIA | |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. | Patofizjologia gojenia ran. |
F.E3/F.W4. | Podstawowe narzędzia chirurgiczne. |
F.W3/F.W4. | Współczesne materiały szewne. |
F.W17/F.W22 | Badania dodatkowe w chirurgii, interpretacja ich wyników. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. | Niedrożność jelit. |
F.W6, F.W7 | Aseptyka i antyseptyka. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Ropne zakażenie tkanek miękkich. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Zakażenia przyranne. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Choroby zapalne jelit. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Chirurgiczne schorzenia wątroby. |
E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Nowotwory żołądka – epidemiologia, objawy, diagnostyka, leczenie |
E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Nowotwory uwarunkowane genetycznie, występowanie rodzinne nowotworów |
E.W7. / E.W24/F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Nowotwory uwarunkowane genetycznie, występowanie rodzinne nowotworów |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Chirurgia metaboliczna i bariatryczna. |
E.W7. / F.W1. / F.W3/F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. /F.W10. | Urazy wielonarządowe z uwzględnieniem urazów jamy brzusznej |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Choroby odbytu. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre zapalenie otrzewnej |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Zapalenie uchyłków |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Niedrożność jelit |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Urazy wielonarządowe |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Przepukliny brzuszne |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Chirurgia tarczycy i przytarczyc ze szczególnym uwzględnieniem powikłań |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Chirurgia nadnerczy ze szczególnym uwzględnieniem powikłań |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Chirurgia bariatryczna ze szczególnym uwzględnieniem powikłań |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Kamica żółciowa. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Zapalenie dróg żółciowych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre zapalenie trzustki. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Niewydolność jelit. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Krwawienie z górnego odcinka przewodu pokarmowego. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Krwawienie z dolnego odcinka przewodu pokarmowego. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Nienowotworowe choroby płuc leczone chirurgicznie |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Choroby przełyku, ze szczególnym uwzględnieniem raka przełyku |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. /F.W13 | Rak płuca |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. | VIII klasyfikacja TNM raka płuca i raka przełyku |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Choroby przełyku leczone chirurgicznie |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ropne choroby płuc i opłucnej |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Choroby opłucnej |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Choroby przepony |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Urazy klatki piersiowej |
E.W7. / E.W42/F.W1. / F.W4./F.W7/ F.W6/./F.W14 | Wybrane problemy z chirurgii tętnic (leczenie tętniaków aorty, zespół łuku aorty, ostre i przewlekłe niedokrwienie jelit, fenomen Raynauda). |
E.W7. / E.W42/F.W1. / F.W23/./F.W14 | Podstawy transplantologii. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Przewlekłe niedokrwienia kończyn dolnych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Tętniaki aorty brzusznej i tętnic obwodowych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Zespół podkradania tętnicy podobojczykowej. Zwężenie i niedrożność pozaczaszkowych tętnic mózgowych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Przewlekła niewydolność żylna. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Zespoły uciskowe tętnic, zaburzenia naczynioruchowe. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Ostre niedokrwienie kończyn dolnych, urazy naczyń. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W.6 / F.W17. /F.W10. | Nadciśnienie naczyniowo-nerkowe. |
E.W7. / F.W1. / F.W3/F.W4./ F.W.6 / F.W7/F.W17. | Techniki wewnątrznaczyniowego leczenia chorób naczyń. |
ĆWICZENIA | |
E.U1./E.U4./E.U5/E.U22/E.U23/E.U24/E.U25/E.U26/E.U27/E.U28/E.U29/F.U4 | Badanie podmiotowe i przedmiotowe w chirurgii |
F.W3/F.U1 / F.U8/E.U15/F.U2 | Techniki zakładania szwów chirurgicznych. |
E.U1/E.U5/E.U9/E.U20/E.U22/E.U25/E.U29 | Samodzielne opracowanie historii choroby – przypadku klinicznego. |
E.U1. / E.U4. /E.U9/E.U21/E.U22/E.U30/E.U31/E.U32/E.U33/E.U34/F.U21/F.U22 | Prezentacje przypadków klinicznych. |
F.W1. / F.W17. / E.U1./ E.U4. / E.U5/ E.U9/E.U16. / F.U1. / F.U2. / F.U3. / F.U8. /E.U23/E.U24/E.U25/E.U26/E.U27/E.U28/E.U29/E.U34/F.U12/F.U21 | Zajęcia w Klinice, Poradni Przyklinicznej, SOR i bloku operacyjnym. |
F.W1. / F.W17. /F.U4 | Diagnostyka obrazowa |
E.W7. / F.W1. / E.U5/E.U16 | Postępowanie doraźne oraz monitorowanie i leczenie chorych we wstrząsie |
E.W7. / F.W1. / F.W4. / F.W6. / F.W17/E.U5/E.U14 | Wiotka klatka piersiowa i odma opłucnowa: postępowanie doraźne i ostateczne |
E.W7. / F.W1. / F.W17 | Klasyfikacja TNM |
E.W7. / F.W1. / F.W4/. F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9 | Rozedma pęcherzowa płuc: powikłania i wskazania do leczenia operacyjnego |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9 | Wysięki opłucnowe: przyczyny i wskazania do leczenia operacyjnego |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9 | Przepukliny przeponowe: przyczyny, objawy, diagnostyka obrazowa i leczenia |
E.W7. / F.W1. / F.W4/F.W6/E.U5/E.U9 | Leczenie chirurgiczne i skojarzone raka przełyku i wpustu |
E.W7. /F.W1. / F.W4./ F.W6/E.U5/E.U9 | Ropne choroby płuc i opłucnej: ropień płuca i ropniak jamy opłucnej; metody leczenia chirurgicznego |
E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9 | Uchyłki przełyku |
E.W7. / F.W1/E.U5/E.U9 | Achalazja i przepukliny rozworu przełykowego |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9 | Gruźlica płuc: wskazania do leczenia chirurgicznego |
E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9 | Wady wrodzone i nabyte ściany klatki piersiowej |
E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9 | Symptomatologia chorób tętnic i żył - zajęcia przy łóżku chorego. |
F.W1. / F.W4./ F.W6. | Techniki operacyjne – prezentacje video. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17 | Chirurgia pozaczaszkowych tętnic mózgowych. |
E.W7. / F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17/E.U5/E.U9 | Nadciśnienie naczyniowo nerkowe. |
E.W7. / F.W1. /E.U5/E.U9 | Zespoły uciskowe i naczynioruchowe. |
F.W1. / F.W4./ F.W6. / F.W17 | Chirurgia wewnątrznaczyniowa. |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
red. W. Noszczyk: „Chirurgia repetytorium”; PZWL 2012, dodruk: 2014, 2016, 2019 red. Garden O. „Chirurgia” – wydanie polskie; Edra Urban & Partner 2015 |
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
red. J. Fibak: „Chirurgia”; PZWL 2014 |
Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu: |
10. Wyniki egzaminu testowego są dostępne i przedstawione do wiadomości nie później niż w ciągu 2 dni roboczych od daty przeprowadzenia egzaminu. W ogłoszeniu wyników testu oraz wszelkich informacjach związanych z ocenami zagwarantowane są wszystkie standardowe zasady ochrony danych osobowych. 11. Punktacja i skala ocen egzaminu testowego opierają się na przedstawionych poniżej kryteriach: <60 ocena niedostateczna (2,0) 60-67 ocena dostateczna (3,0) 68-75 ocena dość dobra (3,5) 76-83 ocena dobra (4,0) 84-92 ocena ponad dobra (4,5) 93-100 ocena bardzo dobra (5,0) 12. Miejsce zdawania części ustnej egzaminu z chirurgii oraz osoba egzaminatora są ustalane w drodze losowania. Studenci są informowani o powyższych ustaleniach w terminie wyprzedzającym datę egzaminu testowego. 13. Egzamin ustny przeprowadzany jest u Kierowników poszczególnych Klinik realizujących zajęcia. Egzamin ustny składa się z zestawów pytań, które obejmują 3 pytania uwzględniające aspekty nauczania chirurgii. 14. Terminy egzaminów (podstawowy i 2 poprawkowe) wyznaczane są przez jednostkę w porozumieniu z przedstawicielem studentów. Dopuszczalne jest wyznaczenie jednego terminu dodatkowego dla wszystkich osób, które usprawiedliwiły nieobecność na którymkolwiek z poprzednich terminów. Termin ten będzie miał miejsce we wrześniu (nie później niż 15 września). Nie wyznacza się innych niż ustalone na powyższej zasadzie dodatkowych terminów egzaminów 15. Forma zwolnienia z egzaminu – nie jest praktykowana |

