Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 01.12.2023 przez Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej

    Sylabus

    Pobierz sylabus

     

     

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Podstawy genetyki i biologii molekularnej

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Zakład Klinicznej Biologii Molekularnej

    e-mail jednostki

    zkbm@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II ¢ III £ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 £ 3 ¢ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    20h (w tym on-line), w tym: 6 – wykłady; 14 - seminaria

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć podstawową wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej oraz ich zastosowań we współczesnej stomatologii

    Metody dydaktyczne

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładu

    -regularne konsultacje dwa razy w ciągu realizacji przedmiotu – w poniedziałki od godz. 9.00 do 10.00 w drugim i piątym tygodniu realizacji zajęć seminaryjnych

    - dyskusja

    - prezentacje przygotowane przez studentów

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Zakładzie Klinicznej Biologii Molekularnej

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n biol. Oksana Kowalczuk

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    B.W17

    zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu genetyki i biologii molekularnej

    Wykłady

    seminaria

    Metody podsumowujące:

    -zaliczenie pisemne

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    B.W18

    Zna kliniczne zastosowanie zasad genetyki

    umiejętności

    B.U5

    Stosuje wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej w pracy klinicznej

    seminaria

    Metody podsumowujące:

    - realizacja określonego zadania

    - prezentacja

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    kompetencje społeczne

    K6

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia, dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    Wykłady

    Seminaria

    Metody podsumowujące :

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K8

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K9

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

         

     

    Punkty ECTS

    1 ECTS

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    6

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    14

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    -

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 20

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    0

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    5

     

    godziny razem: 10

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    B.W17 zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu genetyki i biologii molekularnej

     

     

    B.W18 Zna kliniczne zastosowanie zasad genetyki

     

     

    B.U5 Stosuje wiedzę z zakresu genetyki i biologii molekularnej w pracy klinicznej

    Podstawowe pojęcia i prawa genetyki człowieka. Molekularne podstawy dziedziczenia. Realizacja informacji genetycznej. Zmienność genetyczna. Techniki analizy i manipulowania kwasami nukleinowymi

    Choroby genetyczne. Udział zmienności genetycznej w patogenezie chorób wieloczynnikowych. Diagnostyka molekularna. Terapia ukierunkowana molekularnie.

    Farmakogenetyka. Indywidualizacja procesu leczniczego.

     

    Literatura podstawowa:

    Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy. Pod red G. Drewy i T. Ferenca. Urban & Partner, Wrocław, 2007

    Bradley JR, Johnson DR, Pober BR. Genetyka medyczna. Notatki z wykładów. PZWL, 2006.

    Literatura uzupełniająca:

    Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. Pod red. J Bala PWN, Warszawa, 2006.

    Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ, White RL. Genetyka medyczna.Wyd. CZELEJ Sp. z o.o., Lublin, 2000.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Dopuszczenie do zaliczenia końcowego na podstawie obecności i aktywności na wykładach oraz zajęciach seminaryjnych ocenianych na każdym zajęciu poprzez ocenę przygotowanych przez studentów prezentacji oraz przeprowadzenie krótkich testów. W razie usprawiedliwionej nieobecności przygotowanie prezentacji z tematu opuszczonego zajęcia. Nieobecność na więcej niż 50% zajęć stanowi kryterium do niedopuszczenia do zaliczenia przedmiotu.

     

     

     

     

     

     

     

    …………………………………………………..…………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia lub koordynatora przedmiotu)