Załącznik nr 5b
do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016
KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS Wydział Nauk o Zdrowiu | ||||||||||||
Kierunek | Elektroradiologia | |||||||||||
Profil kształcenia | □ ogólnoakademicki X praktyczny □ inny jaki………………………………………. | |||||||||||
Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot: | Klinika Kardiologii UMB | |||||||||||
Kontakt (tel./email): | 858318656 / | |||||||||||
Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | Prof. Bożena Sobkowicz | |||||||||||
Osoba(y) prowadząca(e) | Dr Robert Sawicki | |||||||||||
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi | Umiejętności uzyskane w wyniku kształcenia | |||||||||||
Poziom studiów: | I stopnia (licencjackie) X II stopnia (magisterskie) □
| |||||||||||
Rodzaj studiów: | stacjonarne X niestacjonarne □ | |||||||||||
Rok studiów | I □ II □ III X | Semestr studiów: | 1 □ 2 □ 3 □ 4 □ 5 □ 6 X | |||||||||
Nazwa modułu/przedmiotu: | Elektrofizjologia | ECTS 2 | Kod modułu |
| ||||||||
Typ modułu/ przedmiotu: | Obowiązkowy X fakultatywny □ | |||||||||||
Rodzaj modułu/ przedmiotu: | Kształcenia ogólnego □ podstawowy □ kierunkowy/profilowy X inny…………………………□ | |||||||||||
Język wykładowy: | polski X obcy □ | |||||||||||
Miejsce realizacji :
| ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH | Klinika Kardiologii UMB | ||||||||||
PRAKTYK ZAWODOWYCH |
| |||||||||||
FORMA KSZTAŁCENIA
| Liczba godzin | |||||||||||
Wykład |
| |||||||||||
Seminarium |
| |||||||||||
Ćwiczenia |
| |||||||||||
Samokształcenie | 25 | |||||||||||
Laboratorium |
| |||||||||||
E-learning |
| |||||||||||
Zajęcia praktyczne | 30 | |||||||||||
Praktyki zawodowe |
| |||||||||||
Inne …………………… |
| |||||||||||
RAZEM | 55 | |||||||||||
Opis przedmiotu:
| Założenia i cel przedmiotu:
| Zapoznanie z zakresem pracy w pracowni elektrofizjologii, przebiegiem procedur implantacji stymulatorów serca, kardiowerterów-defibrylatorów, układów resynchronizujących i ablacji. Zapoznanie z zasadami wyboru urządzenia do implantacji. Poznanie zasad kontroli urządzeń wszczepialnych i obsługi programatorów. Samodzielna kontrola stymulatora serca. Umiejętność wykonania kontroli śródzabiegowej przy implantacjach. | ||||||||||
Metody dydaktyczne
| - słowne (opis, wykład.) - percepcyjne (obserwacja, wykorzystywanie technicznych środków dydaktycznych) - praktyczne, inaczej czynne (samodzielne wykonywanie kontroli stymulatora, ocena ekg, zadania do rozwiązania) | |||||||||||
Narzędzia dydaktyczne | sprzęt medyczny, aparatura medyczna (m. in. programatory, system elektrofizjologiczny, system elektroanatomiczny), przykładowe urządzenia (stymulatory, ICD, CRTD, elektrody), zapisy ekg | |||||||||||
MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA, METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.
| ||||||||||||
Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia | Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi: | Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia: | Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol | ||||||||
|
|
| Formujące *** | Podsumowujące** |
| |||||||
WIEDZA
| ||||||||||||
W14 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy | M1A_W10 M1A_W07 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W15 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu pierwszej pomocy. Zna podstawy leczenia stanów nagłych w pracowni diagnostyki obrazowej i terapii. | M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W17 | Posiada podstawową wiedzę o potencjalnych błędach w realizacji świadczeń zdrowotnych w zakresie kompetencji technika elektroradiologa, objaśnia sposoby zapobiegania oraz możliwe działania korygujące | M1A_W07 M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W18 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie wymagań organizacyjno-technicznych pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej | M1A_W08 M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W19 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie prowadzenia i archiwizacji dokumentacji medycznej w pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej | M1A_W08 M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W20 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowisku technika elektroradiologii w pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej | M1A_W08 M1A_W09 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W22 | Opisuje technikę pozycjonowania pacjenta ( dorośli i dzieci) do wykonania poszczególnych badań rentgenodiagnostycznych i diagnostyki obrazowej, jak i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań. Zna podstawy anestezji i analgosedacji podczas zabiegów radiologii interwencyjnej”. | M1A_W08 M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
W25 | Potrafi interpretować wynik badania radiologicznego, jak i innych metod obrazowych pod kątem wartości technicznej i diagnostycznej w zakresie kompetencji zawodowych | M1A_W10 | Dyskusja w czasie ćwiczeń | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
UMIEJĘTNOŚCI
| ||||||||||||
U01 | Interpretuje wskazania do badań/ zabiegów terapeutycznych opisane w skierowaniu | M1A_U04 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U02 | Wyjaśnia pacjentowi przebieg i technikę wykonania danego badania / zabiegu terapeutycznego, zasady przygotowania, jak i zachowania się po wykonanej procedurze medycznej | M1A_U05 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U03 | Komunikuje się skutecznie z pacjentem i jego rodziną oraz członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego | M1A_U03 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U04 | Planuje i wykonuje badanie / zabieg terapeutyczny zgodnie ze wskazaniami lekarza kierującego / nadzorującego | M1A_U01 M1A_U02 M1A_U03 M1A_U05 M1A_U09 M1A_U10 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U05 | Identyfikuje indywidualne problemy pacjenta, które wymuszają przeprowadzenie modyfikacji np. techniki ułożenia celem wykonania badania / zabiegu terapeutycznego | M1A_U04 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U06 | Obsługuje aparaturę rtg i diagnostyki obrazowej oraz urządzenia współpracujące np. aparat rtg ogólnodiagnostyczny, aparat rtg z opcją fluoroskopii, angiograf, aparat rtg typu ramię C, apart rtg do zdjęć punktowych zębów, pantomograf, mammograf, densytometr, tomograf komputerowy, rezonans magnetyczny, aparat do USG, wywoływarka, itp. | M1A_U02 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U07 | Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp. | M1A_U02 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U12 | Ocenia i interpretuje przebieg i wynik badania / zabiegu terapeutycznego w zakresie kompetencji technika elektroradiologa | M1A_U06 M1A_U12 M1A_U13 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U13 | Przewiduje możliwe błędy w przebiegu badania / zabiegu terapeutycznego, potrafi wdrożyć działania zapobiegawcze a w przypadku zaistnienia błędu – działania korygujące i naprawcze | M1A_U07 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U14 | Rozpoznaje stany nagłe i podejmuje podstawowe działania ratujące zdrowie i życie pacjenta | M1A_U05 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U17 | Stosuje środki i zasady ochrony radiologicznej pacjenta i personelu w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej | M1A_U05 M1A_U08 M1A_U09 M1A_U10 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U18 | Stosuje środki i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na danym stanowisku roboczym | M1A_U05 M1A_U10 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U19 | Prowadzi rejestrację danych wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami formalno-organizacyjnymi | M1A_U06 M1A_U09 M1A_U10 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
U20 | Prowadzi archiwizację danych wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami formalno-organizacyjnymi | M1A_U06 M1A_U09 M1A_U10 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY
| ||||||||||||
K01 | Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych | M1_K01 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K02 | Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem | M1_K02 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K03 | Wykazuje dbałość o wizerunek wykonywanego zawodu | M1_K03 M1_K04 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K04 | Organizuje pracę własną, skutecznie współpracuje w interdyscyplinarnym zespole diagnostyczno-terapeutycznym w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych. | M1_K04 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K05 | Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe | M1_K05 M1_K06 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K06 | Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych | M1_K03 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
K07 | Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej | M1_K03 | Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych | Obserwacja przez nauczyciela prowadzącego | ZP | |||||||
* FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;
METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy: Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy) Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi) Egzamin z otwartą książką Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności: Egzamin praktyczny Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/ Mini-CEX (mini – clinical examination) Realizacja zleconego zadania Projekt, prezentacja Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw: Esej refleksyjny Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników) Samoocena ( w tym portfolio) ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH Obserwacja pracy studenta Test wstępny Bieżąca informacja zwrotna Ocena aktywności studenta w czasie zajęć Obserwacja pracy na ćwiczeniach Zaliczenie poszczególnych czynności Zaliczenie każdego ćwiczenia Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym Ocena przygotowania do zajęć Dyskusja w czasie ćwiczeń Wejściówki na ćwiczeniach Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń Zaliczenia cząstkowe Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów Zaliczenie wstępne Opis przypadku Próba pracy
| ||||||||||||
NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)
| |||||
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.) | Obciążenie studenta (h) | ||||
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów) |
| ||||
Udział w wykładach (wg planu studiów) |
| ||||
Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów) |
| ||||
Udział w seminariach (wg planu studiów) |
| ||||
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami |
| ||||
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów) | 30 | ||||
Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta) |
| ||||
Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń |
| ||||
Samodzielne przygotowanie do seminariów |
| ||||
Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd………………………………. |
| ||||
Przygotowanie do zajęć praktycznych | 25 | ||||
Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów) |
| ||||
Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia i udział w egzaminie |
| ||||
Sumaryczne obciążenie pracy studenta Godziny ogółem | 55 | ||||
Punkty ECTS za moduł/przedmiotu | 2 | ||||
TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:
| |||||
| Liczba godzin
| ||||
WYKŁADY |
|
| |||
|
| ||||
ĆWICZENIA |
|
| |||
|
| ||||
SEMINARIA |
|
| |||
|
| ||||
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE | Wykonywanie kontroli urządzeń wszczepialnych w rzeczywistych warunkach pracy. | 10 | |||
Wykonywanie kontroli śródzabiegowych. | 10 | ||||
Prowadzenie wymaganej dokumentacji, procesu rejestracji i archiwizacji. | 2 | ||||
Zasady obsługi systemu elektrofizjologicznego i elektroanatomicznego | 8 | ||||
|
| ||||
PRAKTYKI ZAWODOWE |
|
| |||
|
| ||||
SAMOKSZTAŁCENIE |
|
| |||
|
| ||||
LITERATURA
| PODSTAWOWA |
| |||
| UZUPEŁNIAJĄCA
|
| |||
KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)
| |||||
Podsumowujące metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia Wiedza oceniono metodą :
Umiejętności oceniane są metodą:
Kompetencje oceniane są metodą: Przedłużonej obserwacji przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego | |||||
WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Pozytywna opinia prowadzącego w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
| |||||
OSIĄGNIĘCIE ZAŁOŻONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA □ pozytywny wynik końcowego egzaminu □ egzamin teoretyczny pisemny □ egzamin teoretyczny ustny □ egzamin praktyczny X zaliczenie | |||||
Data opracowania programu: 20.10.2016 r. |
Program opracował: dr Robert Sawicki | ||||

