Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Stopień I - Rok III - Arytmologia.
  • Ostatnia zmiana 01.10.2017 przez Klinika Kardiologii i Chorób Wewnętrznych z Oddziałem Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego

    Stopień I - Rok III - Arytmologia

    Załącznik nr 5b

    do Uchwały senatu UMB nr 61/2016 z dnia 30.05.2016

     

    KARTA PRZEDMIOTU / SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu

     

    Kierunek

    Elektroradiologia

    Profil kształcenia

    □  ogólnoakademicki    X  praktyczny   □ inny jaki……………………………………….

    Nazwa jednostki realizującej moduł/przedmiot:

    Klinika Kardiologii UMB

    Kontakt (tel./email):

    858318656 /

    Osoba odpowiedzialna za przedmiot:

    Prof. Bożena Sobkowicz

    Osoba(y) prowadząca(e)

    Dr Robert Sawicki

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Umiejętności uzyskane w wyniku kształcenia

    Poziom studiów:

    I stopnia  (licencjackie)  X   II stopnia (magisterskie) □

     

    Rodzaj studiów:

    stacjonarne  X   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □     II   □   III  X         

    Semestr studiów:

    1      □   2  □     3   □   4  □  5  □   6  X

    Nazwa modułu/przedmiotu:

    Arytmologia  

    ECTS

    2

    Kod modułu

     

    Typ modułu/ przedmiotu:

    Obowiązkowy X    fakultatywny □

    Rodzaj modułu/ przedmiotu:

    Kształcenia ogólnego  □     podstawowy    □        kierunkowy/profilowy        X         inny…………………………□

    Język wykładowy:

    polski   X     obcy   □

    Miejsce realizacji :

     

    ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH

    Klinika Kardiologii UMB

    PRAKTYK ZAWODOWYCH

     

    FORMA KSZTAŁCENIA

     

    Liczba godzin

    Wykład

     

    Seminarium

     

    Ćwiczenia

     

    Samokształcenie

    25

    Laboratorium

     

    E-learning

     

    Zajęcia praktyczne

    30

    Praktyki zawodowe

     

    Inne ……………………

     

    RAZEM

    55

     

     

     

     

    Opis przedmiotu:

     

     

     

    Założenia i cel przedmiotu:

     

     

    Zapoznanie z zakresem pracy w pracowni elektrofizjologii, przebiegiem procedur implantacji stymulatorów serca, kardiowerterów-defibrylatorów, układów resynchronizujących i ablacji. Zapoznanie z zasadami wyboru urządzenia do implantacji. Poznanie zasad kontroli urządzeń wszczepialnych i obsługi programatorów. Samodzielna kontrola stymulatora serca. Umiejętność wykonania kontroli śródzabiegowej przy implantacjach.

    Metody dydaktyczne

     

    - słowne (opis, wykład.)

    - percepcyjne (obserwacja, wykorzystywanie technicznych środków dydaktycznych)

    - praktyczne, inaczej czynne (samodzielne wykonywanie kontroli stymulatora, ocena ekg, zadania do rozwiązania)

    Narzędzia dydaktyczne

    sprzęt medyczny, aparatura medyczna (m. in. programatory, system elektrofizjologiczny, system elektroanatomiczny), przykładowe urządzenia (stymulatory, ICD, CRTD, elektrody), zapisy ekg

     

    MACIERZ EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA MODUŁU /PRZEDMIOTU W ODNIESIENIU DO KIERUNKOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA,

    METOD WERYFIKACJI ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA ORAZ FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ.

     

    Symbol i numer przedmiotowego efektu kształcenia

    Student, który zaliczy moduł (przedmiot) wie/umie/potrafi:

    Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia:

    Forma zajęć dydaktycznych* wpisz symbol

     

     

     

    Formujące

    ***

    Podsumowujące**

     

    WIEDZA

     

    W14

    Posiada podstawową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

    M1A_W10

    M1A_W07

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W15

    Posiada podstawową wiedzę z zakresu pierwszej pomocy. Zna podstawy leczenia stanów nagłych w pracowni diagnostyki obrazowej i terapii.

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W17

    Posiada podstawową wiedzę o  potencjalnych błędach w realizacji świadczeń zdrowotnych w zakresie kompetencji technika elektroradiologa, objaśnia sposoby zapobiegania oraz możliwe działania korygujące

    M1A_W07

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W18

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie wymagań organizacyjno-technicznych pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej

    M1A_W08

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W19

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie prowadzenia i archiwizacji dokumentacji medycznej w pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej

    M1A_W08

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W20

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowisku technika elektroradiologii w  pracowni rentgenowskiej i diagnostyki obrazowej

    M1A_W08

    M1A_W09

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W22

    Opisuje technikę pozycjonowania pacjenta ( dorośli i dzieci) do wykonania poszczególnych  badań rentgenodiagnostycznych i diagnostyki obrazowej, jak  i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań. Zna podstawy anestezji i analgosedacji podczas zabiegów radiologii interwencyjnej”.

    M1A_W08

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    W25

    Potrafi interpretować wynik badania radiologicznego, jak i innych metod obrazowych pod kątem wartości technicznej i diagnostycznej w zakresie kompetencji zawodowych

    M1A_W10

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    UMIEJĘTNOŚCI

     

    U01

    Interpretuje wskazania do badań/ zabiegów terapeutycznych opisane w skierowaniu

    M1A_U04

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U02

    Wyjaśnia pacjentowi przebieg i technikę wykonania danego badania / zabiegu terapeutycznego, zasady przygotowania, jak i zachowania się po wykonanej procedurze medycznej

    M1A_U05

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U03

    Komunikuje się skutecznie z pacjentem i jego rodziną oraz członkami zespołu diagnostyczno-terapeutycznego

    M1A_U03

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U04

    Planuje i wykonuje badanie / zabieg terapeutyczny zgodnie ze wskazaniami lekarza kierującego / nadzorującego

    M1A_U01

    M1A_U02

    M1A_U03

    M1A_U05

    M1A_U09

    M1A_U10

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U05

    Identyfikuje indywidualne problemy pacjenta, które wymuszają przeprowadzenie modyfikacji np. techniki ułożenia celem wykonania badania / zabiegu terapeutycznego

    M1A_U04

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U06

    Obsługuje aparaturę rtg i diagnostyki obrazowej oraz urządzenia współpracujące np. aparat rtg ogólnodiagnostyczny, aparat rtg z opcją fluoroskopii, angiograf, aparat rtg typu ramię C, apart rtg do zdjęć punktowych zębów, pantomograf, mammograf, densytometr, tomograf komputerowy, rezonans magnetyczny, aparat do USG, wywoływarka, itp.

    M1A_U02

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U07

    Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, aparat do EEG, aparat do EMG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera, zestaw do monitorowania ciśnienia metodą Holtera, zestaw do wykonywania próby wysiłkowej, itp.

    M1A_U02

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U12

    Ocenia i interpretuje przebieg i wynik badania / zabiegu terapeutycznego w zakresie kompetencji technika elektroradiologa

    M1A_U06

    M1A_U12

    M1A_U13

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U13

    Przewiduje możliwe błędy w przebiegu badania / zabiegu terapeutycznego, potrafi wdrożyć działania zapobiegawcze a w przypadku zaistnienia błędu – działania korygujące i naprawcze

    M1A_U07

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U14

    Rozpoznaje stany nagłe i podejmuje podstawowe działania ratujące zdrowie i życie pacjenta

    M1A_U05

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U17

    Stosuje środki i zasady ochrony radiologicznej pacjenta i personelu w rentgenodiagnostyce, radiologii zabiegowej, radioterapii i medycynie nuklearnej

    M1A_U05

    M1A_U08

    M1A_U09

    M1A_U10

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U18

    Stosuje środki i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy na danym stanowisku roboczym

    M1A_U05

    M1A_U10

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U19

    Prowadzi rejestrację danych wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami formalno-organizacyjnymi

    M1A_U06

    M1A_U09

    M1A_U10

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    U20

    Prowadzi archiwizację danych wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami formalno-organizacyjnymi

    M1A_U06

    M1A_U09

    M1A_U10

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE / POSTAWY

     

    K01

    Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych

    M1_K01

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K02

    Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem

    M1_K02

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K03

    Wykazuje dbałość o wizerunek wykonywanego zawodu

    M1_K03

    M1_K04

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K04

    Organizuje pracę własną, skutecznie współpracuje w interdyscyplinarnym zespole diagnostyczno-terapeutycznym w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych.

    M1_K04

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K05

    Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe

    M1_K05

    M1_K06

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K06

    Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    M1_K03

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    K07

    Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej

    M1_K03

    Obserwacja pracy na zajęciach praktycznych

    Obserwacja przez  nauczyciela prowadzącego

    ZP

    * FORMA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH

    W- wykład; S- seminarium; Ć- ćwiczenia; EL- e-learning; ZP- zajęcia praktyczne; PZ- praktyka zawodowa;

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    **przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny – student generuje / rozpoznaje odpowiedź (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Egzamin z otwartą książką

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/ - egzamin zorganizowany w postaci stacji z określonym zadaniem do wykonania /stacje z chorym lub bez chorego, z materiałem klinicznym lub bez niego, z symulatorem, z fantomem, pojedyncze lub sparowane, z obecnością dodatkowego personelu, wypoczynkowe/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych / postaw:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna / nauczyciela prowadzącego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena ( w tym portfolio)

    ***PRZYKŁADY METOD FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

     

                 

     

     

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

     

    Forma nakładu pracy studenta

    (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawdzenie, itp.)

    Obciążenie studenta (h)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

     

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach(wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich (zajęcia praktyczne) (wg planu studiów)

    30

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, samokształcenia itd……………………………….

     

    Przygotowanie do zajęć praktycznych

    25

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Przygotowanie do egzaminu/ zaliczenia  i udział w egzaminie

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta

                                                                                                                                                        Godziny ogółem

    55

    Punkty ECTS za moduł/przedmiotu

    2

     

    TREŚĆ PROGRAMOWE POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ:

     

     

    Liczba godzin

     

    WYKŁADY

     

     

     

     

    ĆWICZENIA

     

     

     

     

    SEMINARIA

     

     

     

     

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    Wykonywanie kontroli urządzeń wszczepialnych w rzeczywistych warunkach pracy. 

    10

    Wykonywanie kontroli śródzabiegowych. 

    10

    Prowadzenie wymaganej dokumentacji, procesu rejestracji i archiwizacji. 

    2

    Zasady obsługi systemu elektrofizjologicznego i elektroanatomicznego

    8

     

     

    PRAKTYKI ZAWODOWE

     

     

     

     

    SAMOKSZTAŁCENIE

     

     

     

     

    LITERATURA  

     

    PODSTAWOWA

    1. Trusz-Gluza M., Lenarczyk R., Karalus Z. „Elektroterapia we współczesnej kardiologii”, Via Medica 2013
    2. Walczak F., Baranowski R. „Podstawy EKG u pacjenta ze stymulatorem serca”, Via Medica 2003
    3. Przybylski A., Sterliński M. „Implantowane kardiowertery-defibrylatory”, AiM 2006
    4. Lubiński A., Trusz-Gluza M., Walczak F. „Podręcznik elektrofizjologii klinicznej”, Via Medica 2007

     

     

     

    UZUPEŁNIAJĄCA

     

    1. Lelonek M. „Omdlenia – od rozpoznania do leczenia”, Termedia 2010
    2. Baranowski R., Wojciechowski D. „Atlas EKG tom 1”, Via Medica 2012
    3. Baranowski R., Wojciechowski D. „Atlas EKG tom 2”, Via Medica 2012

     

     

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne ……………………..formy oceny do wyboru przez wykładowcę)

     

    Podsumowujące  metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia  

    Wiedza oceniono metodą :

    • Egzamin ustny
    • Liczba pytań egzaminacyjnych – 3 pytania teoretyczne
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60%  tematyki pytań egzaminacyjnych

    Umiejętności oceniane są metodą:

    • Realizacji zleconego zadania
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest prawidłowe wykonanie zadania

    Kompetencje oceniane są metodą:

    Przedłużonej obserwacji przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA PRZEDMIOTU: Pozytywna opinia prowadzącego w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych

     

    OSIĄGNIĘCIE  ZAŁOŻONYCH  EFEKTÓW  KSZTAŁCENIA 

    □  pozytywny wynik końcowego egzaminu

    □  egzamin teoretyczny pisemny

    □  egzamin teoretyczny ustny

    □  egzamin praktyczny

    X  zaliczenie

     

    Data opracowania programu:   20.10.2016 r.

     

    Program opracował:   dr Robert Sawicki