Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy.
  • Regulaminy. Mikroskop świetlny.
  • Ostatnia zmiana 05.10.2025 przez Zakład Diagnostyki Mikrobiologicznej i Immunologii Infekcyjnej

    Regulaminy

    Regulamin
    obowiązujący w Zakładzie Diagnostyki Mikrobiologicznej i Immunologii Infekcyjnej UMB
    na zajęciach z przedmiotu „Diagnostyka mikrobiologiczna”
    dla studentów kierunku ANALITYKA MEDYCZNA III ROK

    1. Zajęcia z diagnostyki mikrobiologicznej odbywają się w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów (60h wykłady, 54h ćwiczenia, 6h seminaria). Wykłady, seminaria i ćwiczenia są obowiązkowe. Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym.

    2. Regulamin zajęć dydaktycznych w Zakładzie Diagnostyki Mikrobiologicznej i Immunologii Infekcyjnej jest zgodny z Regulaminem Studiów obowiązującym w Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.

    3. Na ćwiczeniach obowiązuje zmiana obuwia (nie wolno używać ochraniaczy na buty). Odzienie wierzchnie i obuwie należy zostawić w szatni studenckiej (VI piętro). Torby, plecaki należy przed wejściem na salę ćwiczeń pozostawić w szafkach w śluzie studentów. Na salę ćwiczeń student zabiera tylko niezbędne przybory i materiały biurowe.

    4. Na zajęcia odbywające się w Zakładzie należy przeznaczyć jeden fartuch laboratoryjny z długimi rękawami na cały cykl tych zajęć. Po skończonych ćwiczeniach studenci pozostawiają fartuchy w odpowiednich szafach w śluzie studenckiej. Po zakończonych zajęciach fartuchy zostaną poddane utylizacji.

    5. W sali ćwiczeniowej student ma prawo przebywać wyłącznie w obecności asystenta. W trakcie zajęć nie wolno bez zgody asystenta opuszczać sali ćwiczeń. Podczas zajęć obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych (obowiązuje ich wyłączenie), zakaz wnoszenia i spożywania w sali ćwiczeń produktów spożywczych, zakaz fotografowania i nagrywania oraz wprowadzania osób postronnych. Z sali ćwiczeń nie wolno wynosić żadnych materiałów dydaktycznych przygotowanych do realizacji ćwiczeń.

    6. Podczas pierwszego ćwiczenia studenci zapoznają się z regulaminem i zasadami BHP i P/POŻ obowiązującymi w sali ćwiczeń. Zapoznanie się z powyższymi regulaminami i zobowiązanie do ich przestrzegania student potwierdza własnoręcznym podpisem. Student, który nie odbył przeszkolenia w zakresie BHP nie ma prawa uczestniczyć w następnych zajęciach praktycznych.

    7. Studentów obowiązuje właściwe przygotowanie rąk do pracy na ćwiczeniach, tj.: krótkie paznokcie, niewykraczające poza opuszki palców, bez lakieru, odżywek, tipsów, hybryd, naklejek. Przed zajęciami obowiązuje zdjęcie zegarków, biżuterii.

    8. Do wykonywania zadań praktycznych będą udostępniane studentom rękawiczki lateksowe lub nitrylowe. W przypadku alergii na składniki tego typu rękawic student obowiązany jest zabezpieczyć się w odpowiednie rękawice we własnym zakresie.

    9. O wszystkich zdarzeniach losowych podczas zajęć na terenie Zakładu student ma obowiązek niezwłocznie powiadomić asystenta.

    10. Obowiązkiem studenta jest szanowanie sprzętów i pomocy dydaktycznych. Odpowiedzialność finansową za szkody materialne ponosi student (grupa ćwiczeniowa).

    11. Ćwiczenia, seminaria i wykłady przebiegają według harmonogramu obejmującego poszczególne bloki tematyczne kończące się kolokwium. Student powinien być przygotowany do danego ćwiczenia w oparciu o zalecane podręczniki. Zakres materiału jest przedstawiany na stronie internetowej Zakładu w zakładce DYDAKTYKA => ANALITYKA MEDYCZNA (rok III, semestr V i VI) => AKTUALNOŚCI. Na ćwiczeniach przewiduje się różne formy sprawdzenia stopnia przygotowania studenta do zajęć (forma pisemna – preferowana, forma ustnej odpowiedzi). Ćwiczenia – część teoretyczna i praktyczna – oceniane są w skali punktowej (0 – 5 pkt.). Zaliczenie następuje po uzyskaniu ≥ 60% maksymalnej liczby punktów, tj. min. 3 pkt. z każdej części.

    12. Na ćwiczeniach obowiązuje znajomość części teoretycznej i praktycznej nie tylko bieżącego ćwiczenia, ale również zagadnień omawianych wcześniej i wiążących się z tematem ćwiczenia.

    13. Kolokwium odbywa się w terminie ustalonym ze starostą roku. W ciągu roku przewidziane są 4 kolokwia oraz kolokwium obejmujące treści taksonomii drobnoustrojów (6 pytań). W semestrze zimowym kolokwia są pisemne (2 kolokwia) i składają się z 5 zadań wymagających dłuższej wypowiedzi pisemnej. W semestrze letnim kolokwia są pisemne (2 kolokwia) i składają się z pytań testowych typu prawda/fałsz, pytań wielokrotnego wyboru z 1 odpowiedzią prawidłową oraz zadań wymagających dłuższej wypowiedzi pisemnej. Kolokwium obejmuje treści wykładowe oraz ćwiczeniowe i seminaryjne. Kolokwium oceniane jest w skali punktowej, a jego zaliczenie uzyskuje się po otrzymaniu ≥ 60% maksymalnej liczby pkt. Wyniki kolokwium będą przekazywane staroście drogą mailową z poszanowaniem przepisów o ochronie danych osobowych. Nie przewiduje się poprawy kolokwiów, z których uzyskano pozytywne wyniki.

    14. Student odbywa ćwiczenia zgodnie z planem zajęć, nie dopuszcza się odrabiania ćwiczeń z inną grupą (z wyjątkiem odrabiania nieobecności usprawiedliwionej).

    15. Student jest obowiązany uczestniczyć we wszystkich formach zajęć wynikających z planu studiów. Nieobecność należy usprawiedliwić bezpośrednio po ustąpieniu przyczyny nieobecności, najpóźniej na pierwszym ćwiczeniu, w którym uczestniczy student po okresie nieobecności. Honorowane będą tylko zaświadczenia lekarskie lub dziekańskie. Usprawiedliwienia dostarczane po tym terminie nie będą przyjmowane, a nieobecność na zajęciach nie zostanie usprawiedliwiona. Dostarczenie usprawiedliwienia będzie potwierdzane podpisem asystenta oraz datą przyjęcia na jego kserokopii (zgodnej z oryginałem). Długoterminowe nieobecności usprawiedliwione z ważnych przyczyn (ciężka choroba, wypadek, inne ważne zdarzenia losowe) będą rozpatrywane indywidualnie przez Kierownika Zakładu.

    16. Nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach i seminariach jest traktowana jako zajęcia niezaliczone. Zaliczenie takich zaległości może odbywać się poprzez uczestnictwo w zajęciach z inną grupą. W przypadku braku takiej możliwości zaliczenie musi nastąpić w ciągu 2 tygodni u asystenta prowadzącego dany temat – zakres i forma zaliczenia zostanie określona przez asystenta. Nieodrobienie zajęć w powyższym okresie skutkuje ich niezaliczeniem. Nieobecność nieusprawiedliwiona jest równoznaczna z niezaliczeniem zajęć. Zaległości nieusprawiedliwione, usprawiedliwione ale niezaliczone w przewidzianym terminie – będą rozpatrywane po zakończeniu zajęć przez kierownika zakładu w sprawie podjęcia decyzji o niedopuszczeniu do sesji egzaminacyjnej.

    17. W przypadku niezaliczenia kolokwium lub nieobecności usprawiedliwionej studenci mogą poprawiać je jeden raz w ciągu 2 tyg. Poprawa kolokwium odbywa się tylko w wyznaczonym terminie, ustalonym ze starostą roku.

    18. Student ma prawo wglądu do swoich prac pisemnych w terminie do 7 dni od ogłoszenia wyników kolokwium, w obecności osoby wyznaczonej przez kierownika jednostki. W ramach wglądu student ma prawo zapoznać się z treścią pytań oraz udzielonych na nie odpowiedzi.

    19. Studentów obowiązuje przestrzeganie zakazu posiadania lub korzystania z niedozwolonej pomocy, w tym wszelkich urządzeń elektronicznych i akcesoriów do takich urządzeń podczas pisania kolokwiów.

    20. W przypadku złamania tego zakazu podczas pisania kolokwium, kolokwium tego studenta zostaje przerwane i kończy się jego niezaliczeniem.

    21. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem praktycznym obejmującym zagadnienia praktyczne omawiane i prezentowane na ćwiczeniach.

    22. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia praktycznego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń, seminariów i kolokwiów.

    23. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia praktycznego.