Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 17.11.2023 przez Administrator UMB

    Sylabus

     

    SYLLABUS

     

    rok akademicki 2020/2021

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Fizjologia ciąży

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej,

    e-mail jednostki

    jozwikmc@interia.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    lekarsko-dentystyczny

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie

    Forma studiów

    stacjonarne ¾ niestacjonarne ¾

    Język przedmiotu

    polski ¾ angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¾ fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £ II £ III ¾ IV £ V £ VI £

    1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 ¾ 7 £ 8 £ 10 £

    11 £ 12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    III rok: 15, w tym: 5 - wykłady, 10 - ćwiczenia.

    Założenia i cele przedmiotu

    Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii miednicy mniejszej oraz fizjologii rozrodu. Zapoznanie z odrębnościami specyficznego stanu fizjologii jakim jest ciąża, w tym – w zakresie układu pokarmowego i jamy ustnej.

    Wraz z końcem nauczania studentki i studenci powinni być świadomi charakteru zmian w układzie krzepnięcia i fibrynolizy w przebiegu cyklu miesięcznego i ciąży, jak też możliwych następstw ciąży i laktacji dla uzębienia. Powinni być oni świadomi znaczenia substancji teratogennych, klas bezpieczeństwa leków dla płodu oraz związku chorób przyzębia z występowaniem porodu przedwczesnego. Powinni znać objawy ciąży, rozpoznawać rozpoczynający się poród i znać podstawy kardiotokografii.

    Metody dydaktyczne

     

    Stosowane metody nauczania obejmują:

    - przekazywanie wiedzy w formie wykładów,

    - ćwiczenia praktyczne na symulatorach fantomowych,

    - omówienie tematu i dyskusja,

    - obserwacja przebiegu porodu i/lub wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży,

    - prezentacja jednostek chorobowych,

    - inne zajęcia praktyczne, jak uczestniczenie w zbieraniu wywiadu położniczego,

    - konsultacje – w pierwszy wtorek miesiąca w godz. 12°°-14°°.

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej oraz Klinice Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej UMB.

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych

    efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    E.W10.

    Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia.

    wykłady, ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - zaliczenie ustne

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    E.W11.

    Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu.

    wykłady, ćwiczenia

    E.W12.

    Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej.

    wykłady, ćwiczenia

    umiejętności

     

     

     

     

    kompetencje społeczne

    K1

    Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną

    wykłady, ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie kolegów

    K2

    Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    wykłady, ćwiczenia

    K3

    Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia

    wykłady, ćwiczenia

    K4

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    wykłady

     

    Punkty ECTS

    1

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    5

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    -

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

    -

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem: 15

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    10

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    5

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 25

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W10. Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia.

    Cykl miesięczny. Rozpoznanie ciąży. Przebieg kliniczny i zmiany hormonalne w ciąży fizjologicznej.

    E.W11. Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu.

    Budowa kanału rodnego. Przebieg porodu fizjologicznego. Sala Porodowa: Analiza przebiegu porodu fizjologicznego. Analiza przebiegu porodu patologicznego. Analiza zapisów kardiotokograficznych (KTG).

    E.W12. Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej.

    Ciąża a zagadnienia stomatologiczne. Obserwacja wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży. Obserwacja ambulatoryjnej opieki położniczej i ginekologicznej.

     

    Literatura podstawowa:

    1. Bręborowicz GH (Red). Położnictwo i ginekologia. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2015.

    2. Panay N, Dutta R, Ryan A, Broadbent JAM. Położnictwo i ginekologia. Seria Crash Course. Wydanie I polskie. Wydawnictwo Urban & Partner, 2006.

    Literatura uzupełniająca:

    1. Troszyński M. Położnictwo ćwiczenia. Wydanie 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009.

    2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 07.10.2010 r. w sprawie standardów postępowania oraz procedur medycznych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą rodzącą oraz jej dzieckiem (Dziennik Ustaw Nr 187 z dn. 07.10.2010 r., poz. 1259).

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    1. Zaliczenie przedmiotu - na bazie obecności na wszystkich ćwiczeniach:

    - sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem;

    - niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu;

    - nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach – obowiązek odrobienia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu.

    2. Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia.

     

     

     

     

     

    02.10.2016 r., prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik

    ……………………………………………………………………………...

    (data i podpis osoby sporządzającej syllabus)

     

     

     

     

    prof. dr hab. med. Jacek Szamatowicz prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik

     

     

    • …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)