Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • 18.02.2025 Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    Sylabus

    Sylabus dostępny pod linkiem.

     

     

                                                                                                                Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad. 2024/2025

    Kierunek studiów

    Dietetyka

    Profil studiów

    x  ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

     Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. n. med. Andrzej Dąbrowski, dr hab. n. med. Jarosław Daniluk, dr hab. n. med. Agnieszka Świdnicka-Siergiejko, dr hab. n. med. Krzysztof Kurek, dr n. med. Dagmara Bogdanowska-Charkiewicz, lek. Damian Zienkiewicz, lek. Rafał Kucharski

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)  x   II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne  x   niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □    II   □   III  x   I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3   □   4  □  5  x   6  □ 7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Żywienie w gastroenterologii

    Język wykładowy

    polski   x     angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    nie dotyczy

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z:

    1. Zasadami (z uwzględnieniem monitorowania) i formami leczenia żywieniowego w ostrych i przewlekłych chorobach przewodu pokarmowego
    2. Zasadami żywienia doustnego w poszczególnych jednostkach chorobowych
    3. Podstawami leczenia dojelitowego i pozajelitowego
    4. Omówieniem roli badań laboratoryjnych w diagnostyce, monitorowaniu leczenia żywieniowego i postępowanie dietetyczne w wybranych przypadkach klinicznych.

    Metody kształcenia:

    Wykłady - informacyjne, konwersatoryjne

    Ćwiczenia - metoda przypadków, dyskusja

    Seminaria - metoda przypadków, metoda projektów

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

     

    Wykazuje znajomość anatomii i fizjologii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz procesów trawienia i wchłaniania.

    K_W01

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    W2

    Rozumie i potrafi wyjaśnić wzajemne zależności pomiędzy układem pokarmowym a  układem  nerwowym, krążenia i oddychania,  moczowym i  dokrewnym.

    K_W02

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    W3

    Zna wpływ chorób układu pokarmowego na stan odżywienia człowieka.

    K_W24

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    W4

    Zna zasady postępowania dietetycznego w chorobach układu pokarmowego.

    K_W25

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    W5

    Zna podstawowe pojęcia z zakresu gastroenterologii.

    K_W37

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    W6

    Zna diagnostykę laboratoryjną chorób gastroenterologicznych na poziomie podstawowym.

    K_W38

    Bieżąca informacja zwrotna

    Egzamin pisemny – krótkie strukturyzowane pytania

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Rozumie wzajemne relacje pomiędzy przewlekłymi chorobami a stanem odżywienia i potrafi zaplanować i wdrożyć żywienie dostosowane do zaburzeń metabolicznych wywołanych urazem lub chorobą.

    K_U06

    Bieżąca informacja zwrotna

     

     

    Realizacja zleconego zadania

    U2

     

    Potrafi przewidzieć skutki wstrzymania podaży pożywienia w przebiegu choroby i zaplanować odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania następstwom głodzenia.

    K_U08

     

    Bieżąca informacja zwrotna

     

    Realizacja zleconego zadania

    U3

    Potrafi zaplanować i wdrożyć odpowiednie postępowanie żywieniowe w celu zapobiegania chorobom dietozależnym przewodu pokarmowego oraz ich leczenia.

    K_U19

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    U4

     

    Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (m.in. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim.

    K_U24

     

    Bieżąca informacja zwrotna

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

     

    Posiada umiejętność stałego dokształcania się.

    K_K03

     

    Obserwacja pracy studenta

     

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    K2

     

    Przestrzega praw pacjenta, w tym prawa do informacji dotyczącej proponowanego postępowania dietetycznego oraz jego możliwych następstw i ograniczeń.

    K_K06

     

    Obserwacja pracy studenta

    Przedłużona obserwacja przez nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    30

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

    15

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

    10

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

    5

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

     

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    60

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

    20

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

    20

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

     

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

    20

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    90

    Liczba punktów ECTS

    3,5

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    WYKŁADY

    • Podstawy fizjologii przewodu pokarmowego.
    • Zarys patofizjologii chorób przewodu pokarmowego ze szczególnym uwzględnieniem czynników dietetycznych.
    • Żywienie w chorobach wątroby (kamica, marskość wątroby).
    • Zaburzenia wchłaniania (choroba trzewna) – rola diety w patogenezie i leczeniu choroby.
    • Żywienie w chorobie refluksowej przełyku.
    • Żywienie w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

    W1-W6

    15

    ĆWICZENIA

    • Organizacja pracy i zajęcia praktyczne w Klinice Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych oraz w Poradni Gastrologicznej.
    • Zebranie wywiadu medycznego u pacjentów hospitalizowanych w Klinice Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnych czynników żywieniowych leżących u podstaw wystąpienia danego schorzenia.
    • Żywienie enteralne z użyciem sond nosowo-żołądkowych i PEG- ćwiczenia z użyciem fantomów
    • Badanie przedmiotowe pacjentów hospitalizowanych w Klinice Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń odżywiania.
    • Rozpoznawanie niedożywienia oraz zaplanowanie odpowiedniego postępowania żywieniowego w chorobach przewodu pokarmowego.
    • Praktyczne wykorzystanie różnego rodzaju diet w chorobach przewodu pokarmowego.
    • Zasady włączenia leczenia żywieniowego u chorych z krwawieniem z przewodu pokarmowego w pierwszej dobie hospitalizacji i po ustabilizowaniu stanu pacjenta.
    • Omówienie roli badań laboratoryjnych w diagnostyce, monitorowaniu leczenia żywieniowego i dietetycznego w wybranych chorobach przewodu pokarmowego.

    U1-U4, K1, K2

    5

    SEMINARIA

    • Zalecenia dietetyczne w nowotworach przewodu pokarmowego
    • Postępowanie dietetyczne po krwawieniu z górnego odcinka przewodu pokarmowego
    • Leczenie żywieniowe w ostrym zapaleniu trzustki
    • Rola endoskopii w zapewnieniu żywienia u pacjentów z zaburzeniami połykania (PEG, achalazja)
    • Leczenie żywieniowe w zapalnych chorobach żołądka.
    • Zalecenia dietetyczne w IBS
    • Zalecenia dietetyczne i leczenie żywieniowe w nieswoistych zapaleniach jelita grubego.
    • Zalecenia dietetyczne w przewlekłym zapaleniu trzustki.
    • Żywienie dojelitowe w chorobach gastroenterologicznych. Kwalifikacja do żywienia pozajelitowego.

    U1-U4, K1, K2

    10

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    • Szczeklik A., Gajewski P.: Interna Szczeklika 2022. Medycyna Praktyczna, Kraków 2022.
    • Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu: Standardy żywienia dojelitowego i pozajelitowego. Wydawnictwo Scientifica. Kraków 2020.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    • Dąbrowski A.: Wielka Interna. Gastroenterologia. Część 1 i 2. Medical Tribune, Warszawa 2020.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie egzaminu pisemnego.

    Zasady zaliczania nieobecności

    Krótkotrwała nieobecność studenta na zajęciach może być usprawiedliwiona po przedstawieniu zaświadczenia lekarskiego, urlopu dziekańskiego. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć materiał u osoby prowadzącej ćwiczenia.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    W przypadku usprawiedliwionej nieobecności student zobowiązany jest zaliczyć materiał u osoby prowadzącej ćwiczenia.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Do dopuszczenia do egzaminu wymagany jest czynny udział w ćwiczeniach, seminariach i wykładach

    W przypadku nieuzyskania zaliczenia zajęć, obowiązuje zaliczenie poprawkowe w ciągu 14 dni od zakończenia zajęć

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH EGZAMINEM

    • Egzamin teoretyczny pisemny
    • Czas trwania egzaminu 60 minut
    • Liczba pytań egzaminacyjnych otwartych – 7 pytań
    • Kryterium uzyskania oceny pozytywnej jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na 60% pytań egzaminacyjnych
    • Punktacja – za każde pytanie 5 punktów, max: 35 pkt, min: 18 pkt
      • 0-17 pkt niedostateczny (2,0)
      • 18-23 dostateczny (3,0)
      • 24- 26 dość dobry (3,5)
      • 27 – 30 dobry (4,0)
      • 31 – 33 ponad dobry (4,5)
      • 34 – 35 bardzo dobry (5,0)

    na ocenę 3

    na ocenę 3,5

    na ocenę 4

    na ocenę 4,5

    na ocenę 5

    60%

    70%

    80%

    90%

    100%

    Data opracowania sylabusa: 10.06.2024

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Dagmara Bogdanowska-Charkiewicz