Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 20.02.2024 przez Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej

    Sylabus

    SYLABUS

    na cykl kształcenia rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Ortopedia i traumatologia dziecięca

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej

    e-mail jednostki

    ortdziec@umb.edu.pl

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne X                                 niestacjonarne X

    Język przedmiotu

    polski X                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy X                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

    I £   II £   III £   IV X   V £  VI £

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 X   8 X  9 £  10 £  11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

    Anatomia, Fizjologia, Patofizjologia, Patomorfologia – realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    24h (w tym on-line)

    4h – wykłady, 10h-ćwiczenia, 10h-seminaria

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: Badania ortopedycznego z elementami badania neurologicznego. Wad wrodzonych i nabytych układu kostno-stawowego. Zapaleń kości i stawów. Nowotworów narządu ruchu. Osteoporozy. Urazów narządu ruchu. Urazów wielonarządowych. Zaopatrzenia ortopedycznego.

    Student powinien umieć: zaopatrzyć rany, złamania i zwichnięcia;

    stosować podstawowe techniki ortopedyczne: unieruchamiania gipsowego, wyciągów szkieletowych, zakładania szwów; postępować z chorymi nieprzytomnymi w wyniku doznanego urazu; podejmować decyzję, co do form diagnostyki różnicowej obrażeń mózgu, narządów klatki piersiowej, jamy brzusznej oraz narządów ruchu; rozpoznawać i leczyć miejscowe zakażenia chirurgiczne.

    Metody dydaktyczne

     

    - przekazywanie wiedzy w formie seminariów

    - konsultacje w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca godz. 13.00 – 15.00

    - dyskusja

    - opis przypadku

    - samodzielne dochodzenie do wiedzy

    - analiza literatury

    - zajęcia praktyczne- praca z pacjentem

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr Tomasz Guszczyn

     

    Symbol

    i numer efektu uczenia się

    Opis kierunkowych efektów uczenia się

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się

    wiedza

    F.W1.

    zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:

    1. ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,
    2. chorób klatki piersiowej,
    3. chorób kończyn i głowy,
    4. złamań kości i urazów narządów;

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące:

    - egzamin pisemny - test

     

    Metody formujące.

    - obserwacja pracy studenta

    - test wstępny

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    F.W2.

    zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i cho­roby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci

    Seminaria

    F.W3.

    zna zasady kwalifikacji do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania

    Seminaria

    umiejętności

    F.U1.

    asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną;

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące.:

    - egzamin praktyczny

    - realizacja określonego zadania

     

    Metody formujące:.

    - obserwacja pracy studenta

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - zaliczenie poszczególnych czynności

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    F.U2.

    posługuje się podstawowymi narzędziami chirurgicznymi;

    Ćwiczenia

    F.U3.

    stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;

    Ćwiczenia

    F.U4.

    zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny;

    Ćwiczenia

    F.U7.

    ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich;

    Ćwiczenia

    F.U8.

    wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego;

    Ćwiczenia

    H.U6

    Potrafi postępować w przypadku urazów (założyć opatrunek lub unieruchomienie, zaopatrzyć i zszyć ranę)

    Ćwiczenia

    kompetencje społeczne

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z pacjentem, a także okazywać zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych

    Ćwiczenia

    Metody podsumowujące.:

    - ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)

    Metody formujące:

    - obserwacja pracy studenta

    - dyskusja w czasie zajęć

    - opinie pacjentów, kolegów

    K3

    kieruje się dobrem pacjenta

    K4

    dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych

    K1

    Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta

    K5

    podejmuje działania wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

    K6

    propaguje zachowania prozdrowotne

    K7

    korzysta z obiektywnych źródeł informacji

    K8

    formułuje wnioski z własnych pomiarów lub obserwacji

    K9

    wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

    K10

    formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej

    K11

    przyjmuje odpowiedzialność związaną z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób

     

    Punkty ECTS

    2

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)

    4

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)

    10

    1. Realizacja przedmiotu: fakultety

     

    1. Udział w konsultacjach

    2

     

    godziny razem:26

    Samodzielna praca studenta:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    18

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

     

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 28

       

     

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    tematyka

    F.W1 zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym w szczególności:

    a) ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej,

    b) chorób klatki piersiowej,

    c) chorób kończyn i głowy,

    d) złamań kości i urazów narządów;

    Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu.

    Wady kręgosłupa

    Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym

    Wady wrodzone i nabyte stóp

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.W2 zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i cho­roby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci

    Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu.

    Wady kręgosłupa

    Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym

    Wady wrodzone i nabyte stóp

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.W3 zna zasady do podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych, zasady ich wykonywania i najczęstsze powikłania

    Nowotwory. Zmiany zapalne narządu ruchu.

    Wady kręgosłupa

    Schorzenia stawu biodrowego w wieku rozwojowym

    Wady wrodzone i nabyte stóp

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.U1. asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną;

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.U3. stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki;

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.U4. zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny;

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.U7.ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości dłu­gich;

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

    F.U8. wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w ty­powych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieru­chamiającego;

    Złamania i zwichnięcia u dzieci

     

    Literatura podstawowa:

    1. Ortopedia Pediatryczna J.P. Dormans I Wyd. Polskie 2009.

    2. Ortopedia i Traumatologia pod redakcją T. Sz.. Gażdzika, PZWL 1998.

    Literatura uzupełniająca:

    1. Wiktoria Degi  - Ortopedia i Rehabilitacja pod redakcją W. Marciniaka i A. Szulca, 

        PZWL, W-wa 2003.

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:

    Obecność na zajęciach jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia.

    Zaliczenia pisemne w formie testowej w ostatnim dniu zajęć dla każdej grupy studenckiej