Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Regulaminy.
  • Ostatnia zmiana 24.09.2025 przez Zakład Biochemii Lekarskiej

    Regulaminy

     

    REGULAMIN ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W ZAKŁADZIE BIOCHEMII LEKARSKIEJ

     

    1. Obecność studentów jest obowiązkowa na wszystkich formach zajęć (realizowanych stacjonarnie – wykłady i ćwiczenia oraz w formie on-line – seminaria).

    2. Na ćwiczeniach obowiązuje „Regulamin pracowni”, z którym Studenci zapoznają się na pierwszych zajęciach laboratoryjnych. Student na zajęciach laboratoryjnych musi posiadać: fartuch, zmienione obuwie oraz skrypt (dostępny na stronie internetowej Zakładu Biochemii Lekarskiej). Przygotowanie do ćwiczeń jest warunkiem dopuszczającym do zajęć.

    Zalecanym podręcznikiem jest „Biochemia – podręcznik dla studentów uczelni medycznych” profesora Edwarda Bańkowskiego. Na ćwiczenia obowiązuje skrypt „Ćwiczenia z biochemii” pod redakcją profesora Edwarda Bańkowskiego.

    3. Ze względu na specyfikę zajęć (cykl tygodniowy, zajęcia laboratoryjne) nie zawsze jest możliwość odrabiania nieobecności, w tym przypadku formę zaliczenia nieobecności ustala asystent prowadzący grupę.  

    Dopuszcza się po jednej udokumentowanej, usprawiedliwionej nieobecności (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) na każde z zajęć (wykłady, ćwiczenia, seminaria)
    w semestrze. Usprawiedliwienie (zwolnienie lekarskie, urlop dziekański) należy wysłać mailem na adres Zakładu Biochemii Lekarskiej (
    zdbioch@umb.edu.pl) lub dostarczyć osobiście do Zakładu Biochemii Lekarskiej w czasie 7 dni od powrotu na Uczelnię.

    Usprawiedliwienia dostarczone po tym czasie nie będą honorowane.

    Dokument nieposiadający odręcznego lub kwalifikowanego podpisu również nie będzie uwzględniony.

    4. Na zajęciach nie dopuszcza się nieobecności nieusprawiedliwionych.  

    5. Jako nieobecność na zajęciach traktuje się spóźnienie dłuższe niż 15 min.

    6. Forma zaliczenia zajęć:

    a) Ćwiczenia – W celu zaliczenia materiału ćwiczeniowego będzie przeprowadzonych 14 zaliczeń pisemnych (wejściówek), za każdą będzie można uzyskać 2 pkt. Aby zaliczyć ćwiczenia laboratoryjne Student musi otrzymać minimum 60% punktów (17 pkt.). Pod koniec każdego semestru Studentowi będzie przysługiwać poprawa jednej wybranej wejściówki. Termin poprawy zostanie ustalony z Asystentem prowadzącym ćwiczenia.

    b) Kolokwia – Za każde z czterech kolokwiów będzie można otrzymać maksymalnie 15 pkt. Studenci piszą każde kolokwium tylko raz, nie ma możliwości poprawy kolokwiów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie minimum 50% punktów (30 pkt.) łącznie ze wszystkich czterech kolokwiów.

    Uzyskanie wysokiej sumy liczby punktów z kolokwiów przekłada się na korzyści na egzaminie końcowym. Jeżeli Student otrzyma łącznie ze wszystkich kolokwiów:

    • 56-60 pkt. – zostanie zwolniony z egzaminu końcowego z oceną bardzo dobrą,
    • 49-55 pkt. – dostaje dodatkowe 3 pkt. do sumy punktów zdobytych na egzaminie końcowym,
    • 43-48 pkt. – dodatkowe 2 pkt. do sumy punktów zdobytych na egzaminie końcowym,
    • 37-42 pkt. – dodatkowy 1 pkt. do sumy punktów zdobytych na egzaminie końcowym.

    c) Kolokwium dopuszczające – Student, który uzyska mniej niż 50% pkt. łącznie ze wszystkich kolokwiów ma możliwość przystąpienia do dodatkowego zaliczenia dopuszczającego do egzaminu. Kolokwium to obejmuje materiał z wykładów i seminariów z całego roku (8 pytań otwartych; 3 pkt. za każde pytanie; zaliczenie od 12 pkt.). Punkty z kolokwium dopuszczającego nie będą wliczane do puli punktów zdobytych na wcześniejszych kolokwiach.

    7. Student, który nie zaliczył wszystkich wymaganych zajęć, nie może być dopuszczony do sesji egzaminacyjnej.

    8. Egzamin końcowy ma formę pisemną i obejmuje materiał wykładowy i wskazany do samodzielnego przygotowania. Egzamin jest oceniany według skali:

    •          5 (bardzo dobry) 29-30 pkt.

    •          4,5 (ponad dobry) 27-28 pkt.

    •          4 (dobry) 24-26 pkt.

    •          3,5 (dość dobry) 22-23 pkt.

    •          3 (dostateczny) 18-21 pkt.

    •          2 (niedostateczny) 0-17 pkt.

    9. Studentowi przysługuje prawo do dwóch egzaminów poprawkowych. Każdy egzamin poprawkowy przeprowadzany jest w takiej samej formie jak pierwszy egzamin. Punkty uzyskane dzięki kolokwiom nie są dodawane do punktacji na egzaminach poprawkowych.

    10. Niezgłoszenie się na egzamin/egzamin poprawkowy bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej.

    11. Zasady usprawiedliwiania nieobecności na egzaminie i egzaminach poprawkowych określa Regulamin Studiów: „Niezgłoszenie się na egzamin w ustalonym terminie bez usprawiedliwienia skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej. Usprawiedliwienie powinno być złożone u egzaminatora najpóźniej w dniu egzaminu, a w wyjątkowych przypadkach
    w ciągu 7 dni po terminie egzaminu, ale nie później niż do dnia zakończenia sesji egzaminacyjnej, w której odbywa się egzamin. Usprawiedliwieniem może być zaświadczenie lekarskie, bądź poświadczone przez Dziekana oświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego” (§ 15 ust. 13).

    12. Wyniki egzaminów podawane są do wiadomości studenta w ciągu 7 dni od daty przeprowadzenia egzaminu. Oceny z egzaminu udostępniane są studentowi w Wirtualnym Dziekanacie.

    13. Student ma prawo wglądu do swojej pracy pisemnej następnego dnia roboczego po uzyskaniu oceny swojej pracy w obecności kierownika jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

    14. W przypadku stwierdzenia posiadania lub korzystania przez studenta z niedozwolonej formy pomocy, zaliczenie/kolokwium/egzamin tego studenta zostaje przerwany, co jest równoznaczne z uzyskaniem 0 pkt./oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy. Szczegółowe zapisy o niedozwolonej pomocy zawiera Regulamin Studiów i właściwe Zarządzenie Rektora UMB.

    15. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie zapisy Regulaminu Studiów I Stopnia, II Stopnia oraz Jednolitych Studiów Magisterskich UMB.

     

    REGULAMIN PRACOWNI BIOCHEMICZNEJ
     

    1. Student może przebywać w pracowni tylko pod opieką asystenta.
    2. Przed wejściem do pracowni należy nałożyć fartuch ochronny i miękkie obuwie.
    3. Podczas zajęć obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych (obowiązuje ich wyłączenie).
    4. W sali ćwiczeń należy pracować dokładnie, unikać zbędnych rozmów i zachowywać czystość miejsca pracy.
    5. Preparatów i odczynników nie wolno badać smakiem.
    6. W pracowni nie wolno spożywać pokarmów i napoi.
    7. Obowiązuje oszczędne użytkowanie wody destylowanej, prądu elektrycznego i gazu.
    8. Zaleca się szczególną ostrożność przy posługiwaniu się stężonymi kwasami, zasadami, truciznami oraz płynami łatwopalnymi. Stężone kwasy, zasady oraz trucizny należy pobierać wyłącznie przez zanurzenie pipety. Zużyte kwasy, zasady należy wylewać do zlewu w ten sposób, aby uniknąć poparzenia przez odbite od ścianek zlewu kropelki płynu (trzymać ujście naczynia podczas wylewania możliwie jak najbliżej odpływu w zlewie, delikatnie spłukać wodą).
    9. Płynami łatwopalnymi należy posługiwać się z należytą ostrożnością, w jak największej odległości od źródeł otwartego ognia. Przechowywać je w naczyniach szczelnie zamkniętych.
    10. Należy umiejętnie korzystać z instalacji gazowej. Przy zapalaniu palnika gazowego należy najpierw zamknąć dopływ powietrza, a następnie zbliżyć zapaloną zapałkę do wylotu kominka i powoli otworzyć kurek gazowy. Uregulować dopływ powietrza (płomień nie powinien huczeć ani kopcić). Niepotrzebne palniki należy natychmiast zgasić.
    11. W przypadku poparzenia skóry, jamy ustnej lub oczu należy natychmiast zmyć żrący płyn obficie wodą wodociągową oraz zawiadomić asystenta. Następnie zobojętnić kwasy 5% kwaśnym węglanem sodu, a zasady - 1% kwasem octowym. Związki służące do zobojętniania są na każdej sali ćwiczeń.
    12. Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy sprawdzić, czy wyżej wymienione odczynniki znajdują się na sali.
    13. W razie zapalenia się mieszaniny reakcyjnej, stołu lub fartucha ochronnego studenta, należy natychmiast gasić pożar przy użyciu koca szklanego (wisi na ścianie w sali) lub gaśnicy (znajduje się w oznaczonym miejscu) oraz zawiadomić asystenta.
    14. Przed wyjściem z pracowni należy uporządkować miejsce pracy, odczynniki i sprzęt. Umyć szkło laboratoryjne. Zamknąć kurki gazowe, zakręcić krany.