Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 26.02.2024 przez Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Sylabus

     

    SYLABUS

     

    rok akademicki 2023/2024

     

    Nazwa przedmiotu/modułu

    Anestezjologia i Intensywna Terapia

    Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany

    Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    e-mail jednostki

    kaiit@umb.edu.pl    

    Wydział

    Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim

    Nazwa kierunku studiów

    Lekarski

    Poziom kształcenia

    Studia jednolite magisterskie.

    Forma studiów

    stacjonarne ¢                                  niestacjonarne ¢

    Język przedmiotu

    polski ¢                                                    angielski £

    Rodzaj przedmiotu

    obowiązkowy ¢                                 fakultatywny £

    Rok studiów/semestr

     

    I £   II £   III £   IV £   V ¢  VI £

     

     

    1 £   2 £   3 £   4 £   5 £   6 £   7 £   8 £ 9¢   10 £   11 £   12 £

    Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi

     

    1. Anatomia prawidłowa, fizjologia i patofizjologia człowieka: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    2. Choroby wewnętrzne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    3. Diagnostyka laboratoryjna: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    4. Farmakologia: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    5. Pierwsza pomoc i podstawowe czynności resuscytacyjne: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów
    6. Diagnostyka radiologiczna: realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów

    Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

    56 godzin łącznie, w tym: 36 ćwiczeń, 20 wykładów,

     

     

    Założenia i cele przedmiotu

    Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki okołooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej.

    Student powinien umieć: wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz monitorować chorego w okresie okołooperacyjnym,  oceniać stan chorego nieprzytomnego i określać go zgodnie z obowiązującymi skalami punktowymi, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię,  leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej.

    Metody dydaktyczne

     

    Metody nauczania obejmują:

    • przekazywanie wiedzy w formie wykładu
    • konsultacje indywidualne
    • dyskusja
    • prezentacje
    • opisy przypadków
    • samodzielne dochodzenie do wiedzy
    • analiza literatury
    • zajęcia praktyczne na fantomach
    • zajęcia z użyciem symulatorów

    Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot

    Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii

    Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę

    Dr n. med. Monika Jedynak

     

    Symbol

    i numer efektu kształcenia

    zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia

    Opis kierunkowych efektów kształcenia

    Forma zajęć

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia

    wiedza

    FW4

    zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji;

    Wykłady-e-learning

    Ćwiczenia-tradyc.

    Metody podsumowujące np.:

    - zaliczenie ćwiczeń pisemne

    - egzamin pisemny (test)

    Metody formujące, np.

    - obserwacja  studenta przy resuscytacji krążeniowo-oddechowej

    - ocena aktywności w czasie zajęć

    - ocena przygotowania do zajęć

    - dyskusja w czasie zajęć

    FW5

    zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym;

    Wykłady-e-learning

    Ćwiczenia-tradyc.

    FW6

    zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii;

    Wykłady-e-learning

    Ćwiczenia-tradyc.

    FW7

    zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych;

     

    Ćwiczenia-tradyc.

    FW15

    zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu.

    Wykłady-e-learning

    Ćwiczenia-tradyc.

    umiejętności

    FU10

    wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy;

    Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM

     

    FU11

    działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych;

    Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM

    FU12

    potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe;

    Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM

    FU21

    ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi;

    Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM

    EU29

    potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym:

    a)   pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego,

    b)   monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetru,

    c)    badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą,

    d)   wprowadzenie rurki ustno–gardłowej,

    e)    wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej,

    Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM

     

    kompetencje społeczne

    K2

    potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym,

     

    Ocenianie ciągłe przez nauczyciela

    Obserwacja pracy studenta

    Dyskusja w czasie zajęć

    Opinie kolegów

    K3

    kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu

     

    K1

    przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta

     

    K4

    posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się.

     

     

    Punkty ECTS

    4

    Obciążenie pracą studenta

    Forma aktywności

    Liczba godzin na zrealizowanie aktywności

    Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:

    1. Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów) e-learning

    20

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów) forma tradycyjna

    24

    1. Realizacja przedmiotu: ćwiczenia w centrum symulacji

    12

    1. Udział w konsultacjach

     

     

    godziny razem:             56

    Samodzielna praca studenta:

    1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.:

    1. Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)

    8,5

    1. Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów

    7

    1. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego

    10

     

    godziny razem: 25,5

       

                                                                                                  

    Treści programowe przedmiotu:

    Efekty kształcenia

    (symbol i numer)

    tematyka

    FW4,

     

     

    Historia i zakres anestezjologii. Miejsce anestezjologii w medycynie. Przygotowanie pacjenta do znieczulenia.

    Znieczulenie ogólne. Leki stosowane w anestezjologii: anestetyki wziewne i dożylne, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie szkieletowe. Analgosedacja.

    Znieczulenie w położnictwie – Znieczulenie porodu, cięcia cesarskiego i ciężarnej do zabiegu niepołożniczego

    FW4, FW5 

     

    Znieczulenie regionalne. Charakterystyka leków miejscowo znieczulających i klasyfikacja metod. Blokady centralne: znieczulenie podpajęczynówkowe i zewnątrzoponowe.  Blokady obwodowe. Powikłania anestezji regionalnej.

    Monitorowanie śródoperacyjne i pooperacyjne. Wybrane problemy na sali operacyjnej.

    Leczenie bólu ostrego i przewlekłego

    FW6

    Wyposażenie i zasady funkcjonowania oddziału intensywnej terapii. Wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii.

    FW7

     

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Algorytmy ALS. Choroba poresuscytacyjna – patofizjologia i leczenie.

    FW15

     

    Podstawy transplantologii. Śmierć mózgu.

    FU5

    Kaniulacja żył centralnych oraz tętnic, wskazania, metody wykonania, powikłania.

    FU10

     

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa dorosłych według obowiązujących wytycznych 2021 Polskiej Rady Resuscytacji. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielanie pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach.

    FU11

    Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych według obowiązujących wytycznych 2021 Polskiej Rady Resuscytacji, leczenie choroby poresuscytacyjnej, prawne i etyczne problemy resuscytacji. Zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach.

    FU12, EU29, EU34

     

    Metody znieczulenia i ich specyfika w poszczególnych dziedzinach zabiegowych. Znieczulenie w położnictwie. Analgosedacja. Powikłania wczesne i późne znieczulenia.

    Opieka nad chorym po zabiegu operacyjnym. Zasady monitorowania pooperacyjnego.

    Udział praktyczny w różnych metodach znieczulenia na różnych salach operacyjnych Bloku Operacyjnego.

    FU21

     

    Ocena wydolności narządów u chorych w OIT zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi – skala APACHE II, SOFA, MODS

    Ocena funkcji OUN – skala GCS

     

    Literatura podstawowa: (1-2 pozycje)

    1. Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych wiadomości z przedmiotu:

    • Marino PL. Intensywna Terapia. Elsevier Urban & Partner, Wrocław wyd. 4, 2020 r.
    • Owczuk R. Anestezjologia I Intensywna Terapia PZWL, Warszawa 2021, wyd 1.
    • Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji 2021, dostępne na

                                  https://cprguidelines.eu/          lub       http://www.prc.krakow.pl/

    Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje)

    Podręczniki uzupełniające

      • Rybicki Z. Intensywna terapia dorosłych. Makmed. Lublin 2022. Wyd. 4
      • Larsen R. Anestezjologia, Tom 1 i 2. Wyd .XI, 2020 r. Wydawnictwo: Edra Urban & Partner

     

    Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu

    Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pisemne zaliczenie ćwiczeń oraz egzaminu praktycznego, a także uczestnictwo we wszystkich zajęciach dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. Dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona – ta nie wymaga odrobienia. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych lub jakiejkolwiek nieobecności nieusprawiedliwionej student ma obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym.

     

     

     

     

     

    Monika Jedynak

    (data i podpis osoby sporządzającej sylabus)

     

     

     

     

    Dr n. med. Sławomir Czaban

    ……………………………………………………..                                    …………………………..

    (data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia                   oraz                      koordynatora przedmiotu)