SYLABUS
rok akademicki 2023/2024
Nazwa przedmiotu/modułu | Anestezjologia i Intensywna Terapia | |
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany | Klinika Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
e-mail jednostki | kaiit@umb.edu.pl | |
Wydział | Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim | |
Nazwa kierunku studiów | Lekarski | |
Poziom kształcenia | Studia jednolite magisterskie. | |
Forma studiów | stacjonarne ¢ niestacjonarne ¢ | |
Język przedmiotu | polski ¢ angielski £ | |
Rodzaj przedmiotu | obowiązkowy ¢ fakultatywny £ | |
Rok studiów/semestr |
I £ II £ III £ IV £ V ¢ VI £
|
1 £ 2 £ 3 £ 4 £ 5 £ 6 £ 7 £ 8 £ 9¢ 10 £ 11 £ 12 £ |
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
|
| |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć | 56 godzin łącznie, w tym: 36 ćwiczeń, 20 wykładów,
| |
Założenia i cele przedmiotu | Student powinien nabyć wiedzę z zakresu: przygotowania chorego do operacji, wykonania znieczulenia/sedacji, opieki okołooperacyjnej, zasad stosowania intensywnej terapii, wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu, wytycznych resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Student powinien umieć: wykonywać podstawowe i zaawansowane zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz monitorować chorego w okresie okołooperacyjnym, oceniać stan chorego nieprzytomnego i określać go zgodnie z obowiązującymi skalami punktowymi, wykonać procedury i zabiegi lekarskie, takie jak: monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, wprowadzenie rurki ustno–gardłowej. | |
Metody dydaktyczne
| Metody nauczania obejmują:
| |
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot | Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii | |
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę | Dr n. med. Monika Jedynak |
Symbol i numer efektu kształcenia zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia | Opis kierunkowych efektów kształcenia | Forma zajęć | Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia |
wiedza | |||
FW4 | zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego i miejscowego oraz kontrolowanej sedacji; | Wykłady-e-learning Ćwiczenia-tradyc. | Metody podsumowujące np.: - zaliczenie ćwiczeń pisemne - egzamin pisemny (test) Metody formujące, np. - obserwacja studenta przy resuscytacji krążeniowo-oddechowej - ocena aktywności w czasie zajęć - ocena przygotowania do zajęć - dyskusja w czasie zajęć |
FW5 | zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym; | Wykłady-e-learning Ćwiczenia-tradyc. | |
FW6 | zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii; | Wykłady-e-learning Ćwiczenia-tradyc. | |
FW7 | zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych; |
Ćwiczenia-tradyc. | |
FW15 | zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu. | Wykłady-e-learning Ćwiczenia-tradyc. | |
umiejętności | |||
FU10 | wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy; | Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM |
|
FU11 | działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych; | Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM | |
FU12 | potrafi monitorować okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe; | Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM | |
FU21 | ocenia stan chorego nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi; | Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM | |
EU29 | potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego, b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetru, c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą, d) wprowadzenie rurki ustno–gardłowej, e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej, | Ćwiczenia forma tradycyjna i CSM |
|
kompetencje społeczne | |||
K2 | potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym, |
| Ocenianie ciągłe przez nauczyciela Obserwacja pracy studenta Dyskusja w czasie zajęć Opinie kolegów |
K3 | kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu |
| |
K1 | przestrzega tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta |
| |
K4 | posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się. |
|
Punkty ECTS | 4 | |
Obciążenie pracą studenta | ||
Forma aktywności | Liczba godzin na zrealizowanie aktywności | |
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego: | ||
| 20 | |
| 24 | |
| 12 | |
|
| |
| godziny razem: 56 | |
Samodzielna praca studenta: 1 punkt ECTS oznacza 25-30 godzin pracy studenta w różnych formach, takich jak np.: | ||
| 8,5 | |
| 7 | |
| 10 | |
| godziny razem: 25,5 | |
Treści programowe przedmiotu: | |
Efekty kształcenia (symbol i numer) | tematyka |
FW4,
| Historia i zakres anestezjologii. Miejsce anestezjologii w medycynie. Przygotowanie pacjenta do znieczulenia. Znieczulenie ogólne. Leki stosowane w anestezjologii: anestetyki wziewne i dożylne, analgetyki, leki zwiotczające mięśnie szkieletowe. Analgosedacja. Znieczulenie w położnictwie – Znieczulenie porodu, cięcia cesarskiego i ciężarnej do zabiegu niepołożniczego |
FW4, FW5
| Znieczulenie regionalne. Charakterystyka leków miejscowo znieczulających i klasyfikacja metod. Blokady centralne: znieczulenie podpajęczynówkowe i zewnątrzoponowe. Blokady obwodowe. Powikłania anestezji regionalnej. Monitorowanie śródoperacyjne i pooperacyjne. Wybrane problemy na sali operacyjnej. Leczenie bólu ostrego i przewlekłego |
FW6 | Wyposażenie i zasady funkcjonowania oddziału intensywnej terapii. Wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii. |
FW7
| Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. Algorytmy ALS. Choroba poresuscytacyjna – patofizjologia i leczenie. |
FW15
| Podstawy transplantologii. Śmierć mózgu. |
FU5 | Kaniulacja żył centralnych oraz tętnic, wskazania, metody wykonania, powikłania. |
FU10
| Resuscytacja krążeniowo-oddechowa dorosłych według obowiązujących wytycznych 2021 Polskiej Rady Resuscytacji. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS) z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego oraz udzielanie pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach. |
FU11 | Resuscytacja krążeniowo-oddechowa u dorosłych według obowiązujących wytycznych 2021 Polskiej Rady Resuscytacji, leczenie choroby poresuscytacyjnej, prawne i etyczne problemy resuscytacji. Zaawansowane czynności resuscytacyjne (ALS) – ćwiczenia praktyczne na fantomach i symulatorach. |
FU12, EU29, EU34
| Metody znieczulenia i ich specyfika w poszczególnych dziedzinach zabiegowych. Znieczulenie w położnictwie. Analgosedacja. Powikłania wczesne i późne znieczulenia. Opieka nad chorym po zabiegu operacyjnym. Zasady monitorowania pooperacyjnego. Udział praktyczny w różnych metodach znieczulenia na różnych salach operacyjnych Bloku Operacyjnego. |
FU21
| Ocena wydolności narządów u chorych w OIT zgodnie z międzynarodowymi skalami punktowymi – skala APACHE II, SOFA, MODS Ocena funkcji OUN – skala GCS |
Literatura podstawowa: (1-2 pozycje) |
1. Podręczniki niezbędne do uzyskania podstawowych wiadomości z przedmiotu:
|
Literatura uzupełniająca: (1-2 pozycje) |
Podręczniki uzupełniające
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pisemne zaliczenie ćwiczeń oraz egzaminu praktycznego, a także uczestnictwo we wszystkich zajęciach dydaktycznych przewidzianych w planie studiów. Dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona – ta nie wymaga odrobienia. W przypadku większej liczby nieobecności usprawiedliwionych lub jakiejkolwiek nieobecności nieusprawiedliwionej student ma obowiązek odrobienia zajęć po uprzednim uzgodnieniu z adiunktem dydaktycznym. |
Monika Jedynak
(data i podpis osoby sporządzającej sylabus)
Dr n. med. Sławomir Czaban
…………………………………………………….. …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)