Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Kierunek lekarski - rok III.
  • Ostatnia zmiana 21.03.2024 przez Klinika Kardiologii i Chorób Wewnętrznych z Oddziałem Intensywnego Nadzoru Kardiologicznego

    Kierunek lekarski - rok III

    Treści programowe przedmiotu:

    PROPEDEUTYKA CHORÓB WEWNĘTRZNYCH – III ROK

    Efekty uczenia się

    (symbol i numer)

    Tematyka

    E.W1

    E.W7

     

    E.U1

    E.U3

    E.U7

    E.U12

    E.U14

    E.U16

    E.U17

    E.U18

    E.U21

    E.U29

    E.U30

    E.U32

    E.U38

    K1, K2, K3, K4, K5, K6, K7, K8, K9, K10, K11

    WYKŁADY

    Schemat wywiadu i skargi z zakresu układu oddechowego.

    Skargi z zakresu układu krążenia.

    Skargi z zakresu układu pokarmowego.

    Skargi z zakresu układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego.

    Badanie stanu ogólnego.

    Badanie głowy i szyi.

    Badanie układu oddechowego.

    Badanie układu krążenie.

    Badanie układu pokarmowego.

    Badanie układu moczowego, płciowego i kostno-stawowego.

    Choroby układu oddechowego.

    Choroby układu krwionośnego.

    Choroby układu pokarmowego.

    Choroby układu endokrynnego.

    Choroby obwodowych naczyń krwionośnych.

    Niedokrwistości i skazy krwotoczne.

    Choroby rozrostowe układu krwiotwórczego.

    Choroby nerek i układu kostno-stawowego.

     

    ĆWICZENIA

    1. Schemat wywiadu.
    2. Dolegliwości ogólne.
    3. Dolegliwości ze strony układu krążeniowo-oddechowego.
    4. Dolegliwości ze strony układu pokarmowego.
    5. Dolegliwości ze strony układu moczowo-płciowego i kostno-stawowego.
    6. Badanie ogólne pacjenta. Badanie głowy i szyi.
    7. Badanie ogólne klatki piersiowej, badanie układu oddechowego.
    8. Badanie serca i naczyń obwodowych.
    9. Badanie ogólne brzucha, badanie wątroby. Badanie śledziony, jelit, badanie per rectum.

    10. Badanie układu moczowo-płciowego.

    11. Badanie układu kostno-stawowego.

    12. Samodzielne opracowanie historii choroby – wywiad, badanie przedmiotowe, ustalenie wstępnej diagnozy, zaproponowanie badań dodatkowych, obserwacja chorych., różnicowane i leczenie.

    13. Podstawy elektrokardiografii, demonstracja typowych krzywych ekg w zawale mięśnia sercowego, zaburzeniach rytmu i przewodnictwa.

    14. Demonstracja przypadków ze szczególnym uwzględnieniem zmian w badaniu przedmiotowym.

     

     

    Przepisy BHP oraz przeciwpożarowe

     

     

    OBOWIĄZUJĄCE W KLINICE GASTROENTEROLOGII I CHORÓB WEWNĘTRZNYCH 

    1. Wstęp do oddziału łóżkowego mają wyłącznie studenci odbywający aktualnie zajęcia zgodnie z harmonogramem zajęć w Klinice Chorób Wewnętrznych i Chorób Metabolicznych UMB.
    2. Na zajęciach obowiązuje  czysty fartuch, odpowiednie obuwie oraz identyfikator imienny. Wprowadzanie osób postronnych na teren Kliniki jest bezwzględnie zabronione.
    3. Zabrania się studentom przebywania w gabinetach zabiegowych oraz wykonywania jakichkolwiek procedur medycznych bez opieki/nadzoru asystenta prowadzącego zajęcia.
    4. W trakcie zajęć w Klinice student jest zobowiązany do zachowania spokoju i okazywania należytego szacunku pacjentom oraz personelowi medycznemu.
    5. Zabrania się wnoszenia się na teren Kliniki ubrań wierzchnich, wszelkich toreb, czy plecaków.
    6. Obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia i spożywania pokarmów, picia jakichkolwiek napojów i żucia gumy na terenie Kliniki.
    7. Student w trakcie ćwiczeń w Klinice jest zobowiązany do przestrzegania zasad aseptyki i antyseptyki. Każdorazowo przed przystąpieniem do badania chorego, bądź wykonywania procedury medycznej oraz bezpośrednio po ich zakończeniu student jest zobowiązany do właściwego odkażenia rąk i użytego sprzętu medycznego. W przypadku widocznego zabrudzenia rąk przeprowadzenie mycia higienicznego.
    8. Należy używać środków ochrony osobistej: rękawiczki, fartuchy ochronne oraz środków czystości i dezynfekcyjnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
    9. Student z objawami infekcji jest zobowiązany do zgłaszania tego faktu asystentowi prowadzącemu przed rozpoczęciem zajęć w celu zastosowania odpowiednich środków ochrony epidemiologicznej i zapewnienia bezpieczeństwa pacjentom.
    10. W przypadku urazu, skaleczenia, bądź kontaktu z materiałem biologicznym należy niezwłocznie powiadomić asystenta prowadzącego ćwiczenia.
    11. Rękawiczki, szpatułki, czy inny sprzęt jednorazowego użytku bezpośrednio po ich użyciu umieścić w pojemniku na materiały skażone (oznaczone czerwonym workiem).
    12. W trakcie badania chorych obowiązuje zakaz noszenia biżuterii na dłoniach.
    13. Zasady stosowania środków ochrony osobistej, prawidłowego użycia środków do dezynfekcji rąk i sprzętu medycznego oraz ich lokalizację na terenie Kliniki zostaną omówione z każdą grupą w trakcie pierwszych zajęć w Klinice.
    14. Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia z Kliniki sprzętu medycznego, w szczególności materiałów skażonych biologicznie.
    15. Na terenie całego Szpitala obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu. Zakaz ten dotyczy również tzw. e-papierosów.
    16. Studentom zabrania się używania jakichkolwiek źródeł ognia, w szczególności w pobliżu instalacji tlenowych.
    17. W przypadku wystąpienia niekontrolowanego źródła ognia lub jakiegokolwiek zagrożenia powstałego w miejscu prowadzenia zajęć student jest zobligowany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie asystenta prowadzącego ćwiczenia lub innego pracownika szpitala.
    18. Na terenie Kliniki znajdują się środki gaśnicze odpowiednio oznaczone kolorem czerwonym.
    19. W przypadku konieczności ewakuacji szpitala, należy bezwzględnie wykonywać polecenia koordynatora akcji.
    20. W przypadkach wymagających udzielenia natychmiastowej pomocy, każdy poinformowany o tym lekarz przebywający w pobliżu zdarzenia jest zobowiązany do jej udzielenia.
    21. Na terenie Kliniki w gabinecie zabiegowym dostępne są materiały opatrunkowe oraz zestaw p/wstrząsowy.