Uniwersytet Medyczny w Białymstoku. Sylabus.
  • Ostatnia zmiana 03.10.2022 przez Klinika Kardiologii Inwazyjnej, Chorób Wewnętrznych z OIOK i Pracownią Hemodynamiki

    Sylabus

                                                                                                                                            Załącznik do Uchwały RWNZ nr 10/2022 z dnia 22.02.2022 r.

     

    KARTA MODUŁU ZAJĘĆ/SYLABUS

    Wydział Nauk o Zdrowiu UMB

    dotyczy cyklu kształcenia rozpoczynającego się w roku akad.  2022/2023

    Kierunek studiów

    Elektroradiologia

    Profil studiów

      ogólnoakademicki    □  praktyczny  

    Nazwa jednostki organizacyjnej realizującej moduł zajęć

    Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    Osoba(y) prowadząca(e)

    prof. dr hab. Sławomir Dobrzycki, dr hab. Marcin Kożuch, dr Dominika Musiałowska

    Poziom studiów

    I stopnia  (licencjackie)     II stopnia (magisterskie) □  jednolite magisterskie □

    Forma studiów

    stacjonarne     niestacjonarne □

    Rok studiów

    I  □    II   □   III    I V  □   V  □         

    Semestr studiów:

    1   □   2  □    3   □   4  □  5  □   6  7   □   8  □    9   □  10  □ 

    Nazwa modułu zajęć

    Elektrofizjologia

    Język wykładowy

    polski        angielski   □

    Miejsce realizacji:

    zajęć praktycznych

    Klinika Kardiologii Inwazyjnej

    praktyk zawodowych

    nie dotyczy

    Opis zajęć:

    Założenia i cel zajęć:

    Wprowadzenie oraz nabycie umiejętności z zakresu diagnostyki i leczenia zabiegowego zaburzeń rytmu serca.

    Zapoznanie z zakresem pracy w pracowni elektrofizjologii, przebiegiem procedur założenia elektrod endokawitarnych, implantacji stymulatorów serca, kardiowerterów-defibrylatorów, układów resynchronizujących. Poznanie zasad wyboru urządzenia do implantacji. Zapoznanie się z zasadami kontroli urządzeń wszczepialnych i obsługi programatorów. Nabycie umiejętności samodzielnej kontroli stymulatora serca, oraz wykonania kontroli śródzabiegowej przy implantacjach. Poznanie metod zabiegowego leczenia zaburzeń rytmu (kardiowersja, defibrylacja, ablacja). Nabycie umiejętności wykonywania kardiowersji/defibrylacji.

    Metody kształcenia:

    Zajęcia praktyczne – metoda przypadków, wykonywanie i interpretacja badań EKG, badań Holter EKG, asystowanie i obserwacja zabiegów wszczepiania elektrod endokawitarnych, stymulatorów serca, kardiowerterów-defibrylatorów, układów resynchronizujących, samodzielne wykonywanie kontroli stymulatora, asystowanie/wykonywanie kardiowersji, defibrylacji, ablacji.

    Symbol i numer przedmiotowego efektu uczenia się

    Efekt uczenia się

    Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się

    Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się:

    Formujące*

    Podsumowujące**

    WIEDZA

    W1

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie prowadzenia i archiwizacji dokumentacji medycznej w pracowni elektrofizjologicznej.

    W19

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Zaliczenie  pisemne/ustne

    W2

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowisku technika elektroradiologii w pracowni elektrofizjologicznej.

    W20

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Zaliczenie  pisemne/ustne

    W3

    Opisuje metodykę przeprowadzenia badań z zakresu diagnostyki elektromedycznej, jak  i charakteryzuje szczegółowo techniczno-organizacyjne uwarunkowania wykonywania tych badań.

    W45

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Zaliczenie  pisemne/ustne

    W4

    Posiada podstawową wiedzę w zakresie wymagań organizacyjno-technicznych pracowni elektrofizjologii.

    W59

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Zaliczenie  pisemne/ustne

    W5

    Opisuje metodykę analizy śródzabiegowej i kontroli pozabiegowej urządzeń wszczepialnych oraz badań elektrofizjologicznych.

    W60

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Zaliczenie  pisemne/ustne

    UMIEJĘTNOŚCI

    U1

    Obsługuje aparaturę z zakresu diagnostyki elektromedycznej tj.: aparat do EKG, zestaw do monitorowania czynności serca metodą Holtera.

    U07

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    U2

    Potrafi wykonać analizę śródzabiegową urządzeń wszczepialnych i stymulację progową serca w czasie badania elektrofizjologicznego zgodnie z wytycznymi operatora. Obsługuje programator urządzeń wszczepialnych i potrafi przeprowadzić ambulatoryjny test urządzenia.

    U26

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Realizacja zleconego zadania

    KOMPETENCJE SPOŁECZNE

    K1

    Stawia dobro pacjenta na najwyższym miejscu.

    K06

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K2

    Okazuje szacunek pacjentowi i zrozumienie dla różnic światopoglądowych.

    K06

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K3

    Przestrzega tajemnicy zawodowej oraz przepisów prawa, regulaminów, procedur i zarządzeń.

    K07

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    K4

    Współpracuje z przedstawicielami innych grup pracowników ochrony zdrowia.

    K07

    Obserwacja pracy studenta, ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    METODY WERYFIKACJI OSIĄGNIĘCIA ZAMIERZONYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ

    * przykłady metod FORMUJĄCYCH

    Obserwacja pracy studenta

    Test wstępny

    Bieżąca informacja zwrotna

    Ocena aktywności studenta w czasie zajęć

    Obserwacja pracy na ćwiczeniach

    Zaliczenie poszczególnych czynności

    Zaliczenie każdego ćwiczenia

    Kolokwium praktyczne ocena w systemie punktowym

    Ocena przygotowania do zajęć

    Dyskusja w czasie ćwiczeń

    Wejściówki na ćwiczeniach

    Sprawdzanie wiedzy w trakcie ćwiczeń

    Zaliczenia cząstkowe

    Ocena wyciąganych wniosków z eksperymentów

    Zaliczenie wstępne

    Opis przypadku

    Próba pracy

    ** przykłady metod PODSUMOWUJĄCYCH

    metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie wiedzy:

    Egzamin ustny (niestandaryzowany, standaryzowany, tradycyjny, problemowy)

    Egzamin pisemny (esej, raport; krótkie strukturyzowane pytania /SSQ/; test wielokrotnego wyboru /MCQ/; test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/; test dopasowania; test T/N; test uzupełniania odpowiedzi)

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie umiejętności:

    Egzamin praktyczny

    Obiektywny Strukturyzowany Egzamin Kliniczny /OSCE/

    Mini-CEX (mini – clinical examination)

    Realizacja zleconego zadania

    Projekt, prezentacja

    Metody weryfikacji efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

    Esej refleksyjny

    Przedłużona obserwacja przez opiekuna/nauczyciela akademickiego

    Ocena 360° (opinie nauczycieli, kolegów/koleżanek, pacjentów, innych współpracowników)

    Samoocena

    NAKŁAD PRACY STUDENTA (BILANS PUNKTÓW ECTS)

    Forma aktywności studenta

    Obciążenie studenta (godz.)

    Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim (wg planu studiów)

    15

    Udział w wykładach (wg planu studiów)

     

    Udział w seminariach (wg planu studiów)

     

    Udział w ćwiczeniach (wg planu studiów)

     

    Udział w zajęciach praktycznych (wg planu studiów)

    15

    Udział w konsultacjach związanych z zajęciami

     

    Samodzielna praca studenta (przykładowa forma pracy studenta)

    15

    Samodzielne przygotowanie do seminariów

     

    Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń

     

    Samodzielne przygotowanie do zajęć praktycznych

    15

    Wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku, prezentacji, itd. …………………………….

     

    Obciążenie studenta związane z praktykami zawodowymi (wg planu studiów)

     

    Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń etapowych

     

    Samodzielne przygotowanie do egzaminu/zaliczenia końcowego i udział w egzaminie/zaliczeniu końcowym

     

    Sumaryczne obciążenie pracy studenta                                                                                                     Godziny ogółem:

    30

    Liczba punktów ECTS

    2

    Forma zajęć

    Treści programowe poszczególnych zajęć

    Symbol przedmiotowego efektu uczenia się

    Liczba godzin

    ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

    1. Wykonywanie i interpretacja elektrokardiogramów u pacjentów z urządzeniami wszczepialnymi (pracownia EKG, pracownia holterowska).

    W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2

    K1, K2, K3, K4

    3

    1. Wykonywanie kontroli urządzeń wszczepialnych w rzeczywistych warunkach pracy  - klinika, poradnia kontroli stymulatorów. 

    W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2

    K1, K2, K3, K4

    3

    1. Asystowanie przy zabiegach implantacji elektrod endokawitarnych, stymulatorów serca, ICD, CRTD. Wykonywanie kontroli śródzabiegowych. 

    W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2

    K1, K2, K3, K4

    3

    1. Asystowanie przy zabiegach terapeutycznych w zaburzeniach rytmu (kardiowersja, defibrylacja, ablacja) – OIOK, pracownia elektrofizjologii.

    W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2

    K1, K2, K3, K4

    3

    1. Prowadzenie wymaganej dokumentacji, procesu rejestracji i archiwizacji w pracowni elektrofizjologicznej  i poradni kontroli stymulatorów. 

    W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2

    K1, K2, K3, K4

    3

    LITERATURA PODSTAWOWA

    (3-5 pozycji)

    1. Walczak F., Baranowski F.: Podstawy EKG u pacjenta ze stymulatorem serca. Via Medica, Gdańsk 2003.
    2. Pierścińska M.M., Starczewska M.E., Stolarz P.W.: Repetytorium z EKG. Część 2: Sposoby na krzywą ze stymulatorem. Via Medica. Gdańsk 2007.
    3. Mizia-Stec K., Trusz-Gluza M.: Zaburzenia rytmu serca w.3. Medical Tribune, Warszawa 2022.
    4. Garcia T.: EKG – sztuka interpretacji. Medipage, Warszawa 2015.
    5. Hampton J.R.: EKG to proste. Urban & Partner, Wrocław 2020.

    LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

    (3-5 pozycji)

    1. Dąbrowska B.: Podręcznik elektrokardiografii. PZWL, Warszawa 2005.
    2. Adlam D., Hampton J.R., Hampton J.: EKG – 150 przypadków. Edra Urban & Partner, Wrocław 2020.
    3. Hampton R.J., Adlam D.: EKG w praktyce. Edra Urban & Partner , Wrocław 2020.
    4. Kurpesa M., Szafran B.: Interpretacja EKG. Kurs podstawowy. PZWL, Warszawa 2018.
    5. Houghton A., Gray D.: EKG jasno i zrozumiale. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2014.

    WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA ZAJĘĆ (ZGODNIE Z REGULAMINEM PRZEDMIOTU/JEDNOSTKI)

    Sposób zaliczenia zajęć

    Czynny udział w zajęciach.

    Zaliczenie końcowe w postaci ustnej lub pisemnej (decyduje osoba prowadząca zajęcia).

    Zasady zaliczania nieobecności

    Każda nieobecność powinna zostać usprawiedliwiona zaświadczeniem wydanym przez lekarza specjalistę, organ państwowy lub Dziekana Wydziału.

    W przypadkach losowych zajęcia można zaliczyć z inną grupą ćwiczeniową.

    Zaliczenie nieobecności odbyć się powinno w terminie 2 tygodni od ustania przyczyny nieobecności, jednak w wyjątkowych sytuacjach nie później niż do dnia zaliczenia semestralnego.

    W przypadku nieobecności występującej podczas zajęć praktycznych - podstawą zaliczenia nieobecności jest wykonanie zadania w formie próby pracy.

    Możliwości i formy wyrównywania zaległości

    Ponowne odbycie zajęć z inną grupą ćwiczeniową.

    Ponowne przystąpienie do zaliczenia końcowego.

    Zasady dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia

    Obecność na wszystkich zajęciach.

    Czynny udział w zajęciach praktycznych.

    Pozytywny wynik przedłużonej obserwacji dokonywanej przez nauczyciela/opiekuna prowadzącego.

    KRYTERIA OCENY OSIĄGNIĘTYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Z ZAJĘĆ ZAKOŃCZONYCH ZALICZENIEM

    (opisowe, procentowe, punktowe, inne….)

    Zaliczenie końcowe w postaci ustnej lub pisemnej (decyduje osoba prowadząca zajęcia).

    Data opracowania sylabusa: 14.06.2022

    Sylabus opracował(a): dr n. med. Małgorzata Zalewska-Adamiec